TMWW-1
Moderator: Beheerdersteam
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Quote
De frequentiekarakteristiek loopt naar onder toe wat op met een piek op de tweede impedantiepiek bij ca 60Hz. Lager afstemmen of wat meer dempen. Jammer dat ik geen poortoutput heb. De afstemming volgens de simulatie zou 33Hz moeten zijn.
De burst decay laat zien dat er verder geen storende resonanties zijn.
..........................................
Hoi Leo..je meld dat je geen poort output hebt..is het zo dat in het dal van de eerste impedantie meeting je poort afstemming is ?
Dus dan klopt je simulatie met je meeting toch.
Een burst decay meeting...nog nooit gedaan...maar haalt het programma deze info uit de SPL meeting of is dit een aparte meting.
Als je dan last hebt van kast reonanties...wat zie je dan in de waterval
Ik hoor het graag dan ga ik daar mee aan de slag
Ton
De frequentiekarakteristiek loopt naar onder toe wat op met een piek op de tweede impedantiepiek bij ca 60Hz. Lager afstemmen of wat meer dempen. Jammer dat ik geen poortoutput heb. De afstemming volgens de simulatie zou 33Hz moeten zijn.
De burst decay laat zien dat er verder geen storende resonanties zijn.
..........................................
Hoi Leo..je meld dat je geen poort output hebt..is het zo dat in het dal van de eerste impedantie meeting je poort afstemming is ?
Dus dan klopt je simulatie met je meeting toch.
Een burst decay meeting...nog nooit gedaan...maar haalt het programma deze info uit de SPL meeting of is dit een aparte meting.
Als je dan last hebt van kast reonanties...wat zie je dan in de waterval
Ik hoor het graag dan ga ik daar mee aan de slag
Ton
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Ja de simulatie klopt redelijk met de meting. Het dieptepunt tussen de 2 resonantiepieken is inderdaad de afstemfrequentie van de poort.
In de simulatie echter had ik geen hoge Q, maar liep de frequentie karakteristiek recht door tot het afvalpunt benaderd was. In mijn meting loopt hij op.
Simulatie in zowel VituixCad als WinIsd gaven 22 liter afgestemd op 33Hz als optimum. Ik wil dus even kijken wat verlenging van de poort voor effect heeft op de karakteristiek.
Ik hoor overigens geen boem in de bas. Elke bastoon klinkt even luid voor zover dat met staande golven in de luisterruimte is vast te stellen.
De poortoutput heb ik niet gemeten vanwege het defect aan mijn microfoon.
De burst decay is ook een optie in Arta en wordt afgeleid van de impulsmeting. Dat kan je het best doen met een close range meting om te voorkomen dat je je hele meetruimte terugziet in de grafiek.
In de simulatie echter had ik geen hoge Q, maar liep de frequentie karakteristiek recht door tot het afvalpunt benaderd was. In mijn meting loopt hij op.
Simulatie in zowel VituixCad als WinIsd gaven 22 liter afgestemd op 33Hz als optimum. Ik wil dus even kijken wat verlenging van de poort voor effect heeft op de karakteristiek.
Ik hoor overigens geen boem in de bas. Elke bastoon klinkt even luid voor zover dat met staande golven in de luisterruimte is vast te stellen.
De poortoutput heb ik niet gemeten vanwege het defect aan mijn microfoon.
De burst decay is ook een optie in Arta en wordt afgeleid van de impulsmeting. Dat kan je het best doen met een close range meting om te voorkomen dat je je hele meetruimte terugziet in de grafiek.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Laatst kreeg ik off-the-record een opmerking van een forumlid over de vorm van de midkastjes die ik maak en de moeite die ik mij daarvoor getroost. Dus het leek mij een goed idee om het voordeel van die speciale vorm eens te belichten. Dat is hier al eens aan de orde gekomen, maar het leek mij geinig om dat zelf nog eens over te doen.
