welke zaag

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke zaag

Bericht door ray5150 »

rjmulder schreef:
Deze handcirkelzaag is denk ik net iets te :mrgreen: IMG_1327.jpg de iPhone ernaast is een iPhone 4 voor het vergelijk.
Handig machientje als je net een VOC-schip op stapel hebt staan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: welke zaag

Bericht door Shadow »

Jiskefet kom er maar in :rofl:
Man als die even hapt, ga je met zaag en al door de achterwand heen :rock:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: welke zaag

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef:
Jiskefet kom er maar in :rofl:
Man als die even hapt, ga je met zaag en al door de achterwand heen :rock:
met zo'n zaag was De Bruyne Ster van kapitein De Boeselaere in een mum van tijd zeewaardig :mrgreen:
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: welke zaag

Bericht door FritsK »

Leeuwarden schreef:
Ik heb een variant van deze: https://www.toolnation.nl/scheppach-pl5 ... lstuk.html

Die moet je wel een beetje modificeren. De veer die je in moet drukken om de zaag naar beneden te doen is iets ingekort en de strips op de lineaal maken dat de zaag wiebelt. Daar doe je het volgende aan:

https://www.youtube.com/watch?t=21&v=vqqcmC5UY5E
Volgens mij heb ik dezelfde in de vorm van de Parkside PTSS 1200 B1 van de Lidl. Deze heb ik eind vorig jaar (black friday?) voor 60 euro gekocht. :rock:
In Nederland niet meer te krijgen, maar in Duitsland wel: https://www.lidl.de/de/parkside-tauchsa ... b1/p248105
Deze heeft erg veel gelijkenissen met de Scheppach en is denk ik dezelfde. Wel zijn daar de banen al breder op de liniaal geplakt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: welke zaag

Bericht door Shadow »

Ik ga ook een nieuwe zaag kopen, Baptist heeft een mooie aanbieding van de Festool TS55 invalzaag, mijn eigen Bosch GKS 55 PKS54CE is niks mis mee technisch gezien, maar recht zagen is een opgave, zelfs langs een lineaal :roll: had de diepte net gereduceerd staan, als je dan schuin gaat zagen en daarna weer recht, kan de zaag dus negatief komen te staan, omdat het nulpunt bepaald wordt door de motor die de zool raakt ipv het stelmechaniek :boos: dus plank een paar graden negatief gezaagd :boos:
Laatst gewijzigd door Shadow op zo 26 apr 2020, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke zaag

Bericht door dre »

Heeft Toolnation geen mooie aanbieding?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: welke zaag

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Heeft Toolnation geen mooie aanbieding?
Voor Festool zijn ze net zo duur...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke zaag

Bericht door dre »

Oké,dat wist ik niet.
Prima ervaringen met beide trouwens.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: welke zaag

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Oké,dat wist ik niet.
Prima ervaringen met beide trouwens.
Toolnation heeft wel wat meer verschillende paketten met de TS55R in het assortiment...ff kijken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke zaag

Bericht door dre »

Ik had hem met 2 geleiders en een foudraal.
Dan kan je grote platen zagen.
Later heb ik nog zo'n gradenboog er bij gekocht:super ding. 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke zaag

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: welke zaag

Bericht door Shadow »

Jup, die had ik ook op het oog!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke zaag

Bericht door ray5150 »

Zal wel een open deur zijn, maar als je het typenummer in google shopping gooit, krijg je een mooi prijsoverzicht.
https://www.google.nl/search?q=Festool+ ... 7908600825
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: welke zaag

Bericht door OpaBert »

Ja en wat je ook erg in moet houden is dat de afwerking afhangt van de zaagdiepte en welke blad erop zit en er zijn Nog meer Timmermans trucjes om een nette zaagsnede te krijgen
Opgezocht ik wist het ook niet :lol:


[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: welke zaag

Bericht door Henkjan »

Goede keuze
Als je t kan veroorloven is er geen reden wat anders te willen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: welke zaag

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Zal wel een open deur zijn, maar als je het typenummer in google shopping gooit, krijg je een mooi prijsoverzicht.
https://www.google.nl/search?q=Festool+ ... 7908600825
Jammer dat de goedkoopste niet bovenaan staat....
Henkjan schreef:
Goede keuze
Als je t kan veroorloven is er geen reden wat anders te willen
Komt goed, even sparen :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: welke zaag

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: welke zaag

Bericht door Henkjan »

dit is ook mooi:

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: welke zaag

Bericht door wouter »

Heb een accuschuurmachine besteld gister van Festool, maar volgens mij is het gewoon een soort 'geloof' - Festool met z'n prijzen en fanbase. Als ze dat er nou even van maken, kunnen we het als giften mooi aftrekken van de belasting, want het is onder de streep allemaal erg veel geld ;-)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: welke zaag

Bericht door Shadow »

Festool en Mafell maken gewoon erg goed en duurzaam gereedschap, plus het gemak waarmee je goed werk af levert is ook wat waard O:)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: welke zaag

Bericht door Hans Nootdorp »

@ arcss: Een cirkelzaag is inderdaad wel erg handig als je grotere stukken moet zagen. Een geleidersyteem is wel mooi en handig, maar is geen noodzaak. Je kunt ook werken net een rechte strook multiplex, die je als geleider gebruikt en die je met 2 lijmklemmen op je te zagen plaat en workmate steeds even vastzet. Dan kun je met bijv. een niet al te dure Bosch mooie dingen maken.

Met een afkortzaag kun je alleen latten, planken en stroken zagen. Die is dus veel minder universeel. Afkorten kan ook goed met een goede handzaag.

Kleinere plaatjes (< ca.40 cm) vind ik erg lastig met een circelzaag.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke zaag

Bericht door Pjotr »

Ach als je echt netjes en nauwkeurig wilt werken maakt prijs/merk niet veel uit. Dan ontkom je niet aan een degelijke zaagtafel. Zowat alles van >= 150 euries is dan goed genoeg onder de tafel geschroefd. Doet het gelijk ook goed als afkortzaag.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: welke zaag

Bericht door Shadow »

Hans Nootdorp schreef:
Kleinere plaatjes (< ca.40 cm) vind ik erg lastig met een circelzaag.
Laat het daarom met een lineaal nou makkelijker zijn icm de klemmen die in de lineaal vallen ipv erop.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke zaag

Bericht door dre »

Platen met de liniaal,korte plaatjes op de zaagtafel,nog kortere met de afkortzaag. :sure:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”