Animo check Composiet Amplifier Mk2
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Een Schottky diode schakelt sneller, en heeft een lagere overgang dan een ‘gewone’ diode. Kan soms net schelen als je bv een trafowikkeling wilt gelijkrichten voor een buizengloei.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
En ze zijn efficiënter. Worden dus minder heet. Al is dat minder belangrijk.
{edit]
Ah Barry is mij net voor
{edit]
Ah Barry is mij net voor
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Is dat sneller af en aan niet slecht voor de wisselspanning en trafo
Je krijgt met snel iets afschakelen toch ook ringing na / uit slingeren van spanning tegengesteld als de aangelegde spanning
Dacht dat daar ook weer diode eigenschappen aan zijn gebracht om dat te voorkomen
Je krijgt met snel iets afschakelen toch ook ringing na / uit slingeren van spanning tegengesteld als de aangelegde spanning
Dacht dat daar ook weer diode eigenschappen aan zijn gebracht om dat te voorkomen
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Daar hebben ze de snubber weer voor uitgevonden.
Okee. in dat geval gaat de brugcel eruit en gaan er Schottky's toegepast worden.
Heeft iemand een suggestie voor een passend type ?
Okee. in dat geval gaat de brugcel eruit en gaan er Schottky's toegepast worden.
Heeft iemand een suggestie voor een passend type ?
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ja is wel een punt Bert. Gewone dioden slaan energie op anders dan bij een condensator. Bij het afschakelen duurt het even voor die energie vrij komt en blijven dan nog even door gaan. Op een bepaalt punt schakelen ze wel af maar dan met een flinke piek en heel snel. Dat noemen ze wel het "snap off" punt. Die manier van afschakelen maakt dus een hoop "herrie" en dat wil je niet. Om die herrie te verminderen zijn er z.g.n. soft recovery dioden ontwikkeld waarbij dat afschakelen geleidelijker gaat en dus minder stoort. Schottky dioden kennen dat fenomeen niet en zijn daardoor veel stiller. Daarentegen is hun capaciteit wel groter en moet je soms een snubber toepassen om "ringing" t.g.v. de spreidingszelfinductie van de trafo te dempen.
@Ray
Het is hier nog maar de vraag of je het ook gaat horen omdat deze versterker een hele grote PSRR heeft. Passend type: TO220, b.v. STPS20200C. Geschikte zijn er niet in een brugblokkie
@Ray
Het is hier nog maar de vraag of je het ook gaat horen omdat deze versterker een hele grote PSRR heeft. Passend type: TO220, b.v. STPS20200C. Geschikte zijn er niet in een brugblokkie
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Al is het alleen maar om het soldeerijzer weer eens te kunnen hanteren. Zet mij maar op de lijst.
Coopt hem
Coopt hem
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Doe ik. Mooi vergelijk met je ultieme klasse-A straks. Ben ik ook wel benieuwd naar. Heb je de MK1 nu al eens ter hand genomen? Of wacht je op de MK2?cve schreef:Al is het alleen maar om het soldeerijzer weer eens te kunnen hanteren. Zet mij maar op de lijst.
Coopt hem
Ben op het moment ook weer verder aan het lay-outen van de stuurprint.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Weer wat geleerd vandaag, dank !Pjotr schreef:Schottky dioden kennen dat fenomeen niet en zijn daardoor veel stiller. Daarentegen is hun capaciteit wel groter en moet je soms een snubber toepassen om "ringing" t.g.v. de spreidingszelfinductie van de trafo te dempen.
Nog 1 vraag, zijn schottky en fast - geen soft - recovery dioden hetzelfde ?
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Er zijn 4 stuks MK1 gereed maar ik heb ze nog niet gebruikt omdat de tijd ontbrak om mijn open baffle project te starten. De MK1's zitten nog niet eens in een behuizing.Pjotr schreef:Doe ik. Mooi vergelijk met je ultieme klasse-A straks. Ben ik ook wel benieuwd naar. Heb je de MK1 nu al eens ter hand genomen? Of wacht je op de MK2?cve schreef:Al is het alleen maar om het soldeerijzer weer eens te kunnen hanteren. Zet mij maar op de lijst.
Coopt hem
Ben op het moment ook weer verder aan het lay-outen van de stuurprint.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Nee, soft recovery en fast recovery zijn varianten van een gewone sicilium diode. Schottky dioden hebben fundamenteel een andere structuur.motoindo schreef:Weer wat geleerd vandaag, dank !Pjotr schreef:Schottky dioden kennen dat fenomeen niet en zijn daardoor veel stiller. Daarentegen is hun capaciteit wel groter en moet je soms een snubber toepassen om "ringing" t.g.v. de spreidingszelfinductie van de trafo te dempen.
Nog 1 vraag, zijn schottky en fast - geen soft - recovery dioden hetzelfde ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Nee vooralsnog niet, ben bezig me een andere versterker en heb er al zat, maar misschien dat ik me nog bedenk. Maar vroeg me zo af gezien het grote aantal belangstellenden en het feit dat we ruim een jaar verder zijn wat de status is. Misschien dat je daar iets meer over kunt uitweiden.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ok. Door omstandigheden afgelopen jaar welke ik met de meesten belangstellenden al wel gecommuniceerd heb, heb ik er erg weinig tijd voor gehad afgelopen jaar. En dat gecombineerd dat het echt heel veel meer werk is dan de MK1. Ook zeker wat printlayout betreft! Mijn planning was oorspronkelijk zomer vorig jaar. Als alles nu een beetje mee zit hoop ik dat de eerste goed werkende proto na deze zomer draait. Maar voor mij is dit ook hobby en gelukkig hebben de meesten daar begrip voor.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
nog steeds een stuk sneller dan de meeste van mijn projecten 
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Wat in het vat zit, verzuurt niet. om maar eens een spreekwoord aan te halen. 
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Nee, zeker niet. Ben zelf ook veel te nieuwsgierig wat het resultaat uiteindelijk kwalitatief op gaat leveren 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Oei, niks vervelends hoop ik?Pjotr schreef:Ok. Door omstandigheden afgelopen jaar welke ik met de meesten belangstellenden al wel gecommuniceerd heb, heb ik er erg weinig tijd voor gehad afgelopen jaar.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Rustig aan Peter, is geen aangenomen werk met een strikte deadline. Je kunt er beter rustig de tijd voor nemen en weloverwogen keuzes maken dan dat je later verschillende revisies moet maken.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Het is en blijft hobby. Maar wel op professioneel niveau
Die keuzes waren vorig jaar al gemaakt. Maar je hebt zeker wel een punt. Doordat het af en toe de rust krijgt rijpt e.e.a. wel beter
Zoals kleine details in de beveiliging b.v. Het suddert op de achtergrond best actief door hier. En een goed eindproduct zonder een 2e iteratie heb ik nog nooit meegemaakt. We zullen zien. Eerst maar eens de huidige wereldwijde misère achter de rug 
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
+1SSassen schreef:Rustig aan Peter, is geen aangenomen werk met een strikte deadline. Je kunt er beter rustig de tijd voor nemen en weloverwogen keuzes maken dan dat je later verschillende revisies moet maken.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
+1Henkjan schreef:nog steeds een stuk sneller dan de meeste van mijn projecten
