Trafo snubber jig

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Trafo snubber jig

Bericht door paulebappie »

Dit draadje maar even nieuw leven inblazen.

Ik ben bezig met het maken/ontwerpen van een voeding voor de ladder dac. Dat moet natuurlijk een mooie voeding worden dus ik wil crc snubbers gaan gebruiken op de secundaire trafo wikkelingen. (2 trafo's, 4 secundaire wikkelingen).

De Quasimodo is daarbij een mooi hulpmiddel maar nu is er ook een "Quasimodo Extra Light" methode beschreven door de ontwikkelaar.

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ost4206768

Eigenlijk heel simpel, een paar onderdeeltjes (ik gebruik een breadboard daarvoor). De metingen zijn gedaan met een picoscope, 2 kanalen en een toongenerator, goedkoop ding maar gaat goed.

Werkt prima! Uurtje stoeien en je hebt voor elke wikkeling (4) de ideale snubber gevoden.

Als je deze snubbers gebruikt en daarna kiest voor soft recovery diodes als gelijkrichters is de basis alvast goed.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Overigens blijf ik het onzin vinden zo'n tester. Gewoon de scoop er aan onder gebruiksomstandigheden.
dus dan ruimte op de print voor de snubber C en RC laten en experimenteel bepalen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Om een richting te geven: Met 470 ohm + 0,22uF PP zit je meestal wel goed in de richting. Weerstandje kan gewoon 1/4W zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Henkjan »

Dat is dan een mooie gelegenheid om eindelijk die scope eens te gaan gebruiken :bakkie:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”