Rpi 3B - Dial Dac streamer

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

hier het begin van mijn Dac/Streamer. Bestaande uit een Raspberry Pi 3B en een Dial Audio Dac.
De bedoeling is om Volumio2 te draaien op de Rpi, dat werkt goed vind ik. Heb rune en mo0de ook geprobeerd maar dat was me te veel rompslomp terwijl Volumio binnen no-time up and running is.
Ik heb voor de Dial Audio Dac gekozen doordat me de componenten die gebruikt worden mooi zijn, het geen massa product is (de eigenaar maakt ieder bordje zelf en test ze zelf, tenzij je natuulijk het complete dacje besteld). Tevens draad de Dac op dual-rail 15v ipv alle andere HATS die op 5v draaien. Het ziet er ook allemaal keurig uit moet ik zeggen. Er is nog geen grote "Fan-Base" van deze dac maar wat ik er over lees is vaak wel lovend.
Laten we het gewoon zelf gaan proberen :mrgreen: meeste componenten heb ik al, alleen nog een goede 5v voeding voor de Rpi en een behuizing, maar laten we eerst werkend krijgen op een plankje :D

paar plaatjes:
20200424_125113.jpg
20200424_125635.jpg
20200424_125103.jpg
info over de Dac is te vinden op https://dial-audio.jimdofree.com/
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door democles »

Leuk ding :goedzo:

Ik zou eerst die + en min 15v even testen met de multimeter voordat je dat er aan knoopt.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Al gedaan. +14.98v - 0v - -15.01v
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door democles »

Das goed,zou zonde zijn als het daar al mis gaat :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Dat zou knap lullig zijn ja :lol:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door satefan »

Ik neem aan dat je de behuizing zelf gaat printen?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

satefan schreef:
Ik neem aan dat je de behuizing zelf gaat printen?
Nee, ik denk een aluminium of houten behuizing.

Tevens ook de 5V voeding, met dank aan Bert voor de voedingen :dank:
20200425_111531.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

De proefopstelling
20200425_204050.jpg
Morgen even een verse installatie van Volumio2 er op en kijken wat het doet :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

Ik blijf het volgen Bas O:)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

De dac doet het \:D/
Het is nog wel even tweaken met wat settings, de dac speelt namelijk geen 16bit bestanden, er moet dus altijd upsampleling zijn maar 24-32bit. Niet dat het een probleem is maar just to keep in mind.
Tevens ben ik er nog niet geheel aan uit welke instellingen ik moet nemen in Volumio als uitgangs apparaat. Of I2S dac nou wel of niet aan moet staan, En welke dac dan te kiezen.
Volgens de handleiding moet ik generic I2S, hifiberry dac of soekirs 1021 kiezen.
Heb hem nu op Generic I2S staan, met I2S dac aan en ook daar Generic I2S gekozen.
Heb nu alleen geen volume regeling in Volumio.
Nog geen groot probleem maar dat zie ik wel graag anders. Hierdoor ben ik er wel achter gekomen dat het uitgaand signaal van deze dac hoger is dan van de hifiberry dac, tevens is de laag weergave en stuk meer aanwezig (Hier had ik wat klachten over i.c.m. de Pioneer HPM-100 maar dat probleem bestaat met deze dac dus niet).
Tot dusver zeker niet ontevreden! We prullen verder :mrgreen:
20200426_130739.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door satefan »

Ik heb in Volumnio de optie Mixertype op 'geen' staan, hetgeen betekend dat er geen volume-regeling is. Je kan deze als t goed is ook op 'software' zetten en dan zou je t volume moeten kunnen regelen.

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Maar de software mixer verminderd de kwaliteit van het signaal. Ik zou hem liever op hardware hebben.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door satefan »

hardbats schreef:
Maar de software mixer verminderd de kwaliteit van het signaal. Ik zou hem liever op hardware hebben.
Ondersteund deze DAC dat? Als de chip deze opties niet bied dan kan het niet zo te zien (maar ben geen expert!).

Satefan
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Dat zal ik eens uitzoeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

Met EQ aan heb je geen volumeregeling meer :relax:
En de Volume is dan Max
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Bert61 schreef:
Met EQ aan heb je geen volumeregeling meer :relax:
En de Volume is dan Max
Dat ligt er aan welke van de 2 je neemt. Pas nog geprobeerd om toen de bass wat op te krikken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Bert61 schreef:
Met EQ aan heb je geen volumeregeling meer :relax:
En de Volume is dan Max
Dat ligt er aan welke van de 2 je neemt. Pas nog geprobeerd om toen de bass wat op te krikken.
Ik heb de EQ van Volumio genomen en ik wist niet dat er nog een was :!:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Ja, ze hebben een simpele 10 bands eq. Deze heeft wel volume regeling. De andere heeft geen volume regeling.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

Maar werkt die volume regelaar Bas
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

ja, met de simpele eq werkt de volume regelaar wel.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door FR_Aad »

Maar dat is dan softwarematig?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

FR_Aad schreef:
Maar dat is dan softwarematig?
Voor de Hifiberry dac+ niet, daar ging dit over. Voor de Dial audio dac ben ik even aan het mailen hoe en wat. ik zou toch zweren dat het vandaag al gelukt was met hardware mixer maar toen moest ik natuurlijk weer iets proberen en je raad het al :roll:

op aanraden van de maker van de Dial dac zal ik morgen even Moode audio proberen op de Rpi, daarin wordt de Dial dac standaard ondersteund.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door FR_Aad »

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

Succes :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Kleine verandering, met de USB kabel verloor ik te veel spanning waardoor de rode led ging knipperen.
Dan de 5v maar meteen op de pinnen solderen, nu blijft het mooi stabiel.
20200427_170014.jpg
Verder weinig kunnen testen vandaag. Woensdag weer verder :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”