Myref Fremen bromt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Pjotr »

Met of zonder mondkapje? Het polder model is toch al 20 jaar geleden afgeschaft? :rofl:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door markbakk »

Mij lijkt die hele 'zwevende' opzet én een vrij hoge ingangsimpedantie een redelijk doeltreffend recept voor bromproblemen met kritische bronnen en/of wat langere aansluitkabels tussen pre en power amp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Mij lijkt die hele 'zwevende' opzet én een vrij hoge ingangsimpedantie een redelijk doeltreffend recept voor bromproblemen met kritische bronnen en/of wat langere aansluitkabels tussen pre en power amp.
Dat is een mening geen feit! Zo komen de broodjes aap nou in de wereld. Zullen we het gewoon bij de feiten houden? Over aardproblemen, EMC, afscherming e.d. wordt overloos afge-ohaad en de praktijk is toch steeds anders. Gewoon in de basis dat Elektuur stuk over veiligheid volgen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door markbakk »

Gezien dat de brom verdwijnt bij kortsluiten van de ingang komt die mening (Rob was me al voor las ik) niet helemaal uit de lucht vallen. Maar laat ik het andersom stellen: waarom heeft de eindversterker zo'n hoge ingangsimpedantie en zo'n zwevende nul-opzet? ;)
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door wilco87 »

markbakk schreef:
Gezien dat de brom verdwijnt bij kortsluiten van de ingang komt die mening (Rob was me al voor las ik) niet helemaal uit de lucht vallen. Maar laat ik het andersom stellen: waarom heeft de eindversterker zo'n hoge ingangsimpedantie en zo'n zwevende nul-opzet? ;)
Hoge ingangsimpedantie zal wel kloppen idd. Getest met een mobiel en de versterker reageert enorm gevoelig op beweging van dat snoertje: veel poppen en hier en daar ruis. Kan ik daarmee de conclusie trekken dat het in dit geval een betere gok is om voor een 100/220R weerstandje te gaan ipv een 10R?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Pjotr »

Proberen! en i.p.v. 10 ohm kun je daarvoor ook gewoon de aarde van de cinch aan de massa vast maken. Dus alleen daar bij de cinch! Voor je gemoedsrust kun je dan ook nog een 10 ohm proberen :D
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door wilco87 »

Oke, update over de fremen-brom.

Vandaag zijn er een aantal weerstanden binnengekomen en maar direct een 100R 1/4 watt opgesoldeerd. Weet niet of jullie dat herkennen, maar eigenlijk durfde ik m niet aan te zetten uit angst voor een grote bak herrie. Dus even uitgesteld met een bak thee :-"

Idd begon er een redelijke brom te grommen, maar zodra de muziek begint te spelen is deze weg. Zet ik de muziek op pauze, komt de brom binnen 3 a 5 seconden weer terug. Bron was dit keer weer een smartphone.

Ik heb voor de zekerheid ook een 220 0,5 watt mee besteld. Geen idee of wat ik zeg klopt, maar zou die 220 de impedantie verder veranderen zodat de drempel 'hoger' wordt voor de brom?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Ah!buis »

Is het wel 50 of 100Hz brom ?
Krijg meer 't idee dat er iets op de rand van staat oscilleren staat.
Misschien is er wat mis is rond de LM3886 zodat die dat mee/tegenkoppelen niet pruimt.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Is het wel 50 of 100Hz brom ?
Krijg meer 't idee dat er iets op de rand van staat oscilleren staat.
Misschien is er wat mis is rond de LM3886 zodat die dat mee/tegenkoppelen niet pruimt.
Anne
Daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben Anne. Voor zover ik het begrijp is het een soort van composiet versterker met een op-amp: https://www.diyaudio.com/forums/chip-am ... post609507 Misschien heeft Wilco een linkje naar het definitieve schema want wat ik in dat draadje op diyaudio tegenkom kan niet stabiel werken. B.t.w. wat is de gebruikte transformatorspanning eigenlijk?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Ah!buis »

Van dezelfde schakeling is er ook een chinese versie, zou wel kunnen dacht ik.
In 't rood bijgezet zoals ik dacht dat het de bedoeling was.
Anne

Gisteravond, in de gauwigheid, een R verwisselt in de stroomformule.De R3 hoort dus aan de andere kant van =teken.
Bijlagen
Ch-stroomTK.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 17 mei 2020, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Pjotr »

Dat is een kopie i.d.d.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door ray5150 »

Ik heb de indruk dat TS beter een CA versterker van Pjotr had kunnen opbouwen ?
Die is gezien alle goede ervaringen die hier gedeeld zijn vrij probleemloos, heb ik de indruk.
(ervan uitgaande dat de bedrading en dergelijke volgens "het boekje" worden uitgevoerd.)
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door wilco87 »

Zal vandaag proberen een geluidsfragment van de brom als bijlage toe te voegen. Link naar schema wat Pjotr post komt uit 2006, deze print is een doorontwikkeling van die print geloof ik en zal rond 2016 zijn ontwikkeld mbv forumleden van diy audio.com
Ervaringen waren prima, geen gekke verhalen over gehoord toen. En waarom geen CA... Geen idee. Waarschijnlijk niet gezien toen. Helaas. Wel een Knuisje dac gekocht en gebouwd, staat nog steeds naar volle tevredenheid te draaien.

