2-weg 4 laag en 4 hoog

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi allemaal

Ik ben nieuw op dit forum.

Ik was op zoek naar info over kast vulling, ik kwam op dit forum terecht en constateerde dat iedereen "to the point" bleef.
Dat sprak me wel aan, dus hier meer info zoeken.
Ik wil 1 opmerking maken over de kast vulling threat, ik wist zo gauw er demping in een kast gestopt wordt er vervorming optreed.
Nu weet ik ook waarom, het trager worden van conis beweging.
Nu ben ik precies op het punt waarom 4 L en 4 H in een kast, de snelheid verhogen, en daardoor minder vervorming.
Het is ook zeker dat ik niet de beste speaker ga maken, want daarvoor zjn de onderdelen te goedkoop.
Maar uitstekend geschikt om mee te experimenteren.
De 4 L zijn skytronic pro-music 5,25 inch (134 mm) en 4 H visaton SC10N.
De reden dat ik voor deze types heb gekozen zijn de kosten, gewoon goedkoop.
Wat ik wil maken is een kast van ongeveer 1m a 1,2m hoog.
Onderaan 2L in serie, daarboven 2H in serie, daarboven 1L in serie met de vierde, daarboven 2H in serie en parallel met de anderen deze 2H, en deze 2H prakties aan de top van de kast.
Deze speakers in 1 lijn (hartafstand) zo dicht mogelijk boven elkaar.
Dan de laatste, die wil ik boven op de kast, (afstraling naar boven) in serie met de derde L en deze 2 parallel met de eerst 2L.
Ik hoop op deze manier de ruimtelijkheid te vergroten.

Het probleem voor mij is de brekening van de kast.
Het boek luidsprekerkasten ontwerpen bracht geen duidelijkheid, voor mij te veel afleiding naar andere dingen, en soms kon ik de berekeningen gewoon niet volgen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een luidspreker zonder kast vulling, wat is de ideale vorm voor de kast, en de ideale kastinhoud?
Het spreekt vanzelf dat iedereen mag reageren, en zeggen wat hij of zij wil zeggen.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door XXsanderXX »

Kun je niet beter beginnen met 1 woofer en 1 tweeter.
Maak dan 2 leuke boekenplank speakers. Ontdek en leer hiermee.
Na aanleiding van je verhaal ben je een beginnende met de hobby.
Want je moet namelijk ook een crossover maken. Heb je daar al kennis mee?
Want een speaker maken begint bij de drivers die je wilt gaat gebruiken en de waarde daarvan.
Dus heb je de files van de drivers die je in het computerprogramma kan uploaden?

Er bestaan veel programma's om een filter te ontwerpen,
Dus ik denk dat dat jou stap 1 is.

Ps. Welkom.

Gr Sander.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door Henkjan »

Welkom!

meerdere woofers in 1 kast gebeurt wel vaker, en is over t algemeen ook wel een goed idee.
Meerdere tweeters is meestal geen fijn idee

kast berekening: dat heeft alleen betrekking op t laag. en dat is voor 4 units vrij simpel uit te leggen: gewoon 4 keer zo groot als voor 1.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door satefan »

Dat wordt denk ik een aardige puzzel om een knap scheidingsfilter voor te maken. De impedantie met de drivers parallel en serieel moet je natuurlijk goed in de gaten houden. Door een driver bovenop te plaatsen (en 90 graden te kantelen) zul je grotere verschillen in looptijd gaan krijgen, die je ook weer moet corrigeren. Net als de fase-karakteristiek, die zal ook meer gaan afwijken tussen de drivers onderling. Met passieve filtering knap lastig!

Vergroten van ruimtelijkheid omvat veel meer dan drivers op verschillende plekken plaatsen. Mijn persoonlijke ervaring is dat meer drivers die (deels) werkzaam zijn het hetzelfde gebied, elkaar vaker in de weg zitten dan dat het een echt netter geluid oplevert. Daarom klinken breedbanders vaak zo prettig!

Maar, ik zou beginnen door een tweeter en een mid-woofer te nemen en hier een cross-over voor te maken. Je kunt dan best gelijk 2 woofers combineren, daar zit m de uitdaging niet zozeer. Experimenteer dan ook wat met 2.5 weg, en d'Apolito opstelling. Allemaal leuke en leerzame ervaringen!

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door satefan »

ik wist zo gauw er demping in een kast gestopt wordt er vervorming optreed.
Nu weet ik ook waarom, het trager worden van conis beweging.
Op zich zo de vervorming (mits gedaan met juiste materiaal en hoeveelheid) moeten verminderen (of op zn minst veranderen). Op zich worden de conus-bewegingen niet trager, maar demping kan wel invloed hebben om membraan-resonanties en puls-response van de woofers. Dit kun je met een meet-microfoon en meet-software goed in kaart brengen en de verschillen zien. Ook het meten van de resonantie-frequentie en de bijbehorende amplitude is aan te raden.

