Filter in zand

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Billibob
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 okt 2005, 7:12

Filter in zand

Bericht door Billibob »

Laatst sprak ik iemand bij Speaker & Co. Hij zei dat je een scheidingsfilter zo stevig mogelijk moet bevestigen en het liefst een kistje maken met zand erin.
De componenten vastmaken met acrylaat kit, zodat deze trillingsvrij opgehangen worden aan de kit.

Is dit wel nodig? Een beetje overdone?
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

hi-end is altijd overdreven. Gewoon vastkitten voldoet ook
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Spoelen en condensatoren zijn enigzins microfonisch, dempen met zand zou dit verder kunnen beperken (naast een goede kwaliteit componenten kiezen).
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

richard schreef:
Spoelen en condensatoren zijn enigzins microfonisch, dempen met zand zou dit verder kunnen beperken (naast een goede kwaliteit componenten kiezen).
Is dat ooit echt significant aantoonbaar vastgesteld?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

In de HobbyHiFi heeft ooit een artikel gestaan met de resultaten van metingen naar microfonie van spoelen. Baklak, vacuumgedrenkt en strak gewonden foliespoelen deden het wat dat betreft erg goed. Standaard spoelen, maar ook de tritecspoelen deden het weer erg slecht.

Ook heb ik wel eens in een of ander tijdschrift of op internet een artikel gelezen over de microfonische eigenschappen van condensatoren; er waren er zelfs waar hoorbaar muziek uit kwam als er een audiosignaal op werd gezet.

Overigens niet heel verwonderlijk; condensatoren worden gebruikt als element in microfoons en als weergevers in elektrostaten.

Maar om nu meteen je luidsprekers vol te storten met zand lijkt me ook weer wat overdreven. Maar als ik een compromisloos systeem zou bouwen lijkt het me wel iets om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

richard schreef:
In de HobbyHiFi heeft ooit een artikel gestaan met de resultaten van metingen naar microfonie van spoelen. Baklak, vacuumgedrenkt en strak gewonden foliespoelen deden het wat dat betreft erg goed. Standaard spoelen, maar ook de tritecspoelen deden het weer erg slecht.
Dat verschillende spoelen andere meetresultaten geven heeft toch niks met microfonie te maken.
Ook heb ik wel eens in een of ander tijdschrift of op internet een artikel gelezen over de microfonische eigenschappen van condensatoren; er waren er zelfs waar hoorbaar muziek uit kwam als er een audiosignaal op werd gezet.
Ook hier geldt het zelfde.
Overigens niet heel verwonderlijk; condensatoren worden gebruikt als element in microfoons en als weergevers in elektrostaten.
Honden zijn slim... niet gek, want net als mensen hebben ze hersenen... Tja sorry, maar ook daar heb ik niet zoveel aan.
Maar om nu meteen je luidsprekers vol te storten met zand lijkt me ook weer wat overdreven. Maar als ik een compromisloos systeem zou bouwen lijkt het me wel iets om rekening mee te houden.
Een compromisloos systeem heeft naar mijn idee geen spoelen en condensatoren ;)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kan het mis hebben, maar microfonie is mogelijk...alleen je hebt er behoorlijk wat energie voor nodig om dat door een condensator en/of spoel te laten oppikken. Als dan die energie zo hoog is, betekend dat je speakers behoorlijk hard staan te draaien waardoor er best wel wat stroom door je filtercomponenten loopt en waarbij dus die zeeeer kleine veranderingen/stroompjes die zouden kunnen onstaan, niet echt hoorbaar danwel merkbaar zijn. Bij laag volume zou je het misschien beter kunnen waarnemen (meten), maar dan staat het volume van je speakers weer zachter waardoor je kast niet tot nauwlijks trilt waardoor er weer geen microfonie waar te nemen is.

Oftwel met andere woorden: Ik geloof best dat een condensator en/of spoel trillingen kan opvangen, maar met de vrij grote stromen die door de filtercomponenten lopen denk ik dat microfonie of kleine veranderingen door trillingen in je geluid totaal in het niet vallen en onhoorbaar zijn.


