pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:
hoeveel spanning moet er voor de FET minimaal zijn om fatsoenlijk er 24V van te maken?
Dan kunnen de weerstanden in t stabilisatie deel daarop aangepast worden (afhankelijk van de te verwachten belasting)
Per print 47mA voor de plus en 17mA voor de min.Dus kleine 100mA +24V en 35mA -24V totaal.Anne
Volgens datablad Rds(on)=25Ω maximaal.Dat is dus zonder sturing.
Als je dan nog wat heen en weer wil kunnen regelen, in rust wel al wat stuurspanning, wat een 30Ω geeft.
Bij 100mA verlies je dan 30x0,1=3V minimaal, ga maar uit van 5V....
Als ik even het scenario "netspanning kakt in" definieer als dat dit 10% (dus maar 207V) is.
Als ik voor dat scenario accepteer dat je dan in de buurt van die minimale 3V gaat zitten (zeg 3.5V) dan moet er na de stabilisatie dus 27.5V zijn.
Simuleer ik dat met die 10% lagere spanning uit de trafo in PSU2D, dan zou ik met allemaal 4R7's dat kunnen halen.
is dat een acceptabel scenario?
sim met 207V net, 5x3300uF, 34½ohm en 100mA.PNG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

Is wel op 't randje.Maar hoe vaak zit je met -10% ...
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

ik hoop niet zo vaak. dan houden we t daarop.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Shadow »

Mijn ervaring is dat we nooit meer als +/- 10V naast de 230 zitten, dus tussen de 220 en 240 Volt. Maar het mag meer afwijken ja.
Meer info; https://www.netbeheernederland.nl/spanningskwaliteit
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef:
Mijn ervaring is dat we nooit meer als +/- 10V naast de 230 zitten, dus tussen de 220 en 240 Volt. Maar het mag meer afwijken ja.
Meer info; https://www.netbeheernederland.nl/spanningskwaliteit
Met een niet gestabiliseerde voeding moet je kijken of de schakeling die gevoed wordt blijft werken bij te verwachten netschommelingen.
Maar een stabilisatie is er om variaties op te vangen.Als je je dan nog zorgen moet maken is de voeding aan een verbetering toe.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

dan zou dit 'm moeten worden.
Voeding Pearl2 - optie A+++ ISSUE FOR CHECK rev4 2020-04-25.png

het verzoek aan de pietjes precies onder ons om dit in detail te checken of alles klopt
mierenvrienden, en laagwaterzoekers zijn vooral uitgenodigd om mee te doen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
dan zou dit 'm moeten worden.

Voeding Pearl2 - optie A+++ ISSUE FOR CHECK rev4 2020-04-25.png


het verzoek aan de pietjes precies onder ons om dit in detail te checken of alles klopt
mierenvrienden, en laagwaterzoekers zijn vooral uitgenodigd om mee te doen
Iemand?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door ray5150 »

Even over die twee elco's aan de zijkanten van de 7812. de linker lijkt me nogal aan de magere kant ?
Wat de rechter elco betreft, ik heb wel eens in een datasheet gelezen dat als de waarde hoger is dan 10 uf, de 7812 beschadigd kan raken door stroom die omgekeerd erdoorheen loopt bij het uitschakelen. (heb zelf zo wel eens een 317 opgeblazen.) er word dan geadviseerd een diode als een 1N400X erbij te plaatsen volgens onderstaand :
7812.png
Die dingen kosten een paar cent, dus typisch iets van baat het niet, dan schaad het niet.

