Pied Piper Zelfbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
erl
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 12:52

Pied Piper Zelfbouw

Bericht door erl »

Hoi, ik heb nieuwe Pied Piper speakers gebouwd met een paar esthetische veranderingen maar wel met de nieuwe dimensies van de huidige kast lijn. Vond de nieuwe kast een stuk mooier/kleiner voor in mijn woonkamer, en de bovenkant heeft nu een kleinere opening. Heb ze bekleed met een HPL plaat 1835 Notenwood. Frontpaneel is van massief hout.

Ik ben al een fan van deze speaker sinds de jaren 80. Ik wou het resultaat met jullie delen.
bestandsbron: http://i107.photobucket.com/albums/m287/notusemyname/Pied%20Piper%20Speaker/DSC_1492.jpg
bestandsbron: http://i107.photobucket.com/albums/m287/notusemyname/Pied%20Piper%20Speaker/DSC_1492.jpg
bestandsbron: http://i107.photobucket.com/albums/m287/notusemyname/Pied%20Piper%20Speaker/DSC_1483.jpg
bestandsbron: http://i107.photobucket.com/albums/m287/notusemyname/Pied%20Piper%20Speaker/DSC_1483.jpg
bestandsbron: http://i107.photobucket.com/albums/m287/notusemyname/Pied%20Piper%20Speaker/DSC_1486.jpg
bestandsbron: http://i107.photobucket.com/albums/m287/notusemyname/Pied%20Piper%20Speaker/DSC_1486.jpg
Laatst gewijzigd door erl op zo 08 aug 2010, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door dre »

welkom,je komt in ieder geval gelijk goed binnenvallen! :wink:
fraai project!
hoe zou je de weergave willen omschrijven?
erl
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 12:52

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door erl »

Bedankt. Ik vind ze heel mooi klinken, zou de oude er naast moeten zetten om een duidelijk verschil te horen maar ik vind het prima zo. Meer laag lijken ze ook te geven, maar kan ook aan de opstelling liggen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door sietse »

Ziet er mooi uit. Maar, als je ze gebouwd hebt naar eigen ontwerp, vertel es hoe en wat? Ken ze ook al van begin jaren 80, de tijd van Klaas Feenstra. Latere versies vond ik minder goed.
erl
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 12:52

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door erl »

De maten zijn het zelfde als de 2010 kast maar met een paar esthetische veranderingen die ik mooier vond.
Ik zie nu in dat mijn woord keuze niet goed gekozen was en heb het veranderd.

Ik heb ook nog 4 speakers van het oude formaat in mijn 5.1 Surround setup met de zilverkleurige bandtweeters.

Wat vond je dan beter bij de oude versie?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door sietse »

Ik moest toen een beetje op de grond gaan zitten om een beetje goed geluidsbeeld te krijgen. Ook het stereo beeld vond ik slechter. Kan ook aan de demo ruimte gelegen hebben.
Was ooit es een keer ergens in Haarlem.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door weidok »

erl schreef:
De maten zijn het zelfde als de 2010 kast maar met een paar esthetische veranderingen die ik mooier vond.
Ik zie nu in dat mijn woord keuze niet goed gekozen was en heb het veranderd.

Ik heb ook nog 4 speakers van het oude formaat in mijn 5.1 Surround setup met de zilverkleurige bandtweeters.

Wat vond je dan beter bij de oude versie?

wat zijn de maten van de "2010"kast dan ??
mag je iets over de units vertellen ??
erl
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 12:52

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door erl »

weidok schreef:
erl schreef:
De maten zijn het zelfde als de 2010 kast maar met een paar esthetische veranderingen die ik mooier vond.
Ik zie nu in dat mijn woord keuze niet goed gekozen was en heb het veranderd.

Ik heb ook nog 4 speakers van het oude formaat in mijn 5.1 Surround setup met de zilverkleurige bandtweeters.

