Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

Laatste prijs die ik hoorde voor de TX versie van MW16 is 219 euro. Significant duurder dan de normale versie, maar nog niet op Purifi prijs level.

Ik zou wel vier Purifi's per kant willen proberen in open baffle, maar dat is mij veel te duur. Met standaard Satori is het wellicht net te doen, 8x130 oid. Maar een stuk minder spectaculair dan de Purifi natuurlijk...

Fedde
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jeroen_d »

purifi in OB heeft geen zin. De purifi heeft een USP vanwege zijn bijzondere prestaties in een tweeweg en de lage vervorming beneden 100Hz alleen daar heb je niks aan in OB want daar is hij gewoon te klein voor dus alleen in te zetten voor het middengebied vanaf zo'n 120Hz. Alles overwegend, voor OB in het middengebied zou ik uiteindelijk toch eerder voor de 18sound gaan of inderdaad de MW16 TX als ik wat nieuws zou willen proberen.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

Gezien de hoge xmax kunnen vier Purifi drivers een hoop lucht verplaatsen, vergelijkbaar met 15" met normale xmax. Het voordeel is dat je 2 weg kan draaien. Bijvoorbeeld met vier units in een kleine line array. De Purifi heeft een lage fs, een stuk lager dan mijn 15 incher. Dus wellicht kan het ook nog wat dieper.

Ik vraag me wel af welke speaker parameters nu relevant zijn ter vergelijk. Om te kunnen beoordelen wat de beste keuze is, bijvoorbeeld kwa resolutie en snelheid. De Supravox heeft een mooie lage massa van 9 gram, maar de 18 sound, Satori en Purifi motors zijn een stuk sterker. In vergelijking met speakers (Kii, Ls1 etc) die ik eerder heb gehoord haal ik nog niet hetzelfde detail niveau. Maar hier spelen natuurlijk allerlei factoren mee....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jeroen_d »

Je moet ze gaan beluisteren dat is de enige weg.

Wat je vergelijk met 15” betreft: gaat niet op. Een goede 15” lacht om de vervormingspecs van de purifi onder 50Hz, die zijn alleen goed in vergelijk met andere 6,5” drivers.
Peter Lyngdorf zelf heeft mij overigens bevestigd wat ik hierboven schreef, de purifi is bedoeld voor een 2-weg boxspeaker en is verhoudingsgewijs te duur om relevant te zijn voor OB
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

De Purifi heeft een hoop verbeteringen, vooral op het vlak van de rolrand. Maar de "motor" is een gemiste kans. Rob wijst al jaren op een "iron less" motor ontwerp en Bruno is daarvan op de hoogte gezien de samenwerking binnen Grimm in het verleden. In de Purifi white papers wordt gehamerd op "geheugen" van het magneetsysteem. Dat is de reluctant force die Rob omschrijft en vervorming veroorzaakt. Alleen om die op te lossen moet je dus wel een iron less motor ontwerpen. Toevallig had ik een tijdje geleden een woofer (10") onder handen in het kader van het MFB verhaal die dus volgens het iron less principe is ontworpen ( de eerste ter wereld!).

Meting zonder mfb in kleine gesloten kast met LT om de respons te corrigeren, spl op 105db:
steps105db%.PNG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door richard »

Was daarom een alnico magneet ook niet in het voordeel?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Nee, daar is de poolplaat ook van ijzer. Het gaat nou net om het feit dat een ferro poolplaat de reluctant force veroorzaakt.

Detail van de driver, Neo magneten gemonteerd in een basis van niet magnetisch RVS:
_DSC2934.JPG
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

Nou ja, ik ben eigenlijk best tevreden met mijn PAP Neo 15 incher in open baffle. Ik zou ook wel eens MFB willen proberen. Hoe gaat het met het MFB project? Zoek je nog beta testers? ;)
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

De vervorming van de 18 sound bij 200 Hz is nog wel een aandachtspunt:
https://www.dibirama.altervista.org/hom ... -wmax.html

Maar ik kan altijd nog wat hoger crossen.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

Alhoewel Zaph dat niet gemeten heeft, die had H2 op -50 dB oid, minder dan 0.5% THD lijkt me...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door beijert »

1,5% bij 90dB is toch niet bijzonder? En dan speelt ie al gauw wat minder luid ook in een drieweg.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
De Purifi heeft een hoop verbeteringen, vooral op het vlak van de rolrand. Maar de "motor" is een gemiste kans. Rob wijst al jaren op een "iron less" motor ontwerp en Bruno is daarvan op de hoogte gezien de samenwerking binnen Grimm in het verleden. In de Purifi white papers wordt gehamerd op "geheugen" van het magneetsysteem. Dat is de reluctant force die Rob omschrijft en vervorming veroorzaakt. Alleen om die op te lossen moet je dus wel een iron less motor ontwerpen. Toevallig had ik een tijdje geleden een woofer (10") onder handen in het kader van het MFB verhaal die dus volgens het iron less principe is ontworpen ( de eerste ter wereld!).

