Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door SSassen »

Led schreef:
Tegelijkertijd heeft de internet opkomst absoluut gezorgd voor een grotere interesse in *elke* vorm van hobbyen en DIY'en.
Nou nee, wat je ziet zijn mensen die totaal zonder enige kennis of begrip van elektronica DIY modules van de goedkoopste Chinese aanbieder aan elkaar knopen en door schade en schande wijs worden. Dit terwijl enige mate van veilig werken, of de realisatie dat de wereldwijde afvalberg zo alleen maar groeit, totaal niet aan hun besteed is, want het is zo goedkoop allemaal dat het ze geen zak interesseert. Da's hoe vandaag de dag 'hobbyisten' bezig zijn met zelfbouwaudio, ik krijg er kromme tenen van en dan druk ik mij nog voorzichtig uit.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als ik kijk naar het aanbod merken en drivers kan ik niet anders dan stellen dat zelfbouw leeft...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Krijg stellig het idee dat er een nieuwe zelfbouwzaak gaat komen in de Beemster.... Er wordt daar druk getimmerd aan een nieuwe ontwerpen. :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Krijg stellig het idee dat er een nieuwe zelfbouwzaak gaat komen in de Beemster.... Er wordt daar druk getimmerd aan een nieuwe ontwerpen. :lol:
Zo'n botte hork als ik die klantenservice moet gaan leveren, ik ben bang dat dat niet de gouden combinatie is .. :shock: :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

wouter schreef:
Als ik kijk naar het aanbod merken en drivers kan ik niet anders dan stellen dat zelfbouw leeft...
Ja, waarvan 95% of meer van de materialen via het internet worden aangeschaft...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Zo'n botte hork als ik die klantenservice moet gaan leveren, ik ben bang dat dat niet de gouden combinatie is .. :shock: :mrgreen:
gaat wel foor fantastische verhalen en humorvolle reviews zorgen. ik zeg doen :bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Dat laat je toch doen door je Bijzonder Charmante Opblaaspop? :mrgreen:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
hoeveel van die merken leveren puur aan de zelfbouw? of kunnen ze met de betere logistiek van anno nu die kruimels er wel bij pakken?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
ds23man schreef:
gaat wel foor fantastische verhalen en humorvolle reviews zorgen. ik zeg doen :bakkie:
Dat dan weer wel inderdaad :rofl: ...
ray5150

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
SSassen schreef:
ds23man schreef:
Dat laat je toch doen door je Bijzonder Charmante Opblaaspop? :mrgreen:
Dat is flauw... =; #doeslief
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hoezo? Het was zijn eigen grap. :relax:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
....

de "nieuwe shops die het wel redden", zijn totaal anders dan de 'oude' winkels: het zijn webshops met een totaal ander kostenplaatje dan een winkel. geen luisterruimte met voor vele duizenden euro's aan demo speakers, geen duur pand, geen winkelpersoneel. in combinatie met wat ik onderstaand schrijf kan je dat business model gewoon niet meer kostendekkend volhouden.
Inderdaad. trek het geheel nou eens in een breder perspectief, de hele audio/video branche. pak 'm beet een jaar of 30 geleden waren de grote steden vergeven van de radio en TV zaken. Rovato, Radio Modern, Allwave, Elektrorama, It's, Foppen en Scheer, RAF en een hele golf kleine en grotere buurtzaken. die zijn allemaal verdwenen. is dat omdat de vraag is afgenomen ?, nee, natuurlijk niet. veel mensen hebben meer dan ooit elektronica in huis, en er zijn meer mensen dan ooit tevoren in dit land. die functie is allemaal overgenomen door webshop's als Coolblue en Bol.com. hele volkstammen die een wasmachine, televisie, laptop, enz ongezien bestellen zonder het artikel irl te hebben gezien of uitgeprobeerd hebben. Ik laat de high-end zaken nu even buiten beschouwing. heb de indruk dat die daar iets minder last van hebben, op zich logisch als je een versterker of luidsprekers van ettelijke duizenden euro's koopt je dat eerst wilt bekijken en vooral beluisteren. maar dat zijn er volgens mij ook al een stuk minder dan een paar decennia geleden. in dat licht bezien is het niet zo heel vreemd dat er geen markt (meer) is voor een fysieke winkel in zelfbouw luidsprekers (wat natuurlijk ook maar een marginale randzaak is in de bruin-en-witgoedhandel.)
toetertje

