Budget doe-het-zelver

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hofmann
Berichten: 20
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 5:24

Budget doe-het-zelver

Bericht door Hofmann »

Hallo beste forumleden.

Mijn naam is Ruben, ik ben 29 jaar en de doe-het-zelf mentaliteit is een beetje een obsessie van mij.

Als kind had ik al de behoefte om dingen te creëren, maar het enige wat mijn moeder me kon leren was het handwerken waar zij zo goed in was.
Naarmate ik ouder werd gingen mijn interesses meer en meer naar de ambachten. goudsmeden, fijnmechanica, glas in lood, houtbewerking.
Toen ik begin 20 was heb ik mijn rijksdiploma uurwerktechniek behaald en verdiende ik mijn geld met het restaureren van antieke klokken.
Zo rond deze tijd begon de interesse in zelfbouw audio ook, echter bleef er weinig tijd en creatieve energie over naast mijn werk.

De laatste 4 jaar studeer ik werktuigbouwkunde op het HBO, en richten mijn hobbie projecten zich meer en meer op electronische technologie.
Met name natuurlijk zelfbouw audio. Als arme student zonder studiefinanciering blijft er geen geld over voor dure spullen. Dit is voornamelijk mijn grootste drijfveer: Ik streef naar de beste kwaliteit binnen mijn beperkte budget. Helaas is de huur en boodschappen toch wat belangrijker dan speakers en versterkers, ookal moet mijn vriendin mij hier af en toe aan herinneren.

Ik heb me aangemeld op dit forum omdat het me leuk en waardevol lijkt om andere zelfbouw audio fanaten in ons landje te leren kennen.

projecten die ik tot nu toe heb gedaan:
- Een paar (verassend goed klinkende) 2weg speakers van onderdelen en materialen die ik over had van andere projecten en drivers die ik door de jaren heen 2e-hands heb verzameld.
- Een 2x 250w versterker met LJM L25D modules gebouwd uit kitjes, eigen ontwerp behuizing.
- Een DAC gebouwd uit kit, ook met zelfde behuizing. Dit is momenteel mijn work in progress.
- Meerdere mini PA systeempjes (gebaseerd op het welbekende "Boominator"ontwerp).
- Diverse bekabeling
- mini actieve subwoofer met de Tang Band W5-1138SMF en zelfbouw plaatversterker

Tevens ben ik bezig met een nieuw paar tweeweg speakers met SB Acoustics woofers en vifa tweeters. Mn huidige speakers heb ik destijds redelijk vlug in elkaar gegooit, omdat ik iets nodig had. Maar deze keer heb ik er iets meer ontwikkelingstijd in gestoken.
Momenteel zijn de kasten nagenoeg af, en het ontwerp voor de scheidingsfilter ligt klaar. Wellicht zal ik over dit project nog wel een toegewijde topic starten.
Bijlagen
3.jpg
IMG_20200314_024515.jpg
IMG_20200407_154302.jpg
IMG_20190421_140351.jpg
IMG_20200314_141034.jpg
IMG_20200409_202025.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Budget doe-het-zelver

Bericht door Wowly »

Heee welkom hier! Dit is echt het forum waar je veel aan gaat hebben gezien je behoefte aan goed en goedkoop. Al is dat laatste wel relatief als het zelfbouw virus je echt te pakken heeft....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Budget doe-het-zelver

Bericht door Henkjan »

Welkom!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Budget doe-het-zelver

Bericht door hardbats »

Welkom! Al lekker wat gebouwd zo te zien :goedzo:

Ben benieuwd naar het topic over de 2 weg waar je nu mee bezig bent :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Budget doe-het-zelver

Bericht door OpaBert »

Welkom er zijn hier zat doehetselverts
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Budget doe-het-zelver

Bericht door MechanicalAnimal »

Welkom op het forum, leuk meteen wst projecten te zien bij je introductie.

Veel plezier gewenst hierzo
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Budget doe-het-zelver

Bericht door Zwartoog »

Welkom!
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Budget doe-het-zelver

Bericht door jvenema »

Leuk om er zo actief (en kleurrijk) iemand hier bij te hebben, welkom.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Budget doe-het-zelver

Bericht door Douwe84 »

Welkom!
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Budget doe-het-zelver

Bericht door motoindo »

Mooie boxjes !
Welkom !
Plaats reactie