Cotswold BMR56XE N4R BMR drivers
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Cotswold BMR56XE N4R BMR drivers
Als de GB doorgaat, mss handig om een topic in t daarvoor bedoelde forum te openen:
viewforum.php?f=44
viewforum.php?f=44
-
flamingbeatz
De BMR28 N4R lijkt mij in ieder geval geinig om te hebben. Als het niet te prijzig is wil ik mogelijk ook wel een setje BMR56XE N4R en/of BMR128DD F4R.
Ik ben nog niet begonnen. Ik zal een aparte thread aanmaken in de marktplaats.
Het doel van deze groepsaankoop is vooral om de leverancier te laten merken dat we sympathieke mensen zijn, en daarmee hopelijk de beschikbaarheid van deze drivers voor de DHZers wat verbetert. Het is daarom van belang dat iedereen die nu een individuele aanvraag heeft gedaan ook aansluit bij de groepsaankoop, zodat de firma Cotswold niet alsnog verschillende kleine aanvragen hoeft te verwerken.
Het doel van deze groepsaankoop is vooral om de leverancier te laten merken dat we sympathieke mensen zijn, en daarmee hopelijk de beschikbaarheid van deze drivers voor de DHZers wat verbetert. Het is daarom van belang dat iedereen die nu een individuele aanvraag heeft gedaan ook aansluit bij de groepsaankoop, zodat de firma Cotswold niet alsnog verschillende kleine aanvragen hoeft te verwerken.
En de groupbuy gaat van start, klik hier:
viewtopic.php?f=44&t=28539
BELANGRIJK: ik neem alleen bestellingen op uit de groupbuy thread. Als je hier interesse hebt geuit moet je dat daar dus even opnieuw doen. laten we deze thread weer terug op de rails zetten en gebruiken waarvoor de OP 'm geopend heeft: een technische discussie over BMR drivers.
Update: ik heb net antwoord gekregen van Cotswold, ze willen meewerken aan de groupbuy. Verder hebben we nu (mezelf incluis) drie deelnemers, waardoor het financieel iets gunstiger wordt om collectief te kopen. De groupbuy gaat dus definitief door!
viewtopic.php?f=44&t=28539
BELANGRIJK: ik neem alleen bestellingen op uit de groupbuy thread. Als je hier interesse hebt geuit moet je dat daar dus even opnieuw doen. laten we deze thread weer terug op de rails zetten en gebruiken waarvoor de OP 'm geopend heeft: een technische discussie over BMR drivers.
Update: ik heb net antwoord gekregen van Cotswold, ze willen meewerken aan de groupbuy. Verder hebben we nu (mezelf incluis) drie deelnemers, waardoor het financieel iets gunstiger wordt om collectief te kopen. De groupbuy gaat dus definitief door!
Super dat je dit organiseert. Chapeau!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de plannen die iedereen ermee heeft!
Om een startschot te geven, ik kwam op het spoor van BMR door de Philharmonitor speaker:
https://www.audioholics.com/bookshelf-s ... rmonitor-1
Ik heb een setje Needle Deluxe TQWT speakers gebouwd ( viewtopic.php?t=24142 ) en was erg onder de indruk van de full range drivers.
Alleen krijg je natuurlijk geen "vol" geluid met een stel 4 inch drivers - ook al was ik erg verrast door de bas die die kleine dingen produceren.
Dus voor mijn eerste eigen project wou ik full range drivers, met wat assistentie in het laag, en misschien om de full rangers een beetje te ontzien wat assistentie in het hoog.
Geen crossovers in het belangrijke gebied - de laag crossover HEEL laag, de hoog crossover HEEL hoog.
En toen las ik de review van die Philharmonitors en raakte ik "begeistert" door het idee van BMR fullrange drivers als mid.
Ik heb een setje Tectonics besteld, maar las een post van Charlie Laub (geen onbekende in het actieve speakers / DSP gebeuren) dat de Tectonics na een jaar compleet andere meet-resultaten gaven dan in het begin.
Vandaar dat ik een setje BMR drivers wil kopen om ernaast te gebruiken / meten, zodat ik die constatering kan testen en vergelijken.
Ik ben nu dus bezig om een test-speaker te bouwen met een TB 1139SIF Subwoofer, een BMR (Tectonic of Cotswold, uitwisselbaar) als mid, en een HiVi RT1CA tweeter, zonder crossovers of filters.
