Muziektheorie? Super! Want een installatie dringt zich nogal eens als instrument op, helaas. Het verschil horen helpt bij het probleemoplossen.
Mij valt ook het snerperige in de 'Let' op, vooral in de letter 'e' hoor ik de boosdoener. Misschien herkent je oor daarin eerder intermodulatieproducten? Dat snerperige randje hoor ik dan elders ook langskomen.
En: als ons beider systemen hoorbaar intermoduleren zoals dus blijkbaar bijna luidsprekers, horen we allebei precies hetzelfde stukje onaangenaam, hoewel misschien verschillend duidelijk. Die gelijkheid hoeft dus niet aan de opname te liggen. Hoe de opname eigenlijk klinkt, krijgen we niet zo makkelijk te horen, uitgaande van het gegeven dat elke installatie wel iets vervormt. Maar misschien maken we een keer een opvallend zuivere weergave op een Purifi-driver mee, gekocht via een group-buy.
Intermodulatievervorming luidspreker: meting en discussie
Moderator: Beheerdersteam
Re: Intermodulatievervorming luidspreker: meting en discussie
Het woord ´LET´ is perfect consonant met de strijker, het is dezelfde noot. Aangenamer dan dat, gaat het niet worden...
In andere woorden : mijn vorige schrijfsel mag de prullenbak in
.
Ik ervaar hem, nogmaals, ook als aangenaam, schoon en onvervormd. Niet onnatuurlijk of inharmonieus.
Sorry
. Aan dat antwoord heb je niet veel. Het kán idd zijn, dat een vervormingsproduct in jouw keten (intermodulerend of niet...) roet in het eten gooit.ç
Ik vrees dat jijzelf de enige bent, die daar antwoord op kan vinden.
Feit is dat de sopraan bezig is in een gebied waar jouw gehoor zeer (maar nog niet meest) gevoelig is. En dat er in de muziek maar bitter weinig laag of hoog tegenover staat voor een fijne balans. Dat kan al gauw als irritant of naar omschreven worden... en voor mijzelf houd ik het daar ook op.
Voor MarcelvdG heb ik straks nog een antwoord, maar ik worstel even met de techniek
. Teaser : mijn gehoor is inderdaad fors afgenomen lijkt het, maar resultaat is nog steeds iets waar ik me zeker niet voor hoef te schamen.
In andere woorden : mijn vorige schrijfsel mag de prullenbak in
Ik ervaar hem, nogmaals, ook als aangenaam, schoon en onvervormd. Niet onnatuurlijk of inharmonieus.
Sorry
Ik vrees dat jijzelf de enige bent, die daar antwoord op kan vinden.
Feit is dat de sopraan bezig is in een gebied waar jouw gehoor zeer (maar nog niet meest) gevoelig is. En dat er in de muziek maar bitter weinig laag of hoog tegenover staat voor een fijne balans. Dat kan al gauw als irritant of naar omschreven worden... en voor mijzelf houd ik het daar ook op.
Voor MarcelvdG heb ik straks nog een antwoord, maar ik worstel even met de techniek
Re: Intermodulatievervorming luidspreker: meting en discussie
Ik had geantwoord, dat ik het met een magnetostaat-achtige hoofdtelefoon kon proberen (Mr Speakers Aeon Closed). Geen elektrostaat beschikbaar...maar ik hoop dat het een redelijk alternatief is.MarcelvdG schreef:Ik had gehoopt dat zo'n hoofdtelefoon veel minder zou vervormen dan een luidspreker, maar dat valt kennelijk nogal tegen. Ik ben benieuwd hoe laag je zou komen met elektrostaten.
Blijkt helaas dat ik het nu, 6 jaar later of 40 jaren oud, niet meer perfect kan reproduceren.
Maar aan de andere kant : het is, gelukkig, nog vrij ver bovengemiddeld goed. (Je mag zelf raden of dat aan mijn koptelefoon ligt, of aan mijn leeftijd. Ik opteer voor die laatste...)
Ik heb dit testje 5 maal geprobeerd. Ik kom 100% consistent uit, op een detectiegrens van -51dB.
Leuk detail daarbij is trouwens, dat ik tot -39dB maar 1 bestand hoef te horen, en niet hoef te vergelijken om te weten of het vervormd is of niet.
Dat is een whopping 18dB slechter dan 6 jaar geleden. Dat is eerst schrikken, en later denken ´da´s toch nog steeds behoorlijk goed´.
Then again, dat tempo moet niet op diezelfde manier gaan doorzetten, want dan blijft er over 30 jaar niks meer over
Beste voorbeeld van die consistentie, is dit screenshot : Uiteindelijke resultaten, waren bijvoorbeeld dezen :: Ik hoop dat dit enigszins een antwoord op je vraag is.
Merk trouwens op, dat dit NIET gaat over een vervormingsniveau op -51dB.
Het gaat over een vervormingsniveau, dat 51dB LAGER lig,t dan die veroorzaakt door een door hen gemeten speaker (ik kan de curve nu helaas niet terugvinden...)
