Als je er jack in duwt Anne is de handel galvanisch gescheiden.Ah!buis schreef:Bij foutzoeken niet zomaar in 't wilde weg wat proberen. Vanaf de uitgang terugwerken totdat er iets niet meer gaat.
Eerst de eindversterker nazien is mooi, maar niet via die "POWER AMP IN". Daar zitten overschakelaars in die mogelijk niet goed werken. En je komt langsdaar niet onmiddelijk aan de eindversterker, er zit nog een opamp tussen (U1B).
Om de in van de versterker te vinden, aan pin 2 van de 12AX7 bij de 6L6 zit C24 (22nF) en die zit aan TP23. Dat is de versterker-in, over C28 (47pF).
Anne
Restauratie Fender Hot Rod Deville
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Het is rechttoe-rechtaan Anne, kan overal goed bij en er is een schema beschikbaar. Was eigenlijk van plan vanaf de ingang te meten, in 'neutrale' stand moet 'ie gewoon versterken als er een signaal op de ingang wordt aangeboden. Signaal zal vanzelf ergens stoppen. Wil op de eindtrap bias vd eindbuizen meten en of er voedingsspanning aanwezig is, zoja, moet die iets doen of er moet een buis naar de eeuwige jachtvelden zijn. Maar eerst maar eens wat meten. Geen Corona vakantie maar volle bak met werk, even wachten tot er weer tijd voor is.Ah!buis schreef:Bij foutzoeken niet zomaar in 't wilde weg wat proberen. Vanaf de uitgang terugwerken totdat er iets niet meer gaat.
Eerst de eindversterker nazien is mooi, maar niet via die "POWER AMP IN". Daar zitten overschakelaars in die mogelijk niet goed werken. En je komt langsdaar niet onmiddelijk aan de eindversterker, er zit nog een opamp tussen (U1B).
Om de in van de versterker te vinden, aan pin 2 van de 12AX7 bij de 6L6 zit C24 (22nF) en die zit aan TP23. Dat is de versterker-in, over C28 (47pF).
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Uitgebouwd dus, 8 Ohm dummyload op de uitgang en gemeten, dat was snel duidelijk: de preamp bestaat uit 2 stuks 12AX7A buizen, in deze versterker vervangen voor ECC83S van JJ. 200mV / 1kHz in gestuurd, ik zie iets van 700mV uit achter de 2e buis. Als ik aan de toonregeling en-andere-kreten-uit-de-gitaar-wereld draai zie ik de sinus op de scoop veranderen, lijkt allemaal wat te doen. Uitgang van de versterker weer gemeten achter de eindbuizen, niks.
Bias van de 6L6GC's gemeten, 70mA. Tikkie meer dan de 60mA die voorgeschreven staat, moet 'ie het prima om doen. Voedingsspanning gemeten, ook tikkie hoger dan spec, niks mis mee, niet kritisch bij buizen. Trouwens gelijk een eerder gemaakte opmerking terug draaien
de eindbuizen staan op staanders een eindje van de print af, de hitte vd eindbuizen doet nauwelijks wat op de print, netjes.
UGT defect? krijg je m.i. alleen voor elkaar door 'm langer zonder belasting te laten spelen. Speakers zijn vast aangesloten (wel via een 6.3mm Jack plug), dus onwaarschijnlijk.
De buizen zitten op een aparte print die tegen de achterkant van het chassis geschroefd zit, kon er wat moeilijk bij, maar achter de fasedraaier gemeten: niks. Buisje uit de preamp getrokken en deze in de voet vd fasedraaier gedrukt, bingo. Ik zie bij een paar 100mV in al snel meer dan 20V RMS op de uitgang, wat richting de oorspronkelijke 60W gaat. Conclusie buis fasedraaier defect .
Heb met de eigenaar overlegd, ik ga alle buizen vervangen uit voorzorg. Een ECC83S kost een tientje (JJ), 6L6GC zal ik nog even naar kijken. Ik zal ook de jack chassis delen (tip van Ray) vervangen, kosten de wereld ook niet, de versterker moet het dan op zich weer doen. Eens zien hierna of er verder nog wat kraakt oid, potmeters bv. Nieuwe buizen bestellen dus, wordt vervolgd.