Aangestuurd door een Amp-case met een ADAU1701 DSP die doorlust naar een 3x200W T-Amp module, zodat elke driver z'n eigen class D amp heeft.
Dit wordt mijn test platform om te kunnen spelen met metingen, crossovers, filters, baffle-ontwerpen etc.
Dus niet zozeer een "final" speaker ontwerp, alswel een test-case om eens een BMR te horen, met DSP te spelen, en met crossovers / filters te kunnen klooien.. en alles te meten met een Umik1.
Om een startschot te geven, ik kwam op het spoor van BMR door de Philharmonitor speaker:
Ik heb een setje Needle Deluxe TQWT speakers gebouwd ( viewtopic.php?t=24142 ) en was erg onder de indruk van de full range drivers.
Alleen krijg je natuurlijk geen "vol" geluid met een stel 4 inch drivers - ook al was ik erg verrast door de bas die die kleine dingen produceren.
Dus voor mijn eerste eigen project wou ik full range drivers, met wat assistentie in het laag, en misschien om de full rangers een beetje te ontzien wat assistentie in het hoog.
Geen crossovers in het belangrijke gebied - de laag crossover HEEL laag, de hoog crossover HEEL hoog.
En toen las ik de review van die Philharmonitors en raakte ik "begeistert" door het idee van BMR fullrange drivers als mid.
Ik heb een setje Tectonics besteld, maar las een post van Charlie Laub (geen onbekende in het actieve speakers / DSP gebeuren) dat de Tectonics na een jaar compleet andere meet-resultaten gaven dan in het begin.
Vandaar dat ik een setje BMR drivers wil kopen om ernaast te gebruiken / meten, zodat ik die constatering kan testen en vergelijken.
Ik ben nu dus bezig om een test-speaker te bouwen met een TB 1139SIF Subwoofer, een BMR (Tectonic of Cotswold, uitwisselbaar) als mid, en een HiVi RT1CA tweeter, zonder crossovers of filters.
Aangestuurd door een Amp-case met een ADAU1701 DSP die doorlust naar een 3x200W T-Amp module, zodat elke driver z'n eigen class D amp heeft.
Dit wordt mijn test platform om te kunnen spelen met metingen, crossovers, filters, baffle-ontwerpen etc.
Dus niet zozeer een "final" speaker ontwerp, alswel een test-case om eens een BMR te horen, met DSP te spelen, en met crossovers / filters te kunnen klooien.. en alles te meten met een Umik1.
- VintageHarry
Interessante drivers! Het fullrange idee (400-5000 Hz) met een aanvullende woof en tweet spreekt me erg aan. Maar zijn er, behalve de al genoemde monitor, meer projecten bekend met dit soort drivers? Liefst in de hobbysfeer?
Jawel, maar dat zijn er ook weer niet al te veel.VintageHarry schreef:Interessante drivers! Het fullrange idee (400-5000 Hz) met een aanvullende woof en tweet spreekt me erg aan. Maar zijn er, behalve de al genoemde monitor, meer projecten bekend met dit soort drivers? Liefst in de hobbysfeer?
Commercieel bijv. hier: https://www.node-audio.com/hylixa/
Zelfbouw: https://www.hifiwigwam.com/forum/topic/ ... -scalford/
Hier nogal wat achtergrond info: https://www.by-rutgers.nl/PDFiles/LSP/L ... baffle.pdf
Overkill Audio die veel ervaring heeft met de bmr geeft aan dat aktief met dsp de voorkeur heeft ("by far"), daarmee zit je vast in de goede richting dan.Led schreef:Super dat je dit organiseert. Chapeau!
Je zou eigenlijk geen tweeter nodig hebben met de BMR56XE, maar afhankelijk van je smaak kun je het zeker proberen. In mijn opzet met DML paneeltjes was die tweeter ook niet nodig, maar gaf ik er toch de voorkeur aan.
Instrumenten als bijv. gitaar klonken op die dingen overigens onvergelijkbaar fraai (snel / levensecht). Op een ander vlak gaf ik de voorkeur weer wat aan een normale speaker.
Zelf zou ik een test willen doen met een bmr aan de voorzijde van een semi bolvormige behuizing met wat grotere diameter die open is aan de zij- of achterzijde voor een cardioïde afstraling (experimenteren met de juiste hoeveelheid glaswol oid). Bovenop de behuizing zou ik loodrecht daarop een tweede bmr als dipool zetten.