Ik heb afgelopen weken veel tijd besteed aan dit onderdeel en de verschillen waren erg interessant!

Groet,

Satefan
leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi Sander,
ik snap wel wat je bedoelt, maar ik heb niet zoveel interesse in boekenplank speakers.
Ik weet dat er zeer goed klinkende speakers bestaan.
Ik heb wel degelijk ervaring in het maken van luidsprekers, maar dat is zo'n 20 jaar geleden.
Wat ik toen deed was eigenlijk natte vingerwerk.
Ik ben toen gestopt omdat merkte dat ik niet meer naar muziek luisterde, maar naar klanken.
Het heeft ook lang geduurd, dat ik daar geen last meer van had.
Maar luidsprekers zelf maken blijf ik leuk vinden, maar nu serieuzer om goede kasten te maken.
leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi Henkjan
Ik heb het boek luidsprekerkasten ontwerpen gelezen, maar ik ervaar het als te weinig gedetaileerd.
Je opmerking dat 4 tweeters niet zo'n goed idee is hoor ik voor het eerst.
Is daar misschien ergens uitleg over? Want ik zie de nadelen niet.
Wat ik ook niet volledig begrijp is de verdubbeling van de kastinhoud bij 2 woofers.
Als voorbeeld, 1 woofer heeft een conis uitslag van X.
2 woofers in 1 kast hebben een conis uitslag van half X.
Is de luchtverplaatsing van deze twee systemen niet het zelfde?
leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi Satefan
Een scheidingsfilter is natuurlijk heel belangrijk, mijn gedachte voor het hoog en het laag 2x2 in serie, en die 2 parallel, 1 speaker 8 Ohm, en met deze schakeling blijft het 8 Ohm. Simpel gezegt een condensator voor het hoog, en een spoel voor het laag , dus 6 dB als start.
Wat ik hier wil leren is of mijn gedachte over het maken van luidsprekers een beetje spoort met de gemiddelde gang van zaken.
Metingen zijn belangrijk, kunnen verborgen items openbaren, en of laten zien of het goed gaat.
Maar daar ben ik nog niet aan toe.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door ray5150 »

Kijk eens rond in een hifi winkel, (of hier op het forum), zie je daar luidsprekers met 2 tweeters in 1 kast ? ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien.
Hoogstens iets van een supertweeter, maar dat is meer iets uit de jaren '70 van de vorige eeuw.
Waarom spreek je steeds van een conis als je een luidspreker conus bedoeld ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door wouter »

Hallo Leazy, als je Boxsim 2.0 download help ik je op afstand door alle stappen heen.
De visaton luidsprekerunits zitten daar allemaal al in.

Waar woon je als ik vragen mag?

Google maar eens op kamfilter of comb filtering, meerdere mid-hoog bronnen kunnen elkaar gaan storen: destructieve interferentie: op verschillende hoeken ook nog eens verschillend in frequentie.

Skytronic midwoofers lijken me zo'n ongunstige parameters te hebben dat ze alleen in een grote gesloten kast kunnen... Vallen visaton midwoofers nog binnen budget?

evt deze:
https://www.soundimports.eu/nl/visaton-ws-13-e.html

maar liever de W130S serie...
Gebruikersavatar
Matthijs1969
Berichten: 101
Lid geworden op: do 07 sep 2017, 14:02
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door Matthijs1969 »

Hoi Leazy,

Als je de tweeters voor hebt liggen zou ik het gewoon proberen, of test het eerst uit met goedkope tweeters in twee los topkastjes dus één met 1 tweeter en één met 4 tweeters.
Zo heb ik op de luisterdag in Hengelo geluisterd naar een 3 weg systeem met 16 middeltoners verwerkt in een stale wok pan en dat klok erg mooi :) (zijn helaas niet erge scherpe foto’s)
Bijlagen
0CD949E1-F114-466A-A9B4-57A5DDD78747.jpeg
CD46E24D-BEF7-4BEC-8E83-444D65227100.jpeg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door richard »

Matthijs1969 schreef:
Zo heb ik op de luisterdag in Hengelo geluisterd naar een 3 weg systeem met 16 middeltoners verwerkt in een stale wok pan ...
Das geen wokpan maar een omgekeerde steeldrum.

