Goedenavond forumers,
Om het luidsprekerbouwen weer wat in de vingers te krijgen, wil ik mijn huidige reference monitoren (mk-1 versie) nog eens herbouwen.
Nu met een moderner fineer en mooie verstekverbindingen, iets waarvoor ik destijds bij de eerste bouw nog niet de nodige machines had.
Project staat al een tijd op de wenslijst, maar is er door allerlei redenen nog niet van gekomen.
Ik wil dan ook van de gelegenheid gebruik maken om het filter een revisie te geven.
Graag zou ik de mening eens horen omtrent mijn plan :
Voor de hoog sectie :
- De seriecondensator voor de tweeter van 3,9µF zou ik willen vervangen door een jantzen alumen z-cap met gelijke waarde. Dit is een nog enigszins verantwoorde keuze qua prijs.
- De serie en -parallelweerstand (tweetersectie) vervangen door jantzen superes 5W met gelijke waardes (4,7Ohm en 18 Ohm).
- De parallelspoel (tweeter) vervangen door een jantzen luchtspoel (type 000-1288 of 000-1993). Beiden hebben gelijke elektrische parameters aan de originele kernspoel van intertechnik, nl. L:0,82mH en Rdc:0,48Ohm, wel onderling verschillende afmetingen. Draaddikte is iets groter : 1 mm. t.o.v. originele kernspoel (0,71mm.)
1) jantzen ref. 000-1288-L:0,820mH-Rdc:0,480Ω-draaddiameter:1,00mm-buitendiam.:40 / 30mm.
2) jantzen ref. 000-1993-L:0,820mH-Rdc:0,480Ω-draaddiameter:1,00mm-buitendiam.:36 / 25mm.
Welke van de 2 is de beste keuze ?
In een eerder topic is echter nog een ander exemplaar voorgesteld.
viewtopic.php?t=25213&start=25
Voor de laag sectie :
- Voor de parallelcondensator over de midwoofer ben ik nog niet uit : 10µF audyn MKP-QS of MKP CAP PLUS. De MKP CAP PLUS is misschien te goed als parallel C.
- Als seriespoel voor de midwoofer heb ik destijds al een tritec spoel genomen, deze wil ik liefst hergebruiken.
- Indien nog betere voorstellen hoor ik het graag. Gezien de leeftijd van de luidspreker wel geen exotische (peperdure) componenten.
Gr.
Sinbad
Revisie filter reference monitor mk1.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Revisie filter reference monitor mk1.
Een foliespoel is mooier in ieder geval,maar verwacht geen enorme verschillen.(ik zou hier niet teveel in investeren.)
De MKP-QS zou ik zelf helemaal niet gebruiken eigenlijk.....
De CAP PLUS is parallel helemaal niet te gek voor een luidspreker als de Reference.
En de Tritec zou ik lekker laten zitten.
De Alumen heb ik geen ervaring mee,Maar de Superior Z-cap zou het hier ook prima doen.
De MKP-QS zou ik zelf helemaal niet gebruiken eigenlijk.....
De CAP PLUS is parallel helemaal niet te gek voor een luidspreker als de Reference.
En de Tritec zou ik lekker laten zitten.
De Alumen heb ik geen ervaring mee,Maar de Superior Z-cap zou het hier ook prima doen.
Re: Revisie filter reference monitor mk1.
Heb in mijn vorige monitor de Superior Z-Cap en de Silver Cap gebruikt. Beide prima! Silver Cap leek iets meer detail te hebben. Maar de verschillen waren erg klein moet ik zeggen. Met een A/B vergelijk zou t op kunnen vallen, maar de stap is niet zo groot vond ik.
Was een ontwerp met 1 cap in de signaalweg voor de tweeter...dus mooi om te vergelijken, en kost niet gelijk een vermogen aan componenten.
Was een ontwerp met 1 cap in de signaalweg voor de tweeter...dus mooi om te vergelijken, en kost niet gelijk een vermogen aan componenten.
Re: Revisie filter reference monitor mk1.
Als je interesse hebt in die 3,9 alumen-Z, stuur even een pb. Ik heb ze in de Prestigous Two gezet maar eigenlijk vond ik de cap plus lekkerder klinken dus ze gaan hier weer op de plank.
Re: Revisie filter reference monitor mk1.
Vooreerst excuses voor het late antwoord !
Als ik e.e.a herbekijk op basis van de reacties zou een goede combinatie dus zijn :
- silver Z cap serie voor het hoog. Ik heb geen idee of er een groot prijsverschil is tss. de superior en silver ?
- een baklak luchtspoel met grootste afmeting als parallelspoel voor het hoog. Is niet zo duur met ca. €5.
- audyn cap plus als parallel c voor de midwoofer.
@Erik : bedankt voor de aanbieding, zoals je aangeeft is er beter dan de alumen. Aangezien ik geen veelbouwer ben, is de kans klein dat ik ze ooit nog eens ga gebruiken.
Als ik e.e.a herbekijk op basis van de reacties zou een goede combinatie dus zijn :
- silver Z cap serie voor het hoog. Ik heb geen idee of er een groot prijsverschil is tss. de superior en silver ?
- een baklak luchtspoel met grootste afmeting als parallelspoel voor het hoog. Is niet zo duur met ca. €5.
- audyn cap plus als parallel c voor de midwoofer.
@Erik : bedankt voor de aanbieding, zoals je aangeeft is er beter dan de alumen. Aangezien ik geen veelbouwer ben, is de kans klein dat ik ze ooit nog eens ga gebruiken.
Re: Revisie filter reference monitor mk1.
De Silver Z-cap kan de boel wel wat aan de frisse kant maken.....
Zelf zou ik met deze tweeter niet voor de Silver gaan.
Zelf zou ik met deze tweeter niet voor de Silver gaan.