Laatst gewijzigd door Loekie op za 02 mei 2020, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
Dank voor de links!
Met name voor het zelfbouwproject, mooi simpele filtering wordt daar gebruikt. Naar de laatste pdf is hier al eerder een link geplaatst, maar die krijg ik vreemd genoeg niet gedownload op de foon.
Aankoop van een setje wordt wel steeds verleidelijker....
Aankoop van een setje wordt wel steeds verleidelijker....
Zal ook even mijn ideeën met de BMR melden. Bij mijn laatste project heb ik waveguides gebruikt en zag bij 13-14 kHz een behoorlijke dip. Wat ik begreep komt dit door interferentie tussen de top van de dome en de rand en is de frequentie van de dip dus afhankelijk van de dome diameter die bij mij de gebruikelijke 25 mm is. De math klopt in ieder geval, afstand top rand is dus 12,5 mm, maar met uitdoving gaat het om de halve golflengte, dus 340/0.025 = 13.6 kHz.
Bij gebruik waveguide kan het golffront niet direct opzij, maar moet naar voren, dus is deze dip bij waveguides veel dieper, dan met dezelfde tweeter zonder waveguide. Als ik andere frequentie responses bekijk van tweeters en waveguides, dan is de dip inderdaad vrij gebruikelijk. De dip zou minder zijn bij een tweeter met vlak membraan of een ring radiator werd aangegeven. Of om een waveguide gebruiken met een kleinere dome tweeter, dan verschuift dip naar hogere frequenties.
Toen kwam dit draadje voorbij en heb ik naar de spec op de website van Cotswold gekeken. De BMR28 heeft een vlak membraan en als ik naar de fysieke afmetingen kijk, dan lijkt het eenvoudig om deze op een standaard waveguide zoals b.v. de WG 148 R of de WG300 aan te sluiten. Dus wilde ik wel het experiment aangaan om zo'n driver eens te meten met een waveguide. Nu weet ik wel dat deze drivers er juist op gericht zijn om flink naar opzij te stralen en dat breng je dan terug, maar in de wat hardere ruimte wil je misschien niet teveel energie naar opzij en ik ben gewoon nieuwsgierig wat het gaat doen.
Misschien meet het wel heel leuk en dan is het handig als je er twee heb, dan kun je ze misschien nog ergens als paartje inzetten.
Toen kwam nimb voorbij met zijn gulle weggeef acties en kwam ik in het bezit van een paar geweldige wavecor SW223BD02 drivers. Deze subwoofers hebben tot ca 1 kHz een heel behoorlijke frequentie response en daarboven gaat hij duidelijk bundelen en word response onrustiger en vanaf 2 kHz is het zegmaar helemaal mis. Maar als je crossover op zeg max 500 Hz zou leggen, dan is deze goed als gewoon woofer inzetbaar met een hele goede lage register. Bij 1 kHz ben je dan al redelijk wat weg en bij de ellende die bij 2 kHz begint is hij al behoorlijk verzwakt dan.
Dan ga je denken wat zal ik erbij stoppen en toen leek me de BMR56 wel een leuke driver om ermee te combineren. Deze driver of iets wat er erg op lijkt, schijnt in de Cambridge Audio Minx 12 te zitten en die heeft goede reviews. Hij wordt ook gecombineerd met een subwoofer en dan doen ze zo op het oog de crossover op 140 Hz en met de Minx 22 op 130 Hz.
Dus leek me dat wel leuk om erbij mee te bestellen en heb ik de bestelling wat uitgebreid. Weet nog niet wat ik precies ga doen, ik zie twee mogelijkheden, wil denk ik zo wie zo het actief maken wat betreft filtering en eventueel EQ.
Ik kan dus een tweeweg systeem maken met de wavecor en de BMR56, van zeg omstreeks de 15-20 liter inhoud en de crossover ergens tussen 200-500 Hz doen. Gewoon meten en kijken wat het beste uitkomt wat betreft crossover, met actief DSP heb je ook het gemak om het te proberen.
Andere mogelijkheid, twee kleine satellieten zoals de Minx 12 en dan een subwoofer met de twee drivers die dan impuls gecorrigeerd zijn. De twee kleine kastjes kun je makkelijk ergens kwijt. De wat grotere subwoofer van zeg 30 liter met de versterkers en DSP stop je uit zicht en spelen maar.
