Nog een project - deel 2 ...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: Nog een project - deel 2 ...

Bericht door SSassen »

Ik heb nog zes stuks Dayton RSS460HO-4, da’s ook 18”, drie per kant doen dan? 12” mid erboven en een compressie driver met een nette hoorn? Moet ik wel even de vloerbelasting per m^2 controleren voordat ik MDF bestel :rofl: ...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

open baffeltje?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
Nou vooruit dan, het worden deze drivers, twee stuks Motus UH130PW1 in d’Appolito met daartussen een Wavecor TW030WA12.

717A0A68-26AE-45FF-9981-25197A3487A8.jpeg
Lage crossover, onder 1kHz. Gewoon omdat het (misschien) kan, weer eens wat anders ;-)

8e orde op 800hz bijv
jvenema

Bericht door jvenema »

Ik neem aan dat dat dan actief word met 8e orde.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:sure: nee passief eens proberen, want anders zijn we niet vernieuwend. Weet niet hoe steil de eerste 20dB kan, maar 4e orde lukt te makkelijk ;-)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

jvenema schreef:
Nee, ik doe niets actief, da's echt niet (nooit?) nodig, mits je je drivers goed selecteert.
dre

Bericht door dre »

SSassen schreef:
jvenema schreef:
Nee, ik doe niets actief, da's echt niet (nooit?) nodig, mits je je drivers goed selecteert.
8)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
jvenema schreef:
Haha, of niet wars bent van complexere passieve netwerken - als je met 4 componenten wil gaan filteren moet je inderdaad heel goed selecteren (en veel goede drivers laten afvallen). Conceptkeuzes, leuk leuk leuk!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja joh, DSP en actief is allemaal leuk en aardig, en geeft ook extra mogelijkheden die passief lastig, of niet, te realiseren zijn, maar is in de meeste gevallen echt onnodig, zeker bij dit soort recht-toe-recht-aan ontwerpen.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Oh getsie... verlaag jij jezelf inmiddels tot 'recht toe, recht aan' ontwerpjes? 8)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Oh getsie... verlaag jij jezelf inmiddels tot 'recht toe, recht aan' ontwerpjes? 8)
Ik grossier inmiddels in 'klaar-terwijl-u-wacht' ontwerpen ... :mrgreen:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

:lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En ook vandaag weer wat vorderingen gemaakt baffles afgewerkt en op de kasten gelijmd en de drivers er even bijgepakt. Stoor me wel aan het kleurverschil tussen het zwarte plastic van de tweeter en de baffle, gelukkig moet de tweeter toch uit elkaar om er twee hapjes uit te frezen dus dan kan ik die gelijk in de juiste kleur spuiten ... :mrgreen:
B1E812D2-1DC3-42FC-9740-11FC5287211A.jpeg
6F2CF839-47FF-4B99-B578-035F1F0209DC.jpeg
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hee, dat is verdomd handig die tapijttegels! Gelijk halen, pardon online bestellen.

Is weer eens wat anders dan een handdoekje.... :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja joh, en je klopt ze zou uit, of stofzuigt ze even, ideaal!
Zweitse

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Hee, dat is verdomd handig die tapijttegels! Gelijk halen, pardon online bestellen.

Is weer eens wat anders dan een handdoekje.... :lol:
Dat is inderdaad handig, eens even snuffelen op de site van de Kwantum :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En dan zitten ze bij de Kwantum op hun hoofd te krabben waarom ze maar 1 pak per klant verkopen? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Coupons bij een vloerbedekking bedrijf werkt ook nog weleens.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

verrek. ik heb nog ergens op zolder een doos over :bakkie:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ha Sander, ik kwam deze metingen tegen van de wavecor tweeter, weliswaar de 4 ohm versie maar ik denk representatief:
https://hificompass.com/en/reviews/wave ... 11-tweeter

