pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
is dat nodig als die RC daar in die gele ellips er al zit?
zo had ik t uit de HKDAC voeding overgenomen
zo had ik t uit de HKDAC voeding overgenomen
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Dat schakelingetje in die elips heeft een heel andere functie dan hetgeen ik voorstel, da's een filtertje. (ik heb geen idee van het werkingsgebied; jij bent de filteroloog hier)
Het condensatortje dat ik voorstel voorkomt vonkoverslag bij aan en uitschakelen van het relais, door die vonkjes kunnen (ik zeg niet dat het zo is) de kontakten minder gaan worden na een aantal jaren. heb ooit wel eens een Akai versterker in handen gehad waar die condensator niet zat. netschakelaar was gewoon inwendig weggebrand.
Het condensatortje dat ik voorstel voorkomt vonkoverslag bij aan en uitschakelen van het relais, door die vonkjes kunnen (ik zeg niet dat het zo is) de kontakten minder gaan worden na een aantal jaren. heb ooit wel eens een Akai versterker in handen gehad waar die condensator niet zat. netschakelaar was gewoon inwendig weggebrand.
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Of dat filter over de relais kontakten zit of over de trafo maakt niet uit wat vonken betreft.
De vonk komt door het uitschakelen van de trafo, de zelfinduktie weet niet van ophouden en laat de spanning oplopen tot er een weg voor de stroom is gevonden.
Dat kan met een uitweg over de trafo,hoeft 't niet met een vonk over de schakelaar, of naar het lichtnet met een tijdlijke doorgang met de C over de schakelaar.
Met de condensator over de schakelaar blijft er stroom lopen als de boel uit is en met de condensator over de trafo loopt er een heel klein beetje extra stroom als het aan staat.
Ik geeft de voorkeur aan het laatste.
Anne
De vonk komt door het uitschakelen van de trafo, de zelfinduktie weet niet van ophouden en laat de spanning oplopen tot er een weg voor de stroom is gevonden.
Dat kan met een uitweg over de trafo,hoeft 't niet met een vonk over de schakelaar, of naar het lichtnet met een tijdlijke doorgang met de C over de schakelaar.
Met de condensator over de schakelaar blijft er stroom lopen als de boel uit is en met de condensator over de trafo loopt er een heel klein beetje extra stroom als het aan staat.
Ik geeft de voorkeur aan het laatste.
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
goed, stempel op t schema en door naar componenten uitkiezen, footprints zoeken/maken, en layouten 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
zo, weekje bezig geweest met componenten uitzoeken en bijbehorende footprints aan de symbolen te hangen.
allemaal niet zichtbaar op t schema, maar best wel veel werk. sommige footprints zelf moeten maken.
ook nog wat symbolen aangepast (bv de DN2535's) zodat t ook kwa pinnen klopte
allemaal niet zichtbaar op t schema, maar best wel veel werk. sommige footprints zelf moeten maken.
ook nog wat symbolen aangepast (bv de DN2535's) zodat t ook kwa pinnen klopte
- Bijlagen
-
- BoM - Pearl2 Voeding - vergeten FET versie.csv
- (18.49 KiB) 24 keer gedownload
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Wel even het schema annoteren, anders krijg je het niet in PCB geimporteerd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Gaat vanzelf. Als je netlist wilt maken ziet ‘ie dat er nog niet of niet alles geannoteerd is en krijg je de optie om het alsnog te doen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Dat heb ik toch gedaan? Wat ontbreekt er nog?ds23man schreef:Wel even het schema annoteren, anders krijg je het niet in PCB geimporteerd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Inderdaad, keek even scheef omdat er twee versies boven elkaar staan. Heb je al Echeck gedaan? Dan zal je een foutmelding krijgen door niet aangesloten pootje van het ic.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
ja en ja die was er (waarschuwing).ds23man schreef:Inderdaad, keek even scheef omdat er twee versies boven elkaar staan. Heb je al Echeck gedaan? Dan zal je een foutmelding krijgen door niet aangesloten pootje van het ic.
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Het gaat wel mis met de extra's voor Aat zonder serieweerstand
Ook nog een punt tussen R6 en R7
Anne
Ook nog een punt tussen R6 en R7
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
waarom? 2V per LED zou goed moeten gaan toch?Ah!buis schreef:Het gaat wel mis met de extra's voor Aat zonder serieweerstand![]()
Ah!buis schreef:Ook nog een punt tussen R6 en R7![]()
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
LED's branden op stroom, die spanning is bij benadering.Iets lager en er komt (bijna) niks uit en iets hoger en de stroom loopt enorm op.Henkjan schreef:waarom? 2V per LED zou goed moeten gaan toch?Ah!buis schreef:Het gaat wel mis met de extra's voor Aat zonder serieweerstand![]()
Als 't enkel voor de feestverlichting is kun je ze beter voor de 7812 aansluiten, via een serieweerstand.
