De aansluitlipjesjvenema schreef:Ben ook benieuwd! Ik begrijp dat de FRS 5 XWP de weather proof versie is, maar wat is nu precies het verschil tussen de FRS 5 X en de FRS 5 XTS? Ik kan zo snel verschil niet zien op de visaton site.
Shelfbox Stella Mk2
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Shelfbox Stella Mk2
Zet je er nog een kapje/boxje omheen, want anders gaat ie bij laag als passieve resonator werken en of ie dat aankan?Willy_61 schreef:Nog even de afbeeldingen van hoe de FRS5XWP zal gemonteerd worden.
Wellicht is het wel een voordeel, je kan het makkelijk proberen/simuleren.
Mijn bedoeling is om de cover cap AK.10.13 (0.8l) met daarin dempings watten, losjes, te gebruiken.
Ik moet dan wel nog bekijken hoe ik de FRS juist binnenin zal bevestigen, indien ik er niet uit geraak komt er een 0.5l kast omheen.
Verder zijn alle onderdelen besteld.
Ik moet dan wel nog bekijken hoe ik de FRS juist binnenin zal bevestigen, indien ik er niet uit geraak komt er een 0.5l kast omheen.
Verder zijn alle onderdelen besteld.
@ Boxsim gebruikers:
Ik heb de file uitgebreid waarin standaard de crossover onderdelen van Visaton staan, een lijst welke een eerder beperkte lijst is. Daarmee is het in de Visaton-vorm dikwijls moeilijk om een filter fijn af te stemmen.
Voor mezelf heb ik vorig jaar die file al uitgebreid met onderdelen die goedkoper te vinden waren bij Reichelt, nl. weerstanden en condensatoren.
Nu is er eindelijk een goede leverancier voor coils en condensatoren (dankzij Wouter), met een zeer uitgebreide keuze en absoluut redelijke prijs: Rumoh. Op de vorige pagina lees je hierover de uitleg van Wouter.
Hoe is die file opgebouwd? Zie hieronder een stukje daaruit, geopend met Notepad:
R MOX 10W 39
R MOX 10W 47
R MOX 10W 56
R MOX 10W 68
R MOX 10W 82
R MOX 10W 100
C Elko rau 15
C Elko rau 22
C Elko rau 33
C Elko rau 47
C Elko rau 68
C Elko rau 82
C Elko rau 100
C Elko rau 150
C Elko rau 220
C Elko rau 330
C Elko rau 470
C ------- -------- -------
C MKT-A 1
C MKT-A 1,5
De file bevat 3 lijsten L, R of C van mekaar gescheiden door een lege regel, dus ook geen letter aan het begin!
Geopend in Notepad++ met weergave van alle tekens: Elke regel bevat aan het begin de letter L, R of C, gevolgd door een TAB, daarna korte omschrijving van het onderdeel gevolgd door TAB en daarna de waarde. Bij spoelen zijn er 2 waardes, dan moet achter de 1ste waarde(mH) een TAB gevolgd door de 2de waarde (ohm).
Binnen dezelfde lijst van bv. condensatoren heb je verschillende reeksen, dan scheidt je die reeksen van mekaar door een stippellijn-regel, dit is in het bestand een stippellijn zoals je hierboven ziet. Let wel op: voor een stippellijn-regel moet in het begin ook de letter L, R of C staan, gevolgd door een TAB en dan de stippellijnen.
Wanneer ik binnen dezelfde lijst verander van leverancier heb ik 2 stippellijn-regels tussen gevoegd.
Ik heb de toevoegingen als volgt opgebouwd:
Die info was onmogelijk toe te voegen in de file omdat de lengte van de gegevens op 1 lijn heel beperkt is binnen het schermpje van Boxsim.
Je kan zelf ook de file editeren met Notepad (van Windows) of Notepad++ gratis programma met veel meer mogelijkheden. In bijlage zit de aangepaste file zoals hierboven beschreven.
Je kan ze als volgt aan het programma Boxsim toevoegen:
Ga naar de folder "Boxsim (1.20 of 1.99 of 2.0)": Open daarin folder "Weichenbauteile", die bevat normaal maar 1 file, Visatonteile.txt: Wijzig de extensie van .txt naar iets anders bv. .bak: Drop de aangepaste file in dezelfde folder: Als je nu Boxsim opent en daarin de crossover editeert, zal je de beschikking hebben van rond de 600 componenten en veel makkelijker een filter kunnen fine-tunen
Als je ooit terug wil gaan naar de originele file delete je de nieuwe file en verander je de extensie van "Visatonteile.bak" terug naar "Visatonteile.txt".