Ik heb daartoe een ongunstig vierkant midkastje in elkaar gefrommeld met de interne maten 20 * 20 * 10 (HBD). Dat geeft 4 liter en dat is hetzelfde als de piramide die in mijn kasten zit. De punt van de piramide zit uit het midden, zodat niet alle zijvlakken dezelfde vorm hebben. De metingen zijn closerange gedaan, dat wil zeggen: microfoon voor het midden van de driver met het kapsel precies op het vlak van de rolrand, Dat is net iets meer dan 1 cm voor de top van de stofkap. De driver is de SB Satori MR13P-4, een driver waarvan de kwaliteit niet ter discussie staat.
Bij de vorige meting (die onbetrouwbaar is gebleken) zagen we een dip bij 1300Hz die er nu ook weer is. De theorie was dat dat kwam omdat bij een closerange meting uitdoving ontstaat door het weglengtevershil tussen de diverse delen van de konus.
Ik heb dus een meting gedaan op ca 50cm afstand en daar is die dip nog wel te zien maar is minder diep en maakt deel uit van een W vorm die een gevolg van diffractie kan zijn. Nu de metingen. Ik heb metingen gedaan in beide kastvormen. Beide zonder en mèt demping.
Frequentiekarakteristieken:
Roze is in de vierkante kast zonder demping
Rood is in de piarmide kast zonder demping
Geel is in de vierkante kast mèt demping
Groen is in de piramide kast mèt demping Nou dat lijkt veel op elkaar
Even opgesplitst: Die demping doet wel iets maar veel minder dan ik verwacht had.
Anders weergegeven: Leuk, maar de verschillen moeten we blijkbaar zoeken in het tijdsdomein:
Burst decay's:
De vierkante kast: De piramidevormige kast Ongedempt is de piramidevormige kast, geheel tegen mijn verwachtingen in, in het nadeel. Het uitsterf gedrag in het belangrijke 1-2khz gebied is abominabel.
Gedempt verandert dat. De verschillen zijn dan niet heel groot meer en ik zou zeggen ietsje in het voordeel van de piramide kast.
De demping bestaat uit Baileys longhair met normale dichtheid (ik heb het niet gewogen). Het zit niet onwijs vast op elkaar gepropt en de vulling is ook niet te luchtig. In beide kasten is wel exact dezelfde hoeveelheid gebruikt. De kasten zijn wel van verschillend materiaal. De vierkante kast is van 18mm Gamma MDF en de piramide is van 12mm berkenmultiplex met een 4mm laag loodbitumen aan de buitenkant.
Nou, sta ik mooi in mijn hemd met mijn piramidekastjes. Ik denk dat de experimenten nog niet voltooid zijn. Ik moet nog wat andere dempingsmaterialen de revue laten passeren.
Ik heb daartoe een ongunstig vierkant midkastje in elkaar gefrommeld met de interne maten 20 * 20 * 10 (HBD). Dat geeft 4 liter en dat is hetzelfde als de piramide die in mijn kasten zit. De punt van de piramide zit uit het midden, zodat niet alle zijvlakken dezelfde vorm hebben. De metingen zijn closerange gedaan, dat wil zeggen: microfoon voor het midden van de driver met het kapsel precies op het vlak van de rolrand, Dat is net iets meer dan 1 cm voor de top van de stofkap. De driver is de SB Satori MR13P-4, een driver waarvan de kwaliteit niet ter discussie staat.
Bij de vorige meting (die onbetrouwbaar is gebleken) zagen we een dip bij 1300Hz die er nu ook weer is. De theorie was dat dat kwam omdat bij een closerange meting uitdoving ontstaat door het weglengtevershil tussen de diverse delen van de konus.
Ik heb dus een meting gedaan op ca 50cm afstand en daar is die dip nog wel te zien maar is minder diep en maakt deel uit van een W vorm die een gevolg van diffractie kan zijn. Nu de metingen. Ik heb metingen gedaan in beide kastvormen. Beide zonder en mèt demping.
Frequentiekarakteristieken:
Roze is in de vierkante kast zonder demping
Rood is in de piarmide kast zonder demping
Geel is in de vierkante kast mèt demping
Groen is in de piramide kast mèt demping Nou dat lijkt veel op elkaar
Even opgesplitst: Die demping doet wel iets maar veel minder dan ik verwacht had.
