Sony TA-F550ES

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-F550ES

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
PimDriessen schreef:
Hoi Ray,

Is mooi geworden die Sony, maar wat lees ik nou bromt jou Pass versterker?.

Groet,
Pim
Die is, erg knap, grotendeels met 2e hands onderdelen opgebouwd, dus ik denk na 8 jaar dat Ray hem eens onder handen gaat nemen O:)
Ja, maar dat is iets dat ik buiten dit topic wil houden...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-F550ES

Bericht door ray5150 »

Een vraagje van mijn kant. ik overweeg om een Pre-amp out aansluiting op de versterker te maken.
Zou ik dan het beste voor, of na R301/C302 kunnen aftakken ?
Er zit voor de volume regelaar verder geen actieve electronica.
Zie voor het volledige schema in de service manual in de eerste post.
Pre-Out.png
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Sony TA-F550ES

Bericht door MechanicalAnimal »

Hey Ray wat ontzettend leuk even te lezen zo'n topic en erg knap als mensen dit kunnen, ik heb niet zo'n verstand van electronica.

Zelf heb ik mijn oudere Sony TA-F461R al jaren op zolder als klusradio. Die heb ik destijds van mijn zuurverdiende zakcentjes gekocht, tunertje, cassetedeck en CD-speler uit dezelfde serie erbij.

Die oude Sony sound is echt heerlijk.

Tot ik mijn huidige Marantz PM11S3 kanon kocht voor de Galactica's draaide de Sony hierop. De marantz stuurt de boel een stuk strakker aan qua controle, detailrijkheid en ruimtelijkheid en klinkt beter maar die oude sony sound blijft gewoon echt iets aparts, ik vind het in elk geval erg lekker klinken.

Leuk te zien dat je zo'n oud beestje nieuw leven inblaast, hulde!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Sony TA-F550ES

Bericht door Olaf Analogue »

ray5150 schreef:
Een vraagje van mijn kant. ik overweeg om een Pre-amp out aansluiting op de versterker te maken.
Zou ik dan het beste voor, of na R301/C302 kunnen aftakken ?
Er zit voor de volume regelaar verder geen actieve electronica.
Zie voor het volledige schema in de service manual in de eerste post.

Pre-Out.png

Ik denk haast dat dit na R301 dient te gebeuren met een eigen 4,7 uf condensator. maar er zitten hier mensen op het forum met nog meer verstand van zaken, dus die zullen dit nog bevestigen of juist corrigeren.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Sony TA-F550ES

Bericht door RobertD »

ray5150 schreef:
Een vraagje van mijn kant. ik overweeg om een Pre-amp out aansluiting op de versterker te maken.
Zou ik dan het beste voor, of na R301/C302 kunnen aftakken ?
Er zit voor de volume regelaar verder geen actieve electronica.
Zie voor het volledige schema in de service manual in de eerste post.

Pre-Out.png
Ik zou er een tweede condensator voor gebruiken. Dus vóór R301 aftakken en dan met een condensator van 4,7uF naar de volgende trap gaan.
Houd er rekening mee dat het signaal dan verder niet versterkt is. Een buffertrapje met een versterkingsfactor is wel handig wanneer je een pure eindversterker gaat aansturen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Sony TA-F550ES

Bericht door markbakk »

RobertD schreef:
Ik zou er een tweede condensator voor gebruiken. Dus vóór R301 aftakken en dan met een condensator van 4,7uF naar de volgende trap gaan.
Houd er rekening mee dat het signaal dan verder niet versterkt is. Een buffertrapje met een versterkingsfactor is wel handig wanneer je een pure eindversterker gaat aansturen.
+1
Bij de geïntegreerde (Denon)versterkers waarbij ik dit lang geleden heb gedaan, was de versterkingsfactor van de eindtrap behoorlijk hoog, in de orde van 35dB of meer dacht ik, en het referentieniveau achter de volumeknop dus vrij laag.
Plaats reactie