DAC-testje voor intersample overshoots
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
DAC-testje voor intersample overshoots
Ik heb een simpel testje gemaakt om vast te stellen of een audio-DAC signalen waarvan het grootste monster genormaliseerd is op volle schaal kan afspelen zonder keihard vast te lopen. De meeste audio-DAC's kunnen dat helaas niet, terwijl veel opnamen wel zo genormaliseerd worden. Zie de bijlage voor drie geluidsbestanden en een toelichting.
Re: DAC-testje voor intersample overshoots
16 bedoel je?
Het hangt er helemaal van af wat ze tijdens mastering gedaan hebben. Als ze de grootste monsters wat zachter dan 0 dBFS gemaakt hebben, is er niks aan de hand. Helaas worden die vaak precies op volle schaal gezet.
Het hangt er helemaal van af wat ze tijdens mastering gedaan hebben. Als ze de grootste monsters wat zachter dan 0 dBFS gemaakt hebben, is er niks aan de hand. Helaas worden die vaak precies op volle schaal gezet.
Re: DAC-testje voor intersample overshoots
Ik kan het niet helemaal beoordelen, met de tinnitus die dicht bij die frequentie zit.
Maar met de koptelefoon en de PC en dan de dac van de PC hoor ik wel wat bij de laatste 2.
En met de Soekris hoor ik wel de laatste dan wel, maar dan moet het wel met een stevig volume, en wel dicht bij de luidspreker.
Dan wel door ROON laten afspelen, dat zal mogelijk de boel wel wat anders laten klinken, op een minder juiste manier als je bedoelt?
Maar met de koptelefoon en de PC en dan de dac van de PC hoor ik wel wat bij de laatste 2.
En met de Soekris hoor ik wel de laatste dan wel, maar dan moet het wel met een stevig volume, en wel dicht bij de luidspreker.
Dan wel door ROON laten afspelen, dat zal mogelijk de boel wel wat anders laten klinken, op een minder juiste manier als je bedoelt?
Re: DAC-testje voor intersample overshoots
Hans, ik volg je niet helemaal. Hoor je de 3675 Hz-component in sin11025Hz14700Hznorm16b_r8b_r8b_att.wav of is dat nou net waar je tinnitus zit?
Re: DAC-testje voor intersample overshoots
Ik hoor bij de laatste wav wel een signaal met de Soekris maar ik durf niet helemaal te beoordelen of ik het wel juist kan beoordelen, gezien het feit dat er een piep zit in die buurt, en ik dan zie dat ROON er weer wel wat mee doet.
Ik zal eens zien of ik de boel kan uitschakelen die dan mogelijk het beoordelen in de weg staat.
Ik zal eens zien of ik de boel kan uitschakelen die dan mogelijk het beoordelen in de weg staat.
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 01 jun 2020, 0:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DAC-testje voor intersample overshoots
Dat was 14 bit voor elk kanaal. Bij vroege Philips CD-spelers werd het 16 bit, 44,1 kHz signaal van de CD digitaal omgezet in 14 bit, 176,4 kHz en dan naar de DAC (TDA1540) gestuurd. Het digitale filter dat die omzetting deed (SAA7030) zou een intersample-probleem kunnen hebben, al weet ik niet of het dat ook inderdaad had.RobbinM schreef:Ik dacht 7 bit.
De eerste CD-spelers hadden een 14 bit dac. Die is stereo, dus 2x7.
Zo'n dac heeft dus niet die extra bit nodig omdat die overshoot in het analoge domein gebeurd zou ik dan denken.
Sommige goedkope CD-spelers gooiden alleen de laagste twee bits weg zonder te interpoleren, dus van 16 bit, 44,1 kHz naar 14 bit, 44,1 kHz. Dat is heel smerig, maar je hebt dan hoogstwaarschijnlijk geen intersample-probleem, aangezien de overshoot alleen aan de analoge kant plaatsvindt en je daar gewoonlijk wel wat marge hebt.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: DAC-testje voor intersample overshoots
Interessant topic! Mede n.a.v. dit probleem met “moderne” CD’s ben ik destijds overgestapt op een CD-speler met een Philips TDA1549 DAC. De digitale volumeregeling loopt in zo’n speler van 0 tot 20 en zit vóór de DAC. Ik las daar het volgende over van iemand die er kijk op had:
”De grap is dat dit een 6 bitter is, dus min of meer een kruising tussen lineair en bitstream. De DSP zorgt voor een vrij analoog klinkend digitaal filter (ringin maar geen ringout) en bij moderne volledig uitgestuurde cd's moet je het volume niet hoger dan 16 zetten anders krijg je extra vervorming (vastlopen ringin) . Merkwaardig is dat de volume regeling invloed heeft op de S/Pdif uitgang.”
Niet gehinderd door al teveel digitale kennis van zaken (
) denk ik dan dat je een dergelijke volumeregeling wellicht zelf kunt bouwen voor je huidige DAC? Uiteraard moet je daar dan wél die kennis van zaken voor hebben.
”De grap is dat dit een 6 bitter is, dus min of meer een kruising tussen lineair en bitstream. De DSP zorgt voor een vrij analoog klinkend digitaal filter (ringin maar geen ringout) en bij moderne volledig uitgestuurde cd's moet je het volume niet hoger dan 16 zetten anders krijg je extra vervorming (vastlopen ringin) . Merkwaardig is dat de volume regeling invloed heeft op de S/Pdif uitgang.”
Niet gehinderd door al teveel digitale kennis van zaken (
Re: DAC-testje voor intersample overshoots
Vaak is het signaal naar de DAC in een serieel formaat dat I2S heet, ik heb wel eens nagedacht over een I2S-verzwakker die stomweg alles 1 bit opschuift. Als je alleen CD's draait zou dat geen al te slechte oplossing zijn, moderne DAC chips hebben toch vaak een 24-bits interface en een dynamisch bereik dat ver boven dat van een CD uitsteekt. Bijgevoegd is een schema van een luxe versie die je aan en uit kunt zetten en waarmee je desgewenst ook het signaal nog kunt inverteren. Ik had ook een simpelere variant, maar daarvan kan ik het schema niet meer terugvinden. Ze zijn geen van beide ooit getest.
Re: DAC-testje voor intersample overshoots
Dit was mijn eenvoudige variant. Die heeft als nadeel dat er nogal veel klokingangen aan de bitklok hangen.
Wat dat betreft kun je de 74AHC74's beter door een 74AHC273 vervangen en de inversies op een andere manier doen.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
