Hulp bij buizen...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hoka
Berichten: 109
Lid geworden op: za 02 feb 2008, 16:54

Hulp bij buizen...

Bericht door hoka »

Wie kan mij helpen met het onderstaande schema:
Screenshot 2020-03-30 at 12.53.09.png
Wat voor transistoren moet ik hier voor gebruiken?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Hulp bij buizen...

Bericht door RobertD »

Er gaat 4mA doorheen en ze staan op een lage spanning. Een gewone BC547 moet het al doen denk ik zo.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp bij buizen...

Bericht door Ah!buis »

Beetje raar schema, rechtse 6N3P zit er voor spek en bonen bij.
Bij de kathode stellen ze twee weerstanden parallel voor van gangbare waardes en elders 90k ipv 91k, 392 ipv 390 en 392k ipv 390k, om moeilijk te doen ?
De stroom door de LED is ook nogal hoog voor de tegenwoordige 2mA soort.Kunnen gerust 3x groter, 820 en 1k8.
Die 1k regelbaar komt op ong 300ohm uit, 500ohm regelbaar lijkt dan beter.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hulp bij buizen...

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Beetje raar schema, rechtse 6N3P zit er voor spek en bonen bij.
Zal wel zijn om de spanningsversterking te verlagen. Maar had ook bereikt kunnen worden met tegenkoppeling. (vies woord, ik weet het.. :mrgreen: )

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp bij buizen...

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Ah!buis schreef:
Beetje raar schema, rechtse 6N3P zit er voor spek en bonen bij.
Zal wel zijn om de spanningsversterking te verlagen. Maar had ook bereikt kunnen worden met tegenkoppeling. (vies woord, ik weet het.. :mrgreen: )

groet,
Aat
Is een buis met µ=~34, bijv. halve ECC82 (of als die te duur is in vergelijking met een rus, een 5963) voor minder versterking.
Anne
hoka
Berichten: 109
Lid geworden op: za 02 feb 2008, 16:54

Re: Hulp bij buizen...

Bericht door hoka »

Dank voor de antwoorden! Het is de driver van de Nishiki versterker van Wim de Haan (is die nog ergens te bereiken?)

Staat die halve 3NP niet gewoon parallel aan de linker helft? (is dat kruis boven de rechter helft misschien bedoeld als verbinding?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp bij buizen...

Bericht door Ah!buis »

hoka schreef:
Staat die halve 3NP niet gewoon parallel aan de linker helft? (is dat kruis boven de rechter helft misschien bedoeld als verbinding?
Als je de twee anodes aan elkaar zet komt er niks meer uit.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hulp bij buizen...

Bericht door AatV »

hoka schreef:
Dank voor de antwoorden! Het is de driver van de Nishiki versterker van Wim de Haan (is die nog ergens te bereiken?)
Volgens mij is Wim de Haan een aantal jaren geleden overleden. Had een website maar die is al lang "uit de lucht".
Er hebben destijds nog wat ontwerpen van zijn hand in de Elektuur Audiospecials gestaan.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Hulp bij buizen...

Bericht door Lampje »

Wim is gelukkig nog springlevend. Heb hem onderlaatst nog gezien. Zal eens kijken of ik zijn E-mailadres kan vinden.
Plaats reactie