Anders weergegeven: Leuk, maar de verschillen moeten we blijkbaar zoeken in het tijdsdomein:
Burst decay's:
De vierkante kast: De piramidevormige kast Ongedempt is de piramidevormige kast, geheel tegen mijn verwachtingen in, in het nadeel. Het uitsterf gedrag in het belangrijke 1-2khz gebied is abominabel.
Gedempt verandert dat. De verschillen zijn dan niet heel groot meer en ik zou zeggen ietsje in het voordeel van de piramide kast.
De demping bestaat uit Baileys longhair met normale dichtheid (ik heb het niet gewogen). Het zit niet onwijs vast op elkaar gepropt en de vulling is ook niet te luchtig. In beide kasten is wel exact dezelfde hoeveelheid gebruikt. De kasten zijn wel van verschillend materiaal. De vierkante kast is van 18mm Gamma MDF en de piramide is van 12mm berkenmultiplex met een 4mm laag loodbitumen aan de buitenkant.
Nou, sta ik mooi in mijn hemd met mijn piramidekastjes. Ik denk dat de experimenten nog niet voltooid zijn. Ik moet nog wat andere dempingsmaterialen de revue laten passeren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: TMWW-1
Deze mid in 8 ohm uitvoering in een kastje van 30x30x10 in een baffle van 30x60 op 1 meter. Smoothing 24db, geen gate.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Dat vertoont wel overeenkomsten met mijn 50cm meting. Dat kastje is natuurlijk maar 236 mm breed.
Re: TMWW-1
To put it mildly yesHenkjan schreef:And on this bombshell....
Dat is wel verrassend zeg
Re: TMWW-1
Wat goed zeg dat je dit hebt onderzocht!
En verrassende resultaten inderdaad dat demping uiteindlijk het grootste verschil maakt en dus en niet de kast vorm
En verrassende resultaten inderdaad dat demping uiteindlijk het grootste verschil maakt en dus en niet de kast vorm
Re: TMWW-1
Zelf streef ik altijd naar 1 of 2 niet parallel lopende wanden,redelijk dikke demping op de achterwand en wat dunner op de zijwanden.
Geen Pritex,het liefst katoen.
En dan gaat de voorkeur uit naar Twaron of in de luidsprekers met wat minder budget: schapenwol.
Geen Pritex,het liefst katoen.
En dan gaat de voorkeur uit naar Twaron of in de luidsprekers met wat minder budget: schapenwol.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: TMWW-1
Ach, als je de eerste staande golf van de achterwand boven je werkgebied houdt ( lees ondiepe kast) is het allemaal niet meer zo spannend. Dat is ook een van de uitganspunten van de Grimm Ls1. Ik heb op de achterwand damping 10 en de rest wat opgevuld met twaron.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
In het oorspronkelijke onderzoek worden CSD diagrammen gebruikt. Daarin is ook te zien dat in de druppelvormige kast tussen bij 2 kHz een bergketen te zien is.
Vierkant:

Druppelvorm:

Ik vind zelf de CSD diagrammen niet erg overzichtelijk, zeker als de verticale schaal laag is, dan lijkt het net een stukje pritex dat op zijn rug ligt.
De schaal van achter naar voren is bij een CSD in tijd (ms) en bij een Burstdecay in periodes (aantal malen dat de lucht natrilt). Dat laatste ligt bij een goede unit maximaal een keer of 6. De steilheid geeft aan hoeveel geluid zo'n beweging nog maakt.
In het lage frequentiegebied duurt een uitslingering langer omdat de lucht trager beweegt. Het gevolg is dat je bij een CSD diagram altijd uit de schaal loopt in het laag en je onder de 500Hz er niks zinnigs uit kan lezen omdat het er altijd uitziet als de Pyreneeën.
Ik had deze uitkomst zelf ook niet verwacht, ik troost mij tenslotte niet voor niets de moeite om een speciaal gevormd middenkastje te maken. Blij word ik er dus niet van. Ik vraag mij ook af of ik alles goed heb gedaan en ga het experiment zeker nog een keer herhalen.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik twee van deze units heb en dat de ene unit in de piramide kast zat en de andere in de vierkante kast. Er zou dus nog verschil in de units kunnen zitten. Ik ben daar echter niet zo bang voor omdat ik diverse keren verschillende units (waaronder 30 jaar oude B110's) met elkaar heb vergeleken en die matchten altijd perfect. De SB Satori die ik hier gebruikt heb zijn topklasse units en ik vertrouw er eigenlijk op dat deze onderling geen bijzondere afwijkingen vertonen. Maar ik zal het voor de zekerheid nog even nagaan.