Ik heb de file uitgebreid waarin standaard de crossover onderdelen van Visaton staan, een lijst welke een eerder beperkte lijst is. Daarmee is het in de Visaton-vorm dikwijls moeilijk om een filter fijn af te stemmen.
Voor mezelf heb ik vorig jaar die file al uitgebreid met onderdelen die goedkoper te vinden waren bij Reichelt, nl. weerstanden en condensatoren.
Nu is er eindelijk een goede leverancier voor coils en condensatoren (dankzij Wouter), met een zeer uitgebreide keuze en absoluut redelijke prijs: Rumoh. Op de vorige pagina lees je hierover de uitleg van Wouter.
Hoe is die file opgebouwd? Zie hieronder een stukje daaruit, geopend met Notepad:
R MOX 10W 39
R MOX 10W 47
R MOX 10W 56
R MOX 10W 68
R MOX 10W 82
R MOX 10W 100
C Elko rau 15
C Elko rau 22
C Elko rau 33
C Elko rau 47
C Elko rau 68
C Elko rau 82
C Elko rau 100
C Elko rau 150
C Elko rau 220
C Elko rau 330
C Elko rau 470
C ------- -------- -------
C MKT-A 1
C MKT-A 1,5
De file bevat 3 lijsten L, R of C van mekaar gescheiden door een lege regel, dus ook geen letter aan het begin!
Geopend in Notepad++ met weergave van alle tekens: Elke regel bevat aan het begin de letter L, R of C, gevolgd door een TAB, daarna korte omschrijving van het onderdeel gevolgd door TAB en daarna de waarde. Bij spoelen zijn er 2 waardes, dan moet achter de 1ste waarde(mH) een TAB gevolgd door de 2de waarde (ohm).
Binnen dezelfde lijst van bv. condensatoren heb je verschillende reeksen, dan scheidt je die reeksen van mekaar door een stippellijn-regel, dit is in het bestand een stippellijn zoals je hierboven ziet. Let wel op: voor een stippellijn-regel moet in het begin ook de letter L, R of C staan, gevolgd door een TAB en dan de stippellijnen.
Wanneer ik binnen dezelfde lijst verander van leverancier heb ik 2 stippellijn-regels tussen gevoegd.
Ik heb de toevoegingen als volgt opgebouwd:
- 1. Weerstanden: Eerst de reeksen van Visaton zoals ze er al instonden, daaronder 2 stippellijn-regels gevolgd door enkele reeksen Reichelt, 2 stippellijn-regels en daarna de keramische en MOX-weerstanden, 5 en 10W, van Rumoh.
2. Condensatoren: Eerst de reeksen van Visaton zoals ze er al instonden, daaronder 2 stippellijn-regels gevolgd door enkele reeksen Reichelt, 2 stippellijn-regels en daarna de M-ecap condensatoren van Rumoh.
3. Coils: Eerst de reeksen van Visaton zoals ze er al instonden, daaronder 2 stippellijn-regels gevolgd door de Jantzen-spoelen van Rumoh.
De Jantzen-spoelen heb ik als volgt gedefinieerd: AC (Air Core), IC (Iron Core), ICD (Iron Core Disks) met opgave van de draaddikte. Daar heb ik gekozen voor 0,5mm - 0,7mm - 1mm - 1,2mm. Er zijn er uiteraard veel meer maar als je daar behoefte aan hebt kan je die zelf toevoegen.
Die info was onmogelijk toe te voegen in de file omdat de lengte van de gegevens op 1 lijn heel beperkt is binnen het schermpje van Boxsim.
Je kan zelf ook de file editeren met Notepad (van Windows) of Notepad++ gratis programma met veel meer mogelijkheden. In bijlage zit de aangepaste file zoals hierboven beschreven.
