Langa fieldcoils

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Langa fieldcoils

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen zelfbouwaudio-forum,

dit kon ik niet laten liggen: een paartje Von Langa fieldcoil compressie-drivers. Deze versie (A4000) is de opvolger van de A810 die Von Langa in meerdere van zijn grotere speakers toepast.
fieldcoil's, voeding en hoornvoorzet
fieldcoil's, voeding en hoornvoorzet
de drivers zelf; 1,4" opening
de drivers zelf; 1,4" opening
diafragma van een Altec 808; gewoon verkrijgbaar
diafragma van een Altec 808; gewoon verkrijgbaar
Waarom gekocht: mijn huidige fieldcoils woofers (Fertin 38EX) zijn top en ik zocht er een paartje fieldcoils bij voor "er boven".
Daar wil ik dan een Karlson-pijpje op zetten. Met die Karlson's heb ik al leuke resultaten geboekt.
1" Karlson pijpje als waveguide
1" Karlson pijpje als waveguide
Leuk !
Leuk !
Een 1" pijpje werkt al vanaf 1,2 kHz. Eens zien hoe laag we kunnen met deze drivers......
Een audio-collega is met 2" Karlson pijpje zakt al onder de 800 Hz.

Lijkt me een mooie combi: Fertin 38EX in het laag (open baffle) + Langa A4000 (voor mid/hoog (Karlson).
En dat dan actief aangestuurd.
Prima project voor de komende maanden !
overzichtje specs A4000
overzichtje specs A4000
Met muzikale groet.
Reinout
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Langa fieldcoils

Bericht door hardbats »

Dat zijn weer knappe drivers Reinout :shock:
Klopt het dat het Karlson pijpje op de foto niet degene is die je bij had op de luisterdag in Breda?
Deze lijkt geprint :-#
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Langa fieldcoils

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen Hardbats,

goed opgemerkt !
In Breda had ik de originele "The Tube" mee. Da's van gietaluminium en de aanstichter voor onze zoektocht.
Vervolgens zijn we gaan 3D-printen (zie boven) om vooral te snappen hoe het werkt.
Maar die 3D-printjes hebben nog zeker de neiging tot resoneren.
Dus daarna zijn we weer aan de noeste handarbeid gegaan en zijn nu op een combi van alu-buiten en plastic-binnen gekomen.
In de tussentijd hebben we ze zelfs CNC laten frezen om ook daarmee te constateren wat de voor- en nadelen zijn.

We hebben alle pijpjes laten doormeten bij onze Duitse audio-collega (https://www.gecom-technologies.com/blog/?p=1526 ) en zijn zo lekker met de hobby bezig.
Het originele pijpje gaat gewoon niet dieper dan 1,2 kHz; dus zijn we nu aan het opschalen naar een grotere maat.

Doelstelling voor mij is een tof fieldcoil luidsprekersysteem met een XO rond de 800 Hz.
Iemand anders in ons audiogroepje zoeken juist naar een toffe waveguide voor een specifieke frequentieband.
Weer iemand anders zoekt een bruikbare waveguide omdat hij maar niet kan wennen aan een hoorn.
Zo heeft ieder zijn eigen toepassing.


Met muzikale groet,
Reinout

(gevoegd wat foto's van onze vlijt)
Bijlagen
IMG-20200116-WA0001.jpg
IMG-20200122-WA0000.jpg
IMG-20200126-WA0003.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Langa fieldcoils

Bericht door hardbats »

Dat is al flink opgeschaald, worden flinke pijpen zo :lol:
Zou je het 3D model willen delen? Ik zou er ook wel is mee willen experimenteren, eventueel laten printen op de industriële printers die we op het werk hebben.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Langa fieldcoils

Bericht door ds23man »

Ga je een orgel bouwen? :lol:
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Langa fieldcoils

Bericht door rdv300b833 »

gewoon een verzameling 1" en 2" pijpjes in diverse toestanden.
Zeker niet allemaal nodig maar de ene uit ons audiogroepje heeft X nodig en de andere Y.

Het 3D-model hebben we via http://www.diyaudio.com binnengehaald (https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ivers.html ). 1e post; zip.
Lijkt me super-interessant om ook een versie uit zo'n industriële printer door te lichten en zien wat voor- en nadelen er van zijn.