Ik weet niet of je zelf al vervormingsmetingen had gedaan, maar zoals ik in het andere topic al aangaf meestal is de opgave van de fabrikant de ondergrens. Opgegeven is 1500Hz. Is inderdaad de ondergrens, ervaring leert me dat deze tweeter met deze metingen het mooist klinkt vanaf 2kHz. Probleem is dat de 3de harmonische, zelfs bij het nominale 2,83V signaal niveau, omhoog schiet beneden 1500Hz, naar 1% vervorming op 1000Hz. Dit kan nog hoorbaar zijn in het samenspel met de middentoner. Liefst wil je K3 op 0,1% hebben, dat zou betekenen dat het filter op 1000Hz al 20dB demping moet geven. Dat vereist meer dan 24dB/oct. Maar op 2kHz zal het perfect werken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

jeroen_d schreef:
Ik weet niet of je zelf al vervormingsmetingen had gedaan, maar zoals ik in het andere topic al aangaf meestal is de opgave van de fabrikant de ondergrens. Opgegeven is 1500Hz. Is inderdaad de ondergrens, ervaring leert me dat deze tweeter met deze metingen...

Ik heb even gekeken in diverse Hobby Hifi's en Klang+Tons en begreep niet helemaal waarom de Seas DXT onder1kHz nog beter presteerde en bijvoorbeeld ook de waveguide audio SSP158/37 maar toen viel me op dat bij die tweeters de output al lang afgevallen was. En omdat er getest wordt bij gemiddeld 95% verwacht ik dat de absolute en niet de relatieve vervorming gemeten wordt. Dus, 20dB zachter spelen is ook vervorming naar 10% als ik het goed heb.

Als bovenstaande klopt, wordt het best lastig om goed te vergelijken. Wat wel duidelijk is, is dat bij veel ontwerpen met een lage overgangsfrequentie de tweeter op 500Hz dan op ca -25 tot -30dB zit. Bij het filter wat ik voorstelde ligt dit punt een stukje hoger.

Ik vond de vervormingsmeting van de in K+T 3/2019 voorgestelde Wavecor 2-weg (10" + waveguidetweeter) PowerCor Home. De overname is zeer laag, en van de vervorming zie je niets terug rondom het gebied waar de tweeter er in komt. Niet bij 85 dB en niet bij 95dB. Wat wel duidelijk is, is dat deze box met 30cm breedte een stuk breder is dan de MTM van Sander.
PowerCor Home SPL.png
PowerCor Home vervorming 95dB.png
jeroen_d schreef:
Probleem is dat de 3de harmonische, zelfs bij het nominale 2,83V signaal niveau, omhoog schiet beneden 1500Hz, naar 1% vervorming op 1000Hz. Dit kan nog hoorbaar zijn in het samenspel met de middentoner. Liefst wil je K3 op 0,1% hebben, dat zou betekenen dat het filter op 1000Hz al 20dB demping moet geven. Dat vereist meer dan 24dB/oct. Maar op 2kHz zal het perfect werken.
In de grafiek hierboven zie ik geen heel grote verslechtering onder 2kHz bij het filter @ 1050Hz...
PowerCor Home hoogdoorlaat.png
Ik kan niet zeggen dat ik de ervaring heb om op basis van de door Jeroen aangeleverde metingen te stellen dat 2 kHz bij deze tweeter prettig klinkt. Dit gaat ook niet samen met alle ontwerpen die ik zie met deze tweeter, deze tweeter wordt juist gekozen voor een lagere inzet. En ja, het klinkt altijd prettiger als je dat niet nodig hebt of gebruikt. Maar dan zou ik sowieso niet voor een 30mm tweeter gaan, en een andere opzet kiezen.
Voor een 2-weg biedt deze tweeter goede mogelijkheden om laag te filteren. Bij Hobby Hifi schreven ze ook 'eindelijk een tweeter die je vanaf 1000Hz kunt inzetten, zonder mitsen en maren'. Dat heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen. Maar op basis van de metingen die aan een complete box zijn verricht krijg ik nog steeds de indruk dat een steil filter rond 1kHz totaal geen probleem hoeft te zijn op basis van ontwerpvariabelen 'frequentie- en vervormingskarakterisitiek' van de totale box. Of het ook klinkt... dat is natuurlijk aan de oren.

