Actieve sub koppelen aan passieve monitor

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
vincent h
Berichten: 28
Lid geworden op: do 02 jan 2020, 16:48

Actieve sub koppelen aan passieve monitor

Bericht door vincent h »

Hallo,

Ik ben bezig met een ontwerp van een pssief 2-weg systeem dat per kant staat opgesteld op een actieve sub.
Dus een 3-wegsysteem.

De gesloten monitor Is aan de onderkant niet gefilterd. De sub werkt met een hypex 4.0 waarop diverse instellingen mogelijk zijn.

Het probleem dat ik ervaar Is dat ik de sub niet in zijn hele bereik in fase krijg met de monitor omdat de monitor met een erg flauwe helling te ver doorloopt. De afstemming in de kast zit rond de 55Hz (Daar draait de fase als ik het goed heb.)
maar de midlaag unit loopt wel genoeg door om de sub te verstoren.

Is er een manier om de fase in het laag van de monitor in een bepasld gebied pasief te draaien om de boel goed te krijgen of Is dit een hopeloze situatie.?
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Actieve sub koppelen aan passieve monitor

Bericht door Ouwebok »

Ik herken je probleem. Een gesloten monitor met een F-3 op 55 Hz lijkt me overigens wel wat apart. Is dat het berekende F-3 punt?

Als je monitor normaal afvalt, dan is een sub met fase-correctie (die zit op je DS4.0) gewoon goed te matchen. Bij de Speakerland Maxima wordt ook een actieve (DS4.0) sub gecombineerd met een fullrange, zonder faseproblemen. Daarnaast zou je kunnen 'spelen' met plaatsing, en met name met (onderlinge) afstand van monitoren en sub. Theoretisch gezien moet je sub iets dichterbij je staan (30 cm?) dan je monitoren ivm DSP latency maar ik vraag me af of dat dit echt relevant is op die frequentie / golflengte.

Is het mogelijk dat je bas-onrust ontstaat door ruimte-resonantie(s)?
Ik heb ook subs icm monitors, en mijn fullrange gesloten monitors vallen volgens berekening af vanaf 110 Hz / -3dB. Maar: 40Hz is een ruimte-resonantie in mijn luisterruimte (4m kamerbreedte) en ik moet mijn sub-DSP filter daar een -15dB dip geven omdat de monitors die resonantie nog aanslaan tot volle kracht.

Naast het spelen met plaatsing kan ik ook het gebruik van een uitgebreidere DSP aanraden; je kunt daarmee veel meer aanpassingen maken dan met de simpelere DSP van de DS4.0, met name in het gebied van overlap met je monitoren.
Mijn eigen oplossing is dan ook het gebruik van een DSP. Ik verkies er niet voor om mijn monitoren te DSPen, maar dat is evt een mogelijkheid voor je? Dan kun je ook je faseprobleem en overlap aanpakken.
Terzijde: zelf had ik een combinatie van een MiniDSP 2x4 met 2 x DS4.0 maar 2e hands verkoop leverde bijna genoeg budget voormijn huidige Fusion252 en die is een stap beter.

Andere mogelijkheden die ik zie: kameraanpassingen / basstraps (in geval van resonanties), hogere Q monitorkast (= kleiner, maar dit doet weinig qua snellere afval), een grote condensator voor je monitor (mijns inziens geen mooie oplossing) of Troels' suggestie http://www.troelsgravesen.dk/High-Pass-Filter.htm. Die laatste lijkt me interessant.

Succes!
vincent h
Berichten: 28
Lid geworden op: do 02 jan 2020, 16:48

Re: Actieve sub koppelen aan passieve monitor

Bericht door vincent h »

Met mijn vorige reactie Is zo te zien iets mis gegaan. Hij Is namelijk niet geplaatst. Kan ik gelijk de nieuwe ontwillelingen toevoegen.

Met dsp kan je waarschijnlijk wel eenvoudig meer instelling doen maar dat Is voor een volgend project. (Ik weet ook nog niet of de filtermogelijkheden op de relatief goedkope dsp plaat versterkes opwegen tegen passieve filters met "betere" versterkers maar dat valt buiten dit onderwerp)

De impedantie piek in de kast zit rond de 60Hz.
Dat verandert maar een paar Hz wanneer ik 1 van de 3 compartimenten dicht maak met karton en ducttape.
Ik heb gisteren een meting in de tuin gedaan.
Meting 1m voor de tweeter 1,6m boven de vloer met schuttingen Links en rechts op ca. 3m en voor en achter een wand op Ca. 6,5m.

Wat opvalt Is een dip op 230Hz die niet verdwijnt als het onderste compartiment in de box dichtzet.
De dip Is niet zichtbaar op het database.
Is zou nog eens een meting op een andere positie moeten doen om te weten of toch nog komt door een reflectie op een wand.

Het 2e wat opvalt is dat de karakteristiek vanaf Ca. 30Hz flauw afvalt. De echte helling begint bij 150Hz. Als je de dip bij 200Hz wegdek zit het -3dB punt rond de 110Hz. Volgens de berekening zou je met een Q=0.65 (maar ook bij 0,8) een -3dB punt moeten hebben van 62Hz.