Met muzikale groet,
Reinout
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Langa fieldcoils

Bericht door satefan »

rdv300b833 schreef:
gewoon een verzameling 1" en 2" pijpjes in diverse toestanden.
Zeker niet allemaal nodig maar de ene uit ons audiogroepje heeft X nodig en de andere Y.

Het 3D-model hebben we via http://www.diyaudio.com binnengehaald (https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ivers.html ). 1e post; zip.
Lijkt me super-interessant om ook een versie uit zo'n industriële printer door te lichten en zien wat voor- en nadelen er van zijn.

Met muzikale groet,
Reinout
Ik heb vorige week in Italie (weerg.com) mijn luidsprekerkasten en behuizing voor de Hypex laten vervaardigen met behulp van MjF printtechniek.Ziet er prachtig uit, maar het (Nylon) materiaal is (gewoon) net zo licht als PLA, PETG of iets anders. Ik denk dat je dezelfde resonanties zal zien. Mn luidsprekers zijn bekleed met loodbitumen etc, dus dan is het goed te doen, maar dat is met deze pijpjes lastiger natuurlijk.

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Langa fieldcoils

Bericht door Walt »

Prachtig Reinout!

Echter zeer indrukwekkend deze ontwikkelingen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Langa fieldcoils

Bericht door hardbats »

satefan schreef:
rdv300b833 schreef:
gewoon een verzameling 1" en 2" pijpjes in diverse toestanden.
Zeker niet allemaal nodig maar de ene uit ons audiogroepje heeft X nodig en de andere Y.

Het 3D-model hebben we via http://www.diyaudio.com binnengehaald (https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ivers.html ). 1e post; zip.
Lijkt me super-interessant om ook een versie uit zo'n industriële printer door te lichten en zien wat voor- en nadelen er van zijn.

Met muzikale groet,
Reinout
Ik heb vorige week in Italie (weerg.com) mijn luidsprekerkasten en behuizing voor de Hypex laten vervaardigen met behulp van MjF printtechniek.Ziet er prachtig uit, maar het (Nylon) materiaal is (gewoon) net zo licht als PLA, PETG of iets anders. Ik denk dat je dezelfde resonanties zal zien. Mn luidsprekers zijn bekleed met loodbitumen etc, dus dan is het goed te doen, maar dat is met deze pijpjes lastiger natuurlijk.

groet,

Satefan
Er zullen toch wel meer parameters invloed hebben op de resonanties dan alleen het gewicht. Zoals bijv stijfheid, dichtheid, eigenfrequentie etc.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Langa fieldcoils

Bericht door satefan »

hardbats schreef:
satefan schreef:
rdv300b833 schreef:
gewoon een verzameling 1" en 2" pijpjes in diverse toestanden.
Zeker niet allemaal nodig maar de ene uit ons audiogroepje heeft X nodig en de andere Y.

Het 3D-model hebben we via http://www.diyaudio.com binnengehaald (https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ivers.html ). 1e post; zip.
Lijkt me super-interessant om ook een versie uit zo'n industriële printer door te lichten en zien wat voor- en nadelen er van zijn.

Met muzikale groet,
Reinout
Ik heb vorige week in Italie (weerg.com) mijn luidsprekerkasten en behuizing voor de Hypex laten vervaardigen met behulp van MjF printtechniek.Ziet er prachtig uit, maar het (Nylon) materiaal is (gewoon) net zo licht als PLA, PETG of iets anders. Ik denk dat je dezelfde resonanties zal zien. Mn luidsprekers zijn bekleed met loodbitumen etc, dus dan is het goed te doen, maar dat is met deze pijpjes lastiger natuurlijk.

groet,

Satefan
Er zullen toch wel meer parameters invloed hebben op de resonanties dan alleen het gewicht. Zoals bijv stijfheid, dichtheid, eigenfrequentie etc.
Zeker. Maar het basismateriaal is niet heel veel anders, dus het zal niet bijster veel gaan verschillen denk ik?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Langa fieldcoils

Bericht door hardbats »

Volgens mij zitten de schillen bij audio juist vaak in die kleine dingen. Kijk hoe precies sommige driver fabrikanten de plant kiezen wat ze het materiaal voor de conus van maken.
Vraag is alleen met wat voor driver ga je het testen.
Plaats reactie