Potmeters koppelen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Potmeters koppelen
Beste Forum Leden,
Is er een eenvoudige manier om 2 potmeters in dubbel deck uitvoering ook we stereo potmeter genoemd, aan elkaar te verbinden zodat deze met een knop bedienbaar zijn?.
Er bestaan wel gestapelde potmeters met 4 decks, maar die zijn erg prijzig.
Hier een afbeelding van een stereo potmeter waarvan ik er dus twee gelijktijdig wil kunnen draaien.
Groet,
Pim
Is er een eenvoudige manier om 2 potmeters in dubbel deck uitvoering ook we stereo potmeter genoemd, aan elkaar te verbinden zodat deze met een knop bedienbaar zijn?.
Er bestaan wel gestapelde potmeters met 4 decks, maar die zijn erg prijzig.
Hier een afbeelding van een stereo potmeter waarvan ik er dus twee gelijktijdig wil kunnen draaien.
Groet,
Pim
Re: Potmeters koppelen
Barry 2000 heeft dat voor elkaar gekregen staan foto,s bij hoe hij dat heeft gedaan
Barry een pb sturen of zelf zoeken Maar er zijn ook stereo potmeters hoor
Maar wat is jouw reden Pim
Edit
Niet goed begrepen zie ik nu
Met tandriempje gaat ook als je ze naast elkaar kan monteren
Barry een pb sturen of zelf zoeken Maar er zijn ook stereo potmeters hoor
Maar wat is jouw reden Pim
Edit
Niet goed begrepen zie ik nu
Met tandriempje gaat ook als je ze naast elkaar kan monteren
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Potmeters koppelen
Daar was hij zo blij mee, dat hij van de weeromstuit vanaf dat moment Barry2001 heette.OpaBert schreef:Barry 2000 heeft dat voor elkaar gekregen staan foto,s bij hoe hij dat heeft gedaan.
Re: Potmeters koppelen
pappaleo schreef:Daar was hij zo blij mee, dat hij van de weeromstuit vanaf dat moment Barry2001 heette.OpaBert schreef:Barry 2000 heeft dat voor elkaar gekregen staan foto,s bij hoe hij dat heeft gedaan.
Re: Potmeters koppelen
3 tandwielen printen en tussen de potmeter monteren? Lekker mechanisch 
Re: Potmeters koppelen
Lijkt me nog een hele klus om dan 2 assen dezelfde kant op te laten draaien, of je moet een potmeter reversed aansluiten. dat kan ook.
Overigens is erg prijzig relatief, Mouser heeft voor een knaak ex btw een 4 gang potmeter van Bourns.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bou ... 19Eg%3D%3D
Overigens is erg prijzig relatief, Mouser heeft voor een knaak ex btw een 4 gang potmeter van Bourns.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bou ... 19Eg%3D%3D
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Potmeters koppelen
Hoi Ray,
Dat is inderdaad geen geld voor z`n ding.
Het zou eigenlijk 100K moeten zijn maar 200K gaat ook.
Misschien hebben ze ook 100K even kijken.
Bedankt.
Groet,
Pim
Dat is inderdaad geen geld voor z`n ding.
Het zou eigenlijk 100K moeten zijn maar 200K gaat ook.
Misschien hebben ze ook 100K even kijken.
Bedankt.
Groet,
Pim
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Potmeters koppelen
Gewoon een tussentandwiel gebruiken. Er bestaan kant en klare oplossingen die dat ook hebben. Helaas ben ik de zoekterm kwijt, maar aangezien die vrij duur zijn, kan je zoiets toch beter zelf maken.ray5150 schreef:Lijkt me nog een hele klus om dan 2 assen dezelfde kant op te laten draaien, of je moet een potmeter reversed aansluiten. dat kan ook.
Re: Potmeters koppelen
3 tandwielen printen is zo gebeurd eventueel.Marp schreef:Gewoon een tussentandwiel gebruiken. Er bestaan kant en klare oplossingen die dat ook hebben. Helaas ben ik de zoekterm kwijt, maar aangezien die vrij duur zijn, kan je zoiets toch beter zelf maken.ray5150 schreef:Lijkt me nog een hele klus om dan 2 assen dezelfde kant op te laten draaien, of je moet een potmeter reversed aansluiten. dat kan ook.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Potmeters koppelen
Dank je wel.OpaBert schreef:
Re: Potmeters koppelen
Graag gedaan PimPimDriessen schreef:Dank je wel.OpaBert schreef:
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Potmeters koppelen
Beste forum leden,
Bedankt voor het meedenken,
Er wordt bij Radio Twenthe Den Haag gezocht naar een vier deck potmeter 100 K, die zou er moeten zijn.
Mocht hij niet boven water komen dan ga ik waarschijnlijk de tip volgen van iemand van Transistorforum, die gaf de tip om vier staande instelpotmetertjes van 100 k achter elkaar te zetten, heb voor alle zekerheid de as alvast gemaakt.
Groet,
Pim
Bedankt voor het meedenken,
Er wordt bij Radio Twenthe Den Haag gezocht naar een vier deck potmeter 100 K, die zou er moeten zijn.
