Enkele of dubbele soft start nodig?
Moderator: Beheerdersteam
Enkele of dubbele soft start nodig?
Hoi allen,
Misschien rare vraag maar heb ik een dubbele soft start nodig voor mijn dual mono opgebouwde eindversterker?
Gr. Fred
Misschien rare vraag maar heb ik een dubbele soft start nodig voor mijn dual mono opgebouwde eindversterker?
Gr. Fred
Re: Enkele of dubbele soft start nodig?
Dat hangt van het vermogen van de trafo af.
Grofweg kun je zeggen dat het onder de 300 VA niet nodig is, tussen de 300 en de 500 is het aan te raden, en bij 500 of meer is het noodzakelijk.
Dit geldt natuurlijk voor 1 transformator.
Grofweg kun je zeggen dat het onder de 300 VA niet nodig is, tussen de 300 en de 500 is het aan te raden, en bij 500 of meer is het noodzakelijk.
Duhhhh??? Dat geldt voor het gezamenlijk tegelijkertijd geschakelde vermogen. Dus alle trafo's bij elkaar opgeteld. Meeste softstarts kunnen iets van 1500VA totaal schakelen.ray5150 schreef:Dat hangt van het vermogen van de trafo af.
Als de twee in een kast zitten, één inschakelen met de schakelaar en de tweede met een relais die op de voeding van de eerste werkt.Gaan ze niet tegelijk aan.
Anne
Anne
Gewoon de eerste de tweede laten schakelen toch? Of een Hypex Softstart printje nemen, kunnen tot 1500VA makkelijk schakelen...Ah!buis schreef:Als de twee in een kast zitten, één inschakelen met de schakelaar en de tweede met een relais die op de voeding van de eerste werkt.Gaan ze niet tegelijk aan.
Anne
Je hebt gelijk, ik had mijn bericht te snel afgesloten. excuus.Pjotr schreef:Duhhhh??? Dat geldt voor het gezamenlijk tegelijkertijd geschakelde vermogen. Dus alle trafo's bij elkaar opgeteld. Meeste softstarts kunnen iets van 1500VA totaal schakelen.ray5150 schreef:Dat hangt van het vermogen van de trafo af.
Dank voor jullie reacties.
Ik ga 2x 300va ringkernen gebruiken. 1 soft start voldoende om aan de uitgang de 2 trafo's parallel te schakelen aan het net, of is het verstandig om elke trafo apart van een soft start te voorzien, dus ook apart aansluiten op netspanning?
Ik ga 2x 300va ringkernen gebruiken. 1 soft start voldoende om aan de uitgang de 2 trafo's parallel te schakelen aan het net, of is het verstandig om elke trafo apart van een soft start te voorzien, dus ook apart aansluiten op netspanning?
Kunnen samen op 1 softstart.fred64 schreef:Dank voor jullie reacties.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Als je t niet zelf wil maken is die van Hypex imho de beste keuze. Kan je ook een pushbutton gebruiken voor aan/uit (klik aan klik uit)
Trouwens 47 euro voor een hypex vind ik dik betaald.
Gr. Fred
Gr. Fred
Deze is een bekende schakeling, komt oorspronkelijk uit de Elektuur :
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... aging.html
Of had je een ander ontwerp op het oog ?
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... aging.html
Of had je een ander ontwerp op het oog ?
Mwah, is relatief. als je alle onderdelen moet verzamelen en een printje in China laat bakken ben je ook wel een paar tientjes kwijt.fred64 schreef:Trouwens 47 euro voor een hypex vind ik dik betaald.
Hoi allen,
Internet staat vol met schema's voor inrush current limiters.
Ben zelf ook bezig met een ontwerpje maar een beetje hulp kan geen kwaad. Vaak zie ik ontwerpen met 1 of meerdere weerstanden in serie, maar dit komt een beetje "lomp" op mij over.
Ntc valt voor mij af. Ik wil relais geschakeld, liefst met een eigen trafo.
Maar ja, hoe dan verder? Ik ben zeker geen Electronicus maar met gezond verstand en redelijke basiskennis kom ik al een heel eind.
Suggesties?
Gr. Fred
Internet staat vol met schema's voor inrush current limiters.
Ben zelf ook bezig met een ontwerpje maar een beetje hulp kan geen kwaad. Vaak zie ik ontwerpen met 1 of meerdere weerstanden in serie, maar dit komt een beetje "lomp" op mij over.
Ntc valt voor mij af. Ik wil relais geschakeld, liefst met een eigen trafo.
Maar ja, hoe dan verder? Ik ben zeker geen Electronicus maar met gezond verstand en redelijke basiskennis kom ik al een heel eind.
Suggesties?
Gr. Fred
Je ontkomt er toch niet aan om een paar flinke weerstanden te gebruiken, maakt niet uit of je het schakel en timing proces analoog of digitaal laat verlopen.
Je zou eens in mijn Pass Labs topic kunnen kijken, daarin staat beschreven een (niet door mij ontworpen) PIC gestuurde softstart.
viewtopic.php?p=1627222#p1627222
Maar met 1 of 2 555 timers moet er volgens mij ook wel mogelijk zijn.
Je zou eens in mijn Pass Labs topic kunnen kijken, daarin staat beschreven een (niet door mij ontworpen) PIC gestuurde softstart.
viewtopic.php?p=1627222#p1627222
Maar met 1 of 2 555 timers moet er volgens mij ook wel mogelijk zijn.
Is zo,n simpele NTC welke Amplimo bij zijn ringkerntrafo,s levert niet voldoende ?
Jawel hoor, maar overdreven doen hoort nu eenmaal bij de audio-hobby...
Had ik ook gezien maar ben geen fan van ntc en inderdaad, soms is overdrijven ook heel leuk.
Gr. Fred
Gr. Fred
Kan misschien heel eenvoudig. Met de NTC koud komt er weinig spanning op de trafo en het relais.Met opwarmen loopt de spanning op totdat het genoeg is voor 't relais.Die sluit dan de ntc kort, krijgt de trafo de netspanning en kan de ntc weer koelen. Als het relais wat voortijdig reageert, een serieweerstand erbij.Maar niet te groot anders blijft 't relais werkloos.
Anne
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 03 mei 2020, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeker !
Maar wat bezwaar schuilt er eigenlijk in het gebruik van een NTC/Varistor

Maar wat bezwaar schuilt er eigenlijk in het gebruik van een NTC/Varistor
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Niets, maar je hebt ook gekken die GSM masten in de hens steken...
Behalve dat die NTC helemaal niet warm wordt, tenzij een klasse-A bak.... Je kunt die NTC wel goed gebruiken maar dan omdat ie heel veel joules op kan eten in erg korte tijd t.o.v. een gewone draadgewonden weerstand.ds23man schreef:Geniaal in zijn eenvoud Buis!