Wat zat daarin? TB W2-800?Henkjan schreef:Coax goed gedaan geeft juist een prachtige brede sweet spot.
Maar zou voor de Little/ones een mini breedbandertje een optie zijn? Zoals in mn mini Nescio's? 2" of kleiner.
Little/One MFB
Moderator: Beheerdersteam
Re: Little/One MFB
Ah zo, en dan de zijkanten er af zagen om het passend te krijgenpappaleo schreef:Als tweeter, bedoelt HJ denk ik.
Ja die Omnes CX3.0 is echt een dingetje met een ongehoorde prijs/kwaliteit verhoudingHenkjan schreef:Coax goed gedaan geeft juist een prachtige brede sweet spot. Maar zou voor de Little/ones een mini breedbandertje een optie zijn? Zoals in mn mini Nescio's? 2" of kleiner.
Ik heb de 27TFFNC/CG H1406 nog eens goed bekeken maar vind die vooralsnog teveel lijken op de ND28F, wat ik zo zie zit er geen of een heel klein kamertje achter en lees dat het advies is om hem vanaf 2K5 in te zetten, ik zit op 2K2 - een LR4 2K2 maar toch. De on-axis & nearfield rete strakke SB26ADC-C000-4 zijn 30mm te groot in doorsnee en worden het dus ook niet, het moet echt een neodymium ding worden om te kunnen passen.
Dan blijven over de tw022wa04 en de SB29RDNC-C000-4 waarvan de laatste met 72mm iets uit het lood geplaatst dient te worden om te kunnen passen wat naar ik lees ook nog eens beter is vanuit diffractie oogpunt. Ik zie wel dat de wavecor met 89.5 flink minder luidruchtig is als de SB die met 94dB een stuk gevoeliger lijkt, gelukkig werk ik actief zodat dat geen probleem hoeft te zijn maar het maakt wel dat ik mij afvraag of de wavecor verfijnder is als de SB. Beetje vergelijkbaar met de oude Philips drivers die ook allemaal qua druk zwaar boven de Engelse KEF modellen zaten waarbij die laatste qua resolutie toch duidelijk een stapje voor hadden. Ik vraag mij af of die vlieger ook voor deze tweets opgaat.
Mijn opmerking over de strakkere bas uit de ScanSpeak t.o.v de SBacoustics woofer moet dan ook in dat licht gezien worden, het gaat mij er in eerste instantie om de resolutie van de Little/One's omhoog te krijgen, niet het aantal geproduceerde decibellen. Dat is met het ScanSpeak woofertje t.o.v. de standaard Little/One woofer al goed gelukt, de gitaren, stemmen en toeters klinken reeds stukken beter, nu nog het tweetertje. En oja, de kastjes krijgen ronde hoeken want dat is ook beter hoor ik.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat seasje gaat probleemloos hoor, loopt vanaf 1K recht. Die adviezen slaan meer op gebruik met een passief filter met slappere hellingen. En het verschil tussen 2200 en 2500 is marginaal.
W.b.t. resolutie/vervorming kom je hier alleen achter door het uit te proberen. Waarbij dan de Scanspeak wel de beste kansen maakt denk ik. Overigens crossen op 2,2kHz of 2,5kHz maakt nou ook niet uit, dat is geen criterium. Denk dat je probleemloos LR4 kunt crossen op 2kHz met die Wavecor/Seas. Desnoods corrigeer je ze eerst met een 2e orde shelving als je toch een DSP inzet.
[edit]
Snoek is mij al voor
[edit]
Snoek is mij al voor
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik zou eerst eens die seasjes van Pjotr proberen, als het bevalt kun je later de snap in uitvoering pakken.
Wat ds23man zegt. De Seas heeft een p-p travel van 0.9mm. Dat is in t geheel niet gek en kan je prima lager crossen dan opgegeven. Zeker op 24dB/Oct.ds23man schreef:Dat seasje gaat probleemloos hoor, loopt vanaf 1K recht. Die adviezen slaan meer op gebruik met een passief filter met slappere hellingen. En het verschil tussen 2200 en 2500 is marginaal.
Satefan
Of deze dan?
Monacor DT-25N: https://www.monacor.com/products/compon ... s-/dt-25n/
Nog een interessante link wellicht: https://heissmann-acoustics.de/en/test-monacor-dt-25n/
Nog een interessante link wellicht: https://heissmann-acoustics.de/en/test-monacor-dt-25n/
Zie geen Frequency response en resonantie frequentie van 1600 Hz, lijkt me hoog als je wil crossen op 2000 Hz.satefan schreef:Of deze dan?
Edit: sorry tweede link wel FR, die ziet er netjes uit!
Laatst gewijzigd door jvenema op zo 03 mei 2020, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank voor de link, leuk tooltje wat ik meteen even uitgeprobeerd heb, het was nog even een truck om de scaling aan te passen, de tool lijkt ontworpen voor de wat grotere bafflesPjotr schreef:Wat betreft de plaatsing van de tweet kun je eens spelen met het progje "Edge": http://www.tolvan.com/edge/help.htm Het is niet zaligmakend maar het geeft wel een indruk.