Bericht door toetertje »

ray5150 schreef:
wouter schreef:
Ja, waarvan 95% of meer van de materialen via het internet worden aangeschaft...
Soms heb je ook geen keus, hier in de wijde omtrek, is er niets van betekenis te koop.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Hoezo? Het was zijn eigen grap. :relax:
Dat betekent niet ... (moet ik dit echt uit gaan leggen?)
ray5150

Bericht door ray5150 »

toetertje schreef:
ray5150 schreef:
wouter schreef:
Soms heb je ook geen keus, hier in de wijde omtrek, is er niets van betekenis te koop.
Begrijpelijk. het is ook een kettingractie als het ware, zelfs als mensen van goede wil zijn en de winkelier zijn omzet willen gunnen, denken ze wel twee keer na voor ze in de auto stappen om 100 km oid te rijden voor ze bij die winkel zijn.

Je het ook bij computerzaken, er zaten er hier heel wat in de omgeving, zeg maar 10 jaar terug.
Ik had een tijdje terug op een zaterdagmorgen een simpele SSD nodig, ik dacht even hier iets in de buurt op te pikken. niet dus, de meeste zijn verdwenen, of veranderd tot service en reparatiezaak die geen verkoop meer doet, en de enkele die er nog was rekende de hoofdprijs waardoor ik zelfs met verzendkosten erbij nog goedkoper uit was bij een internet bestelling.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Alles valt te herleiden tot de opkomst van het internet nu pakweg 25 jaar geleden, sindsdien is er geen consument meer die niet even langs een pricewatch gaat alvorens een aankoop te doen. Dit geld onverkort voor onze hobby en zegt mijns inziens ook helemaal niets over de interesse, die is alleen maar gegroeid. Alleen waar je in 1995 voor je kennis en kunde nog aangewezen was op lokale tijdschriften en zaken ala S&C kan je tegenwoordig echt alles online vinden en bestellen.

Na de detailhandel staat nu het gehele dealer:distributeur:fabrikant afzetkanaal onder druk door direct aan eindgebruiker leverende fabrikanten op platvormen zoals alibaba, banggood, wish etc. Ik heb al MOQ's van 5 voorbij zien komen. De hier eerder gedeelde youtube van eeblog laat feilloos zien waarom : de 2.5 kostprijs multiplier kan via dit soort platvormen prima naar 1.2, de vraag is hoelang de Seasen en Scanspeaks van deze wereld het nog volhouden om hun dealerkanaal intact te houden.
Loekie

Bericht door Loekie »

Als je niet vernieuwend bent, kun je het vergeten.
Kijk naar Dutch en Dutch met een product concept obv bij elkaar geschraapte ideeën van derden. Dat is best slim en werkt een tijdlang. Maar tegen de tijd dat andere partijen grootschalig eenzelfde concept tegen lagere kosten in de markt zetten en D & D de eigen R&D hebben laten versloffen, is het ook passé.
S&C was in geen enkel opzicht vernieuwend en dus is het over. Gezellig misschien, maar veel te behouden allemaal.
Het probleem in deze business is een te groot vertrouwen in het eigen kunnen. Dit terwijl eigenlijk alleen krachten bundeling tot goede resultaten kan leiden; niemand kan alles alleen. Zeker niet in een digitale wereld waar bovendien design een belangrijke rol speelt. En vergeet een doordachte marketing niet. Wie presteert dat in z'n eentje?
Dat het zou gaan om een uitstervende hobby van oude mannen zie ik als een zwak excuus voor eigen onkunde.
Latent bestaat er een enorme behoefte aan slimme elektronica in de wereld.
Laatst gewijzigd door Loekie op wo 01 apr 2020, 0:04, 4 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zwak excuus voor onkunde? Wat bedoel je precies? Hobby en commercie zijn twee verschillende dingen, het gros van de hobbyisten vindt voldoening in zelfbouw en hebben niet de intentie of de interesse om er iets commercieels mee te gaan doen. Sterker nog, het gros van dit soort zelfbouw projecten heeft nul commercieel potentieel. De hobbyisten die hun hobby hebben uitgebouwd tot beroep en daar hun boterham mee verdienen zijn op een hand te tellen.
richard

Bericht door richard »

De hobbyisten die hun hobby hebben uitgebouwd tot beroep en daar hun boterham mee verdienen zijn op een hand te tellen.
Daarmee is het ook geen hobby meer.