Bias van de 6L6GC's gemeten, 70mA. Tikkie meer dan de 60mA die voorgeschreven staat, moet 'ie het prima om doen. Voedingsspanning gemeten, ook tikkie hoger dan spec, niks mis mee, niet kritisch bij buizen. Trouwens gelijk een eerder gemaakte opmerking terug draaien
UGT defect? krijg je m.i. alleen voor elkaar door 'm langer zonder belasting te laten spelen. Speakers zijn vast aangesloten (wel via een 6.3mm Jack plug), dus onwaarschijnlijk.
De buizen zitten op een aparte print die tegen de achterkant van het chassis geschroefd zit, kon er wat moeilijk bij, maar achter de fasedraaier gemeten: niks. Buisje uit de preamp getrokken en deze in de voet vd fasedraaier gedrukt, bingo. Ik zie bij een paar 100mV in al snel meer dan 20V RMS op de uitgang, wat richting de oorspronkelijke 60W gaat. Conclusie buis fasedraaier defect .
Heb met de eigenaar overlegd, ik ga alle buizen vervangen uit voorzorg. Een ECC83S kost een tientje (JJ), 6L6GC zal ik nog even naar kijken. Ik zal ook de jack chassis delen (tip van Ray) vervangen, kosten de wereld ook niet, de versterker moet het dan op zich weer doen. Eens zien hierna of er verder nog wat kraakt oid, potmeters bv. Nieuwe buizen bestellen dus, wordt vervolgd.
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Inderdaad is dat best wel slim bedacht zo, die buisvoeten met verlengde aansluit poten (of hoe dat ook mag heten)
Ziet er naar uit dat het wel weer goed zal komen, best wel kans dat met nieuwe buizen de versterker weer als nieuw klinkt.
Ziet er naar uit dat het wel weer goed zal komen, best wel kans dat met nieuwe buizen de versterker weer als nieuw klinkt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Denk het ook. Heb even een lijstje gemaakt bij Tonefactory.nl, zal er dezelfde buizen (merk / type) die erin zaten instoppen. Eigenaar is verknocht aan dit geluid, geen idee wat andere merken doen met het geluid, zelfde spul er maar weer in. Gitaarmannen zijn net als wij kritisch op het geluid
12AX7A volgens schema, zat ECC83S in van JJ. 3 x EUR 10,50.
Eindbuizen 6L6GC volgens schema, zat Sovtek 5881WXT in, 2 x EUR 21,50.
Jack chassis delen, switched, ik ga er 3 vervangen. 3 x EUR 3,95
Ik ga dit bestellen, en kan dan met een werkende versterker verder checken of er nog wat kraakt, los zit, etc. Ik doe eerst nog even niks met de potmeters, wordt de volgende stap dus zoals gezegd.
12AX7A volgens schema, zat ECC83S in van JJ. 3 x EUR 10,50.
Eindbuizen 6L6GC volgens schema, zat Sovtek 5881WXT in, 2 x EUR 21,50.
Jack chassis delen, switched, ik ga er 3 vervangen. 3 x EUR 3,95
Ik ga dit bestellen, en kan dan met een werkende versterker verder checken of er nog wat kraakt, los zit, etc. Ik doe eerst nog even niks met de potmeters, wordt de volgende stap dus zoals gezegd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Dank u! het is ook leuk om te doen. Post:
Vers glas. Oude buizen eruit, nieuwe erin. Bias van de eindbuizen gemeten, 90mA. Zit een instelpotmeter op, teruggedraaid naar 70mA. 200mV / 1kHz op de ingang, ik zie weer netjes 26V op de uitgang
De versterker op zich werkt weer. Oja, viel me nog op aan de eindbuizen, er hoort een nokje onder te zitten ter positionering, is bij beide (oude) buizen verdwenen.