Je kan ze als volgt aan het programma Boxsim toevoegen:
Ga naar de folder "Boxsim (1.20 of 1.99 of 2.0)": Open daarin folder "Weichenbauteile", die bevat normaal maar 1 file, Visatonteile.txt: Wijzig de extensie van .txt naar iets anders bv. .bak: Drop de aangepaste file in dezelfde folder: Als je nu Boxsim opent en daarin de crossover editeert, zal je de beschikking hebben van rond de 600 componenten en veel makkelijker een filter kunnen fine-tunen
- Bijlagen
-
- Visatonteile.txt
- (12.38 KiB) 23 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
Wat een werk, en super bedankt voor het delen.Al ga ik het nooit gebruiken verwacht ik want ik laat me nooit leiden door assortiment. Je kunt toch per spoel alles zelf invoeren.
Mocht je met bestellen dan niet uitkomen kun je er altijd nog een weerstand mee in serie zetten.
Soms heb ik een grote correctie, bijv 15mH met ca 7 ohm nodig, dan kies je een 0.5mm draad luchtspoel ofzo, spaar je geld, een weerstand, en ruimte uit.
Toffe actie Willy, dat wel
Voor de FRS5X zijn trouwens ook sier-ringen.
Mocht je met bestellen dan niet uitkomen kun je er altijd nog een weerstand mee in serie zetten.
Soms heb ik een grote correctie, bijv 15mH met ca 7 ohm nodig, dan kies je een 0.5mm draad luchtspoel ofzo, spaar je geld, een weerstand, en ruimte uit.
Voor het overgrote deel van de spoelen die je kan nodig hebben zal je volgens mij wel terecht kunnen in het opgenomen assortiment. Met het aanbod van Visaton alleen moet je bijna voor elke spoel zelf gegevens gaan opzoeken en invullen van een andere spoel en daar verlies je veel tijd mee.wouter schreef:Wat een werk, en super bedankt voor het delen.Al ga ik het nooit gebruiken verwacht ik want ik laat me nooit leiden door assortiment. Je kunt toch per spoel alles zelf invoeren.
Maar iedereen werkt op de manier die hij zelf wil, uiteraard.
Die sierringen wil ik wel eens bekijken alhoewel ik er niet veel mee kan aanvangen denk ik, vermits ik van plan ben om de voorrand van de opening te frezen.
Een vraag omtrent de afronding van de opening met de FRS5X:
Ik beschik enkel over een holle frees met radiaal 6,5mm, gaat dat volstaan of gaat dat misschien een negatief effect hebben? Een grotere radiaal is misschien beter maar ik heb geen zin om 45 à 55 euro te spenderen aan een frees met radiaal 9,5 of 12,3mm om die dan 1x te gebruiken.
Met een radiaal van 6,5 komt de speaker dus 6,5mm dieper te liggen in het front of anders gezegd het geluid vertrekt met een bundel van 5cm om uit het front te komen met een diameter 6,3cm.
Zwart is het front met een dikte van 19mm, de bovenste ring van de FRS5X zit dus 6,5mm onder het front.
Wat is jullie mening?
Ik beschik enkel over een holle frees met radiaal 6,5mm, gaat dat volstaan of gaat dat misschien een negatief effect hebben? Een grotere radiaal is misschien beter maar ik heb geen zin om 45 à 55 euro te spenderen aan een frees met radiaal 9,5 of 12,3mm om die dan 1x te gebruiken.
Met een radiaal van 6,5 komt de speaker dus 6,5mm dieper te liggen in het front of anders gezegd het geluid vertrekt met een bundel van 5cm om uit het front te komen met een diameter 6,3cm.
Zwart is het front met een dikte van 19mm, de bovenste ring van de FRS5X zit dus 6,5mm onder het front.
Wat is jullie mening?
Kijk anders even op:
https://www.ecotools.nl/hm-kwartrondfrees-r-9-5-mm/
Daar heb ik een aantal keren een frees vandaan. Wellicht is elders ook zoiets voor een leuke prijs te krijgen.
https://www.ecotools.nl/hm-kwartrondfrees-r-9-5-mm/
Daar heb ik een aantal keren een frees vandaan. Wellicht is elders ook zoiets voor een leuke prijs te krijgen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Zonder helemaal te gaan zitten rekenen, bij ca 6mm en een 45 graden afschuining of afronding zul je vrijwel geen nadelige problemen ondervinden verwacht ik.Willy_61 schreef:Zwart is het front met een dikte van 19mm, de bovenste ring van de FRS5X zit dus 6,5mm onder het front.Wat is jullie mening?
https://www.lautsprechershop.de/hifi/workspace.htm
http://boxenbastler.de/Blumenvasenst%C3%A4nder.pdf
Hier trouwens iets over die ringen:
https://www.lautsprechershop.de/hifi/workspace.htm
Ik ga voor deze radiaal: 15.9, voor € 21.20
Bedankt voor de tips!