Misschien leuke test:
Neem een vlakschuurmachine (trilt als een gek), monteer daar een spoel en condensator op en meet wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Misschien dat de electronica/natuurkunde experts hier wat over kunnen zeggen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als je kijkt hoe je stroom kunt opwekken kom je al snel bij het principe van een dynamo, spoel met magneet. Het magneetje beweegt en er onstraat in de spoel een stroompje. Alleen het spoeltje bewegen doet niet veel. Dus kijkende naar een spoel in je filter waar geen bewegend ijzer of ander materiaal in zit zal het met microfonie wel los lopen lijkt me. Ook een MM of MC element van een draaitafel werkt met spoel/kern, zo ook een speaker en microfoon. Dus alleen de spoel of condensator lijkt me niet voldoende om iets te weeg te brengen.

Even terugkomende op de vraag van de Billibob: gewoon stevig vastzetten en niet teveel zorgen maken over eventuele microfonie.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Die kleine spanningen/stroompjes (als er uberhaupt wat gebeurt) lijken mij verwaarloosbaar tov de spanningen/stromen die er lopen. Deze zijn allemaal al versterkt.
mzz damn, ik zie nu dat alles wat ik wou zeggen Edo al voor me had gedaan 8).

Billibob ik zou me echt druk maken om andere dingen, dit zou wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Edo schreef:
Alleen het spoeltje bewegen doet niet veel. Dus kijkende naar een spoel in je filter waar geen bewegend ijzer of ander materiaal in zit zal het met microfonie wel los lopen lijkt me.
Het is de combinatie spoel - magnetisch veld, ijzer oid zorgt niet voor een stroom.
Ook een MM of MC element van een draaitafel werkt met spoel/kern, zo ook een speaker en microfoon.
Microfonen werken ook vaak met een capaciteit die van waarde verandert, een spoel met kern zou ook kunnen denk ik. Ben niet zo heel erg op de hoogte van microfoons :P
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

JuuL schreef:
Het is de combinatie spoel - magnetisch veld, ijzer oid zorgt niet voor een stroom.
Jep, bedoelde ik...Thanks.

Qua microfoons (condensators in dit verhaal)heb je condensator microfoons. Die werken volgens het principe dat 1 plaat trilt als je er tegen praat of in iedergeval geluidsgolven op afstuurd. Door die trillingen ontstaat een zeer klein signaal, mits daar een spanningspotentiaal is tussen de platen in de vorm van gelijkspanning. (zie http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... ic.html#c4 )

Maar het signaal moet vrij hard zijn wil het zo'n plaatje in beweging brengen. En aangezien een condensator bestaat uit een rol, vrij strak opgewonden en vaak nog ingegoten, denk ik dat ook hier niet zoveel te vrezen valt van microfonie.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het in ieder geval gewoon geprobeerd om 'slechte' standaard luchtspoelen buiten de kast te houden. Meer compromisloos kan niet voor een passief filter. Maakte geen f*** uit in geluid met deze spoelen, die gevoelig voor microfonie zouden zijn, gewoon in de kast gemonteerd. Ja, resolutie van mijn systeem zal wel te laag zijn etc. blablabla... De high end freaks zweren erbij, ik ben er iets te nuchter voor. Pleur het spul straks ook gewoon in mijn ultieme monitor. Waar ik wel voor heb gezorgd is dat de afstand tussen drivers en spoelen (ook onderling) overal minimaal 20 cm is. Dat begrijp ik dus niet he, maken sommigen van die high end filters met de duurste componenten en dan zie je dat printje waar de spoel van tweet en woof gewoon zowat tegen elkaar geplakt zitten. Maar ja, wat maakt dat ook eigenlijk uit. Mensen die seriefilters maken mengen ook bewust de stromen die door tweeter en woofer lopen door elkaar zodat de elektrische vervormingsproducten van de woofer in de spreekspoel van de tweeter terechtkomen. :lol: :lol: :twisted: Als het maar klinkt en we weten vaak nog steeds niet waarom :?
Billibob
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 okt 2005, 7:12

Bericht door Billibob »

Ik heb wel enige tips uit dit forum gehaald, welke componenten je moet gebruiken. De spoelen die ik uitgekozen heb, zijn nog niet de beste, maar mijn systeem is zeker geen hi-end.
Ook plaatsing van bijv. spoelen kunnen veel uitmaken.
De filters komen in een auto, vlakbij een versterker, gastank en misschien nog andere stoor elementen.
Uit de meeste reacties blijkt dan zand weinig verbetering kan bieden. Dit ga ik dus niet doen.