Was daar door op de hoede, omdat er andere buizen in zaten dan de originele 6L6GC uit het schema, 5881WXT. Bewust verwijdert omdat de aansluiting anders is? Gechecked, is gelijk. denk dat ze gewoon door lomp gedrag afgebroken zijn ooit eens
Potmeters zijn allemaal gammel, bij Tonefactory kun je vervangers kopen voor een tientje/st. Wordt wat gortig, ik maak ze schoon en als toch op korte termijn het kraken weer begint zou ik ze kunnen vervangen in overleg met de eigenaar - lees als hij dit wil betalen.
Dan een vraag voor de gitaarmensen hier, als ik op 'channel select' druk op de versterker gaat er een relais om en brandt er een geel ledje. Ik kan nu met de 'Drive' potmeter naast de Volume pot de uitgang regelen. Is dit normaal, waar wordt dit voor gebruikt?
Vers glas. Oude buizen eruit, nieuwe erin. Bias van de eindbuizen gemeten, 90mA. Zit een instelpotmeter op, teruggedraaid naar 70mA. 200mV / 1kHz op de ingang, ik zie weer netjes 26V op de uitgang
Was daar door op de hoede, omdat er andere buizen in zaten dan de originele 6L6GC uit het schema, 5881WXT. Bewust verwijdert omdat de aansluiting anders is? Gechecked, is gelijk. denk dat ze gewoon door lomp gedrag afgebroken zijn ooit eens
Potmeters zijn allemaal gammel, bij Tonefactory kun je vervangers kopen voor een tientje/st. Wordt wat gortig, ik maak ze schoon en als toch op korte termijn het kraken weer begint zou ik ze kunnen vervangen in overleg met de eigenaar - lees als hij dit wil betalen.
Dan een vraag voor de gitaarmensen hier, als ik op 'channel select' druk op de versterker gaat er een relais om en brandt er een geel ledje. Ik kan nu met de 'Drive' potmeter naast de Volume pot de uitgang regelen. Is dit normaal, waar wordt dit voor gebruikt?
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Ik denk dat er wel alternatieven voor die potmeters te vinden zijn, kun je er een close-up foto van eentje maken ?
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Mooi zo, scheelt weer een hoop zoeken.Barry2001 schreef:Vers glas. Oude buizen eruit, nieuwe erin. Bias van de eindbuizen gemeten, 90mA. Zit een instelpotmeter op, teruggedraaid naar 70mA. 200mV / 1kHz op de ingang, ik zie weer netjes 26V op de uitgangDe versterker op zich werkt weer.
Oppassen als je die buizen nog wil gebruiken.Als de sleutel is afgebroken komt meestal het glazen afzuigpijpje tevoorschijn, kan dan ook makkelijk afbreken.Oja, viel me nog op aan de eindbuizen, er hoort een nokje onder te zitten ter positionering, is bij beide (oude) buizen verdwenen.
Ik ben wel geen gitaarmens, maar ik dacht dat je met opendraaien van de 'Drive' de voorversterking kunt oversturen en dan het resultaat weer op het gewenste niveau terugbrengt met de 'Volume'.Dan een vraag voor de gitaarmensen hier, als ik op 'channel select' druk op de versterker gaat er een relais om en brandt er een geel ledje. Ik kan nu met de 'Drive' potmeter naast de Volume pot de uitgang regelen. Is dit normaal, waar wordt dit voor gebruikt?
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Dan denk ik dat het toch wel goed zit. Het lijkt op volumeregelen, maar kan het ook als oversturen zien.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Bij deze: Die potmeters bij Tonefactory zit dat metalen framepje bij aan. Ik zal morgen er 1 demonteren om te zien of het framepje daadwerkelijk aan de potmeter zelf vast zit. Zo niet kan er inderdaad vast wel een vervanger in, die gooejekoper is.ray5150 schreef:Ik denk dat er wel alternatieven voor die potmeters te vinden zijn, kun je er een close-up foto van eentje maken ?
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Goed plan. ziet er inderdaad lekker degelijk uit met dat frame erom. geeft toch wel aan dat er goed over is nagedacht.
Wat voor asjes zitten er aan die potmeters ? dan bedoel ik D model, ribbels, of rond.
Wat voor asjes zitten er aan die potmeters ? dan bedoel ik D model, ribbels, of rond.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
As = rond.
