het grote USB geluidskaart topic

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door MBG Verhoeven »

Na hier een stukje mee gelezen te hebben is het me niet helemaal duidelijk wat nu de consensus is.

Ik wil graag een externe kaart USB interface aanschaffen om te gebruiken om een fantoom microfoon (EMM-6) aan te kunnen sluiten op mijn Dell Windows laptop voor metingen en op mijn Macbook voor geluids opnamen. Deze laatste heeft alleen nog USB 3.0 ingangen.

Opties:
https://www.thomann.de/nl/native_instru ... udio_1.htm
https://www.thomann.de/nl/presonus_audiobox_usb_96.htm
https://www.thomann.de/nl/behringer_u_phoria_umc22.htm
https://www.thomann.de/nl/m_audio_air_192_4.htm
https://www.thomann.de/nl/focusrite_sca ... rd_gen.htm

Op basis van de zaken die ik hier lees lijkt de audio 1 de beste optie maar ook de minst gebruikte?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door jvenema »

Op zich zouden ze allemaal geschikt moeten zijn. Gebruik zelf een ouder model van de m-audio. Als je REW gebruik, kan je de metingen ook doen op je macbook, heeft als voordeel dat je nooit met een driver loop te klooien. Mensen die met een homestudio en een DAW aan het werken gaan gebruiken vaak een focusrite of een presonus. Als je dat van plan ben en b.v. studio one van presonus ga gebruiken, dan zou ik de presonus aanraden als je dat op windows zou gebruiken, dan weet je zeker dat die twee qua drivers goed samen werken.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Chocomel »

Het is handig als er twee ingangen beschikbaar zijn, dan kan je de tweede gebruiken voor de loop back. Dat is bij voorkeur een line in.

Om nog een aan je lijst toe te voegen:
https://www.thomann.de/nl/swissonic_ua_2x2.htm
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door MBG Verhoeven »

Chocomel schreef:
Het is handig als er twee ingangen beschikbaar zijn, dan kan je de tweede gebruiken voor de loop back. Dat is bij voorkeur een line in.

Om nog een aan je lijst toe te voegen:
https://www.thomann.de/nl/swissonic_ua_2x2.htm
Lijkt een goed alternatief met een interessant prijskaartje. Heb je er zelf ervaring mee?
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Chocomel »

Nee helaas, ik heb zelf een Focusrite Scarlett 2i2 gen2.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door bert stoltenborg »

MBG Verhoeven schreef:
Chocomel schreef:
Het is handig als er twee ingangen beschikbaar zijn, dan kan je de tweede gebruiken voor de loop back. Dat is bij voorkeur een line in.

Om nog een aan je lijst toe te voegen:
https://www.thomann.de/nl/swissonic_ua_2x2.htm
Lijkt een goed alternatief met een interessant prijskaartje. Heb je er zelf ervaring mee?
Begrijp je het voordeel van een ding met twee ingangen?
Zo'n behringer umc202 bijvoorbeeld heeft twee kanalen en kan tot 192 kHz meten voor onder de 7 tientjes.
Met een enkel kanaal kun je bijvoorbeeld niet zien of je de microfoon hebt verplaatst of wat die verplaatsing in het tijddomein uitmaakt. Dat kan heel frustrerend zijn.
En ik heb met die Behringer ervaring; mijn Edirol UA 25 wordt qua drivers in het kader van de duurzame samenleving niet meer geupdated dus word je gedwongen tot iets anders.
Maar het is qua specs allemaal beter dan het MLSSA-systeem van 8K gulden en daar was al niks mis mee.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door John P »

De tijdelijkheid van drivers is geen Behringer eigenschap. Na 5 jaar kun je de meeste randapparaten naar het milieupark brengen wegens incompabiliteit met de moderne wereld.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door bert stoltenborg »

John P schreef:
De tijdelijkheid van drivers is geen Behringer eigenschap. Na 5 jaar kun je de meeste randapparaten naar het milieupark brengen wegens incompabiliteit met de moderne wereld.
Duurzaamheid heet dat :lol: .
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door MBG Verhoeven »

bert stoltenborg schreef:
MBG Verhoeven schreef:
Chocomel schreef:
Het is handig als er twee ingangen beschikbaar zijn, dan kan je de tweede gebruiken voor de loop back. Dat is bij voorkeur een line in.

