pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door MarcelvdG »

Een N-kanaal verarmings-MOSFET zo te zien, oftewel een NMOS-transistor met negatieve drempelspanning.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

MarcelvdG schreef:
Een N-kanaal verarmings-MOSFET zo te zien, oftewel een NMOS-transistor met negatieve drempelspanning.
weer wat om te leren :bakkie: zegt me nu nog niets.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Wat is dat DN2535 ding? Buis? :lol:
Dat is idd een mosfet.De meeste types geleiden niet totdat ze aangestuurd worden.
Deze soort moet gesmoord worden om minder te geleiden.Ongeveer net zo als een pentode.
Heeft hier een paar voordelen.Zonder sturing gaat er een max stroom lopen, niet buiten het toegelatene, is vanzelf kortsluitvast.Niet altijd op langere termijn, kan nog wel te heet lopen.
Verder heb je geen sturing nodig uit de voeding van voor de stabilisatie, komt er ook niks storends binnen langs daar.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Met de 317 & 337 zou je iets kunnen doen zoals dit hier, VoedingAlaPjotr.png Is een, aan de toepassing hier, aangepaste Pjotr voeding.
nog ff een vraag over deze opzet: waar zijn die diodes aan de uitgang voor? Ik zie ze ook in t 12V deel van de "Pjotr" voeding, niet in het 5V deel.
waar zijn die D's voor.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door dre »

Kunnen we al printen bestellen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
nog ff een vraag over deze opzet: waar zijn die diodes aan de uitgang voor? Ik zie ze ook in t 12V deel van de "Pjotr" voeding, niet in het 5V deel. waar zijn die D's voor.png
Heeft met een eigenaardigheid van die stabilisatie IC's te maken.
Als je de boel inschakelt is een van de twee voedingen altijd eerder (gelijktijdigheid bestaat niet).
De eerste geeft z'n spanning via de aangesloten schakeling door naar de ander, die krijgt dan een tegenspanning aangeboden.En sommige van die dingen vertikken het dan.Die diodes houden een omgekeerde spanning tegen (sluit het kort).Moeten wel schottky zijn, 0,6V van een gewone diode is soms al teveel.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Er wordt hier zo ijverig getekend :D
Laat ik 's meedoen :rock:
Afbeelding
waarom hier de secundaire van de trafo niet in t midden aan de gnd? pas de gnd aan elkaar bij de uitgang?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
Kunnen we al printen bestellen?
bijna :bakkie:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
waarom hier de secundaire van de trafo niet in t midden aan de gnd? pas de gnd aan elkaar bij de uitgang?
Omdat er, voor zover ik weet, geen complementaire soort bestaat van de DN2535.
Is ook wel makkelijk, twee keer hetzelfde voor plus en min :relax:
Ondertussen bedacht dat 200mW wat teveel opwarming geeft voor de BC550 BC560, liever een BD136.
Anne
Bijlagen
2x24V.png
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 13 apr 2020, 12:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:
waarom hier de secundaire van de trafo niet in t midden aan de gnd? pas de gnd aan elkaar bij de uitgang?
Omdat er, voor zover ik weet, geen complementaire soort bestaat van de DN2535.
Is ook wel makkelijk, twee keer hetzelfde voor plus en min :relax:
dus daarom dan ook de dubbele brug?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

nog een vraag: waarom hier in zowel + als 0 draad een R?
waarom in + EN gnd R's.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
nog een vraag: waarom hier in zowel + als 0 draad een R?
Och, als er storingen vanuit het netgedeelte via de bedrading door wil komen is er zo op elke verbinding een hindernis.
En die 3W hoeft ook niet, is over van een 5V 1A versie. ½W is hier genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
.....
En die 3W hoeft ook niet, is over van een 5V 1A versie. ½W is hier genoeg.
die overleven die 1A die ze na 't aanzetten kort te verwerken krijgen wel?
Afbeelding
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door democles »

Had ook even niks te doen :lol:

Even dat ding van Anne op de print ontworpen. (10x10cm)
(ook aangepast voor de BD136 tor)
Bijlagen
24v voeding.JPG
Laatst gewijzigd door democles op ma 13 apr 2020, 2:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

democles schreef:
Had ook even niks te doen :lol:

Even dat ding van Anne op de print ontworpen.
:goeie:

die heatsinks zijn voor de BD136s dan?

de DN2535 kunnen volgens datasheet 15W verstoken (de TO220's)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door democles »

Nee voor de Fet.