Montage:
Eerst met een klokzaag van 51mm het gat maken en daarna met de bovenfrees, waarin een kwartrondfrees met radius 15.9, het gat vorm geven.
De 2 schoefgaten op 60mm van mekaar dun voorboren.
Zodra ik de frees heb zal ik alles eerst testen op een (afval-) paneeltje.
Opmerkingen?
Bedankt voor de tips!
Montage:
Eerst met een klokzaag van 51mm het gat maken en daarna met de bovenfrees, waarin een kwartrondfrees met radius 15.9, het gat vorm geven.
De 2 schoefgaten op 60mm van mekaar dun voorboren.
Zodra ik de frees heb zal ik alles eerst testen op een (afval-) paneeltje.
Opmerkingen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
eh, dit is gevoelsmatig slechter dan 6mm met een kleine radius. Je FRS5X ligt nu echt diep en het zou mij niet verbazen als het naast optische ook klankmatig nadelige effecten gaat geven.
Volgorde die ik zou hanteren:
gat voor je luidsprekeropening.
afronden met lagerfreesje.
unit ruim verzinken door uit de losse hand je baffle aan de achterzijde te minimaliseren tot max 6mm.
Draai je stap 2 en 3 om dan heb je amper vlees voor je lagertje.
Volgorde die ik zou hanteren:
gat voor je luidsprekeropening.
afronden met lagerfreesje.
unit ruim verzinken door uit de losse hand je baffle aan de achterzijde te minimaliseren tot max 6mm.
Draai je stap 2 en 3 om dan heb je amper vlees voor je lagertje.
Kan het volgende stappenplan dan kloppen of geef je toch de voorkeur aan de frees met radius 6.5 ?
Ik zal nog moeten testen of de FRS voldoende stevig kan worden gemonteerd met 2 schroeven, maar ik denk dat ik een dwarslat moet aanbrengen tegen de magneet en met 2 lange schroeven bevestigen aan het front.
De box zal niet volledig gesloten verlijmd worden. Het achterpaneel is uitschroefbaar zodat we nog steeds -indien nodig- aan de luidspreker kunnen, die wordt trouwens van een AK 13.10 koepel voorzien.
Gisteren zijn de panelen van de 4 Shelfi's gezaagd, vandaag komt de Stella Mk4 aan de beurt.
Vervolgens worden eerst de Shelfi's verlijmd met deuvels zodat na droging mijn dochter ze kan ophalen om te verven (die doet dat graag en super nauwkeurig
en ik niet).
De box zal niet volledig gesloten verlijmd worden. Het achterpaneel is uitschroefbaar zodat we nog steeds -indien nodig- aan de luidspreker kunnen, die wordt trouwens van een AK 13.10 koepel voorzien.
Gisteren zijn de panelen van de 4 Shelfi's gezaagd, vandaag komt de Stella Mk4 aan de beurt.
Vervolgens worden eerst de Shelfi's verlijmd met deuvels zodat na droging mijn dochter ze kan ophalen om te verven (die doet dat graag en super nauwkeurig
Misschien in een rest plankje een straal van 45 mm een paar mm in frezen, die past dan nauw om de magneet heen die kun je dan zonder speaker nauwkeurig op baffle uitrichten, en dan de gaten van montage plankje overnemen op je baffle. De montage positie van je FRS, maak je zo nauwkeurig en zeker.
Goed ideejvenema schreef:Misschien in een rest plankje een straal van 45 mm een paar mm in frezen, die past dan nauw om de magneet heen die kun je dan zonder speaker nauwkeurig op baffle uitrichten, en dan de gaten van montage plankje overnemen op je baffle. De montage positie van je FRS, maak je zo nauwkeurig en zeker.
-
wouter
- Ook commercieel actief
een straal van 45mm geeft 9cm diameter..
Zo groot is die magneet niet
Je stappenplan ziet er voortreffelijk uit
Zo groot is die magneet niet
Je stappenplan ziet er voortreffelijk uit
Waarom schroef je 'm niet gewoon aan de buitenkant in een gat van 51mm?