Stel je krijgt bijv zo'n 18V voor de 7812 en de leds hebben dus ong 12V nodig, blijft er 6V over voor de weerstand.Wil je dan 10mA door de leds wordt de weerstand 6V/10mA = 600Ω.
Anne
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
En dan de weerstandswaarde liever naar boven afronden, want het is al gauw te fel.Ah!buis schreef:LED's branden op stroom, die spanning is bij benadering.Iets lager en er komt (bijna) niks uit en iets hoger en de stroom loopt enorm op.Henkjan schreef:waarom? 2V per LED zou goed moeten gaan toch?Ah!buis schreef:Het gaat wel mis met de extra's voor Aat zonder serieweerstand![]()
Als 't enkel voor de feestverlichting is kun je ze beter voor de 7812 aansluiten, via een serieweerstand.
Stel je krijgt bijv zo'n 18V voor de 7812 en de leds hebben dus ong 12V nodig, blijft er 6V over voor de weerstand.Wil je dan 10mA door de leds wordt de weerstand 6V/10mA = 600Ω.
Anne
groet,
Aat
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Zie dat ge niet uitschuiftHenkjan schreef:u roept, wij schuiven
Maare is het de bedoeling dat het hele KaKu gebeuren zweeft ?
Anne
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Ik zou de voorschakel weerstand hoger nemen 1,5K wordt al wat.
Vaak worden die weerstanden 800 tot 1000 ohm hoger genomen dan berekend.
Hier onder geciteerd,als voorbeeld.
Vaak worden die weerstanden 800 tot 1000 ohm hoger genomen dan berekend.
Hier onder geciteerd,als voorbeeld.
3. Berekenen van de voorschakel weerstand voor 1 LED.
Je zou je een led kunnen voorstellen als een klein gloeilampje van 1,5 volt. Wanneer je dit lampje zou aansluiten op de 9 Volt batterij van het gitaareffect dan zou dit lampje onmiddellijk doorbranden. Daarom wordt een zogenaamde voorschakel weerstand in de stroomkring opgenomen zoals hieronder te zien is.
Het is de bedoeling dat deze voorschakel weerstand de spanning voor de LED zover omlaag brengt dat de LED niet door zal branden.
De formule voor de berekening van deze voorschakel weerstand is:
Rx = ( UB – UL ) / I
Een concreet voorbeeld: Een rode 5mm LED moet op een 9 Volt batterij werken.
Rx = (9 V - 2,2 V) / 0.02 A
Rx = 340 Ohm
Wanneer de zo berekende weerstand niet verkrijgbaar is kunt u de eerstvolgende hogere waarde nemen die wel verkrijgbaar is.
Nabericht: Om het stroomverbruik van de LED te beperken en daarmee de levensduur van de batterij en de LED te verlengen wordt de voorschakel weerstand in de praktijk vaak veel hoger gekozen, vaak wel 800 tot 1000 Ohm hoger. De LED brandt dan uiteraard zwakker.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
niet bewustnvoor gekozen.Ah!buis schreef:Maare is het de bedoeling dat het hele KaKu gebeuren zweeft ?
is dat een probleem?
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Och, 't niet netjes.Je weet niet op welke spanning, via allerlei lekken, het geheel uiteindelijk terecht komt.Beetje pech en je hebt een ontlading hier of daar en dan zo nu en dan een tik of knetter in het geluid.Henkjan schreef:niet bewust voor gekozen.Ah!buis schreef:Maare is het de bedoeling dat het hele KaKu gebeuren zweeft ?
is dat een probleem?
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Dus ergens met een weerstandje de 0 van dat deel aan de kast leggen?
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
BijvooorbeeldHenkjan schreef:Dus ergens met een weerstandje de 0 van dat deel aan de kast leggen?
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
zoiets: dat ook nog doe voor de voedingskant? of dat beter alleen bij de Pearl print doen?Ah!buis schreef:BijvooorbeeldHenkjan schreef:Dus ergens met een weerstandje de 0 van dat deel aan de kast leggen?![]()
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Die KaKu is volledig los van de rest, kun je gewoon aan de kast verbinden.Merkt de rest niks van.
Anne
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
zo, het was even stil, maar hier is wel degelijk wat gedaan:
en ook het verdeelbordje gereed gemaakt:
en ook het verdeelbordje gereed gemaakt:
- Bijlagen
-
- Pearl2 voedingverdeelbordje printje.pdf
- (53.81 KiB) 45 keer gedownload
-
- Pearl2 voeding printje.pdf
- (83.9 KiB) 26 keer gedownload