Volgens mij kan die BD136 het wel af met evt. iets kleins er aan.
Laatst gewijzigd door democles op zo 12 apr 2020, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
Ah!buis schreef:
.....
En die 3W hoeft ook niet, is over van een 5V 1A versie. ½W is hier genoeg.
die overleven die 1A die ze na 't aanzetten kort te verwerken krijgen wel?
zet ik ze verticaal op de print, kan er altijd nog een zwaardere op
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

democles schreef:
Nee voor de Fet.
hoeveel verstook je daarin dan?
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door gnl1 »

Ondertussen bedacht dat 200mW wat teveel opwarming geeft voor de BC550, liever een BD136.
De BC550 is een npn transistor. De BD136 een pnp. Liever een BD135 of BD137 nemen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door pappaleo »

Was een typo. In het oorspronkelijke plan zaten een BC550 en een BC560. De BC560 is vervangen door de BD136
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:
Wat is dat DN2535 ding? Buis? :lol:
Dat is idd een mosfet.De meeste types geleiden niet totdat ze aangestuurd worden.
Deze soort moet gesmoord worden om minder te geleiden.Ongeveer net zo als een pentode.
.....
geinig wel, als de fabrikant er de moeite voor neemt een application note met de titel "The Forgotten FET" te schrijven :lol: Een beetje als Vergeten Groente of Ondergewaardeerde Liedjes.
Bijlagen
Depletion-Mode MOSFET - The Forgotten FET - AN-D66.pdf
(911.83 KiB) 35 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Ah!buis schreef:
.....
En die 3W hoeft ook niet, is over van een 5V 1A versie. ½W is hier genoeg.
die overleven die 1A die ze na 't aanzetten kort te verwerken krijgen wel?
Geen probleem.
Maar 't is minder, je hebt er 11Ω in gezet, 10Ω boven en 10Ω onder geeft wel 20Ω in serie.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Nee voor de Fet.
Volgens mij kan die BD136 het wel af met evt. iets kleins er aan.
In de BD136 wordt ong 200mW verstookt, hoeft niet gekoeld.
De DN2535 vermoedelijk wel een klein beetje, hangt er vanaf hoeveel de trafo inzakt.
35V voor de elcos is vermoedelijk ook wat aan de lage kan, kleine trafo's geven met weinig belasting nogal hogere spanning af.
Maar stel 35V, dan met 100mA verbruik (wordt minder met de pearl), 2V verlies over de weerstanden blijft 9V voor de fet. En 9V bij 100mA geeft 0,9W te verstoken.
Je kunt dan ook de 10Ω bijv door 22Ω(1W) kunnen vervangen, krijgt de fet nog maar 0,6W te slikken.
Hangt allemaal af van wat de trafo doet.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

pappaleo schreef:
Was een typo. In het oorspronkelijke plan zaten een BC550 en een BC560. De BC560 is vervangen door de BD136
Ja, inderdaad :oops: Maar even verbeterd.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
democles schreef:
Nee voor de Fet.
Volgens mij kan die BD136 het wel af met evt. iets kleins er aan.
In de BD136 wordt ong 200mW verstookt, hoeft niet gekoeld.
De DN2535 vermoedelijk wel een klein beetje, hangt er vanaf hoeveel de trafo inzakt.
35V voor de elcos is vermoedelijk ook wat aan de lage kan, kleine trafo's geven met weinig belasting nogal hogere spanning af.
Maar stel 35V, dan met 100mA verbruik (wordt minder met de pearl), 2V verlies over de weerstanden blijft 9V voor de fet. En 9V bij 100mA geeft 0,9W te verstoken.
Je kunt dan ook de 10Ω bijv door 22Ω(1W) kunnen vervangen, krijgt de fet nog maar 0,6W te slikken.
Hangt allemaal af van wat de trafo doet.
Anne
hoeveel spanning moet er voor de FET minimaal zijn om fatsoenlijk er 24V van te maken?
Dan kunnen de weerstanden in t stabilisatie deel daarop aangepast worden (afhankelijk van de te verwachten belasting)
btw: ik dacht dat de Pearl 100mA trok?
een paar bladzijden geleden, Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:
wat anders: heeft iemand een idee van de stromen die naar elk deel gaan lopen? En hoe erg is t als de -24V en +24V verschillen qua belasting van de trafo? daarvoor had ik dat ene weerstandje met waarde "tbd" bedacht, om indien gewenst de afname van de -24V gelijk te maken aan die van de +24V
Per print 47mA voor de plus en 17mA voor de min.Dus kleine 100mA +24V en 35mA -24V totaal.
Ik weet niet (meer) hoe de gelijkrichter + stabilisators in elkaar zitten die je gebruikt.
Meestal een trafo met middenaftakking gevolgt door een bruggelijkrichter, dan belasten elke voeding beide kanten van de trafo, mag zelfs een kant niet gebruikt, blijft de ander gewoon werken.
Anne
Plaats reactie