Lijkt me beter/mooier en zoals je weet, is eenvoud het kenmerk van het ware!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Lijkt me minder mooi, en het komt ook zeer nauw bij die korfjes. Bij de FRS8 is het zelfs onmogelijk om de unit te monteren in een gat zonder dat de montagedelen vervormen.mtb schreef:Waarom schroef je 'm niet gewoon aan de buitenkant in een gat van 51mm?
Daarbij is de ademruimte naar achter ook niet eenvoudig goed te krijgen als je hem van buitenaf monteert.
Enne, zo complex als nodig, zo eenvoudig als het kan. Dan kan ik het met je eens zijn. Eenvoud als het ware gaat niet op bij een functionaliteitsluidspreker dat voor achter-inbouw bedoeld is.
Dat is inderdaad het simpelste Michiel. En mooier zou ik het niet noemen, deze luidspreker is qua chassis gemaakt om binnenin te monteren.
De bedoeling is echter een soort golfgeleider te creëren met de verzonken opstelling en afgeronde randen naar buiten toe met een radius van 17.9mm.
Dat zou wel eens de geluidsspreiding ten goede kunnen komen.
Het is mooier en slechter qua weergave zal het niet worden.
Al het hout is gezaagd en morgen dan het frees- en deuvelwerk, mogelijk kan ik dan de Shelfi's ook al verlijmen.
De bedoeling is echter een soort golfgeleider te creëren met de verzonken opstelling en afgeronde randen naar buiten toe met een radius van 17.9mm.
Dat zou wel eens de geluidsspreiding ten goede kunnen komen.
Het is mooier en slechter qua weergave zal het niet worden.
Al het hout is gezaagd en morgen dan het frees- en deuvelwerk, mogelijk kan ik dan de Shelfi's ook al verlijmen.
Ik was vergeten hoeveel werk er in ging kruipen, maar het einde is nu in zicht
De Shelfi's worden vanaf morgen afgeschuurd, geverfd en getest.
Tussendoor heb ik ook al de behuizingen van deze Stella Mk2 klaargemaakt, ze moet enkel nog in mekaar verlijmd worden.
De montage voor de FRS5-XWP is gewijzigd vermits de frees die ik besteld had te groot was voor mijn bovenfrees.
Daarom ben ik overgegaan op een frees van 45°die ik wel liggen had.
eerst de schuine kant in het front: daarna onderaan met een rechte frees dia 20mm, 8mm uitfrezen. de FRS5X op z'n plaats, achteraan: voorkant: Ik moet er nog over nadenken hoe ik de FRS5X het best vastzet.
De Shelfi's worden vanaf morgen afgeschuurd, geverfd en getest.
Tussendoor heb ik ook al de behuizingen van deze Stella Mk2 klaargemaakt, ze moet enkel nog in mekaar verlijmd worden.
De montage voor de FRS5-XWP is gewijzigd vermits de frees die ik besteld had te groot was voor mijn bovenfrees.
Daarom ben ik overgegaan op een frees van 45°die ik wel liggen had.
eerst de schuine kant in het front: daarna onderaan met een rechte frees dia 20mm, 8mm uitfrezen. de FRS5X op z'n plaats, achteraan: voorkant: Ik moet er nog over nadenken hoe ik de FRS5X het best vastzet.
De Stella Mk2 is klaar:
De luistertest is succesvol verlopen, links had ik de Stella met FRS 5X-WP en rechts de Shelfi met G 25 FFL_WG.
Ik kan geen enkel kwaliteitsverschil waarnemen
, de Stella produceert in het hoog wel duidelijk enkele decibels meer, maar dat is in de grafiek ook te zien.
Dat is uiteraard geen probleem vermits corrigeerbaar met het treble-level vd versterker.
Stella Mk2: Shelfi: Al bij al een zeer geslaagd project, al zeg ik het zelf
Ik post in de loop van de week nog de gerbers van de print, foto van de filterprint en gedetailleerd kostenplaatje voor 2 boxen.
Ik kan geen enkel kwaliteitsverschil waarnemen
Dat is uiteraard geen probleem vermits corrigeerbaar met het treble-level vd versterker.
Stella Mk2: Shelfi: Al bij al een zeer geslaagd project, al zeg ik het zelf
Ik post in de loop van de week nog de gerbers van de print, foto van de filterprint en gedetailleerd kostenplaatje voor 2 boxen.
- VintageHarry