Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door Olaf Analogue »

Ik zie het al dat er inderdaad een probleem met de serie weerstand ontstaat ook wanneer deze voor de filter tak zit. dit zou een gelijkmatige verzwakking opleveren wanneer de tweeter ook een vaste weerstand had geweest, echter omdat de tweeter met het veranderen van de frequentie ook steeds verandert qua impedantie zal de verzwakking dus ook ongelijkmatig zijn.

En inderdaad is de serieweerstand in combinatie met de parallel spoel een hoogdoorlaat filter opzich.
Dus achteraf is het inderdaad niet zo simpel als dat het lijkt

Eigenlijk als het kwartje gevallen is is het heel logisch, dus een L-pad heeft de voorkeur.
Zoals ik vanmorgen aangaf, we zijn nooit te oud om te leren en nieuwe inzichten zijn altijd welkom.
Bedankt voor je input in deze Wouter.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 20 mei 2020, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door pappaleo »

Ja, de verschillen zitten alleen buiten het beoogde frequentiegebied van je filter, omdat de weerstand een steeds kleiner deel van de (oplopende) totaalimpedantie van weerstand+filter+unit uit gaat maken.

Maar dat verklaarde ik ook al in mijn eerdere post. Maar ik stop ermee; de aanleiding was wat je het beste kon doen om een 3dB gevoeligere tweeter als vervanging voor de T27 in te zetten.

En de conclusie was: een weerstandje vóór je filtertak, en dat gaat best bij een nomaal filter, maar is niet aan te bevelen voor dit speciaal op de T27 toegesneden filter.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door Olaf Analogue »

Ook jouw input is erg gewaardeerd, en tot nu toe heb ik niet anders gedaan dan met serieweerstanden gewerkt, zoals ik aangaf.
Het is dus ook niet persee zo dat daarmee alles de mist in gaat, en wat ik al aangaf, in die tijd ging bij mij alles op het gehoor, en met de 4,7 ohm serieweerstand klonk het prima.
Met alles is het zo dat als je het echt goed wilt doen dan zul je moeten meten, en daar kun je net zo ver in gaan als je maar wilt en nodig vindt.
Luchtspoelen in plaats van kernspoelen, MKP caps in plaats van elco's , 3 mm speoelen , enz, enz.
als je zelf filters ontwerpt met meten en ontwerpsoftware dan kun je alsnog met een serie weerstand werken door deze gewoon mee te nemen in het ontwerp.
en ook bij bestaande simpele filters in oude luidsprekers is het echt geen ramp om met een serie weerstand te werken als je het alleen maar op het gehoor kan doen, ik heb liever een niet geheel gladde curve, die in het geval van deze oude Kef's sowieso niet glad is, dan een tweeter die 5 db te hard speelt, van dat laatste heb je veel meer last.
voor mezelf heb ik er dankzij Wouter wel iets bijgeleerd, en dat vind ik altijd goed, en achteraf kan ik het zelf met mijn elektrotechnische kennis ook prima verklaren, maar ik heb er nooit eerder zo diep over na hoeven denken.
Dus in de toekomst zal ik dus vaker toch een L-pad toepassen
TomWensink
Berichten: 14
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 10:43

Re: Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door TomWensink »

Sodeju wat een interessante technische discussie, waarbij ik helaas moet afhaken (gaat ver boven mijn pet) Ik realiseer mij wat een amateur ik nog ben, maar toch nog steeds enthousiast. Voor pappaleo, ik kwam het ontwerp tegen op pinterest, volgens mij onder de naam little darling. In het oorspronkelijke ontwerp was de poort aan het eind van het smalle stuk, vierkant. Dit vond ik esthetisch niet mooi, dus rond... was nog wel even puzzelen hoe groot het gat moest worden. Ik heb geen meetapparatuur, dus doe alles op gehoor. Na mijn eerste experiment met de b110 was ik dermate enthousiast over het ontwerp en het resultaat, dat ik het nu weer gebruik. Ik heb wel de lengte van de line aangepast (korter) omdat deze b200 een klein magneetje heeft en minder controle. De kast is breder vanwege de afmetingen van de b200, maar wel minder diep. Ook kwam ik uit op meer dempingsmateriaal dan met de b110. Sorry geen wetenschappelijke aanpak, maar net zolang prutsen tot ik tevreden ben....
TomWensink
Berichten: 14
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 10:43