Als iemand nog een zinnige bijdrage dan wel commentaar heeft of een test voorstel, dan hoor ik dat graag.
Vierkant:
Druppelvorm:
Ik vind zelf de CSD diagrammen niet erg overzichtelijk, zeker als de verticale schaal laag is, dan lijkt het net een stukje pritex dat op zijn rug ligt.
De schaal van achter naar voren is bij een CSD in tijd (ms) en bij een Burstdecay in periodes (aantal malen dat de lucht natrilt). Dat laatste ligt bij een goede unit maximaal een keer of 6. De steilheid geeft aan hoeveel geluid zo'n beweging nog maakt.
In het lage frequentiegebied duurt een uitslingering langer omdat de lucht trager beweegt. Het gevolg is dat je bij een CSD diagram altijd uit de schaal loopt in het laag en je onder de 500Hz er niks zinnigs uit kan lezen omdat het er altijd uitziet als de Pyreneeën.
Ik had deze uitkomst zelf ook niet verwacht, ik troost mij tenslotte niet voor niets de moeite om een speciaal gevormd middenkastje te maken. Blij word ik er dus niet van. Ik vraag mij ook af of ik alles goed heb gedaan en ga het experiment zeker nog een keer herhalen.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik twee van deze units heb en dat de ene unit in de piramide kast zat en de andere in de vierkante kast. Er zou dus nog verschil in de units kunnen zitten. Ik ben daar echter niet zo bang voor omdat ik diverse keren verschillende units (waaronder 30 jaar oude B110's) met elkaar heb vergeleken en die matchten altijd perfect. De SB Satori die ik hier gebruikt heb zijn topklasse units en ik vertrouw er eigenlijk op dat deze onderling geen bijzondere afwijkingen vertonen. Maar ik zal het voor de zekerheid nog even nagaan.
Als iemand nog een zinnige bijdrage dan wel commentaar heeft of een test voorstel, dan hoor ik dat graag.
Re: TMWW-1
Ik heb niks bij te dragen maar lees wel aandachtig mee, erg fijn dat je alles zo netjes documenteerd en uitlegt!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Hoe had je de wol verdeeld in de kast?
B&W had t in de punt dichter dan in de ruimte
B&W had t in de punt dichter dan in de ruimte
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Wat naar achteren gedrukt, dus in de punt inderdaad wat dichter dan voorin.Henkjan schreef:Hoe had je de wol verdeeld in de kast?
B&W had t in de punt dichter dan in de ruimte
Maar de vergelijking ongedempt is wat mij verbaast. Dat een vierkante kast dan minder slecht presteert dan de piramide. Wat veroorzaakt die bergketens tussen 1 en 2kHz?
Dat je het weg kan dempen, ok, maar de oorzaak begrijp ik nog niet.
Re: TMWW-1
De ondiepe platte kast met driver in het midden is inderdaad gunstig. Dat is eenvoudig te verklaren. De driver staat in het midden van de staande golven en dooft in ieder geval de staande golf op de halve golflengte uit. Helaas niet de staande golven van hogere orde. Maar zoals Gerhard aangeeft, als de staande golf in de diepte boven je werkgebied ligt heb je daar geen last van. En door relatief grote afstanden in de breedte en hoogte kan dempingsmateriaal maximaal het werk doen over een relatief grote afstand om de staande golven rond 1kHz en hoger effectief te dempen.
Bij een smalle baffle heb je diepte nodig. Dan zal de piramide vorm zijn nut bewijzen, mits voldoende diep. Dat bleek uit de experimenten die ik heb gedaan tav het B&W concept met een kast die inwendig een bolvorm heeft en uitloopt in een kegel.
