Wat voor kwaliteit filteronderdelen denk je dan te gaan gebruiken? Want gezien de prijs zijn dat echt goedkope onderdelen, lijkt mij zonde van al het werk wat je erin hebt gestoken?Willy_61 schreef:Nee hoor, voor 2 filters = € 114,82 en voor de rest = € 335,77 >>> voor 2 boxen totaal = € 449,59
Shelfbox met AL170 of W170S-4 en G25FFL + waveguide
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: Shelfbox met AL170 of W170S-4 en G25FFL + waveguide
Ik heb eerder een excel in bijlage gepost en dan weet je exact welke onderdelen ik gebruik en waar ze worden besteld, inclusief hun kostprijs.SSassen schreef:Wat voor kwaliteit filteronderdelen denk je dan te gaan gebruiken? Want gezien de prijs zijn dat echt goedkope onderdelen, lijkt mij zonde van al het werk wat je erin hebt gestoken?Willy_61 schreef:Nee hoor, voor 2 filters = € 114,82 en voor de rest = € 335,77 >>> voor 2 boxen totaal = € 449,59
- SSassen
- Contacteer:
@Willy,
Je begrijpt hopelijk dat ik niet, aan de hand van Excel files in bijlages, exact ga napluizen wat je gaat gebruiken, gezien de footprint van de onderdelen op de print en je kostenraming ben ik bang dat je jezelf tekort doet?
Je begrijpt hopelijk dat ik niet, aan de hand van Excel files in bijlages, exact ga napluizen wat je gaat gebruiken, gezien de footprint van de onderdelen op de print en je kostenraming ben ik bang dat je jezelf tekort doet?
Coils en condensatoren van Visaton, gekocht via Reichelt, Duitsland.
Je kan flink besparen op de tweeter en het scheidingsfilter:
Door een FRS8 in een 'bolhoedje' te plaatsen krijg je een mid-hi-speaker met een 2de-orde akoestisch filter vanaf 200Hz.
De spraak/zang-frequenties worden dus door één speaker verzorgd en niet ergens halverwege door twee, wat veel natuurlijker klinkt!
De lage impedantie tussen 100-200Hz zorgt in combinatie met de uitgangsimpedantie van de buizenversterker voor een demping van de woofer en dus een strakkere bas.
De hogere impedantie rond 20 en 50Hz zorgt juist voor een verhoging van subbassen.
Je kan dit goed zien door 1Ω in serie met de versterker op te nemen in de simulatie.
Eventueel kan je 'm uitvoeren als 8Ω uitvoering, met L=R/ωx en C=L/R² dus 6m8H en 100μF.
De spraak/zang-frequenties worden dus door één speaker verzorgd en niet ergens halverwege door twee, wat veel natuurlijker klinkt!
De lage impedantie tussen 100-200Hz zorgt in combinatie met de uitgangsimpedantie van de buizenversterker voor een demping van de woofer en dus een strakkere bas.
De hogere impedantie rond 20 en 50Hz zorgt juist voor een verhoging van subbassen.
Je kan dit goed zien door 1Ω in serie met de versterker op te nemen in de simulatie.
Eventueel kan je 'm uitvoeren als 8Ω uitvoering, met L=R/ωx en C=L/R² dus 6m8H en 100μF.
- Bijlagen
-
- Shelfi.BPJ
- (36.82 KiB) 12 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
eh, een Stella light is op elk gebied een (leuke) concessie. Een AL170 plus 1" waveguide is heel andere koek.
- SSassen
- Contacteer:
@mtb,
Eigenlijk zou je zelf het experiment eens moeten doen, de door jou voorgestelde configuratie of de W170S met de G25FFL en dan kritisch gaan luisteren. De FRS8 valt dan al heel gauw af.
Eigenlijk zou je zelf het experiment eens moeten doen, de door jou voorgestelde configuratie of de W170S met de G25FFL en dan kritisch gaan luisteren. De FRS8 valt dan al heel gauw af.
Hallo Michiel, dat is al een tijdje geledenmtb schreef:Je kan flink besparen op de tweeter en het scheidingsfilter:
Shelfi.png
Door een FRS8 in een 'bolhoedje' te plaatsen krijg je een mid-hi-speaker met een 2de-orde akoestisch filter vanaf 200Hz.
