trek-afkortzaag kopen

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

trek-afkortzaag kopen

Bericht door mijkie »

Ik wil voor de hobby en af een toe meer dan hobby, een trek afkortzaag bestellen, nu is mijn oog gevallen op de Festool Kapex120 REB, iemand daar ervaring mee of zeggen jullie, NIET doen, je moet xxxxxxxxx kopen want ??

vast bedankt !

https://www.festool.nl/producten/zagen/ ... ks-120-reb
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door pvanlingen »

Ik heb geen ervaring met de festool afkortzaag maar ik vind het wel een hoop geld.
Zelf gebruik ik een Metabo KGS 216M en die voldoet in mijn geval. (alleen hobby)
https://www.toolstation.nl/metabo-kgs-2 ... ine/p60506

Paul.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door John P »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door ds23man »

Waarom denk je dat ik alleen nog maar Bosch blauw koop, bijna Festool kwaliteit voor de helft van de prijs. Ze mogen bij Festool wel eens gaan nadenken qua prijsstelling, anders zijn ze over een jaar of 5 failliet....
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door mijkie »

t vergelijk met de Bosch is niet helemaal eerlijk, ik heb het over de Kapex 120 en niet over de 60

evengoed is het prijsverschil daar !

ook gekeken naar een Makita 1219L, rond de 800, is 400 euro goedkoper maar, ik kan maar 1 keer mijn poen uitgeven helaas ....

Als ik zie hoelang ik mijn gereedschap netjes hou .... ik heb oa. de Festool invalszaag, van ruim 15 jaar oud, als je zegt dat hij ruim een jaar oud is, geloof je het ook en die heeft er echt al wat meters op zitten !
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door rjmulder »

Helaas geen ervaring mee de keuze zou voor mij niet mogelijk zijn, alleen dat grijs met groen al is zo mooi ;)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door ds23man »

De vraag is meer of je een dubbele prijs wil betalen voor 5% meer prestatie. En daar gaat Festool momenteel helemaal nat qua bedrijfsmodel.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door Bean »

Heb zelf een voorloper van de Makita LS 1019. Ik vind het een fantastische machine en als de 1019 net zo goed is, dan heb je niet meer nodig. De 1219 is groter, maar heb je dat nodig? Ik heb de extra capaciteit persoonlijk nog niet gemist (in de afgelopen 15 jaar). Het extra gewicht kun je missen als kiespijn.

Één ding dat aan mijn Makita beter kan is de stofafzuiging. Maar dat zal in de afgelopen jaren ook bij Makita beter zijn geworden, als gevolg van regelgeving. Vroeger liep Festool hier voor op de concurrentie. Ik heb het idee dat het verschil kleiner is geworden.

Wat ik ook mooi vind aan de Festool is de dubbele laser, in plaats van één. Lijkt me handig.
Aan de andere kant is Festool kwalitatief goed, maar zeker niet beter dan de andere premium merken.

Ga vooral kijken naar de machines die je op het oog hebt, en verdiep je in de mogelijkheden. Zoals je al aangeeft kun je je geld maar één keer uitgeven. En na de aankoop heb je nog lang plezier, terwijl de uitgave snel vergeten is ;)
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door mijkie »

Ben het met je eens, dat Festool zijn hele grote voorsprong op de concurrentie wel kwijt is maar, zijn nog wel de meest doordachte machines die je vind, althans, van de meeste modellen !

Dubbele laser lijkt mij ook handig, al zal ik zeker aan een laser moeten wennen, nu een Makita omkeer-tafel, dat is redelijk basic kwa afkorten en de kaneelverstelling voorop, lijkt me bij de Kapex erg handig !

Die moet het veld gaan ruimen voor de nieuwe afkortzaag en iets later een losse zaagtafel, ik mis het zagen door de 45 graden heen en het dubbele kantelen van de zaag, je blijft nadenken ;)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door RobertD »

https://www.toolstation.nl/metabo-kgs-2 ... ine/p23849

Ik heb deze en die bevalt echt uitstekend. Gekocht voor de plinten in huis, maar uiteraard al ingezet voor van alles en nog wat.
Deze kan net iets dikker materiaal zagen dan de 216. Ik vind dat je een balkje van 45mm dik wel makkelijk moet kunnen doorzagen, de 216 gaat maar tot 36mm.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door dre »

Ik vind festool ook heel fraai,maar wij zijn toch voor de Makita LS1219L gegaan.
Bevalt zeer goed!
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door mijkie »

RobertD schreef:
https://www.toolstation.nl/metabo-kgs-2 ... ine/p23849

Ik heb deze en die bevalt echt uitstekend. Gekocht voor de plinten in huis, maar uiteraard al ingezet voor van alles en nog wat.
Deze kan net iets dikker materiaal zagen dan de 216. Ik vind dat je een balkje van 45mm dik wel makkelijk moet kunnen doorzagen, de 216 gaat maar tot 36mm.
het voordeel van de Festool en de Makita van Dre, is dat de geleiding aan de zijkant zit en dat scheelt een boel diepte op je werkbank !