Ook zou ik zelf op iedere voedingslijn een LED met bijbehorende weerstand plaatsen.
Als je die op de uitgangen plaatst heeft het twee voordelen, er hangt een minimale belasting aan, als je onbelast meet kan de spanning nog wel eens te hoog uitvallen. en je ziet gelijk of de lijn actief is en het circuit werkt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Even over die twee elco's aan de zijkanten van de 7812. de linker lijkt me nogal aan de magere kant ?
Wat de rechter elco betreft, ik heb wel eens in een datasheet gelezen dat als de waarde hoger is dan 10 uf, de 7812 beschadigd kan raken door stroom die omgekeerd erdoorheen loopt bij het uitschakelen.
Voor dat beetje stroom zijn de elco's mooi genoeg, eindelijk ook 's niet overdreven :mrgreen:
De terugslag diode is met een dikke elco aan de uitgang, dan gaat 't mis als de ingang te vlug naar nul gaat. Is hier niet het geval.
Die dingen kosten een paar cent, dus typisch iets van baat het niet, dan schaad het niet.
Da's ook waar O:)
Ook zou ik zelf op iedere voedingslijn een LED met bijbehorende weerstand plaatsen.
Als je die op de uitgangen plaatst heeft het twee voordelen, er hangt een minimale belasting aan, als je onbelast meet kan de spanning nog wel eens te hoog uitvallen. en je ziet gelijk of de lijn actief is en het circuit werkt.
Is hier al een LED in de voeding, is een belasting van 10mA en geeft licht.
Verder zie ik niks mis, behalve een overdaad aan weerstandjes en elcos.
Maar ja HJ is er aan verknocht en wil er niet van scheiden :lol:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door AatV »

Veel LED's is altijd beter dan 1 LED. :mrgreen:

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door ds23man »

Ik zou er ook nog een Korg buisje ingooien.... :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Ik zou ook er nog een Korg buisje in de kliko gooien.... :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Veel LED's is altijd beter dan 1 LED. :mrgreen:

groet,
Aat
:rofl:
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

AatV schreef:
Veel LED's is altijd beter dan 1 LED. :mrgreen:
dat is de geest :bakkie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
...Voor dat beetje stroom zijn de elco's mooi genoeg, eindelijk ook 's niet overdreven :mrgreen:
sorry :bakkie:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door dre »

Dus jullie zijn er uit? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

dre schreef:
Dus jullie zijn er uit? :mrgreen:
Niet zo rebels :shock: , me moeten nog steeds binnen blijven :(
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door dre »

:rofl: :rofl: :rofl:

Ik heb er maar een pilsje bij gepakt,dan heb ik nog wat......

Afbeelding
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door AatV »

dre schreef:
:rofl: :rofl: :rofl:
Ik heb er maar een pilsje bij gepakt,dan heb ik nog wat......
Mooi glas ook, kan ruim een halve liter in, hoef je niet zoveel te lopen.. :wink:

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door ds23man »

Behalve de gang naar de wc pot...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

t koningsdag hè, dus tegen een muur in een steegie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
:rofl: :rofl: :rofl:

Ik heb er maar een pilsje bij gepakt,dan heb ik nog wat..
En van de week weer mekkeren dat je zo moest afzien op de (nieuwe) fiets... [-(
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Is hier al een LED in de voeding, is een belasting van 10mA en geeft licht.
Verder zie ik niks mis, behalve een overdaad aan weerstandjes en elcos.
Maar ja HJ is er aan verknocht en wil er niet van scheiden :lol:
Ja, inderdaad. die had ik niet goed gezien, dacht dat het een gewone diode was.
Zou het nog zinvol zijn om een condensatortje/vonkenblusser over de relais kontakten te zetten ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
...
Zou het nog zinvol zijn om een condensatortje/vonkenblusser over de relais kontakten te zetten ?
zit er toch?
vonkenblussertje.png
vonkenblussertje.png (3.38 KiB) 202 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door ray5150 »

Eh, nee. dat lijkt me een filter. die zit tussen fase en nul.
Ik bedoel dus een X1 condensator van ongeveer 22/33 nF parallel over de relais kontakten 11 en 13.
Waarschijnlijk zal het niet nodig zijn, maar ook hier geldt, baat 't niet, dan schaad het ook niet.
Plaats reactie