Om nog een aan je lijst toe te voegen:
https://www.thomann.de/nl/swissonic_ua_2x2.htm
Lijkt een goed alternatief met een interessant prijskaartje. Heb je er zelf ervaring mee?
Begrijp je het voordeel van een ding met twee ingangen?
Zo'n behringer umc202 bijvoorbeeld heeft twee kanalen en kan tot 192 kHz meten voor onder de 7 tientjes.
Met een enkel kanaal kun je bijvoorbeeld niet zien of je de microfoon hebt verplaatst of wat die verplaatsing in het tijddomein uitmaakt. Dat kan heel frustrerend zijn.
En ik heb met die Behringer ervaring; mijn Edirol UA 25 wordt qua drivers in het kader van de duurzame samenleving niet meer geupdated dus word je gedwongen tot iets anders.
Maar het is qua specs allemaal beter dan het MLSSA-systeem van 8K gulden en daar was al niks mis mee.

Jazeker, ik heb tot nog toe altijd met 2 ingangen metingen gedaan. Was echter al weer wat jaren geleden dus mijn vraag ging over welke audio equipment nu algemeen aanbevolen wordt. Heb gisteren bij Thomann de volgende besteld:

- Behringer Umc202HD
- Behringer EMC8000

Zodra deze binnen zijn laat ik de EMC8000 nog kaliberen bij HiFi-Selbstbau.de:
https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... ibrierung/

Wel raar dat Behringer niet bij de aanbevolgen/geteste USB kaarten staat van ARTA overigens:
http://www.artalabs.hr/requirements.htm
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door OWC »

John P schreef:
De tijdelijkheid van drivers is geen Behringer eigenschap. Na 5 jaar kun je de meeste randapparaten naar het milieupark brengen wegens incompabiliteit met de moderne wereld.
Dan heb je het enkel over Windows.
Onder Linux en ook met veel Macs kun je nagenoeg alles van de afgelopen 10-15 jaar vaak nog prima gebruiken,
Programma's zoals ARTA en REW werken beiden prima onder deze systemen.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door jvenema »

Inderdaad kan gewoon een willekeurig externe geluids interface aan mijn mac hangen en hoef me nooit zorgen te maken over drivers. Onder Windows is dat wat anders.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door ds23man »

Ik weet niet hoor, maar het Windows WDM bestaat al heel lang. Tsja, als je een geluidskaart hebt die daar niet onder werkt is het het al een wonder dat ie het nog doet qua leeftijd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Henkjan »

Ja, maar je m9et nog steeds een driver installeren, ook voor USB Audio 2 devices die het op een mac of linux driverless doen
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door pvanlingen »

Vraag aan de heren/dames specialisten:

IK wil Arta eens gaan proberen en zoek daarvoor een externe geluidskaart.
Het liefst één met asymmetrische ingangen.
En er hoeven ook geen microfoon versterkers en fantoom voedingen in te zitten.
Bestaat er zoiets. :)

Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Pjotr »

Ik heb nog wel een Behringer UCA'tje voor je liggen Paul, doet het altijd! Pure bare bone line in line out O:)

UCA202_P0484_Front_XL.png
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door pvanlingen »

Als jij denkt dat ik hier goed speakers mee kan meten wil ik hem wel hebben.
Is hier een brievenbus pakje van te maken?

PM me maar wat het ding plus verzending gaat kosten.
Ik weet niet of ik je bankrekening gegevens nog ergens kan vinden dus dat hoor ik ook graag.

Paul.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door OpaBert »

Mooi ding daarvoor Maar paul zal misschien hulp nodig hebben om dat ding te calibreren op Arta
Ik kreeg mijn focus rite niet op 1 volt ingesteld
Begreep er weer niks van
Van armoe dat ding maar weg gegeven
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Pjotr »

Het is een bare bone 16bits @ 48 kHz dingetje. Impedantie kun je er sowieso mee meten als je er een klein versterkertje aan hangt. Ligt vast nog wel in je voorraad en anders ben jij wel Paulus genoeg om daarvoor er eentje te klussen ;) Dus T&S parameters is geen probleem. Voor responsiemetingen heb je wel een microfoon nodig. Meer dan 40dB gain heb je voor een electret kapseltje niet nodig, dat moet ook wel lukken met een ruisarm opampje (bv OPA1611).

P.s. Bert, als dat calibratiegedoe op precies 1V heb je helemaal niet nodig om speakers te meten.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door pvanlingen »

Microfoonversterkers met 48V fantoom heb ik voor een heleboel mensen
gemaakt en er nog twee voor mezelf behouden.
Is een Earthworks M30 goed genoeg.
Op de werkbank staat ook nog een zelfgebouwde stabiele stereomeetversterker dus het zal wel lukken. :lol:

Ik zoek nog wel een simpel tweedehands laptopje die ik op zolder
kan laten staan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Pjotr »

Je zou even bij refurbisched kunnen kijken, zoiets b.v. https://mr-at.nl/product/hp-probook-450 ... -15-6-w10/ Let wel op dat er voldoende normale USB poorten op zitten.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door pvanlingen »

Ja da's een goed idee.
En ik ken ook nog wel een aantal mensen die in de ICT zitten, die weten misschien ook nog wel wat voor me.
Een aparte meet laptop lijkt wel zo handig.
Hoef ik niet heen en weer te sjouwen met de grote laptop.

