Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
De 79L12 zit verkeerd, bij de autoprint zie ik niks mis.Hoewel, ik zou de sporen niet zo smal maken. StabPinnen.png Anne
't is toch niet waar zeker, normalisering, onnozelaars van chip-ontwerpers ????
Ik heb me op de 78L12 gebaseerd en hetzelfde aangesloten bij de 79L12, geen enkele aansluiting nog op dezelfde plaats!!!
Ik werk normaal bijna nooit met negatieve regulators, vandaar.

Is aangepast icl. de Gerber
Zie overzicht
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

[quote="Willy_61"]'t is toch niet waar zeker, normalisering, onnozelaars van chip-ontwerpers ????[quote]Hoog tijd om negatief af te schaffen :x Kunnen we niet meer missen, alles aan één pool aansluiten :lol:
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Bias automaat

Bericht door MarcelvdG »

Willy_61 schreef:
Ah!buis schreef:
De 79L12 zit verkeerd, bij de autoprint zie ik niks mis.Hoewel, ik zou de sporen niet zo smal maken. StabPinnen.png Anne
't is toch niet waar zeker, normalisering, onnozelaars van chip-ontwerpers ????
Ik heb me op de 78L12 gebaseerd en hetzelfde aangesloten bij de 79L12, geen enkele aansluiting nog op dezelfde plaats!!!
Ik werk normaal bijna nooit met negatieve regulators, vandaar.

Is aangepast icl. de Gerber
Zie overzicht
Ik denk dat de chipontwerpers geen keuze hadden, in ieder geval niet bij de TO-220-versies. In een TO-220-huisje zit het stuk metaal waar de chip op vastgelijmd wordt altijd vast aan de middelste poot en aan het metaal waarmee je 'm aan een koelplaat vastschroeft. In een IC-proces met P-type substraat moet het substraat van de chip aan de laagste potentiaal komen omdat er anders overal parasitaire dioden in geleiding gaan waardoor de hele schakeling een grote kortsluiting wordt. Bij positieve regelaars heeft de massapoot de laagste potentiaal, maar bij negatieve regelaars heeft de ingangspoot de laagste potentiaal. Ik vermoed dat bij TO-92 net zoiets aan de hand is.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

slik, :? woorden ingeslikt, ik zal in 't vervolg beter opletten :hide:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door mtb »

Voor als je nog ruimte nodig hebt: https://nl.mouser.com/ProductDetail/REC ... KzjA%3D%3D
Ze zijn niet op voorraad, ik heb er 5 besteld, maar weet niet wanneer ze komen.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Ik heb het overzicht van de CFB Biasautomaat vervolledigd, ook de sporen van PS12V en Bias wat dikker gemaakt op aangeven van Anne.

Als er geen essentiële opmerkingen meer dienen toegevoegd te worden, kan Barry dat overzicht toevoegen aan het begin van het topic, na het overzicht van de eerste Biasautomaat (zonder CFB).

Ik wacht nog enkele dagen met hem dat te vragen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

mtb schreef:
Voor als je nog ruimte nodig hebt: https://nl.mouser.com/ProductDetail/REC ... KzjA%3D%3D
Ze zijn niet op voorraad, ik heb er 5 besteld, maar weet niet wanneer ze komen.
Ken ze, wat je met die dingen even goed in de gaten moet houden is de maximale capaciteit die de uitgang mag zien, zoals vermeldt in de datasheet. Dat is niet zo heel veel, als je eroverheen gaat starten ze niet op.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

Willy_61 schreef:
Ik heb het overzicht van de CFB Biasautomaat vervolledigd, ook de sporen van PS12V en Bias wat dikker gemaakt op aangeven van Anne.

Als er geen essentiële opmerkingen meer dienen toegevoegd te worden, kan Barry dat overzicht toevoegen aan het begin van het topic, na het overzicht van de eerste Biasautomaat (zonder CFB).