Dat is een leuk idee dat je gepost hebt. Ik heb toevallig 2x FRS8-4 hier liggen, ik wist echter niet dat die zo goed zijn tot 20kHz.
Wel een nuance: je werkt nog met Boxsim 1.2 en die versie is outdated, versie 2.0 EN geeft een reëler beeld door gebruik van recentere driverdata: Een beter resultaat (met dezelfde filteronderdelen) wordt bereikt met de W200S-4, ook niet zo duur. Ik vind het de moeite om eens nader uit te spitten zodra ik er tijd voor heb.
Alle materiaal is ondertussen binnen om 2 sets SHELFI met W170S-4 + G25FFL_WG te bouwen + een set van ALTA B35S, die komen dus eerst aan de beurt.
Ik moet dat echter combineren met de nodige voorjaarswerkzaamheden in de tuin en die hebben voorrang bij goed weer... zegt mijn vrouw
Maar jouw idee lijkt me een interessant en goedkoop alternatief dat een bouwpoging verdient na nog wat tuning. Dan kan ik deze en de duurdere Shelfi eens vergelijken.
Daarvoor moet dan wel een nieuw topic worden gestart.
De Shelfi's worden vanaf morgen afgeschuurd, geverfd en getest.
Ze zijn ondertussen voorzien van polyesterwol.
Ze zijn ondertussen voorzien van polyesterwol.
De 4 boxen zijn afgewerkt en bij mijn dochter al geïnstalleerd, ze is er eerlijk enthousiast over.
Ze zweerde steeds bij Bose (2 satelieten + bass-box) en heeft er 3 stellen van in huis, maar in de living is Bose meteen verdwenen om plaats te maken voor deze 2 Shelfi's.
Ze klinken ook bijzonder goed, evenwichtig over het ganse frequentiegebied, met zuivere -niet hol klinkende- bassen en belangrijk: ook bij weinig volume.
Ik, mijn vrouw en dochter zijn er zeer tevreden over. Ik weet dat de meesten onder jullie liefst meetresultaten zien maar die apparatuur en ruimte heb ik niet, maar wat we horen lijkt me toch het belangrijkste.
Dit is de opstelling bij mijn dochter waar meteen duidelijk werd dat stands nog beter zouden staan vermits ze nu te dicht bij het TV scherm staan. Een zicht op het front: Einde verhaal Shelfi's
Ze zweerde steeds bij Bose (2 satelieten + bass-box) en heeft er 3 stellen van in huis, maar in de living is Bose meteen verdwenen om plaats te maken voor deze 2 Shelfi's.
Ze klinken ook bijzonder goed, evenwichtig over het ganse frequentiegebied, met zuivere -niet hol klinkende- bassen en belangrijk: ook bij weinig volume.
Ik, mijn vrouw en dochter zijn er zeer tevreden over. Ik weet dat de meesten onder jullie liefst meetresultaten zien maar die apparatuur en ruimte heb ik niet, maar wat we horen lijkt me toch het belangrijkste.
Dit is de opstelling bij mijn dochter waar meteen duidelijk werd dat stands nog beter zouden staan vermits ze nu te dicht bij het TV scherm staan. Een zicht op het front: Einde verhaal Shelfi's
-
XXsanderXX
Mooie speakers geworden hoor.
Alleen even andersom zetten. De tweeters aan de buitenzijde. En met een standaard ziet het er nog professioneler uit. De AL170 had ook heel mooi gestaan in de donkere kasten. Maar het glimmende zwart mag er ook zijn.
Weer een geslaagd project.
Gr Sander.
Alleen even andersom zetten. De tweeters aan de buitenzijde. En met een standaard ziet het er nog professioneler uit. De AL170 had ook heel mooi gestaan in de donkere kasten. Maar het glimmende zwart mag er ook zijn.
Weer een geslaagd project.
Gr Sander.
Willy_61 schreef:De 4 boxen zijn afgewerkt en bij mijn dochter al geïnstalleerd, ze is er eerlijk enthousiast over.
Dit is de opstelling bij mijn dochter waar meteen duidelijk werd dat stands nog beter zouden staan vermits ze nu te dicht bij het TV scherm staan.
Wire 2020-05-05 at 19.01.52.jpg
Een zicht op het front:
Front-afgewerkt.jpg
Leuk te horen Willy![]()
Einde verhaal Shelfi's