Tweede optie is natuurlijk optisch beter, maar afstemmen is natuurlijk lastiger en meer op een bepaalde luister positie gericht. Bij de eerste optie zijn de woofer en de breedband altijd dicht bij elkaar zeker in relatie van de golflengte van de crossover. Dus waar je ook ben in luisterruimte deze overgang zal altijd wel goed zijn. Stel je doet crossover op 340 Hz dan is de golflengte een meter en afstand tussen de centrale punten van de drivers zal minder als 20 cm zijn. Dus feitelijk zo goed als geen interferentie lobing.
Ben er dus nog niet helemaal uit in welke vorm ik het geheel ga gieten, maar een ieder mag hierover ook zijn mening geven en ook andere suggesties doen. Mag voorlopig toch nog niet aan project beginnen er moeten eerst wat klusjes in en om het huis gebeurten, dus ik heb even tijd om erop te broeden.
Bij gebruik waveguide kan het golffront niet direct opzij, maar moet naar voren, dus is deze dip bij waveguides veel dieper, dan met dezelfde tweeter zonder waveguide. Als ik andere frequentie responses bekijk van tweeters en waveguides, dan is de dip inderdaad vrij gebruikelijk. De dip zou minder zijn bij een tweeter met vlak membraan of een ring radiator werd aangegeven. Of om een waveguide gebruiken met een kleinere dome tweeter, dan verschuift dip naar hogere frequenties.
Toen kwam dit draadje voorbij en heb ik naar de spec op de website van Cotswold gekeken. De BMR28 heeft een vlak membraan en als ik naar de fysieke afmetingen kijk, dan lijkt het eenvoudig om deze op een standaard waveguide zoals b.v. de WG 148 R of de WG300 aan te sluiten. Dus wilde ik wel het experiment aangaan om zo'n driver eens te meten met een waveguide. Nu weet ik wel dat deze drivers er juist op gericht zijn om flink naar opzij te stralen en dat breng je dan terug, maar in de wat hardere ruimte wil je misschien niet teveel energie naar opzij en ik ben gewoon nieuwsgierig wat het gaat doen.
Misschien meet het wel heel leuk en dan is het handig als je er twee heb, dan kun je ze misschien nog ergens als paartje inzetten.
Toen kwam nimb voorbij met zijn gulle weggeef acties en kwam ik in het bezit van een paar geweldige wavecor SW223BD02 drivers. Deze subwoofers hebben tot ca 1 kHz een heel behoorlijke frequentie response en daarboven gaat hij duidelijk bundelen en word response onrustiger en vanaf 2 kHz is het zegmaar helemaal mis. Maar als je crossover op zeg max 500 Hz zou leggen, dan is deze goed als gewoon woofer inzetbaar met een hele goede lage register. Bij 1 kHz ben je dan al redelijk wat weg en bij de ellende die bij 2 kHz begint is hij al behoorlijk verzwakt dan.
Dan ga je denken wat zal ik erbij stoppen en toen leek me de BMR56 wel een leuke driver om ermee te combineren. Deze driver of iets wat er erg op lijkt, schijnt in de Cambridge Audio Minx 12 te zitten en die heeft goede reviews. Hij wordt ook gecombineerd met een subwoofer en dan doen ze zo op het oog de crossover op 140 Hz en met de Minx 22 op 130 Hz.
Dus leek me dat wel leuk om erbij mee te bestellen en heb ik de bestelling wat uitgebreid. Weet nog niet wat ik precies ga doen, ik zie twee mogelijkheden, wil denk ik zo wie zo het actief maken wat betreft filtering en eventueel EQ.
Ik kan dus een tweeweg systeem maken met de wavecor en de BMR56, van zeg omstreeks de 15-20 liter inhoud en de crossover ergens tussen 200-500 Hz doen. Gewoon meten en kijken wat het beste uitkomt wat betreft crossover, met actief DSP heb je ook het gemak om het te proberen.
Andere mogelijkheid, twee kleine satellieten zoals de Minx 12 en dan een subwoofer met de twee drivers die dan impuls gecorrigeerd zijn. De twee kleine kastjes kun je makkelijk ergens kwijt. De wat grotere subwoofer van zeg 30 liter met de versterkers en DSP stop je uit zicht en spelen maar.