Re: Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door TomWensink »

Kleine correctie, ontwerp TL heet ‘real darling’ en is uit 2014
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door Olaf Analogue »

TomWensink schreef:
Sodeju wat een interessante technische discussie, waarbij ik helaas moet afhaken (gaat ver boven mijn pet) Ik realiseer mij wat een amateur ik nog ben, maar toch nog steeds enthousiast. Voor pappaleo, ik kwam het ontwerp tegen op pinterest, volgens mij onder de naam little darling. In het oorspronkelijke ontwerp was de poort aan het eind van het smalle stuk, vierkant. Dit vond ik esthetisch niet mooi, dus rond... was nog wel even puzzelen hoe groot het gat moest worden. Ik heb geen meetapparatuur, dus doe alles op gehoor. Na mijn eerste experiment met de b110 was ik dermate enthousiast over het ontwerp en het resultaat, dat ik het nu weer gebruik. Ik heb wel de lengte van de line aangepast (korter) omdat deze b200 een klein magneetje heeft en minder controle. De kast is breder vanwege de afmetingen van de b200, maar wel minder diep. Ook kwam ik uit op meer dempingsmateriaal dan met de b110. Sorry geen wetenschappelijke aanpak, maar net zolang prutsen tot ik tevreden ben....
Dit zijn inderdaad interessante en leerzame discussies, daarom is dit een heel mooi forum, echter heeft geschreven tekst ook nadelen vind ik zelf.
Als je hier in de praktijk samen mee bezig bent of met een groepje dan is dat reuze interessant en reuze leerzaam en een ieder zal met een blij gevoel weer naar huis gaan.
In het geval van geschreven tekst echter moet je zo verdomd goed opletten wat je typt. Je hebt er immers geen toonzetting bij, je hebt er geen gezichtsuitdrukking bij, je hebt alleen maar platte tekst. Als ik naar mezelf kijk, ik weet echt nog LANG niet alles en voor mij is dan ook ieder woord wat een ander intypt reuze interessante informatie. Ik neem ook altijd alles van iedereen mee in mijn ontdekkingsreis. Ik ben altijd iedereen dankbaar voor hun input.
Ik ben gek op dit forum en daarom ook één van de grotere sponsors.
Toch heb ik in mijn jaren op het forum de problemen rond geschreven tekst ook wel moeten onderkennen. Ik heb toch wel vaak de indruk dat iets van mijn kant anders over komt dan wat mijn intentie is, mijn intentie is altijd goed.
Daardoor ben ik wel terughoudender geworden en heb mijn reis meer op de achtergrond voort gezet. Het afgelopen jaar heb ik veel gelezen in de boeken die ik heb, veel gemeten en volledig nieuwe filters gebouwd voor mijn luidsprekers, maar daarover niets meer op het forum gepubliceerd.
Ikzelf neem overigens nooit iets persoonlijk omdat ik nou eenmaal weet dat een geschreven tekst heel anders overkomt dan met zijn tweeën onder het genot van een kop koffie en een gevulde koek er bij lekker experimenteren, meten, componenten wisselen en elkaar aanvullen en verrijken met nieuwe ontdekkingen, nieuwe ervaringen, nieuwe belevingen en vooral een leuke tijd beleven.
Dus het forum voor mij de laatste jaren welliswaar meer op de zijlijn, iedereen heeft dat wel gemerkt denk ik, ik haal er nog steeds uit wat voor mij interessant is en wat niet. En heel soms probeer ik nog mee te denken maar wordt daar wel steeds voorzichtiger mee.
TomWensink
Berichten: 14
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 10:43

Re: Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door TomWensink »

Olaf, Jammer dat ik zo ver weg woon, ik ben gek op een goed gesprek en zeker op een gevulde koek!
Hg Tom
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door Olaf Analogue »

Ach, mijn ouders en twee zussen wonen nog altijd in Julianadorp, dus wat dat betreft ben ik nog wel eens in de buurt, alleen zal jij dan voor de gevulde koeken moeten zorgen :)
TomWensink
Berichten: 14
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 10:43

Re: Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door TomWensink »

Je bent van harte welkom! Gevulde koeken altijd op voorraad....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”