Hoi allemaal,
Ik ga hier even een enorme noob vraag neerzetten waar ik, helaas, geen goed antwoord op krijg van het internet. Ik ben opgegroeid in de tijd van de stereosets. Die dingen hadden twee kanalen, of vier. Vrij simpel te begrijpen. Toen kwamen er auto’s met een centrale woofer in het midden, subwoofers, 3.1, 5.1 of 7.1 sets met allemaal een apart kanaal (denk ik). Ook veel docks om een telefoon in te zetten zijn stereo, maar wel met een centrale woofer.
Waar ik niet uit kom: hoe zit dat nu qua circuit? Wordt er 1 kanaal van de stereo gekopieerd voor de center speaker of wordt het signaal gemixt? Je begint altijd met een mono- of stereo signaal. Als het er daarna meer worden moet je een truukje uithalen.
Wie legt het even uit?
Mvg, Paul
Subwoofer of center speaker; hoe zit dat met de kanalen?
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Contacteer:
Re: Subwoofer of center speaker; hoe zit dat met de kanalen?
Het subwoofer kanaal krijgt door filtering alleen frequenties onder de -pakweg- 200 Hz te verwerken. Daarin zit hoegenaamd geen stereoinformatie meer in (beide kanalen klinken gelijk). Via een buffertrapje worden de stereokanalen samengevoegd, voor of na de filtering, dat is niet bij elk apparaat hetzelfde. Dat samengevoegde signaal stuurt via een aparte versterker je subwoofer aan.
Re: Subwoofer of center speaker; hoe zit dat met de kanalen?
Ha, toch een gemixed signaal dus. Helder!
Mvg, Paul
Mvg, Paul