In de bijlage een schema van de Fremen en een overzicht van de verschillende spanningen.
Bijlagen
Screenshot_20200517-094902_ReadEra.jpg
SmartSelect_20200517-094800_ReadEra.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik heb de indruk dat TS beter een CA versterker van Pjotr had kunnen opbouwen ?
Die is gezien alle goede ervaringen die hier gedeeld zijn vrij probleemloos, heb ik de indruk.
(ervan uitgaande dat de bedrading en dergelijke volgens "het boekje" worden uitgevoerd.)
Op zich moet die Friemel goed kunnen werken hoor. Had Bas H hem niet ook gebouwd?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Ah!buis »

Als ik 't zo bekijk, zou het wel 's aan de LS kunnen liggen.Resonantiepiek in het laag ?
Zonder belasting wordt de versterking van de eindtrap 1x en de tegenkoppeling naar de voorversterker meekoppeling.En dan gaat het mis.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Pjotr »

Ja zeg, daar moet een beetje versterker zich toch niks van aantrekken? En zeker zo iets pretentieus wat zich reference noemt :D De LM3886 is hier als een Howland current pump geschakeld. De opamp maakt er dan weer een ordentelijke spanningsversterker van. De uitgang is dus een stroombron en levert dan meer spanniningsversterking bij hogere LS impedantie. Maar het -3dB knikpunt van de OL-Gain schuift dan wel mee omlaag (GBP verandert niet).
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 17 mei 2020, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Ah!buis »

Hoe die schakelingen zoal genoemd worden weet ik zo niet.
Wel dat het er naar uitziet dat de uitgang de ingang gaat volgen als er geen belasting aanhangt.
In dit geval proberen ? Een kleine belasting // aan de LS-aansluiting (bijv. 47Ω ofzo) en zien (horen) wat er gebeurt.

Ene Konings heeft ook indertijd met de chinese versie gestoeid
viewtopic.php?f=7&t=22227
Is zonder uitkomst opghouden.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Hoe die schakelingen zoal genoemd worden weet ik zo niet.
Dat is dan vette pech :? Maar gelukkig is Google je vriend Anne :lol: Het idee is wel grappig.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door wilco87 »

Ah!buis schreef:
Hoe die schakelingen zoal genoemd worden weet ik zo niet.
Wel dat het er naar uitziet dat de uitgang de ingang gaat volgen als er geen belasting aanhangt.
In dit geval proberen ? Een kleine belasting // aan de LS-aansluiting (bijv. 47Ω ofzo) en zien (horen) wat er gebeurt.

Ene Konings heeft ook indertijd met de chinese versie gestoeid
viewtopic.php?f=7&t=22227
Is zonder uitkomst opghouden.
Anne
Is 100R ook goed? Heb geen 47 liggen. Speakers die er nu aanhangen zijn 5 euro dingetjes bij de kringloopwinkel vandaan. Waarschijnlijk van zo'n torentje afgehaald. Maar zou dat uitmaken? Moet toch gewoon kunnen werken. Het is immers een reference versterker ;)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Ah!buis »

Allemaal speculatief.Vermoeden van brom door oscillatie.Wat proberen in de hoop raak te schieten.
Die weerstand erbij is ook geen oplossing,enkel een test of we in de goeie richting zitten.
En twee 100Ω parallel (over elkaar) is 50Ω.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Hoe die schakelingen zoal genoemd worden weet ik zo niet.
Dat is dan vette pech :?
Voor die Howland dan, mij zal 't een zorg zijn :lol:
Anne
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door wilco87 »

Net weer even aangesloten en 'gemeten': het gaat volgens de app TE Tuner om een perfecte 50hz brom van rond de 40dB op ongeveer een halve meter afstand. Vlak voor de speaker is het 50dB.

Twee geluidsfragmenten opgenomen, maar deze uploaden niet.

@Anne, voordat ik wat aan ga sluiten, kan ik de weerstanden zoals getekend monteren? Speakers hebben namelijk geen aansluitingen. Of bedoel je in het verlengde van zowel de + als de min een 47Ohm? Excuus voor al de vragen :(
Bijlagen
Screenshot_20200517-195810_Photos.jpg
Screenshot_20200517-195313_Sound Meter.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Ah!buis »

Als dat de draad naar de LS is dan zit de weerstand zoals bedoelt.
Dus na de muziek begint 't brommen op te komen en met de weerstand blijft de brom misschien achterwege als 't gaat zoals ik vermoed.
Anne
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door wilco87 »

Ah!buis schreef:
Als dat de draad naar de LS is dan zit de weerstand zoals bedoelt.
Dus na de muziek begint 't brommen op te komen en met de weerstand blijft de brom misschien achterwege als 't gaat zoals ik vermoed.
Anne
Net geprobeerd, brom blijft even sterk aanwezig zonder muziek op zowel linker als rechter kanaal. Met muziek geen brom te horen. Foto toegevoegd voor check van montage, mogelijk dat ik daar iets anders moet?
Bijlagen
20200520_174947.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Myref Fremen bromt

Bericht door Ah!buis »

Jammer, was zeker te makkelijk om waar te zijn :(
Als ik zin heb, een keer het hele (lange) verhaal op DIYaudio nalezen.Misschien daar nog een idee opdoen wat er verkeerd kan gaan.
Zou de versterker soms bedoeld zijn met een gestabiliseerde voeding ?
Anne
Plaats reactie