Hulp gevraagd: wat maak je als je muziek ook wilt voelen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hansr

Hulp gevraagd: wat maak je als je muziek ook wilt voelen?

Bericht door hansr »

Momenteel speel ik met de tempo van Tony Gee. Een hele fijne speaker voor een normaal luistervolume en redelijk allround. Echt een top ontwerp met een heel aangenaam geluid. Je kunt er heel lang naar luisteren.

Maar:

wanneer ik Opeth, Metallica, Deftones, Tool of andere heftigere muziek aan zet dan mis ik alles! Geen live gevoel, geen dikke vette bas, geen kickdrum en bovenal, betrokkenheid en oorverdovend luid \:D/

Ook wel logisch, een 2 weg kan ook niet veel lucht verplaatsen.

Ik wil iets wat hifi klinkt, maar ook meer rockt om het zo maar te noemen. Uiteraard met een beperkt budget. 400 per speaker ex hout. Wel huiskamer vriendelijk. 110 hoog / 25cm breed / 40cm diep. Zoiets Wie helpt?
Laatst gewijzigd door hansr op za 27 jun 2020, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: wat maak je als je muziek ook wilt voelen?

Bericht door hannesie »

Ik zit dan even te peinzen, zou het niet juist iets kunnen worden met PA materiaal, is vaak wel betaalbaar en hoog rendement.
hansr

Bericht door hansr »

Ja dat mag met PA. Ik dacht zelf aan een 3 weg. Wellicht een dubbele woofer van 10 inch en een 7 inch mid. Dan heb je wel luchtverplaatsing. Het moet alleen wel prettig blijven klinken. Ik wil geen ttypisch schreeuwerig PA
Thomox

Bericht door Thomox »

Bouw in ieder geval 'das Tier', een belachelijk dikke hoorn subwoofer (18"). Dan kun je de rest vanaf 100hz laten gaan, dan komt het wel goed
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Moet zeggen dat deze dame ook een behoorlijk fundament in het laag heeft:
Knipsel.PNG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik zat ook te denken aan een losse subwoofer (of 2) erbij. is dat geen idee ?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dat is in mijn geval ook gebeurt, en dan kan je ook nog wel de boel aan of uitzetten.
Maar bij mij staat het altijd aan. :kwijl:

Een mivoc plate-amp en een 10 inch subwoofer , geeft al snel een hoop meer body aan het geheel.
En dat uiteraard 2 maal. :kwijl:
Shadow

Bericht door Shadow »

hansr schreef:
Ik wil iets wat hifi klinkt, maar ook meer rockt om het zo maar te noemen. Uiteraard met een beperkt budget. 400 per speaker ex hout. Wel huiskamer vriendelijk. 110 hoog / 25cm breed / 40cm diep. Zoiets Wie helpt?
Paul Carmody Tarkus :wink:
28047658-49AE-44A0-8FA5-DA9F528F6B66.jpeg
Kun je alles mee en niet onaardig mag ik zeggen, plus voor onder de 600 euro heb je alle drivers en filterspul in huis voor 2 speakers :lol:
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Geen kickdrum klinkt als een gat tussen 100 en 200 Hz. Kan je de frequentierespons meten op je luisterplaats?

Voor dikke vette bas zal je met een equalizer aan de slag moeten. Het laag moet gewoon flink (+9 dB) opgekrikt worden en de pieken in de frequentierespons door staande golven moeten weg. Zie bijvoorbeeld de Harman target curve. http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... rget-Curve
Laatst gewijzigd door Chocomel op zo 28 jun 2020, 9:10, 2 keer totaal gewijzigd.
hansr

Bericht door hansr »

Heb je de Tarkus nog te koop Shadow?

Ik heb een keurige respons in de woonkamer en het klinkt ook echt wel goed, maar soms wil je gewoon meer en dat kunnen deze Tempo's niet. Ik heb een tijd gespeeld met 1 Peerless xls10 + Passieve woofer. Maar dat vond ik toch te kunstmatig klinken. Gevoelsmatig bleef ik maar aan de sub draaien. Met dance en rock lekker blazen, maar met akoestische muziek weer too much. Ik vond het met 1 heel moeilijk om er een goede balans in te krijgen iig.