Nu naar bed, anders krijg ik ruzie. :-$
de groeten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Ouwebok »

In deze donkere dagen ben ik aan het leren hoe beter te meten en te simuleren; ik ben van een UMIK1 & REW overgegaan naar een RumoH setje en ARTA (en gebruik in VitiuxCAD). Dat werkt tot nu toe prima voor single channel metingen. Vwb impedantie-metingen; ik heb ARTA LIMP nog niet gebruikt: in plaats daarvan heb ik DATSv3 impedantie-metingen gemaakt en gebruikt in VitiuxCAD.

Echter zie ik niet hoe dat ik dual channel metingen met mijn Behringer UM2 geluidskaart kan doen. Ik heb al geprobeerd om het meetversterker uitgangssignaal te verzwakken (10k ohm in serie, 1k ohm parallel, ongeveer zoals beschreven in de ARTA manual) en als input voor de Inst2 (Instrument2) ingang, maar dat werkt niet: ARTA stopt met de meting.

Ik heb een aantal vragen:
1) Is deze geluidskaart wel geschikt voor dual channel metingen, en hoe precies zou ik dan het verzwakte meetversterker signaal moeten verbinden met de meetapparatuur?
2) hoe belangrijk is het gebruik van dual channel metingen tov single-channel metingen waarbij de meetopstelling onveranderd blijft?
3) Geeft de combinatie van ARTA (single channel) geluidsmetingen en DATSv3 impedantiemetingen betrouwbare input voor VitiuxCAD?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Pjotr »

Een dual channel meting compenseert voor fouten in de signaalweg. =P~ Daarvoor moeten beide kanalen identiek zijn. Voor impedantiemetingen moeten beide kanalen sowieso identiek zijn. Dat is niet zo duidelijk met die UM2 als je daar Jackpluggen insteekt. Kun je wel een goede kalibratie doen in LIMP? Veel gemaakte fout is ook dat ref en sig kanaal verwisseld zijn.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Ouwebok »

Calibratie etc is wel gelukt, als volgens de RumoH handige handleiding.
Ik ga eens verder neuzen in LIMP.

Mbt dual channel:
Dit is wat ChatGPT antwoordt, wanneer ik vraag of dat de Behringer UM2 geschikt is voor dual channel metingen…:

Vraag: “Is the behringer UM2 a suitable interface, when I try to measure a loudspeaker’s frequency response with the ARTA-labs application in dual channel mode?”

Antwoord: “The Behringer UM2 is a basic audio interface that can work for simple tasks, but it has limitations that may make it less than ideal for measuring a loudspeaker’s frequency response using ARTA in dual-channel mode. Here’s an analysis:

Pros:
1. Low Cost: The UM2 is affordable, which makes it accessible for hobbyists.
2. Functional for Simple Tasks: It provides a single XLR mic input with phantom power and a 1/4” instrument input, which might suffice for certain measurements.

Cons for Dual-Channel Mode in ARTA:
1. Single Stereo Input: The UM2 has only one stereo input (combined from the mic and instrument inputs), meaning it lacks the dual independent input channels typically required for ARTA’s dual-channel measurements.
• In dual-channel mode, ARTA often requires two separate inputs: one for the reference signal and one for the measurement signal. The UM2 cannot provide these simultaneously.
2. Driver Limitations: The UM2 relies on ASIO4ALL or other basic drivers that may not offer the flexibility needed for precise measurement tasks.
3. Frequency Response Accuracy: The UM2 is not designed for professional-grade audio measurement. Its input and output may not have a flat frequency response, which could introduce inaccuracies.
4. Limited Connectivity: The lack of line-level inputs and outputs may restrict its ability to connect properly to test equipment and loudspeakers.

Suggested Alternatives:

For loudspeaker measurements, an interface with at least two independent inputs and a high-quality flat frequency response is recommended:
• Focusrite Scarlett 2i2 or 2i4: More accurate audio performance and dual inputs.
• MOTU M2 or M4: High-quality, low-latency interfaces with excellent specs.
• Behringer UMC204HD: More suitable for measurements with dual-channel capability compared to the UM2.

Conclusion:

The Behringer UM2 is not well-suited for dual-channel loudspeaker measurements with ARTA due to its lack of independent input channels and limited accuracy. Investing in a better interface will improve the reliability and precision of your measurements.“
Plaats reactie