30Hz zit op -15db .
Met wat ruimteversterking heeft de 30Hz van de monitor dan nog wel invloed op de sub.

Het lijkt erop dat bij een fase instelling van de sub die bij 30Hz optelt bij 60Hz in tegenfase staat en andersom (binnen gemeten)


SB akoestics Satori MW16P-8

De meting van TS parametrs wijkt wel af maar geeft in de berekening ook een -3dB punt van rond de 65Hz.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Actieve sub koppelen aan passieve monitor

Bericht door jvenema »

Zoals je meting beschrijft zou je een gate van ongeveer 7ms moeten kunnen toepassen en zijn je metingen vanaf iets onder de 200 Hz bruikbaar met gate.Beste even naar impuls kijken wanneer reflectie komt. Zonder gate kan je weinig over je meting zeggen en zou ik er niet vanuit gaan dat de dip echt een dip is. Daarnaast kun je een near field meting van woofer doen en dat aan elkaar plakken.
vincent h
Berichten: 28
Lid geworden op: do 02 jan 2020, 16:48

Re: Actieve sub koppelen aan passieve monitor

Bericht door vincent h »

Ik dacht dat als je buiten meet met obstakels ver weg je minser last zou hebben van meetproblemen in het laag.
Ik zal nog eens een meting dichtbij doen. Wat bedoel je met de gate installen. Het startpunt van de impuls anders kiezen dan aan het begin van de puls? Ik werk met Arta.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Actieve sub koppelen aan passieve monitor

Bericht door jvenema »

Ik gebruik zelf REW, dus weet niet waar de knoppen in ARTA zitten, maar dat kunnen andere hier je vast wel vertellen. Op
http://www.artalabs.hr/download/ARTA-user-manual.pdf
Moet je denk ik naar 6.1 en verder kijken op blz 87.
Met een gated meting zorg je dat je feitelijk de reflecties niet mee meet. Nadeel is dat afhankelijk van de gate die je kan toepassen een stuk van de laag meting inlever maar dat de nauwkeurigheid wel toeneem. Door verder een dichtbij meting te doen, waarbij je de reflecties overstem kun je toch een totaal beeld krijgen inclusief van het laag.
Zal wat plaatjes vanuit REW toevoegen waarbij je kan zien wat er gebeurt en in ARTA kan je precies hetzelfde doen en waarschijnlijk nog wel meer.
Zo ziet de frequentie response eruit zonder een gate toe te passen. Dus reflecties tellen dan gewoon mee in de frequentie response. Ik begin sweep pas op 100Hz omdat meting met gate pas iets daarboven een te gebruikken resultaat oplevert.
Zo ziet de frequentie response eruit zonder een gate toe te passen. Dus reflecties tellen dan gewoon mee in de frequentie response. Ik begin sweep pas op 100Hz omdat meting met gate pas iets daarboven een te gebruikken resultaat oplevert.
Door naar de impulse response te kijken kun je zien wanneer de eerste reflecties komen. Bij mij zie je wat beginnen bij 7.5 ms en een duidelijk iets zie je dan tussen 8 en 8.5 ms.
Door naar de impulse response te kijken kun je zien wanneer de eerste reflecties komen. Bij mij zie je wat beginnen bij 7.5 ms en een duidelijk iets zie je dan tussen 8 en 8.5 ms.
Pas vervolgens een window van 7.5 ms en je ziet welke gegevens meegenomen worden voor berekenen frequentie response.
Pas vervolgens een window van 7.5 ms en je ziet welke gegevens meegenomen worden voor berekenen frequentie response.
En zo ziet dan met gate de frequentie response eruit, verder geen smoothing toegepast.
En zo ziet dan met gate de frequentie response eruit, verder geen smoothing toegepast.
In orangje dichtbij meting die in niveau aangepast is aan de meting op 1 meter. Je kan zien dat je grafieken tussen 180 en 240 Hz aan elkaar kan knoppen. In REW is daar direct een mogelijkheid voor. Er zal in ARTA ook wel iets voor zijn, maar er zijn ook losse externe tools voor, die eventueel rekening houden met je baffle step en die meenemen bij het aan elkaar plakken.
In orangje dichtbij meting die in niveau aangepast is aan de meting op 1 meter. Je kan zien dat je grafieken tussen 180 en 240 Hz aan elkaar kan knoppen. In REW is daar direct een mogelijkheid voor. Er zal in ARTA ook wel iets voor zijn, maar er zijn ook losse externe tools voor, die eventueel rekening houden met je baffle step en die meenemen bij het aan elkaar plakken.
vincent h
Berichten: 28
Lid geworden op: do 02 jan 2020, 16:48

Re: Actieve sub koppelen aan passieve monitor

Bericht door vincent h »

Bedankt.
Dat principe van instellen om reflecties nie mee te meten ken ik in Arta. Het aan elkaar knopen van een close meting moet ik nog even oefenen
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Actieve sub koppelen aan passieve monitor

Bericht door jvenema »

Voor het aan elkaar knopen is er ook een spreadsheet:
http://audio.claub.net/software/FRD_Ble ... ender.html
Heb er zelf niet echt ervaring mee, maar weet dat mensen er tevreden over zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”