Nieuwe Bob Cordell: Designing Audio Power Amplifiers
Moderator: Beheerdersteam
Nieuwe Bob Cordell: Designing Audio Power Amplifiers
Lees de recensie op https://www.stereophile.com/content/boo ... amplifiers
Re: Nieuwe Bob Cordell: Designing Audio Power Amplifiers
Beter: Ga eens een versterker ontwerpen EN bouwen dan....Wieger61 schreef:Lees de recensie op https://www.stereophile.com/content/boo ... amplifiers
Ik weet nog niet wat deze uitgave aan nieuws brengt maar de makke van zijn boeken, en ook de boeken van Self, is dat het weinig meer biedt dan een routebeschrijving voor de standaard versterkers van afgelopen 30 - 50 jaar. Voor de beginner die "door wil leren" prima lesstof. Al is een behoorlijke kennis van de elektronica wel onontbeerlijk eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 30 mei 2020, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
The next chapter is new to this edition: a case study of actually building a practical, 125W amplifier, starting from first principles and continuing to prototyping, construction, and testing. It ends with ideas for "upgrades," such as using a DC servo to eliminate the need for series coupling capacitors.
Ga je het voorlezen Gerhard? Hoeven we het niet meer te kopends23man schreef:The next chapter is new to this edition: a case study of actually building a practical, 125W amplifier, starting from first principles and continuing to prototyping, construction, and testing. It ends with ideas for "upgrades," such as using a DC servo to eliminate the need for series coupling capacitors.
Heb jij het boek al gelezen?Pjotr schreef:Beter: Ga eens een versterker ontwerpen EN bouwen dan....Wieger61 schreef:Lees de recensie op https://www.stereophile.com/content/boo ... amplifiersHeb je het zelf al gelezen?.
Ik denk dat Pjotr met zijn 40 jaar ervaring in de electronica dat boek helemaal niet hoeft te lezen om een versterker te kunnen bouwen, hoogstens een paar datasheets.
Overigens denk ik dat met de huidige vloedgolf aan versterkermodules van Hypex en Ebay, er vrijwel niemand meer is die nog zelf een volledige versterker gaat zitten ontwerpen en opbouwen. een enkeling uitgezonderd...
Spannend hoor, deden ze dat niet ook al bij de Elektuur en de Radio Bulletin, een jaar of 50 terug ?ds23man schreef:The next chapter is new to this edition: a case study of actually building a practical, 125W amplifier, starting from first principles and continuing to prototyping, construction, and testing. It ends with ideas for "upgrades," such as using a DC servo to eliminate the need for series coupling capacitors.
Overigens denk ik dat met de huidige vloedgolf aan versterkermodules van Hypex en Ebay, er vrijwel niemand meer is die nog zelf een volledige versterker gaat zitten ontwerpen en opbouwen. een enkeling uitgezonderd...
Klopt, maar heeft hij ook 40 jaar ervaring met het lezen en gefundeerd beoordelen van nieuw uitgekomen boeken, of redeneert hij hier op de automatische piloot? Nota bene: een schrijver kan een geweldig boek schrijven voor een doelgroep waartoe je als recensent niet behoort.ray5150 schreef:Ik denk dat Pjotr met zijn 40 jaar ervaring in de electronica dat boek helemaal niet hoeft te lezen om een versterker te kunnen bouwen, hoogstens een paar datasheets..
Ik heb zijn eerdere druk er van gelezen. En van deze herziene verwacht ik geen revolutie
Het is een beetje van wat Ray aangeeft. Er is bijna niemand nog die voor zijn lol een klassieke versterker gaat ontwerpen. Dat gebied is al zo tot in den treuren uitgekauwd. En wie de uitdagingen die er op dat vlak nog liggen op wil pakken, heeft al kennis genoeg in huis om dat aan te gaan. Maar als je er 80 euries aan uit wil geven houdt natuurlijk niemand je tegen. Zoals ik al aangaf is het een prima tekstboek om mee te beginnen. Net als het boek van Douglas Self. En dat is gratis als e-boek van het net te plukken: http://www.douglas-self.com/
Het kan aan mij liggen, maar ik zie dat er niet bij staan, wel links naar lijsten van gepubliceerde artikelen, oude mechanica, en dat zijn boeken bij Amazon zijn te verkrijgen.Pjotr schreef:. Net als het boek van Douglas Self. En dat is gratis als e-boek van het net te plukken: http://www.douglas-self.com/
Ik zag/zie in de Elektuur eigenlijk nooit iets staan dat bij de basisprincipes begint en eindigt bij een compleet ontwerp. Gewoonlijk geven ze het complete ontwerp en vertellen ze iets van de overwegingen, maar vooral niet te veel.ray5150 schreef:Spannend hoor, deden ze dat niet ook al bij de Elektuur en de Radio Bulletin, een jaar of 50 terug ?ds23man schreef:The next chapter is new to this edition: a case study of actually building a practical, 125W amplifier, starting from first principles and continuing to prototyping, construction, and testing. It ends with ideas for "upgrades," such as using a DC servo to eliminate the need for series coupling capacitors.
Tja, waarom zou je überhaupt je eigen versterker willen maken als er vele modellen kant en klaar te koop zijn? Volgens mij omdat je het leuk vindt of omdat je gelooft in hoorbare verschillen. De vraag is dan of kant en klare modules in kastjes stoppen leuker of minder leuk is dan een volledige versterker ontwerpen en opbouwen. Wat mij betreft minder leuk, maar misschien ben ik een van die enkelingen.ray5150 schreef:Overigens denk ik dat met de huidige vloedgolf aan versterkermodules van Hypex en Ebay, er vrijwel niemand meer is die nog zelf een volledige versterker gaat zitten ontwerpen en opbouwen. een enkeling uitgezonderd...
Me dunkt dat je als zelfbouwer van goeie huize moet komen om de gezamenlijk opgebouwde expertise van gerenommeerde moduleleveranciers in kwaliteit te verslaan. Al kan ik hier niet uit ervaring spreken. Wat je als modulekoppelaar wel mist, is de ervaring je eigen ontwerp vanaf papier te hebben uitontwikkeld.
Die KEK moduultjes betreft vrijwel allemaal Chinese klasse-d varianten van fabrikant applicatie notes. Of een LM/TA AB-chipampie. Maar een deugdelijke klassieke klasse-A of klasse-AB met discrete componenten zie je minder als kit. En wat je daarvan ziet zijn Chinese printen van klassieke ontwerpen van tientallen jaren her. Niks bijzonders. En dat laatste is nu precies waar de boeken van Self en Cordell over gaan. Ze zijn leuk als je een idee wilt krijgen hoe een A/B versterker werkt. Maar dat betekent wel dat je al een behoorlijke dosis elektronica kennis moet hebben die een stuk verder gaat dan het solderen van een printje. Voor een doorgewinterde elektronicus zijn het aardige tekstboeken.
Zelf versterkers bouwen is leuk en de bevrediging erg groot als ze het ook doen, zeker
Maar daar heb je die boeken niet voor nodig. Eerder een cursus solderen
Het zelf gaan ontwerpen vergt gewoon gedegen elektronica ontwerpkennis. En niet te vergeten daarbij behorende PCB lay-out technieken. Is ook erg leuk maar wel echt een vak wat een stuk verder gaat dan hobby.
Zelf versterkers bouwen is leuk en de bevrediging erg groot als ze het ook doen, zeker