Meting zonder mfb in kleine gesloten kast met LT om de respons te corrigeren, spl op 105db:

steps105db%.PNG
Ik snap die grafiek niet. Ten eerste vind ik 10% HD op 30Hz niet bijzonder weinig. Ten tweede kan je helemaal geen 105dBSPL op 1 meter halen uit een 10" woofer. Als je de bekende SEAS sub L26RO4Y bv neemt die maar liefst een 'lineaire' Xmax van 28mm p-p kan maken, dan geeft dat bij 30Hz nog altijd slechts 95dB op 1 meter in het vrije veld. In half space wordt dat 101dB. Dus hoe krijg je 105dB voor elkaar? Waarschijnlijk op een kortere afstand, dus dit getal mist context. 105dB/1m is pas mogelijk met 350cm2 oppervlak en 28mm piek-piek op frequenties boven 50Hz.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

jeroen_d schreef:
Je moet ze gaan beluisteren dat is de enige weg.

Wat je vergelijk met 15” betreft: gaat niet op. Een goede 15” lacht om de vervormingspecs van de purifi onder 50Hz, die zijn alleen goed in vergelijk met andere 6,5” drivers.
Peter Lyngdorf zelf heeft mij overigens bevestigd wat ik hierboven schreef, de purifi is bedoeld voor een 2-weg boxspeaker en is verhoudingsgewijs te duur om relevant te zijn voor OB
Heb je een link van die Lyngdorf quote? Markante kerel overigens. Ik heb hem ontmoet tijdens de Xfi in Veldhoven.

Wat is jouw favoriete 15" in open baffle?

Fedde
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

Ter vergelijk nog een poging gedaan distortie te vinden van de Supravox 215 bicone. Alleen wat voor de RTF full range gevonden:
http://www.troelsgravesen.dk/SupravoxDTQWT.htm

Holy kanarie, dat is een verschil. H3 maar zo'n -30 dB onder 1kHz, 1m 96 dB. Mooi, kan ik een flinke stap maken daar...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jeroen_d »

Fedde schreef:
jeroen_d schreef:
Je moet ze gaan beluisteren dat is de enige weg.

Wat je vergelijk met 15” betreft: gaat niet op. Een goede 15” lacht om de vervormingspecs van de purifi onder 50Hz, die zijn alleen goed in vergelijk met andere 6,5” drivers.
Peter Lyngdorf zelf heeft mij overigens bevestigd wat ik hierboven schreef, de purifi is bedoeld voor een 2-weg boxspeaker en is verhoudingsgewijs te duur om relevant te zijn voor OB
Heb je een link van die Lyngdorf quote? Markante kerel overigens. Ik heb hem ontmoet tijdens de Xfi in Veldhoven.

Wat is jouw favoriete 15" in open baffle?

Fedde
Van die quote heb ik geen link. Was een gesprek met hem op de afgelopen ISE begin februari. Erg leuke en aardige man en ondanks zijn verkoop vaardigheden blijft het toch ook nog een echte techneut en is niet bang om open kaart te spelen als je goed geïnformeerd blijkt te zijn.

Mijn favoriete 15" in open baffle is natuurlijk de woofer die wij vanuit Daudio heb laten ontwikkelen door AudioTechnology voor ons S1 model. :wink:
Het is een variant op deze maar dan met een dubbele magneet: http://audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|949|||"
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

Heftige woofer! Maar ook heftige prijs...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door wouter »

jeroen_d schreef:
Mijn favoriete 15" in open baffle is natuurlijk de woofer die wij vanuit Daudio heb laten ontwikkelen door AudioTechnology voor ons S1 model. :wink:
Het is een variant op deze maar dan met een dubbele magneet: http://audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|949|||"
Wel mooi om te zien dat de datasheets en het productportfolie enorm lang geproduceerd blijft worden. De foto van de woofer met een hapje eruit ken ik nog van mijn studententijd - toen kon ik me niet voorstellen dat je zo'n dure unit echt zou kopen... Nu vind ik het veel, maar weet ik ook waarom ze interessant (kunnen) zijn.

Lang in productie, 1 van de redenen waarom ik commercieel met Morel werk in de speakerkasten voor bassisten. 2x een replacement diafragma moeten plaatsen, dat doe je als service want het kost amper geld.

