Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Henkjan »

maar in schema #2 staat er een R over die brug en geleid de kring weer wel altijd.... toch?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
maar in schema #2 staat er een R over die brug en geleid de kring weer wel altijd.... toch?
Heeft idd niet veel zin.
De netaarde is een veiligheid om evt lekken af te voeren ipv door je lichaam.
Een gesloten metalen omhulsel is om de schakeling tegen storingen te beschermen, zit ook aan de netaarde voor de veiligheid.
Om de storingen buiten te houden moet de omhulling ook aan de massa van de schakeling anders helpt 't niet als afscherming.Maar als er in een aangesloten toestel ook een massa aan de netaarde zit krijg je een mooie kring.Kan een vervelende brom in komen (magnetische velden in een gesloten winding).Om de stroom in de lus tot een onschuldig niveau terug te brengen kan er een weerstand in de lus (schakelingmassa naar netaarde+kast) of een drempel inbouwen (diodes tussen netaarde en schakelingmassa+kast)
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Henkjan »

Maar de randaarde moet toch direct aan de kast? Daar mag dan toch geen diodebrug tussen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Henkjan »

Wat is overigens de reden dat de kast verbonden moet zijn mer de massa om af te schermen? Is t meer dan een kkoi van F?
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Laten we plaatjes maken. Zo dus?
aarding.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Zwartoog schreef:
Laten we plaatjes maken. Zo dus?

aarding.png
Alleen plaatje 2 ipv dat plaatje met 10ohm en C van 0.01-0.1
Deze gebruiken die ik nu hieronder heb staan
Bijlagen
Deze gebruiken !
Deze gebruiken !
6C570DD8-4B76-45D2-9982-3AEF5E41570C.jpeg (27.57 KiB) 352 keer bekeken
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Ok, dus alleen de diodebrug is voldoende, aangezien deze voor een voldoende spanningsval zorgt. Stoppen we die er in :proost:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Zwartoog schreef:
Ok, dus alleen de diodebrug is voldoende, aangezien deze voor een voldoende spanningsval zorgt. Stoppen we die er in :proost:
:bakkie: :relax:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Ok, dus alleen de diodebrug is voldoende, aangezien deze voor een voldoende spanningsval zorgt. Stoppen we die er in :proost:
Dat kan, is eigenlijk een noodmaatregel bij een bestaande toestand, hoef je niet alle massapunten opzoeken/veranderen.
Bij een nieuw te bouwen versterker is het niet nodig, gewoon vanaf het begin de kast/afscherming niet voor verbindingen gebruiken.
Wordt 't zoiets,
aarding.png
Anne
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Ok, dus geen diodes, maar wel weerstandje en condensatortje. En niet naar sterpunt, maar precies daar bij de massa's van de ingang? :think:

Maar sterpunt dus niet (geleidend) aan de aluminiumplaat vastmaken, maar de plaat apart verbinden met de aarde?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Wat is overigens de reden dat de kast verbonden moet zijn mer de massa om af te schermen? Is t meer dan een kkoi van F?
Als je een gevoelige schakeling benadert met de hand, al of niet met een metalen voorwerp (kast), krijg je brom binnen wegens capacitieve koppeling. Door jezelf of de kast te verbinden met het aardniveau van de schakeling is er geen verschil meer dat ingekoppeld kan worden naar gevoelige delen.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Ok, dus geen diodes, maar wel weerstandje en condensatortje. En niet naar sterpunt, maar precies daar bij de massa's van de ingang? :think:

Maar sterpunt dus niet (geleidend) aan de aluminiumplaat vastmaken, maar de plaat apart verbinden met de aarde?
De ingang is het gevoeligste deel van de versterker en met de afscherming daar aan de massa is er de minste kans dat die afscherming storingen meebrengt.
Stel je verbindt de afscherming aan de massa bij de voeding waar er laadpulsen van de elcos voorkomen dan geef je die storing door naar de ingang via de afscherming.
Nu is het sterpunt meestal ook redelijk pulsvrij en daar de verbinding maken zal meestal ook best gaan.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Henkjan »

bedankt voor de uitleg
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Nog even over dat aluminium: moet alleen de bovenkant, of liever rondom?

Bij de meeste kastjes is alleen de bovenplaat van aluminium namelijk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Nog even over dat aluminium: moet alleen de bovenkant, of liever rondom?

Bij de meeste kastjes is alleen de bovenplaat van aluminium namelijk.
Het is vooral bij het begin, ingang + eerste trap, waar het van belang is. Met een alu bovenplaat en alles er onder vlak tegenaan blijkt vaak wel genoeg.
Maar met die trappen konstruktie dreigt het meer in de lucht te hangen.Hier en daar een blikplaatje (geaard) ertussen (er over) is misschien nodig.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Ik zou een U maken en met hout bekleden
Je kan dat zelfs zo bestellen bij Aluminiumopmaat als ik het goed snap
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Barry2001 »

Misschien een ideetje, heb zo mijn GU50 versterker opgebouwd:
IMG_0608.jpg
Frame gemaakt van staf materiaal, bij elke bouwmarkt te koop. Je kunt dit maken zonder complexe mechanische bewerkingen, voor- achter- boven - onderplaat bestel je op maat bij iets als aluminiumopmaat. Je kunt dan zelfs iets doen in de laagopbouw, wat je oorspronkelijk wilde. Zijkant mooi stukje hout voor nemen.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Dat is ook een goed idee, ook met betrekking tot de ruimte binnenin :)

Niet aan gedacht om het zo te doen. Ben blijkbaar meer een houtman :lol:

Heb je nog foto's van je afgewerkte padoeken kastje?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Barry2001 »

Voordeel vond ik dat als je alles in de frame opbouwt (met een onder- en bovenplaat) je overal bij kunt achteraf, ook onderkant printen.

Padoek, excuus, bij deze alsnog, met 3 blanke laklagen dus:
BD10.jpeg.jpg
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Ziet er gelikt uit! :dank:
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Offerte gehad van ACE Wikkeltechniek: ingieten van mijn trafo kost 65,- euro ex BTW. Duur spul blijkbaar, maar in lijn met wat ik elders voorbij zag komen.

Ik wil alleen graag weten (ook met betrekking op de inrichting van het kistje) hoe warm de trafo nou wordt onder volle belasting. De gloeispanning aansluiten is natuurlijk zo gedaan, maar hoe belast ik de hoogspanning realistisch :think: Ik had hem tot nog toe alleen voor één kanaal getest, dus dat is ook maar het halve verhaal.

De rating is 175-0-175 VAC op 0.5 A. Zou in theorie met een weerstand"je" van 1k/250W kunnen, maar dat is een heel erge beunoplossing :hide: Plus dat dat veel meer is dan een buis zou gebruiken.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Niet gaan zitten kloten met een weerstands belasting op de trafo.

Trafo wordt handwarm op zijn hoogst 45 graden,dat is dus geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Ok, dan bespaar ik mij de moeite :proost:
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Zo, die past!
15932534236736856953970201188358.jpg
Verschilt niet veen van een aluminium campingpannetje :lol:
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Goed, verder gepuzzeld. De voedigstrafo toch maar aan de buitenkant achter. Scheelt binnen een bak ruimte, en uiteindelijk heb je aan de achterkant toch deze diepte nodig om je stekkers e.d. aan te sluiten. Geheel wordt wel weer 15 mm hoger....
15933777432687172913324774287511.jpg
Ook de UGT's bevestigd. Slotbout verzonken aan de buitenkant, houdt hem goed vast. Work in progress...
15933778403555956525797690768768.jpg
Plaats reactie