Als eerste de 66mm wavecor, kan in principe gewoon recht boven de woofer maar toch leuk om te zien wat er gebeurt wanneer de boel opgeschoven wordt: en naar links Hetzelfde met de 72mm SB en naar links Misschien doe ik iets fout maar ik vind de verschillen erg klein, wellicht hoogstens 1dB. Ik zie wel dat als ik de baffle flink groter maak het effect duidelijk groter is maar bij 170x240mm lijken de gevolgen beperkt ?
Je moet proberen dat elke afstand naar rand anders is, Dus helemaal in de hoek waarbij afstand boven en naar een zijkant gelijk is moet je ook voorkomen. Dus ergens tussen middenin en helemaal naar zijkant in jou geval, omdat je boven al "klem" zit.
De afstanden tot de kastranden zijn relatief kort bij dit ontwerp, dus de corresponderende golflengtes (waarop de diffractie zit) zijn ook kort. De invloeden zullen dus hoog in de band zitten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Met dit soort kleine kastjes zijn deze diffractieproblemen gewoon een ramp, tenzij je met de Seas DXT gaat werken. Daarom haalt Ton VDA goede resultaten met zijn kleine spul.
Met name omdat deze (little one) kast ook wel erg hoekig is. Een paar afschuiningen of een mooie afronding zal ook wel helpen.ds23man schreef:Met dit soort kleine kastjes zijn deze diffractieproblemen gewoon een ramp, tenzij je met de Seas DXT gaat werken. Daarom haalt Ton VDA goede resultaten met zijn kleine spul.
Satefan
Dat je met de eerste plaatje, ondanks in het midden, toch aardig uitkomt is omdat je dicht op de bovenrand zit. Ga je lager dan krijg je na de bafflestep een dip en die kan soms wel een 3 - 4 dB zijn. E.e.a. hangt ook van de conusafmetingen en kast vorm/grootte af. En i.d.d. zou de kasthoeken minstens een radius van 10mm geven. Scheelt al wat. Dit is de seas in een 13cm x 20cm front met een afronding van R = 10mm en bovenin 5 cm uit de hoek, zowel van boven als van de zijkant:
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 03 mei 2020, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen ik hardliep kwamen de screenshots weer naar boven en volgens mij is er iets fout. Ik denk dat je de faceplate diameter heb opgegeven, maar je moet de dome diameter opgeven, dus 25, 27 of 29 mm afhankelijk van de tweeter. Dan zullen effecten denk ik groter worden. Hoe groter de dome des te meer er verschillende afstanden zijn en zullen de effecten wat uitdoven. En iets met een waveguide achtig iets zal meer naar voren gaan en minder naar opzij, dus randen krijgen minder energie en dus minder diffractie effecten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Verhip, ook overheen gekeken. In edge is de afbeelding van de diameter van de driver en niet de faceplate.jvenema schreef:Toen ik hardliep kwamen de screenshots weer naar boven en volgens mij is er iets fout. Ik denk dat je de faceplate diameter heb opgegeven, maar je moet de dome diameter opgeven, dus 25, 27 of 29 mm afhankelijk van de tweeter. Dan zullen effecten denk ik groter worden. Hoe groter de dome des te meer er verschillende afstanden zijn en zullen de effecten wat uitdoven. En iets met een waveguide achtig iets zal meer naar voren gaan en minder naar opzij, dus randen krijgen minder energie en dus minder diffractie effecten.
Met VituixCAD krijg je zoiets als onder, in rood met positie in midden en in blauw met 16 mm verschoven. Vind VituixCAD net wat makkelijker werken, omdat je meerdere grafieken tegelijk met elkaar kan vergelijken en dat je met pijltjestoetsen positie kan veranderen, kun je makkelijker mm links rechts boven onder schuiven en kijken of het beter of slechter word. Kan misschien ook in Edge, maar heb dat nog niet kunnen vinden. Daar met muis verplaatsen en dan loslaten en kijken. Toetsen werkt dan makkelijker.
P.S. 1, 10 of 100 meter doet allemaal niet zoveel, dichterbij ga je wel flinke verschillen zien.
Ahhhh, was te veel gefocussed op het passend krijgen van een en ander dat ik vergat dat het om de doompjes zelf gaatjvenema schreef:Met VituixCAD krijg je zoiets als onder, in rood met positie in midden en in blauw met 16 mm verschoven. Vind VituixCAD net wat makkelijker werken, omdat je meerdere grafieken tegelijk met elkaar kan vergelijken en dat je met pijltjestoetsen positie kan veranderen, kun je makkelijker mm links rechts boven onder schuiven en kijken of het beter of slechter word. Kan misschien ook in Edge, maar heb dat nog niet kunnen vinden. Daar met muis verplaatsen en dan loslaten en kijken. Toetsen werkt dan makkelijker.
Screenshot 2020-05-03 at 15.23.38.png
P.S. 1, 10 of 100 meter doet allemaal niet zoveel, dichterbij ga je wel flinke verschillen zien.
Heb er zelf nog niet mee gewerkt maar weet dat mfblabs vituixcad inzet bij loopshaping simulaties, daar zijn David en René druk mee geweest.
Zit dit te lezen over de SB26STCN-C000-4 :
http://www.audioexcite.com/?page_id=4084
Onder het motto "Ik heb m thuis ook", deze gebruik ik in mijn setup. Wereldtweeter.
Je hebt m al gehoord ook, in Breda
Je hebt m al gehoord ook, in Breda
Laatst gewijzigd door satefan op ma 04 mei 2020, 8:46, 2 keer totaal gewijzigd.