Tweede optie is natuurlijk optisch beter, maar afstemmen is natuurlijk lastiger en meer op een bepaalde luister positie gericht. Bij de eerste optie zijn de woofer en de breedband altijd dicht bij elkaar zeker in relatie van de golflengte van de crossover. Dus waar je ook ben in luisterruimte deze overgang zal altijd wel goed zijn. Stel je doet crossover op 340 Hz dan is de golflengte een meter en afstand tussen de centrale punten van de drivers zal minder als 20 cm zijn. Dus feitelijk zo goed als geen interferentie lobing.
Ben er dus nog niet helemaal uit in welke vorm ik het geheel ga gieten, maar een ieder mag hierover ook zijn mening geven en ook andere suggesties doen. Mag voorlopig toch nog niet aan project beginnen er moeten eerst wat klusjes in en om het huis gebeurten, dus ik heb even tijd om erop te broeden.
Tweeter zou idd niet nodig zijn, maar ik heb het idee dat teveel door 1 driver laten doen nadelig kan zijn voor het geluid. Ik wil de tweeter ook pas hoog gaan inzetten, vanaf 7khz ofzo.Loekie schreef:Overkill Audio die veel ervaring heeft met de bmr geeft aan dat aktief met dsp de voorkeur heeft ("by far"), daarmee zit je vast in de goede richting dan.
Je zou eigenlijk geen tweeter nodig hebben met de BMR56XE, maar afhankelijk van je smaak kun je het zeker proberen.
Of dat echt beter is - daar ga ik met mijn test-box dus achterkomen
Dat is het leuke van actief met DSP - je kunt snel switchen tussen verschillende setups. Tweeter uitschakelen en de BMR door laten lopen in het hoog is met een paar muisklikken gebeurd.
Laatst gewijzigd door Led op za 02 mei 2020, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
niets af willen doen aan de interessantheid van deze drivers, maar het is nou niet dat het iets heel unieks is. er zijn diverse wegen naar Rome (= onderdrukken opbreek effecten) en dit is er een van. ik vind t een erg charmante manier en wil ze daarom wel eens proberen, maar het zijn in principe gewoon breedbanders met vlak membraan. die heeft TB bv ook. alleen anders, en dat op zichzelf maakt ze al de moeite waard.
hé, dat zou geinig zijn, ik heb nog wel wat wg's liggen.jvenema schreef:..... De BMR28 heeft een vlak membraan en als ik naar de fysieke afmetingen kijk, dan lijkt het eenvoudig om deze op een standaard waveguide zoals b.v. de WG 148 R of de WG300 aan te sluiten.
Natuurlijk is het geen wonderspeaker, maar wat mij aanspreekt is het afstraal gedrag en de aardige lineairiteit (is dat een woord?) Voor relatief weinig geld.
Afijn, we zullen zien of het wat is
Afijn, we zullen zien of het wat is
Hier is die mooie SW223BD02 van je: https://audioxpress.com/article/Test-Be ... -Subwoofer.jvenema schreef:Zal ook even mijn ideeën met de BMR melden. Bij mijn laatste project heb ik waveguides gebruikt en zag bij 13-14 kHz een behoorlijke dip. Wat ik begreep komt dit door interferentie tussen de top van de dome en de rand en is de frequentie van de dip dus afhankelijk van de dome diameter die bij mij de gebruikelijke 25 mm is. De math klopt in ieder geval, afstand top rand is dus 12,5 mm, maar met uitdoving gaat het om de halve golflengte, dus 340/0.025 = 13.6 kHz.
Eigenlijk schreeuwt dit om een compacte tweeweg. Als je satellieten overweegt zouden twee bmr's per kant ook een optie zijn.
Je ervaringen met die waveguides deel ik; net toen die ER-4 uitkwam heb ik er ook een waveguide voor gemaakt. Geen dip te bekennen en bij mij trok die waveguide met ER-4 zonder behuizing / afdichting aan de achterzijde precies die (typische AMT) curve recht. Mooier kon het niet. Als het je interesseert, ik moet die meting nog ergens hebben.
Het minst fraai was de combinatie waveguide met scan-speak 9100. Precies die dip waarover jij het hebt. Waveguide met ringradiator is precies als jij het zegt, een geslaagd huwelijk.
Maar wat heb je aan een bmr met kleine waveguide als de WG300? Of wil je de combinatie meten om te zien waar / of je uitdoving hebt? En blijft die uit, overweeg je dan een grotere (vooral in diameter) waveguide?