Dat zie je toch overal waar vakmanschap of creativiteit geweldig kunnen zijn maar zakelijk inzicht ontbreekt. Van Gogh heeft maar een schilderij verkocht.
Afbeelding
Broddelwerk dan wel weer.
Laatst gewijzigd door richard op di 31 mar 2020, 23:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Loekie

Bericht door Loekie »

SSassen schreef:
Zwak excuus voor onkunde? Wat bedoel je precies? Hobby en commercie zijn twee verschillende dingen, het gros van de hobbyisten vindt voldoening in zelfbouw en hebben niet de intentie of de interesse om er iets commercieels mee te gaan doen. Sterker nog, het gros van dit soort zelfbouw projecten heeft nul commercieel potentieel. De hobbyisten die hun hobby hebben uitgebouwd tot beroep en daar hun boterham mee verdienen zijn op een hand te tellen.
Ik heb het niet over de hobby. Het gaat hier om S&C die de deuren sluit.
Het zoveelste verlies, jammer.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

wouter schreef:
Kijk, Tom is nou echt een oude baas, één die de hobby in kinderschoenen heeft zien staan en de noodzaak of het voordeel tov een fabrieksluidspreker nog vanuit economisch perspectief als mede argument voor ogen heeft.

Voor mij staat genieten van muziek niet voorop, daarvoor ben ik beter af bij een commercieel ontwerp omdat ik dan niet continu mijn consessies evalueer ipv muziek luister.
Je reactie is behalve licht beledigend, ook nogal schrikbarend om de tweede alinea: gaat het om het genieten van muziek, dan ben je beter af met een commercieel ontwerp! Zeker zelf commercieel actief?
Om het maar minder diplomatiek te zeggen: veel van de huidige zelfbouwers hebben nauwelijks nog een benul van de technische of fysische achtergrond van waar ze mee bezig zijn, en zijn daarin ook niet geïnteresseerd. Men doet meesmuilend over de groeplooptijd van basreflex luidsprekers, terwijl men nauwelijks weet wat dat eigenlijk is.
Men kan zich de meest elementaire relaties tussen de eigenschappen van een driver en het daarbij passende boxvolume niet voor de geest halen als er geen hulp van een software pakket beschikbaar is. En is geen enkele interesse te ontwaren in de principes en de achtergronden, alleen in de indruk die een ontwerp maakt op de omstanders.
Het moet worden gezegd dat de commerciële aanbieders, vooral de zelfbouwwinkels, aan deze situatie royaal hebben bijgedragen. Voorlichting bestond vooral uit commerciële, op niks gebaseerde prietpraat. Baarlijke nonsense van het niveau Sterreclame. Geen wonder dat er geen serieuze generatie zelfbouwers is ontstaan. Onpartijdige, niet-commerciële voorlichting is door het opkomen van internet vrijwel verdwenen. Waar zou de zelfbouwer dan nog zinnige informatie vandaan moeten halen? Deze hobby is ten dode opgeschreven, en heeft dat aan zichzelf te danken.
Beetje chagrijnig, maar dat mag,
Tom.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

goedemorgen zeg, wat een een passende afsluiter.

jammer dat je mijn opmerking licht beledigend vindt, of zo ervaart althans. Het lastige van taal is dat het onderhevig is aan tijd(geest). Tegenwoordig is iemand een (eind)baas noemen een groot compliment want daarmee doel je op de autoriteit in de kwestie. Het is taal van de jeugd (mijn werk) en een tikje bedoeld als woordgrap op het woord oude "bazen". De kennis zit met name bij een groep oudere zba-ers.

Mijn respect voor jou als persoon, voor jouw kennis en jouw bijdragen kan niet genoeg onderstreept worden, dus bij deze dan nog maar een keer!

"zeker commercieel actief", zeker, maar niet in zelfbouw home audio. Laat staan dat je mijn onderbouwde opmerking zo mag uitleggen zo als jij deed.
Ik word rusteloos van muziek luisteren via mijn eigen projecten, omdat je per album soms wel aanpassingen zou willen doen.

Ik heb ooit een gerestaureerd setje Translators geruild voor mijn jeugdliefdes: Infinity Overture 1 (voor 200,- euro op marktplaats te vinden), tot het moment dat ik de Daudio C1 in de kamer zal neerzetten, die vanwege mijn klushuis nog niet in de woonkamer staan. Misschien ooit, maar geen zelfbouw.

En vergeet ook niet: ik heb niet professioneel gewerkt in de audio zoals jij, vrijwel niemand hier. Hoezo stel je dat er weinig interesse is voor achtergronden? Ik verdiep me dat dingen, maar ik ga niet naar het verleden als computers niet bestaan en ik ben geen luidspreker noch software ontwikkelaar. Ik weet ook niet hoe mijn laptop of mijn tv in elkaar zitten, ik heb ook de natuur- en wiskundige achtergrond niet om er zo in te duiken.