Ik heb nu de omkeertafel van Makita, de Flipper en die kan niet diep genoeg zagen, 70 mm dik haalt hij wel maar, grote balken moet ik altijd 2 keer zagen, vind ik niet handig
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door mijkie »

dre schreef:
Ik vind festool ook heel fraai,maar wij zijn toch voor de Makita LS1219L gegaan.
Bevalt zeer goed!
hoe is de afstelling vanuit fabriek Dre ?

moest je veel nalopen en verstellen of was hij redelijk goed ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door dre »

Helemaal niet verkeerd!
Maar Makita komt langs als je klachten heb.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door beijert »

mijkie schreef:

het voordeel van de Festool en de Makita van Dre, is dat de geleiding aan de zijkant zit en dat scheelt een boel diepte op je werkbank !
Dat was voor mij reden om een ryobi ems254l aan te schaffen.
En ik zag een test waar hij qua zaagkwaliteit in de buurt van een Kapex kwam, na zeer uitvoerig instellen en het juiste blad.

Gekocht voor een verbouwing dus mijn eisen zijn niet zo groot.

Nou vind ik de Festool prijzen soms idioot maar beter te duur dan niet te koop. En voor sommige zaken (zoals mijn schuurmachine) kies ik toch daar voor.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door dre »

Schuren en frezen met Festool is geweldig inderdaad.
Maar die prijzen blijven fors......
Zo zou ik graag de OF-2200 aan de collectie toevoegen.......
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door mijkie »

ook wel een knappe zaag !

jammer dat hij maar 1 kant op kantelt !
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door mijkie »

dre schreef:
Schuren en frezen met Festool is geweldig inderdaad.
Maar die prijzen blijven fors......
Zo zou ik graag de OF-2200 aan de collectie toevoegen.......
ik heb de 1010, top freesmachine en nog diverse schuurmachines, decoupeerzaag, stofzuiger, parketlegset(2x) etc, daarnaast het meeste m=van Makita
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door dre »

Precies!
Makita : geen werkbank diepte,2 kanten op kantelen en een heel flinke zaagdiepte.
De afzuiging werkt ook niet verkeerd trouwens.

Kantenfrees,decoupeerzaag,cirkelzaag met geleider en verstek set,OF1010,125mm schuurmachine.......
Stapels kisten! :rofl:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door beijert »

Ryobi is wel budget spul natuurlijk. Dat ie maar één kant op beweegt is wel een dingetje inderdaad. Ik had niet verwacht lijstwerk te doen en dan mis je het wel.
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door mijkie »

ik merk dat ik steeds fijner (teak dek op een boot) werk krijg of groot ( balken etc) en dan wil ik iets goeds kopen dat beide kan
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door mijkie »

mijkie schreef:
dre schreef:
Schuren en frezen met Festool is geweldig inderdaad.
Maar die prijzen blijven fors......
Zo zou ik graag de OF-2200 aan de collectie toevoegen.......
ik heb de 1010, top freesmachine en nog diverse schuurmachines, decoupeerzaag, stofzuiger, parketlegset(2x) etc, daarnaast het meeste m=van Makita
we zitten redelijk in het zelfde schuitje zie ik ..... :think:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door dre »

Ja,niets meer aan te redden. :lol:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door beijert »

mijkie schreef:
ik merk dat ik steeds fijner (teak dek op een boot) werk krijg of groot ( balken etc) en dan wil ik iets goeds kopen dat beide kan
Maar dan ben je het "te duur" dingetje volgens mij bij de eerste zaagsnede vergeten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: trek-afkortzaag kopen

Bericht door RobertD »

mijkie schreef:
mijkie schreef:
dre schreef:
Schuren en frezen met Festool is geweldig inderdaad.
Maar die prijzen blijven fors......
Zo zou ik graag de OF-2200 aan de collectie toevoegen.......
ik heb de 1010, top freesmachine en nog diverse schuurmachines, decoupeerzaag, stofzuiger, parketlegset(2x) etc, daarnaast het meeste m=van Makita
we zitten redelijk in het zelfde schuitje zie ik ..... :think:
Tsja ik gebruik het alleen voor klusje in huis en een beetje hobbywerk. Heb er wel een stofzuiger op aangekoppeld, dat scheelt enorm. Ik zet het apparaat meestal met twee lijmklemmen vast op een workmate, in de deuropening van de schuur. Geen probleem met de diepte van de werkbank dan. Dat de zaag maar een kant op kan kantelen vind ik geen probleem, hij zaagt erg netjes en ik kan het plankje dan gewoon vanaf de andere kant zagen.
Het is ook lastig vergelijken, de Metabo heeft zo’n EUR 230,- gekost, aanbieding bij Gamma. De andere machines die ik hier voorbij zie komen zijn drie tot vijf keer zo duur. Da’s niet meer voor de hobby.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”