Ik ben benieuwd welke verschillen ik hoor, als ik het filter af heb.
Ik ben nl bezig om een bestaand filter te kopieren naar een nieuw filter, met betere componenten. De waarden van de componenten heb ik nog gelijk gelaten.

Hieronder zie je de verschillende filters. De spoelen had ik hier nog niet haaks op elkaar geplaatst.
Afbeelding
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Dat high-end speakers vaak een filter hebben dat ingegoten is in teer oid, wordt ook vaak gedaan omdat het filter dan geheim blijft. Daarbij kost het niet veel en ziet het er leuk uit.
Tenslotte: baat het niet...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Het ingieten van je filter doe ik bijna altijd bij een speaker, om de enige reden dat bij een difinitief filter de bedrijfzekerheid en de levensduur van het filter erop vooruit gaat, een box trilt namelijk en wanneer een grote spoel/cap dan "opgehangen" word dan durft deze nogal eens loskomen.

Vaak word het argument naar boven gehaald dat je daar mee moet oppassen omdat dat ingieten de componenten te warm maken en etc, maar daar is niets van waar.

Enige nadeel is wel dat je niets meer kan aanpassen of recupereren als ie vervangen word.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Beetje montagekit doet wonderen en trilt ook na jarenlang gebruik niet los. Als je het toch wilt verwijderen kan dat nog steeds. Ingieten is wel erg definitief. Maar ik kan me wel wat voorstellen bij je argument van bedrijfszekerheid.

Geheimhouden (laatste post vorige blz) is ook leuk, dat geeft een extra stukje magie. Gaat ie vast beter van klinken :roll:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Zand onderin een (zuil) speaker helpt in ieder geval wel erg goed om de speaker een stuk steviger te laten staan en de wanden minder mee te laten trillen.

Als je dan toch een compartiment onderin je speaker hebt met zand lijkt me dat een mooie plek voor je filter. Een apart los zandbakje :roll: voor het filter bouwen vindt ik een beetje knullig.

Een teerachtig materiaal lijkt me ook mooi, vooral als het een hoger soortelijk gewicht heeft als zand, wat ik heb kunnen vinden is teer/ bitumen niet veel zwaarder als zand (1.6 kg per liter)

Groet Roland
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

beton dan :P 2,4 kg
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Wijx

Beton krimpt alleen wel een beetje, mischien wel DE tweak om microfonie van je filter onderdelen tegen te gaan :twisted:

Haha was eens aan het zoeken naar polyester giethars en vulstoffen om een filter mee in te gieten, metaal poeder is daar erg goed voor....

metaal poeder en kunststof = solid rocket fuel :shock:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Geleidt metaal poeder niet? :P
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ja dat wel, maar het is interresant om op zoek te blijven naar spul dat weinig ruimte in beslag neemt en erg zwaar is. Een filter plaatsen in zulk kunstof/metaalpoeder spul is natuurlijk niet zo handig tenzij je dat eerst weer isoleert :-k

Maar kunstof en metaalpoeder samen is me toch wat te link...Vooral als je het via een klein gaatje onderin je speaker in een grotere ruimte giet...

Erg off topic: wel interresante materie trouwens die combinatie van kunststof en metaal, ze maken tegenwoordig nylon / thungsten kogels als vervanging voor kogels met lood. Hier een interresante link over die zware kunstoffen:http://www.plasticstechnology.com/artic ... 06fa2.html
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb t filter van m'n kleine sats ook in zand zitten, niets te maken met microfonie, maar alles met stanbiliteit (t filter zit in de voet van de stand), zo kan je t ding flink kantelen en komt-ie toch weer netjes rechtop (erg nuttig met kleine kinderen)
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

doe het zoals Sonus Faber?

Afbeelding

volgens mij ook om de onderdelen te verstoppen. De simpelste mundorf condensatoren in speakers van 15000 euro


Beton krimpt idd maar dat kun je best wel opvangen door een zakje om de condensatoren te doen en een lage betonkwaliteit te nemen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wijx schreef:
Beton krimpt idd maar dat kun je best wel opvangen door ....een lage betonkwaliteit te nemen
En een lage water-cementfactor.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”