Laatst gewijzigd door Loekie op za 02 mei 2020, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat "niet teveel laten doen" zie ik zelf vooral in de combinatie laag en midhoog; eerlijk gezegd denk ik dat je er vanaf het middengebied in elk geval geen zorgen om hoeft te maken. Net zomin als bij die 3" vlakmembraan van Tang Band eigenlijk. Maar smaak speelt hier wel een rol.Led schreef:Tweeter zou idd niet nodig zijn, maar ik heb het idee dat teveel door 1 driver laten doen nadelig kan zijn voor het geluid. Ik wil de tweeter ook pas hoog gaan inzetten, vanaf 7khz ofzo.Loekie schreef:Overkill Audio die veel ervaring heeft met de bmr geeft aan dat aktief met dsp de voorkeur heeft ("by far"), daarmee zit je vast in de goede richting dan.
Je zou eigenlijk geen tweeter nodig hebben met de BMR56XE, maar afhankelijk van je smaak kun je het zeker proberen.
Of dat echt beter is - daar ga ik met mijn test-box dus achterkomen
Dat is het leuke van actief met DSP - je kunt snel switchen tussen verschillende setups. Tweeter uitschakelen en de BMR door laten lopen in het hoog is met een paar muisklikken gebeurd.
Nog een serieuze optie is een tweeter boven in je behuizing omhoog te laten stralen met een kegel erboven (rondstralend dus). Alleen voor de ambience.
Dat kan ook. De HiVi tweeter die ik ga gebruiken heeft ook zo'n enorme dispersie net zoals de BMR dus ik hoop dat het een leuke combi is. Voor mij gewoon een leuk leer-project zo.
Ik zou weleens uitgebreide metingen willen zien van de BMR56XE. Het vergelijk met de 3" Tangband vlakke membraan is natuurlijk heel interessant. De Cotswold zal wat hoger belastbaar zijn.Henkjan schreef:niets af willen doen aan de interessantheid van deze drivers, maar het is nou niet dat het iets heel unieks is. er zijn diverse wegen naar Rome (= onderdrukken opbreek effecten) en dit is er een van. ik vind t een erg charmante manier en wil ze daarom wel eens proberen, maar het zijn in principe gewoon breedbanders met vlak membraan. die heeft TB bv ook. alleen anders, en dat op zichzelf maakt ze al de moeite waard.
hé, dat zou geinig zijn, ik heb nog wel wat wg's liggen.jvenema schreef:..... De BMR28 heeft een vlak membraan en als ik naar de fysieke afmetingen kijk, dan lijkt het eenvoudig om deze op een standaard waveguide zoals b.v. de WG 148 R of de WG300 aan te sluiten.
Vermoedelijk niet nieuw voor je, maar hier nog een link van een interessante serie speakers met zo'n 3" vlakmembraan, in dit geval die Tangband: http://www.michael-weidlich.com/wild-thing-serie-1.html
Laatst gewijzigd door Loekie op zo 03 mei 2020, 0:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Die link had ik ook al gevonden, is inderdaad een mooie bron van informatie.Hier is die mooie SW223BD02 van je: https://audioxpress.com/article/Test-Be ... -Subwoofer.
Eigenlijk schreeuwt dit om een compacte tweeweg. Als je satellieten overweegt zouden twee bmr's per kant ook een optie zijn.
Die (kleine) waveguide, is ook bedoelt in combinatie met de kleine BMR28, puur ter vergelijking van waveguide in dat formaat met een dome van ca 25-30 mm. Waveguides van dat formaat zijn toch het gebruikelijkst. Wat ik er vervolgens mee ga doen is een tweede hangt ook af van resultaat.Maar wat heb je aan een bmr met kleine waveguide als de WG300? Of wil je de combinatie meten om te zien waar / of je uitdoving hebt? En blijft die uit, overweeg je dan een grotere (vooral in diameter) waveguide?
De BMR56 is dan bedoeld om met de SW223BD02 te combineren, in tweeweg of anders. Lijkt me dat een BMR56 laag genoeg kan om qua crossover aan te sluiten op de SW223BD02. Voordeel van tweeweg is dat je dan de crossover wat hoger kan leggen dan als met subwoofer en satellieten. De BMR56 ontlast je dan wat, maar uiteindelijk nog steeds een behoorlijk lage crossover voor een tweeweg. Hoe het zich in het hoge hoog houd zal metingen moeten uitwijzen. Maar volgens spec zou een extra tweeter niet nodig zijn.