Meerdere tweeters boven elkaar wordt wel meer gedaan maar dan als lijnbron, maar dat worden er dan wel wat meer dan vier per kant:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door Ouwebok »

leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi Ray5150
Het is altijd een kwestie van smaak. Ik hou van muziek met zo weinig mogelijk vervorming, geen feedback, geen polypropuleen caps (alleen mkt)
en zo strak als mogelijk. Ik luister alleen naar pcm 44,1 48, en soms 96 khz. Het klopt dat je die niet of weinig ziet in de hifi winkel, diegene die er zijn , zijn stervens duur. Een belangerijkere reden is dat bijna alles wat met audio reproduktie geproduceerd wordt gemaakt wordt om vriendelijk, aangenaam, relext te klinken, ongeacht de prijs. Reden het verkoopt. Wat ik wil moet ik dus zelf maken om het voor mij betaalbaar te houden.
Daarom ben ik ook op dit forum.
Nog bedankt voor je opmerking over mijn schrijfwijze van conis, gewoon een foutje. Het is conus.
leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi wouter
Ik woon in Vlissingen.
ik ben niet zo'n liefhebber van van zulke software. Maar ik neem je aanbod aan, want dit kan ik niet wiegeren.
Wel even geduld,Ik doe mijn naam hier eer aan.
ik ga googlen en downloaden.
Ik neem contact op.
leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi mathijs1969

Voor ik mij aanmelde bij dit forum heb ik gegooled voor zulke type luidsprekers, verbazingwekkend zonder resultaat, ik zal wel niet de juiste zoek opdracht
ingevoerd hebben. Ik wist dat ze bestonden. De reden om ook de hoge tonen 4 keer te doen is, als het met woofers kan, waarom dan niet met tweeters?
leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi Richard
Ik heb zulke speaers nog nooit gezien, maar het ziet er zeer gelikt uit.
leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi Ouwebok
Ik ga kijken wat het is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door wouter »

leazy schreef:
De reden om ook de hoge tonen 4 keer te doen is, als het met woofers kan, waarom dan niet met tweeters?
comb filter of kamfilter...

een lijnbron maak je met heel veel units, 4 tweeters is meer vragen om ellende. Of je moet de domes heeft dicht bij elkaar kunnen plaatsen. Met de SC10N gaat dat niet.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door richard »

leazy schreef:
Hi Richard
Ik heb zulke speaers nog nooit gezien,....
Ik ook niet hoor! Je kan er een leuke auto voor kopen. Krijg je de autoradio er bij.
leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi wouter,

Klik even op de link geleverd door Ouwebok, een paar reacties terug.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door pappaleo »

leazy schreef:
De reden om ook de hoge tonen 4 keer te doen is, als het met woofers kan, waarom dan niet met tweeters?
Omdat de afstand tussen de domes groter is dan de afgestraalde golflengte. Dat is bij vlak naast elkaar geplaatste woofers niet het geval.
leazy schreef:
Hi wouter,

Klik even op de link geleverd door Ouwebok, een paar reacties terug.
Afschuwelijk ding.
En waarom zou Wouter wel naar die link moeten kijken terwijl jij niet opzoekt wat een kamfilter is?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door satefan »

pappaleo schreef:
leazy schreef:
De reden om ook de hoge tonen 4 keer te doen is, als het met woofers kan, waarom dan niet met tweeters?
Omdat de afstand tussen de domes groter is dan de afgestraalde golflengte. Dat is bij vlak naast elkaar geplaatste woofers niet het geval.
leazy schreef:
Hi wouter,

Klik even op de link geleverd door Ouwebok, een paar reacties terug.
Afschuwelijk ding.
En waarom zou Wouter wel naar die link moeten kijken terwijl jij niet opzoekt wat een kamfilter is?
Ik vind t ook niet heel mooi. Ik zou graag zien hoe deze onder hoeken meet!
leazy
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 14:42

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door leazy »

Hi Pappaleo
Wouter MOET niet naar die speaker kijken, hij mag.
een camfilter is een elektries aktief filter, en de galm die dat filter produceerd, is naar mijn mening hier niet van toepassing.
Hier zou ik een gewoon passief filter gebruiken.
"Omdat de afstand tussen de domes groter is dan de afgestraalde golflengte" > Waarom gaat het dan wel goed bij de Vector-0 ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg 4 laag en 4 hoog

Bericht door Henkjan »

geen galm, pieken en dalen in de frequentie response:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kamfilter schreef:
.....

Wanneer aan een geluidsbron een korte vertraging wordt toegevoegd van diezelfde geluidsbron, verandert de klankkleur ervan. De faseverschillen tussen de directe bron en de echo zorgen voor een reeks van versterkingen en verzwakkingen in het spectrum. Dit heet het kamfiltereffect.
Kamfilter2.png
Kamfilter2.png (1.73 KiB) 310 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”