En het framepje zit inderdaad vast aan de potmeter, dus ik laat ze lekker zitten, tenzij jij nog een goedkoop alternatief weet. Het zijn deze trouwens. Een gewone potmeter aanschaffen en de behuizing vervangen voor deze gaat me te ver. Zit inderdaad muurvast hoor, zal niet snel afbreken / verbuigen in het ruige rock' roll gebeuren. Op eBay worden ze ook wel aangeboden trouwens, die goedkoper zijn zijn gebruikt, schiet ik ook niet zoveel mee op.
Wat nog te doen, potmeters schoonmaken, heb de Jack chassisdelen nog liggen, die moeten er nog in.
En zoals op de 1e foto te zien is is het ding erg smerig. Knoppen kunnen mooi in de (nog aan te schaffen
) ultrasoon reiniger, frontje weer even netjes maken. Dan komt m'n collega langs met gitaar voor een praktijktest, of het inderdaad allermaal weer werkt.
En het framepje zit inderdaad vast aan de potmeter, dus ik laat ze lekker zitten, tenzij jij nog een goedkoop alternatief weet. Het zijn deze trouwens. Een gewone potmeter aanschaffen en de behuizing vervangen voor deze gaat me te ver. Zit inderdaad muurvast hoor, zal niet snel afbreken / verbuigen in het ruige rock' roll gebeuren. Op eBay worden ze ook wel aangeboden trouwens, die goedkoper zijn zijn gebruikt, schiet ik ook niet zoveel mee op.
Wat nog te doen, potmeters schoonmaken, heb de Jack chassisdelen nog liggen, die moeten er nog in.
En zoals op de 1e foto te zien is is het ding erg smerig. Knoppen kunnen mooi in de (nog aan te schaffen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Ah jij betaald ze, zal m'n collega kunnen waarderen
Nee het wordt schoonmaken, geeft het op korte termijn weer ellende kan het alsnog wel.
Maar het knaagt wel, ding ligt toch open nu .........
Maar het knaagt wel, ding ligt toch open nu .........
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
@Barry, volgens mij zijn dit dezelfde potmeters, stuk goedkoper 
https://www.tube-town.net/ttstore/compo ... ntiometer/
Prima webshop trouwens, vaak wat besteld.
https://www.tube-town.net/ttstore/compo ... ntiometer/
Prima webshop trouwens, vaak wat besteld.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Met die prijzen zou ik niet eens aan het schoonmaken beginnen.
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Heb ook van een Fender amp van mijn stiefzoon eens de potmeters schoongemaakt, al vrij snel weer terug bij af en alle potmeters vervangen door nieuwe. Voordat je het paneel dan weer los hebt ben je een paar uur verder. Succes Barry
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Tube Town ken ik wel Michiel, ook wel eens besteld. Niet aan gedacht daar te kijken, supertip! Waarom dat verschil zo groot is met Tonefactory, imitatie? Dit is in elk geval geen discussie, ik zal een lijstje maken om te zien of ze alle waarden hebben en bestellen. Dank nogmaals.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
cool schreef:Heb ook van een Fender amp van mijn stiefzoon eens de potmeters schoongemaakt, al vrij snel weer terug bij af en alle potmeters vervangen door nieuwe. Voordat je het paneel dan weer los hebt ben je een paar uur verder. Succes Barry
Je hebt het chassis er wel zo uit bij dit model Loek. Hele ding zit doordacht in elkaar. Niet complex, juist simpel, en oerdegelijk. Maar je hebt gelijk, vervangen is beter, voor dit geld helemaal.
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
Inderdaad, die is een stuk goedkoper. dat maakt de optie van vervangen een stuk aantrekkelijker.Barry2001 schreef:Tube Town ken ik wel Michiel, ook wel eens besteld. Niet aan gedacht daar te kijken, supertip! Waarom dat verschil zo groot is met Tonefactory, imitatie? Dit is in elk geval geen discussie, ik zal een lijstje maken om te zien of ze alle waarden hebben en bestellen. Dank nogmaals.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville
En besteld
Net geen 2 tientjes, je houdt er 1 tegoed Michiel 