Asterduc heeft met het idee van dit concept zijn Concave gemaakt, maar dan net weer anders. Hij pakte een ondiepe behuizing op een kleine middentoner en creerde punten opzij, een stervorm. Op die manier doofte hij staande golven ook grotendeels uit.
Waarom de punt van papaleo niet goed werkt is onduidelijk. Wellicht te ondiep, waardoor zonder demping de staande golven in de breedte van de baffle juist hun kans krijgen. Maar ik zou ook denken: weet je heel heel heel zeker dat je de metingen rood en roze niet verwisseld hebt?
Bij een smalle baffle heb je diepte nodig. Dan zal de piramide vorm zijn nut bewijzen, mits voldoende diep. Dat bleek uit de experimenten die ik heb gedaan tav het B&W concept met een kast die inwendig een bolvorm heeft en uitloopt in een kegel.
Asterduc heeft met het idee van dit concept zijn Concave gemaakt, maar dan net weer anders. Hij pakte een ondiepe behuizing op een kleine middentoner en creerde punten opzij, een stervorm. Op die manier doofte hij staande golven ook grotendeels uit.
Waarom de punt van papaleo niet goed werkt is onduidelijk. Wellicht te ondiep, waardoor zonder demping de staande golven in de breedte van de baffle juist hun kans krijgen. Maar ik zou ook denken: weet je heel heel heel zeker dat je de metingen rood en roze niet verwisseld hebt?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: TMWW-1
Dat mijn mid voldoende liters te geven, zit de tweet ook in de mid kast.
Linksonder op deze foto:
download/file.php?id=145356&mode=view
Linksonder op deze foto:
download/file.php?id=145356&mode=view
Re: TMWW-1
Wat misschien de oorzaak is van de slecht presterende pyramide: je hebt teveel alle afstanden gelijk gehouden. Dat zou kunnen verklaren dat alsnog de frequentie met golflengte die overeenkomt met deze afstand midden in de kast maximaal ge-exciteerd wordt.\
Ik heb in mijn klassieke drieweg de mid afgesloten met een relatief lange pyramide. Dat werkte perfect.
Ik heb in mijn klassieke drieweg de mid afgesloten met een relatief lange pyramide. Dat werkte perfect.
Re: TMWW-1
Heb je die bergen ook als je de units in een open klankscherm zet?pappaleo schreef:Wat veroorzaakt die bergketens tussen 1 en 2kHz?
Dat je het weg kan dempen, ok, maar de oorzaak begrijp ik nog niet.
Misschien hier ook eens mee experimenteren. Een groot scherm in vergelijk met een scherm vergelijkbaar met de afmetingen van het front van het kastje.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Ja, dat weet ik heel, heel, heel zekerjeroen_d schreef:Waarom de punt van papaleo niet goed werkt is onduidelijk. Wellicht te ondiep, waardoor zonder demping de staande golven in de breedte van de baffle juist hun kans krijgen. Maar ik zou ook denken: weet je heel heel heel zeker dat je de metingen rood en roze niet verwisseld hebt?
Afmetingen van de piramide zijn: Grondvlak 176*265mm diepte naar de punt 250mm.jeroen_d schreef:Wat misschien de oorzaak is van de slecht presterende pyramide: je hebt teveel alle afstanden gelijk gehouden. Dat zou kunnen verklaren dat alsnog de frequentie met golflengte die overeenkomt met deze afstand midden in de kast maximaal ge-exciteerd wordt.\
Ik heb in mijn klassieke drieweg de mid afgesloten met een relatief lange pyramide. Dat werkte perfect.
De punt zit in de breedte wel in het midden (88+88) maar in de hoogte op 65+200.
Dat geeft een inhoud van ca 3,85 liter. De uitsparing in het 12mm binnenfront erbij geteld komt op net iets meer dan 4 liter.
Het ging alleen maar om de theorie er achter. Ik heb begrepen dat ik niet te zwaar demp. Daar kan vast nog wat getuned worden. Ik was alleen benieuwd naar de verschillen en de uitkomst was -voor mij althans- verrassend. Ik heb verder geen klachten over de weergave. Zelfs met het simpele voorlopige testfiltertje spelen ze de sterren van de hemel.
