Voeding / Softstart Tpa3255

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Mr audio
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 08 jul 2015, 21:42

Voeding / Softstart Tpa3255

Bericht door Mr audio »

Ik heb bij 3e audio een stereo tpa3255 board besteld, zie onderstaand plaatje/link.
s-l400.jpg
s-l400.jpg (30.74 KiB) 334 keer bekeken
https://www.3e-audio.com/amplifier-kits ... -2ch-260w/

Ik wil hier een voeding met ringtrafo en gelijkrichter/condensatoren voor maken.
Er is uiteraard al wel een beetje onderzoek gedaan, maar ik kom tot de conclusie dat ik niet goed weet wat ik precies nodig heb.

Ik kom bijvoorbeeld best veel kant en klare gelijkrichter/ voeding bordjes tegen zoals:

https://www.xkitz.com/collections/power ... -xaps-500w
XAPS-500W_1024x1024.jpg
https://nl.aliexpress.com/item/4000167187325.html
Hc82ec3d1437b42ee9e2c49cc5fae606bA.jpg
Is dit iets, of moet ik hier ver van uit de buurt blijven?
En waarom moet er bij de ene bijvoorbeeld met een factor 0.77 gerekend worden en bij de andere een factor 1.44?

Dan de trafo... Welk aantal VA raden jullie aan om deze module te voeden? 500VA?

En dan rest nog de vraag, of ik een softstart o.i.d. nodig heb met dit soort vermogens?(kan het bijna niet voorstellen van niet)

Er zijn nog wel 100 vragen, maar dit is voorlopig wel een stevig begin aan vragen denk ik :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voeding / Softstart Tpa3255

Bericht door Ah!buis »

Erg duidelijk zijn ze niet.En hoe zwaar de voeding moet zijn hangt van de voeding en de LSs af.
De voeding heet tussen 24 en 51V te moeten liggen.
Stel het max. 50V voeding en 80% rendement dan is dat 7,5A voor 8Ω en 12A voor 4Ω voor de beide versterkers.
Elke versterker eigen voeding lijkt me beter, minder kans op aardlussen, met dus de halve stroom.
De trafo moet 0,7x de gewenste voedingsspanning leveren en ~1,5x de max stroom.Bij kontinu vol vermogen wel meer stroom, met muziek is dat (hopelijk) niet het geval.
Met een lagere spanning is er minder vermogen en dan ook een kleinere stroom.
Bijv 24V trafo geeft ong 32V voor de versterker en met 4Ω is zeg 7,5A nodig (3,75A per kant).
Kan met een trafo 2x(24V 6A) = ~300VA. En dan elke 24V wikkeling gelijkrichten + dikke elco, heb je twee gescheiden voedingen, voor muziek dus.
Anne
Madrox
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 20:39

Re: Voeding / Softstart Tpa3255

Bericht door Madrox »

Hallo, zat zelf met hetzelfde idee en nu zie ik jouw vraag hier.

mij is echter op een ander forum het bordje wat jij hebt afgeraden, omdat die geen PFFB heeft...

Met een 300VA 2x24volt ringkerntrafo, hoeveel watts kan je daar uithalen? Ben op zoek naar minsten zo'n 100watt met 4 ohm (rms).
Is het oke dat ik een kant en klare trafo koop, of kan ik het beter zelf doen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voeding / Softstart Tpa3255

Bericht door Ah!buis »

Madrox schreef:
Hallo, zat zelf met hetzelfde idee en nu zie ik jouw vraag hier.

mij is echter op een ander forum het bordje wat jij hebt afgeraden, omdat die geen PFFB heeft...

Met een 300VA 2x24volt ringkerntrafo, hoeveel watts kan je daar uithalen? Ben op zoek naar minsten zo'n 100watt met 4 ohm (rms).
Is het oke dat ik een kant en klare trafo koop, of kan ik het beter zelf doen?
Zo'n trafo heeft twee gescheiden 24V wikkelingen, daaraan bijv. twee van deze https://www.aliexpress.com/item/4001111866792.html aansluiten.Heeft elke versterker z'n eigen voeding.
Met 24V~ krijg je ong 32V= Ze hebben het over goed 300W bij 4 Ω en 50V voeding.
Het verband vermogen/voeding is min of meer kwadratisch. 50^2 / 32^2 = 2,5
Zou dan 300/2,5=120W uit geven.
Zal wel iets minder zijn bij vol vermogen omdat de voeding dan wat inzakt.
Anne
Bijlagen
alie.png
alie.png (143.04 KiB) 223 keer bekeken
Madrox
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 20:39

Re: Voeding / Softstart Tpa3255

Bericht door Madrox »

Kan je dan niet een wat zwaarder voeding nemen? meer uF zeg maar?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voeding / Softstart Tpa3255

Bericht door Ah!buis »

Madrox schreef:
Kan je dan niet een wat zwaarder voeding nemen? meer uF zeg maar?
Wat ik liet zien is maar een voorbeeld om de bedoeling duidelijk te maken.
Als je er met dikkere elcos vindt, waarom niet.Moeten wel voor voldoende spanning zijn 50V bijv.(35V is een beetje krap).
Anne
Madrox
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 20:39

Re: Voeding / Softstart Tpa3255

Bericht door Madrox »

https://nl.aliexpress.com/item/32962935 ... 9976%23165

Als ik deze transformer neem, misschien zelfs twee voor een dual monoblock design. Heb ik dan ook genoeg aan 50v spanning voor de gelijkrichters?
Plaats reactie