Wat vond je dan beter bij de oude versie?

wat zijn de maten van de "2010"kast dan ??
mag je iets over de units vertellen ??
Je hebt een PM
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door ray5150 »

zijn die gegevens zo geheim dan? :roll:
erl
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 12:52

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door erl »

Ik wil geen problemen, als die er door zouden kunnen onstaan tenminste.

De luidspeakers heb ik 2de hans gekocht, en daar staat niks op vermeld.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door sietse »

Er was destijds een zelfbouw beschrijving van. Kompleet met filter. Niks geen geheim of zo. :)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Er was destijds een zelfbouw beschrijving van. Kompleet met filter. Niks geen geheim of zo. :)
zoals de "Pied Pipers" er nu uitzien ca. 90 cm hoog heeft niets meer met een "open pijpsysteem" te maken
is meer een br kast lijkt mij :)
Ben wel nieuwsgierig wat voor units er tegenwoordig worden toegepast..

PS heb de Oerversie van de Pied pipers nog op zolder te staan :) :)

Er is/ was zelfs een Piedpiper forum

http://mike.messageboard.nl/6410/index.php
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door Maurice01 »

Ik heb die dingen ook nog gehad,,, en die waren weer 120 cm hoog.
Wel een andere mid en tweeter als op de foto.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door wouter »

Ze zien er prachtig uit!

Heb je aan de bovenzijde alleen een 'verkorte' bovenplaat of loopt er binnenin ook nog een schot naar beneden?

De originele piep pipers zijn ontstaan door een samenvoeging van verschillende topunits lang geleden. Uiteindelijk bleken de woofers niet goed te passen in een conventionele box en is de hoge open pijp bedacht, met woofers op 1/3e en 1/5e vanaf de onderzijde. Het schijnt goed gewerkt te hebben, maar met andere woofers dan die uit de eerste serie was de noodzaak voor deze constructie er niet zozeer.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door weidok »

wouter schreef:
Heb je aan de bovenzijde alleen een 'verkorte' bovenplaat of loopt er binnenin ook nog een schot naar beneden?
er zitten nog 2 schotten binnenin ... een lange br pijp eigenlijk

er is ook een draadje over de werking van "open pijpsystemen"

linkviewtopic.php?f=3&t=2199&p=39083&hilit= ... per#p39083
Karl
Berichten: 1
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 16:00

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door Karl »

Hallo,
Mijn naam is Karl, ben nieuw op dit forum!
Voor een van mijn piedpipers ben ik op zoek naar een tweeter nl deze:SIZE: 1” PURE CERAMIC TWEETER (PANEL IN ROUND SHAPE)
GENUINE PURE CERAMIC DOME instead of ceramic coating on aluminum alloy dome
DIAMETER: 20mm
IMPEDANCE: 4 OHM
NOMINAL INPUT POWER: 30 W
MAX INPUT POWER: 50W
RESONANT FREQ. (FO): 800Hz
FREQ RESPONSE: Fo-60KHz
RATED FREQ RANGE:1 K~60KHz
SENSITIVITY (1M/1W): 86dB
Magnet: 42 ∮× 33 ∮× 17.7 mm NEODYMIUM
CrystAudio - TM
Je kan deze in Taiwan bestellen echter minimale afname 100 stuk!
Ik heb echter slechts 1 nodig !
Iemand hier een idee waar ik deze kan kopen?
Vriendelijke groet
Karl
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door Henkjan »

Welkom hier Karl
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door pappaleo »

Wel een beetje laag, dat rendement van 86dB. En is dat exemplaar uit Taiwan echt dezelfde?

Misschien dat je beter naar 2 exemplaren op zoek kan gaan. Bijvoorbeeld de Visaton KE25SC, of als dat te duur is: https://m.nl.aliexpress.com/item/323295 ... .jpg_.webp
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: Pied Piper Zelfbouw

Bericht door RobbinM »

.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”