Audiotechnologie, en trouwens best veel andere merken, hebben dit soort lange beschikbaarheid goed voor elkaar :rock:
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

Gelukkig krijg je 50% korting als je er 1000 tegelijk koopt... :)

Mooie vlakke frequentie respons overigens! Mooi rendement in het laag hiermee. Op lange termijn zou ik hiermee nog mijn laag kunnen upgraden. Maar kost dus wel 2000 euro voor een paartje, das wel erg veel.

Ik zag Lyngdorf bij de Steinway Lyndorf stand. Hij was aan het DJen voor zijn model B dipool speakers. Ze klonken erg indrukwekkend! Zes keer 12 inch per kant, dat geeft losse bas zeg.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jeroen_d »

Och ik durfde hem wel te noemen qua prijsniveau op het moment dat je het over 4 purifi drivers per kanaal als alternatief hebt :wink:
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

jeroen_d schreef:
Och ik durfde hem wel te noemen qua prijsniveau op het moment dat je het over 4 purifi drivers per kanaal als alternatief hebt :wink:
Ja ja... :lol:
Maar toen zei ik ook al dat ik het te duur vond...

Ik gebruik nu deze:
https://www.pureaudioproject.com/produc ... s-woofers/

Zijn ook mooie units (en waren nog betaalbaar), maar het laag is minder vlak en de lineare excursie is ook beperkter. Ik zou natuurlijk een 2e kunnen plaatsen... :sure:
Alleen lijkt het er op dat ze niet meer los verkocht worden, zonde. Kan hij niet meer nagebouwd worden.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

jeroen_d schreef:
Verschil in klank tussen de 18sound en AT midwoofers is dat de 18sound heel clean klinkt, kun je ook in het topic teruglezen. Heel goed dus. Echter AT klinkt toch meer los, open en natuurlijk. Dit haal je niet uit de specs en de metingen. Standaard vervormingsmetingen (frequency sweeps om HD te bepalen) en impulsrespons (voor amplitude en faserespons) geven mij niet het antwoord op deze vraag. Ik weet dus ook niet goed waar het door komt, anders dan dat de opbouw verschillend is en andere materialen zijn gebruikt. Wellicht dat ik de 18sound nog eens heroverweeg voor een toekomstig project. Maar de SBacoustics SATORI MW16P-8 is dan ook heel aantrekkelijk, als ik toch eens wat nieuws wil proberen.
Heb je de 18sounds ook in open baffle geprobeerd? Of alleen in de speaker van Amanda?

Ik weet niet precies welke AT driver je bedoeld, maar deze heeft in elk geval een super snel afvallende CSD:

https://hificompass.com/en/reviews/audi ... 521706sd-4

Zal vast helpen met de openheid...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

En nu ook een 8ohm-versie beschikbaar: https://purifi-audio.com/transducers/ptt6-5w08/.

Ik gebruik 2 woofers parallel per kant, dus kon niet echt uit de voeten met de 4-ohm versie, dus dit bied perspectieven. Het kan zomaar zijn dat ik 4 van deze knapen ga bestellen binnenkort!

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op wo 15 jul 2020, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Goede zaak. Eigenlijk is die 4-ohm cultuur ontstaan met de car speakers. Ook hier geldt nog steeds "Voltages are cheaper/better than Amps". 50 jaar geleden waren de powerspeakers zelfs merendeels 16 ohm.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Fedde »

satefan schreef:
En nu ook een 8ohm-versie beschikbaar: https://purifi-audio.com/transducers/ptt6-5w08/.

Ik gebruik 2 woofers parallel per kant, dus kon niet echt uit de voeten met de 4-ohm versie, dus dit bied perspectieven. Het kan zomaar zijn dat ik 4 van deze knapen ga bestellen binnenkort!

Satefan
Vakantie geld gekregen? :wink:

Wat wil je gaan bouwen, een vloerstaander?

Fedde
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door hardbats »

Fedde schreef:
satefan schreef:
En nu ook een 8ohm-versie beschikbaar: https://purifi-audio.com/transducers/ptt6-5w08/.

Ik gebruik 2 woofers parallel per kant, dus kon niet echt uit de voeten met de 4-ohm versie, dus dit bied perspectieven. Het kan zomaar zijn dat ik 4 van deze knapen ga bestellen binnenkort!

Satefan
Vakantie geld gekregen? :wink:

Wat wil je gaan bouwen, een vloerstaander?

Fedde
Voor in zijn cilinder speakers gok ik. 2 per kant.
Plaats reactie