Mocht hij niet boven water komen dan ga ik waarschijnlijk de tip volgen van iemand van Transistorforum, die gaf de tip om vier staande instelpotmetertjes van 100 k achter elkaar te zetten, heb voor alle zekerheid de as alvast gemaakt.
Groet,
Pim
Re: Potmeters koppelen
Die zijn wel om in te stellen en eraf te blijven.Als potmeter zullen ze niet lang meegaan.
Anne
Anne
Re: Potmeters koppelen
Ik heb het wel eens met twee stereo schuifpotmeters gedaan, zie de zwarte verticaal gemonteerde schuifpotmeters op de foto. Er zit een geïmproviseerd messing klemmetje tussen om ze te koppelen, al zie je dat niet doordat er knoppen voor zitten. Dat is natuurlijk heel simpel, maar echt lekker werken doet het niet. Dat komt ook doordat mijn schuifpotmeters nogal stroef gaan.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Potmeters koppelen
Die kans is groot. Dan beter de decks van een aantal Alps op een as schuiven.Ah!buis schreef:Die zijn wel om in te stellen en eraf te blijven.Als potmeter zullen ze niet lang meegaan.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Potmeters koppelen
Hoi Anne,Ah!buis schreef:Die zijn wel om in te stellen en eraf te blijven.Als potmeter zullen ze niet lang meegaan.
Anne
Dat had ik niet ingecalculeerd, dan maar voor de schuifpotmeters.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Potmeters koppelen
Hoi Marcel,MarcelvdG schreef:Ik heb het wel eens met twee stereo schuifpotmeters gedaan, zie de zwarte verticaal gemonteerde schuifpotmeters op de foto. Er zit een geïmproviseerd messing klemmetje tussen om ze te koppelen, al zie je dat niet doordat er knoppen voor zitten. Dat is natuurlijk heel simpel, maar echt lekker werken doet het niet. Dat komt ook doordat mijn schuifpotmeters nogal stroef gaan.
augurken.JPG
Dat is ook een goede tip.
Groet,
Pim
Re: Potmeters koppelen
Dat valt te verwachten, azijn smeert niet echtMarcelvdG schreef:Dat komt ook doordat mijn schuifpotmeters nogal stroef gaan.
augurken.JPG
Wel lekker, zure bommen
Anne
Re: Potmeters koppelen
Even uit nieuwsgierigheid: waar is dit eigenlijk voor bedoeld? Een quadrofonisch apparaat, een afstembaar zoveelste-ordefilter, een kwadratische stereo volumeregeling?
Re: Potmeters koppelen
Da ook multiturn potmeters er bij om de afwijkingen in componenten te compenseren Padding heet dat meen ikMarcelvdG schreef:Even uit nieuwsgierigheid: waar is dit eigenlijk voor bedoeld? Een quadrofonisch apparaat, een afstembaar zoveelste-ordefilter, een kwadratische stereo volumeregeling?
Plaatjes verbuigen in de meervoudige tot wel 5 secties C was de manier back to the fiftysties
Re: Potmeters koppelen
Dat zat ik me ook al af te vragen, een volume pot voor symmetrische signalen had ik vooralsnog als eerste idee.MarcelvdG schreef:Even uit nieuwsgierigheid: waar is dit eigenlijk voor bedoeld? Een quadrofonisch apparaat, een afstembaar zoveelste-ordefilter, een kwadratische stereo volumeregeling?
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Potmeters koppelen
Beste Forum Leden,
De potmeter 4 deck`s is bedoeld om de frequentie te regelen van een laagdoorlaat filter, de potmeter wordt parallel over de weerstanden R7/R8/R9/R10 gezet, wilde dit eerst met relais doen of met een schakelaar, maar een potmeter zou nog gemakkelijker zijn.
Zie schema.
Groet,
Pim
De potmeter 4 deck`s is bedoeld om de frequentie te regelen van een laagdoorlaat filter, de potmeter wordt parallel over de weerstanden R7/R8/R9/R10 gezet, wilde dit eerst met relais doen of met een schakelaar, maar een potmeter zou nog gemakkelijker zijn.
Zie schema.
Groet,
Pim
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Potmeters koppelen
Wilde in mijn geval een lineaire potmeter mee laten draaien op een logaritmische. De lineaire om nixies aan te sturen als in volumeaanduiding 00-99, en de logaritmische voor volumeregeling zelf.
Werkte en werkt nog steeds prima, wel zou ik dit met de kennis van nu anders oplossen
Werkte en werkt nog steeds prima, wel zou ik dit met de kennis van nu anders oplossen
Re: Potmeters koppelen
Ik had in 1994 twee gekoppelde stereopotmeters nodig om een ongebruikelijk soort fysiologische geluidsterkteregeling (loudnessregeling) te maken. Ik had een ongefilterd signaal en een signaal dat door een laagdoorlaatfilter was gehaald. Het ongefilterde signaal ging door beide potmeters, het gefilterde signaal maar door 1 van de twee. Voor elke 20 dB die je het volume terugdraaide, ging het gefilterde signaal dus maar 10 dB omlaag. Daarnaast was er nog een stereo draaipotmeter waar alleen het gefilterde signaal doorheen ging, daarmee kon je de mate van correctie instellen.