Mijn luisterruimte is 5x4 en ik zit zo'n 4 meter van de speakers.
markbakk

Bericht door markbakk »

hansr schreef:
Mijn luisterruimte is 5x4 en ik zit zo'n 4 meter van de speakers.
Hoe zit je dan en hoe zijn de speakers opgesteld? Ik vermoed met je rug tegen de muur en de speakers ook, dat veroorzaakt nogal een boost in het laag en je drukt daarmee de +100Hz mogelijk weg. Zoals Chocomel al schreef zit daar misschien een uitdaging.

Gezien je budget en je wens om luid te spelen zou ik kijken naar een tweeweg met een mooie waveguide of hoorn en een 10” bas-mid. Maar haal alles iig van de muren af.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

In een ruimte van 4x5 heb je al snel te maken met dip rond de 60Hz. In mijn ruimte van 5x5 is dat helemaal bal.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

hansr schreef:
Ik heb een keurige respons in de woonkamer [...]
Zou je de respons willen laten zien?
Hofmann

Bericht door Hofmann »

Ik heb wel eens nagedacht over een 'fullrange' w-bin ontwerp. Een 15" driver en dan een compressie hoorn voor het hoog. Het moet technisch haalbaar zijn, maar het praktisch nut van dit in de huiskamer is alleen voor mij wat beperkt. Ik hou ook van harde muziek op z'n tijd, maar dan liever ergens op een open veld met mn poten in de modder.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Achtertuin?
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

vergeet ook niet om eens een andere versterker er aan te hangen om te kijken hoe dat klinkt, het kan verrassend veel uitmaken.

Ik heb 2-weg MLTL zuilen met 8 inch woofer - Dayton RS drivers- en ging van een NAD C352 naar Knuisje lm4780. Dat was echt een verbetering!

De NAD geeft best wel mooi weer, maar bleek in vergelijking ook wat moddering/fluffy in de bas en miste ondanks best zuivere sound wat pit in hogere frequenties. Nu heb ik bij bv rockende tracks en ook dance/techno tracks meer dat gevoel wat je er bij wil hebben wat eerst echt achterbleef. Strakkere meer gedefinieerde bas en meer pit in het hoog maken dan heel wat goed.

De set met 8 inch woofer en hoorn driver, beide PA drivers, die ik vorig jaar gebouwd heb voor buiten gebruik zijn misschien iets minder verfijnd, maar als het om dat brute stampende gevoel gaat stelen die dan weer de show (daar heb ik ze met DSP dan wel op afgestemd)

Verder is een sub ook een poging waard lijkt me, maar nogmaals: versterker wissel proberen!
architect

Bericht door architect »

Luister je vanaf een computer? Dan zou je eens wat equalization kunnen proberen
Je zou bijgaande curve eens kunnen proberen - dan krijg je meer body in het geluid.
Bijlagen
8C1731C8-2E32-43EC-AEDB-F318F5691458.png
dre

Bericht door dre »

Nou,eerder donker en dof toch? 8-[
hansr

Bericht door hansr »

Even een reactie omdat ik jullie reacties erg waardeer. Ik zit momenteel voor de bouwvak in een enorm drukke periode.

Curve in de ruimte heb ik even niet. Ik heb een tijdje geleden een goede kennis op visite gehad die de ruimte heeft ingemeten. We hebben toen de luidsprekers een kwart slag in de ruimte gedraaid om dat het geluid dan veel beter was. Meet resultaten heb ik helaas niet opgeslagen / gefotografeerd.

De Tarkus vind ik fraai maar iets te groot om door de welstandscommissie te krijgen. ☺️ Die zou ik dan in een andere vorm moeten bouwen.

Ik kom er in de vakantie weer even op terug. Bedankt tot nu toe.
hansr

Bericht door hansr »

Is versterkers: ucd400 / Denon dra800, technicus su-a900mk2 en een Marantz pm17. Wel subtiel anders. Er zit duidelijk verschil tussen maar het gevoel is niet schokkend anders.
architect

Bericht door architect »

dre schreef:
Nou,eerder donker en dof toch? 8-[
Het schuin aflopen kan ook meer horizontaal voor een helderder agressiever geluid.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”