Ik wacht nog enkele dagen met hem dat te vragen.
Is goed Willy, geef maar een seintje als je zover bent.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Barry, je mag het overzicht van de Biasautomaat kopiëren naar het begin van het topic. De automaat voor CFB is met succes getest en goedgekeurd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

Het overzicht vd biasautomaat is gekopieerd naar de beginpost.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door mtb »

Ik weet niet of dit al aan de orde is geweest, naar een idee van Wim de Jager uit de Elektor-Audio-Special-4 (dec/2009) blz.60:
AKBd.png
Met een kleine tijdconstante van maar 5ms, reageert ie vrijwel direct na het warm worden van de buizen en als Va op spanning is!
Je hebt een referentie-buis V1 waarvan je ruststroom kan instellen met P1, V2 en eventuele meerdere volgen het ruststroom-gedrag van V1.
De voordelen zijn naast de snelle respons, een instelbare ruststroom en bij veroudering van buizen wordt de ruststroom niet onnodig hoog gehouden.
Deze is bedoeld voor de CTA-serie, maar eenvoudig aan te passen voor andere versterkers.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Bias automaat

Bericht door MarcelvdG »

Alle Gerbers zijn aan het eerste bericht toegevoegd, maar welke Gerbers horen er nu bij de oorspronkelijke automaat, die met de PNP's en zonder CFB?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Alle Gerbers zijn aan het eerste bericht toegevoegd, maar welke Gerbers horen er nu bij de oorspronkelijke automaat, die met de PNP's en zonder CFB?
Is allemaal wat door elkaar gelopen.De dingen in het begin komen van Willy-61, toegespitst op de CTA serie versterkers.
Meer algemene uitvoeringen komen van ronnydepony en zijn door opaBert in andere versterkers gebruikt.
Het zijn deze,
mono-print.jpg
en deze met tekenfout, transistors omgekeerd,
biasdubbel-transistor omgekeerd.jpg
en het schema,
AutoDbl&Rel-Sch.png
Van de monoversie kan ik het schema zo vlug niet terugvinden.
Van de twee printen de gerbers van ronnydepony.
Anne
Bijlagen
bias mono.zip
(134.76 KiB) 66 keer gedownload
bias dubbel.zip
(188.59 KiB) 71 keer gedownload
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Bias automaat

Bericht door MarcelvdG »

Bedankt! Ik heb de biasautomaat aangeraden aan iemand van diyaudio, maar die had geen idee welke Gerbers nu de juiste waren, en ik dus ook niet.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Het is idd zo dat enkel de gerbers voor biassturing met CFB zijn toegevoegd op pagina 1.

De gerbers voor de sturing zonder CFB vind je in bijlage, deze zijn toegepast in de CTA4.2.
AutoBias 100 x 100 mm, bevat 2 complete biassturingen (zonder CFB) met elk eigen voeding zodat ze kunnen toegepast worden in mono-blokken.
Alles kan van mekaar gescheiden worden mits doorknippen op de lijnen.

Uiteraard kan je de printen van ronnydepony ook toepassen als je geen CFB gebruikt.

@Barry2001:
Kan je deze gerbers en die van ronnydepony hierboven ook toevoegen aan het begin van dit topic?
Bijlagen
CTA4.2-AUTO-BIAS zonder CFB -dual.zip
(44.5 KiB) 87 keer gedownload
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

Om de verwarring in dit topic niet nog groter te maken (ben ook al lang de draad kwijt) ga ik 'm sluiten. Als TS is het voor mij niet meer aktueel, Ronny is van het podium verdwenen, misschien is het een idee Willy dat je zelf een nieuw topic opent met daarin correcte werkende data voor wie geinteresseerd is. Vervolgens zal ik nog in dit topic een verwijzing plaatsen naar het nieuwe topic. Je kunt dan zelf je startpost beheren met wijzigingen.

Edit 06-07-2020: Willy vervolg dit verhaal in dit draadje.
Gesloten