Ik hoopte het verhaal wat te nuanceren, omdat ik denk dat wat niet logisch is, en voor velen nieuw, niet perse op voorhand al niet kan werken. Sander krijgen we wel zo ver dat hij 2 filters gaat maken, dus een mooi 2,5-weg filter zie ik ook graag gebouwd en getest worden. Daar is Hobby Hifi trouwens ook enorm fan van, hebben ze ook genoeg over geschreven - als dat al nodig was :mrgreen:
Tweety

Bericht door Tweety »

Ik vind het een heel interessante uitdaging die hier wordt aangegaan. Gaaf om de grenzen op te zoeken. Ik volg het experiment met grote interesse.
Ik heb geen ervaring met deze tweeter en ik ben zeer benieuwd wat de praktijk ervaringen nu gaan opleveren.

Ik had ook de opmerkingen in HH gelezen en vond 1000 Hz crossover wel een tikje gewaagd. Het hangt natuurlijk van af wat wordt nagesteefd.

Ik zie dat in de metingen bij Hificompass de -45 db net wordt aangetikt bij 2V (komt overeen met 90 dB geluidsdruk bij deze tweeter) en dit wordt maar een beetje hoger bij 4V. Blijkbaar kan ie best wel wat aan, want ook bij bv 500 Hz loopt de vervorming niet zoveel verder op bij die 4V, wat grofweg met een geluidsdruk van 96 dB overeen komt.

Ik heb maar een beperkte kennis van filteren. Vandaar ik volgende redenering eens voor leg:
Jeroen stelt dat 0,1% nagestreefd zou moeten worden. 3e orde filteren bij 1,5 kHz, levert een vermindering van 6 dB op 1,5 kHz en grofweg 9 dB verdere demping op bij 1 kHz. Dan komt ik bij elkaar toch op 15 dB vermindering? Met de -45 kom ik dan toch bij elkaar op -60 dB en dan komt toch overeen met 0,1% vervorming. Of klopt mijn redenering niet?
satefan

Bericht door satefan »

Tweety schreef:
Ik had ook de opmerkingen in HH gelezen en vond 1000 Hz crossover wel een tikje gewaagd.
Dat kan heel prima hoor. Ik draai een geruime tijd met een tweeter gecrossed op 1khz, 4e orde.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

met 22mm tweeter zonder waveguide toch?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tweety schreef:
Ik vind het een heel interessante uitdaging die hier wordt aangegaan. Gaaf om de grenzen op te zoeken. Ik volg het experiment met grote interesse.
Ik heb geen ervaring met deze tweeter en ik ben zeer benieuwd wat de praktijk ervaringen nu gaan opleveren.

Ik had ook de opmerkingen in HH gelezen en vond 1000 Hz crossover wel een tikje gewaagd. Het hangt natuurlijk van af wat wordt nagesteefd.

Ik zie dat in de metingen bij Hificompass de -45 db net wordt aangetikt bij 2V (komt overeen met 90 dB geluidsdruk bij deze tweeter) en dit wordt maar een beetje hoger bij 4V. Blijkbaar kan ie best wel wat aan, want ook bij bv 500 Hz loopt de vervorming niet zoveel verder op bij die 4V, wat grofweg met een geluidsdruk van 96 dB overeen komt.

Ik heb maar een beperkte kennis van filteren. Vandaar ik volgende redenering eens voor leg:
Jeroen stelt dat 0,1% nagestreefd zou moeten worden. 3e orde filteren bij 1,5 kHz, levert een vermindering van 6 dB op 1,5 kHz en grofweg 9 dB verdere demping op bij 1 kHz. Dan komt ik bij elkaar toch op 15 dB vermindering? Met de -45 kom ik dan toch bij elkaar op -60 dB en dan komt toch overeen met 0,1% vervorming. Of klopt mijn redenering niet?
Niet helemaal maar je hebt wel een punt. Je noemt 3de orde ik denk dat je 4de orde bedoelt. Die geeft met crossover op 1500Hz -14dB op 1000Hz. Dus het zou krap aan kunnen met mijn uitgangspunt van -60dB K3. Het is geen exacte wetenschap. Mijn ervaring heeft me geleerd niet teveel de grens op te zoeken voor het beste geluid. Dat is namelijk wat ik nastreef, dat is anders dan de grens opzoeken en dan constateren dat het prima klinkt. Gewoon verschillende uitgangspunten. Het is dus inderdaad wel relevant om mijn adviezen binnen mijn context te lezen vandaar dat de nuancering van Wouter op zijn plaats is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”