Weerstanden Reichelt

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Weerstanden Reichelt

Bericht door douwebakker »

Beste mensen,
Afgelopen week heb ik wat spullen bij Reichelt besteld, waaronder 1W weerstanden (470K) Er lagen nog een paar eerder bestelde 1W weerstanden in het laadje. Zoals je ziet zijn deze veel groter dan de huidige.
Ik vraag me af of ze wel 1W kunnen dissiperen. Wat denken jullie ervan. Ik vind ze zo klein.
Douwe
IMG_1565.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door pappaleo »

Ik heb laatst op zo'n weerstandje van 1k5 net iets meer dan 40 volt gehad. Volgens mijn berekening is dat nèt iets meer dan 1 watt. Weerstandje werd wel heet, maar bleef heel.
Dit duurde ca 5 minuten.

Ik weet niet hoelang het duurt dat zo'n weerstand stuk gaat als je de maximale dissipatie overschrijdt?

Maar het leek er op dat ie 1 watt wel kon verdragen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door ray5150 »

EOO heeft ze ook : https://www.eoo-bv.nl/379-metaaloxide-film-1w
Had er een aantal van deze in gebruik in zelfgebouwde gestabiliseerde buizenvoedingen. nooit echt problemen mee gehad voor zover ik weet.
Ja, vroeger waren vrijwel alle componenten een stuk groter dan tegenwoordig, vooral bij elco's en condensatoren en weerstanden is dat goed te zien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Pjotr »

Hangt er van af hoe heet je ze kunt of wil laten worden. Die grote lijkt mij een oudere Beyschlag koolweerstand. Beyschlag was vrij conservatief met hun rating en liet ze maximaal niet zo heet worden. Ze zijn daarom relatief groot en staan bekend als uiterst betrouwbaar. Dat kleine maatje staat meer bekend als maximaal 0,5W en normaliter als 0,25W. Dat lijkt een moderne metaaloxide en die mogen wel veel heter dan koolweerstanden worden. Die zijn er wel als 1W in die afmeteting maar zijn dan draadgewonden en mogen dan over de 200 graden worden. Deze gaat wellicht stinken bij 1W of op zijn minst gaat ie niet lang mee. Meer dan 0,5W zou ik zelf niet belasten. Wordt anders erg heet.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door pappaleo »

Maar ja 470k. Ga je er 10kV overheen zetten dan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door ds23man »

Let op, zo meteen gaat Peter een anekdote vertellen hoe hij in het verleden toen hij nog bij bedrijf X werkte een weerstand liet oproken toen hij 20KV over een 470K weerstandje zette. :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Ah!buis »

pappaleo schreef:
Maar ja 470k. Ga je er 10kV overheen zetten dan?
Voor 1W heb je "maar" 700V nodig hoor :relax:
Vroeger was ook twee maal het echte vermogen om een weerstand te kiezen genoeg, nu beter drie keer :-# .
Heeft ook wel te maken of de weerstand vrij in de lucht hangt danwel plat op een print.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 07 jul 2020, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Ah!buis »

dubbel
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Ah!buis »

weer dubbel, en ik heb nog niks op :lol:
Anne
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door pappaleo »

Ah!buis schreef:
pappaleo schreef:
Maar ja 470k. Ga je er 10kV overheen zetten dan?
Voor 1W heb je "maar" 700V nodig hoor :relax:
Vroeger was ook twee maal het echte vermogen om een weerstand te kiezen genoeg, nu beter drie keer :-# .
Heeft ook wel te maken of de weerstand vrij in de lucht hangt danwel plat op een print.
Anne
Ja, rekenfoutje :oops:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Voor 1W heb je "maar" 700V nodig hoor :relax:
En dat kan dat kleine weerstandje niet eens hebben. Die zijn meestal 200V - 300V max. Dusssssssssssssss.......... wat gaat Douwe er mee doen? :D
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door douwebakker »

Nou ik vind het toch maar niks hoor. Want bij een anodeweerstand van 10K waar 10mA loopt zit je al aan 1W. Ik heb ook liever niet dat deze 200 graden wordt. Trouwens dan smelt de soldering ook bijna. Voor mijn gevoel is 30 gr hoger dan de omgevings- temp. normaal.
Misschien ben ik ouderwets aan het worden.
Douwe
Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Voor 1W heb je "maar" 700V nodig hoor :relax:
En dat kan dat kleine weerstandje niet eens hebben. Die zijn meestal 200V - 300V max. Dusssssssssssssss.......... wat gaat Douwe er mee doen? :D
Volgens het data blad van Vitrohm nominaal 500V.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Pjotr »

Ja, maar je hebt hem toch niet voor het datablad gekocht? :shock: Daar staat trouwens ook in hoe heet ie wordt bij 1W als het goed is... :)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door douwebakker »

Nee Peter, ik heb er nog geen plannen mee. Ik heb gewoon mijn voorraad aangevuld.
Douwe
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Pjotr »

Ah ok. In het datablad staat een derate temperatuurverloop van 70 - 200 gr. Dat houdt in dat hij 130 graden heter wordt als je er werkelijk 1 watt mee gaat verstoken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
Voor mijn gevoel is 30 gr hoger dan de omgevings- temp. normaal.
Datablad zegt ook voor 1W weerstand, 125°/W .
Dan is 30° boven omgeving een vermogen van 30/125 W ofwel ¼W.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door douwebakker »

Datablad zegt ook voor 1W weerstand, 125°/W .
Dan is 30° boven omgeving een vermogen van 30/125 W ofwel ¼W.
Anne
Anne, ik wil mij er ook niet druk meer over maken.
Ik beschouw ze gewoon als zijnde 1/4 Watt.
Douwe
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Pjotr »

Je weet nu i.i.g. waar je aan toe bent O:)
Ah!buis schreef:
douwebakker schreef:
Voor mijn gevoel is 30 gr hoger dan de omgevings- temp. normaal.
Datablad zegt ook voor 1W weerstand, 125°/W .
Dan is 30° boven omgeving een vermogen van 30/125 W ofwel ¼W.
Anne
Zo ongeveer :D Helemaal consistent zijn ze niet i.d.d. Al neemt meestal de thermische weerstand wat af bij hogere temperaturen en zou het wel kunnen kloppen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Je weet nu i.i.g. waar je aan toe bent O:)
Ah!buis schreef:
douwebakker schreef:
Voor mijn gevoel is 30 gr hoger dan de omgevings- temp. normaal.
Datablad zegt ook voor 1W weerstand, 125°/W .
Dan is 30° boven omgeving een vermogen van 30/125 W ofwel ¼W.
Anne
Zo ongeveer :D Helemaal consistent zijn ze niet i.d.d. Al neemt meestal de thermische weerstand wat af bij hogere temperaturen en zou het wel kunnen kloppen.
Je bedoelt dat met die gevens het max vermogen 200/125 = 1,6W zou zijn ?
Je kunt 't ook lezen dat deze weerstand tot 75° omgeving gebruikt kan worden als 1W.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weerstanden Reichelt

Bericht door Pjotr »

Ze geven op dat je vanaf 70 graden moet deraten tot max 200 graden. Dus tot 70 graden mag je 1W er in stoppen en bij een kamertemperatuur van 200 graden nog maar 0W. Thermische weerstand volgt daar globaal uit met 130 graden/W. Verder bedoelde ik dat de eigenlijke thermisch weerstand enigszins afhankelijk is van de temperatuur en dus de opgegeven waarde ongeveer is.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”