Een waveguide op de BMR56 staat vooralsnog niet in de planning, heb ook geen 3D printer of zo, en een waveguide in die maat haal je denk ik ook niet zomaar in de winkel zoals de WG300 of WG 148 R. En bij een crossover ergens tussen de 200 a 500 Hz in geval van tweeweg zal de SW223BD02 zeker nog niet bundelen, die zit dan nog in de bafflestep overgang en zal in de powerresponse ook geen bult zitten bij crossover.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik ben nogal verbaasd over die interesse in BMR, terwijl het 3x zo duur is als Tectronic
https://www.parts-express.com/tectonic- ... --297-2156
En die SW223BD02 doet het tot 1000Hz beter dan elke BMR, een FAST doe je alleen als het moet. Als je een budget woofer pakt en een top middentoner, zul je waarschijnlijk nog steeds merken dan dat onder 500Hz de woofer beter klinkt dat de fullrange.
Ik kwam met een gradient 8" woofer en een scanspeak 10F op 800Hz uit.
Die Wavecor subs heb ik ook mee gewerkt, heel mooi spul.
https://www.parts-express.com/tectonic- ... --297-2156
En die SW223BD02 doet het tot 1000Hz beter dan elke BMR, een FAST doe je alleen als het moet. Als je een budget woofer pakt en een top middentoner, zul je waarschijnlijk nog steeds merken dan dat onder 500Hz de woofer beter klinkt dat de fullrange.
Ik kwam met een gradient 8" woofer en een scanspeak 10F op 800Hz uit.
Die Wavecor subs heb ik ook mee gewerkt, heel mooi spul.
Voordeel van actief is dat verschuiven van crossover naar 1000 Hz geen probleem is. Wel moet de woofer dan voldoende steil gedaan worden, maar ook dat is geen probleem.
Spec van tectonic lijkt qua frequentie response wel wat minder dan die van Cotswold.
Spec van tectonic lijkt qua frequentie response wel wat minder dan die van Cotswold.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Fr responses vergelijken is een beetje lastig als je niet weet hoe er gemeten is.
Bij een review die al eerder vermeld is:
Zijn ook metingen bijgevoegd en daar is wel vermeld hoe er gemeten is en die metingen waren niet ongunstig.
Maar ben met je eens dat het lastig vergelijken is, maar het heeft er in ieder geval de schijn van dat de Cotswold drivers wat beter zijn dan die van Tectonic.
Als het allemaal doorgaat zullen we het vanzelf wel ervaren hoe goed of slecht iets is.
Zijn ook metingen bijgevoegd en daar is wel vermeld hoe er gemeten is en die metingen waren niet ongunstig.
Maar ben met je eens dat het lastig vergelijken is, maar het heeft er in ieder geval de schijn van dat de Cotswold drivers wat beter zijn dan die van Tectonic.
Als het allemaal doorgaat zullen we het vanzelf wel ervaren hoe goed of slecht iets is.
-
wouter
- Ook commercieel actief
neem dan een Tangband W3-1797, is genoeg over bekend en topdriver qua vlakke membraan FR schijnt.
-
flamingbeatz
Even een stukje inspiratie uit een van mijn voorgaande projecten met een BMR. Destijds helaas de off-axis metingen niet bewaard, maar die zagen er erg goed uit. Als alternatief heb ik even een meting gedaan aan de speakers zoals ze nu gebruikt worden, met bureau reflecties en ruimte akoestiek. Natte vinger 0-45 graden.
Tangbang W3-2108 + Tectonic Elements TEBM35C10-4 + 2x Dayton Audio DSA115-PR
-Max. SPL op 1m is ongeveer 94dB met muziek.
-LR24 @500Hz, fase gecompenseerd.
-Freefield frequentie respons +/-1db, 40Hz - 24kHz
-LF rolloff -3dB, 38Hz
Tangbang W3-2108 + Tectonic Elements TEBM35C10-4 + 2x Dayton Audio DSA115-PR
-Max. SPL op 1m is ongeveer 94dB met muziek.
-LR24 @500Hz, fase gecompenseerd.
-Freefield frequentie respons +/-1db, 40Hz - 24kHz
-LF rolloff -3dB, 38Hz