En dan ben ik blijkbaar daarin niet alleen als ik jouw mening over de goegemeente hier lees. Nou, misschien vergeet je even welke vaardigheden jij verworven hebt? Het is uitzonderlijk voor een zba forum, maar verwijt dat niemand: je bent van de tijd voor de simpele software en hebt dit jaren professioneel gedaan. Er zitten hier hobbyisten hè, gelukkig ook (oud)professionals.

In je extreem uitvoerige TL vergelijking bleek enerzijds je vaardigheden met BEM materie/software te kunnen werken, maar ook hoe eenvoudig dichtbij iets als Ajhorn in de buurt van je resultaat kwam. Als het nou niet anders kon dan zoals jij deed dan zou ik meer gemotiveerd zijn er dieper in te duiken. Maar op dit momenteel ik ook nog genoeg op andere gebieden.

Met respect!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Beste Tom,

Ook hier louter bewondering en respect voor je vakkennis en ervaring, echter ook richting jou doe ik de handreiking die ik eerder richting Peter deed: deel deze kennis, op een begrijpelijke en liefst heel praktische wijze. Verkondigen dat de hobby dood is door gebrek aan kennis bij de zelfbouwers terwijl je zelf de mogelijkheid hebt het verschil te maken is eeuwig zonde. Ik leer graag van de 50 jaar aan ervaring die je hebt, maar dan moet je uiteraard wel goesting en geduld hebben om dit met belangstellenden te willen delen.

Groeten,

Sander.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beste Sander, de neiging van een aantal hier om anderen steeds persoonlijk de maat te willen nemen om de simpelste dingen nodigt in het geheel niet uit. Dat was ooit wel eens anders. De communicatie verloopt hier deels in one-liners naar elkaar i.p.v. een gesprek met elkaar. Daar ga ik i.i.g. echt geen moeite en tijd meer in steken.

@Tom

Wat betreft inhoudelijke kennis was dat destijds niet anders dan nu. De amateur bouwer had ook niet veel andere keus dan de bouwboekjes van Philips en de Muiderkring en later Elektuur specials. Veel theorie was daar ook niet in te vinden terwijl Beranek dat in de jaren '50 al aardig had opgeschreven. De echte ontwikkelingen en onderzoeken werden gepubliceerd in het Journal of the Audio Engineering Society. Om dat blad te kunnen bemachtigen moest je lid zijn van die Society. Een vrij kostbare aangelegenheid. En dat lid worden viel voor de pro's niet eens mee, laat staan voor de amateur bouwer. Daar ging een ballotage aan vooraf. Kortom die kennis bleef voor het publiek zorgvuldig verborgen. De enige publieke toegang tot het JAES was via de universiteitsbibliotheek. En die was destijds ook niet algemeen toegankelijk. Het enige latere boek waar substantieel de theorie in behandeld werd was van Dickason. Helaas een warrig geschreven hap-snap boek waar voor velen geen doorkomen aan was. Je moest de materie eigenlijk al beheersen om het boek te kunnen begrijpen. Later heeft Linkwitz als een van de weinige veel bijgedragen met zijn site om de complexe materie inzichtelijk te maken voor de leek. Velen hebben ook niet de wiskundige bagage dan wel scholing om met de theorie overweg te kunnen. Daarentegen zijn het wel enthousiaste zelfbouwers.

En wat je de winkels als S&C wel na kunt geven: Naast veel bouwvoorbeelden was daar ook een uitgebreide boekenplank met allerhande theorie en bouwboeken. En ja ook de anthology of the journal of the aes: https://www.google.nl/search?sxsrf=ALeK ... 5&bih=1003 Daar zijn o.a. de originele papers te vinden van Thiele en Small. Maar gek genoeg de behandeling van de PR door T&S weer niet.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr schreef:
... De echte ontwikkelingen en onderzoeken werden gepubliceerd in het Journal of the Audio Engineering Society. Om dat blad te kunnen bemachtigen moest je lid zijn van die Society. Een vrij kostbare aangelegenheid. En dat lid worden viel voor de pro's niet eens mee, laat staan voor de amateur bouwer. Daar ging een ballotage aan vooraf. Kortom die kennis bleef voor het publiek zorgvuldig verborgen. De enige publieke toegang tot het JAES was via de universiteitsbibliotheek....
Daarom was ik ook erg blij dat ik als student in de 80er jaren toegang had tot de TU-bibliootheek in Delft. Heel wat uurtjes heb ik daar (oude) artikelen van JAES gelezen.
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”