Hulp bij buizen...
Moderator: Beheerdersteam
Hulp bij buizen...
Wie kan mij helpen met het onderstaande schema:
Wat voor transistoren moet ik hier voor gebruiken?
Wat voor transistoren moet ik hier voor gebruiken?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Hulp bij buizen...
Er gaat 4mA doorheen en ze staan op een lage spanning. Een gewone BC547 moet het al doen denk ik zo.
Re: Hulp bij buizen...
Beetje raar schema, rechtse 6N3P zit er voor spek en bonen bij.
Bij de kathode stellen ze twee weerstanden parallel voor van gangbare waardes en elders 90k ipv 91k, 392 ipv 390 en 392k ipv 390k, om moeilijk te doen ?
De stroom door de LED is ook nogal hoog voor de tegenwoordige 2mA soort.Kunnen gerust 3x groter, 820 en 1k8.
Die 1k regelbaar komt op ong 300ohm uit, 500ohm regelbaar lijkt dan beter.
Anne
Bij de kathode stellen ze twee weerstanden parallel voor van gangbare waardes en elders 90k ipv 91k, 392 ipv 390 en 392k ipv 390k, om moeilijk te doen ?
De stroom door de LED is ook nogal hoog voor de tegenwoordige 2mA soort.Kunnen gerust 3x groter, 820 en 1k8.
Die 1k regelbaar komt op ong 300ohm uit, 500ohm regelbaar lijkt dan beter.
Anne
Re: Hulp bij buizen...
Zal wel zijn om de spanningsversterking te verlagen. Maar had ook bereikt kunnen worden met tegenkoppeling. (vies woord, ik weet het..Ah!buis schreef:Beetje raar schema, rechtse 6N3P zit er voor spek en bonen bij.
groet,
Aat
Re: Hulp bij buizen...
Is een buis met µ=~34, bijv. halve ECC82 (of als die te duur is in vergelijking met een rus, een 5963) voor minder versterking.AatV schreef:Zal wel zijn om de spanningsversterking te verlagen. Maar had ook bereikt kunnen worden met tegenkoppeling. (vies woord, ik weet het..Ah!buis schreef:Beetje raar schema, rechtse 6N3P zit er voor spek en bonen bij.)
groet,
Aat
Anne
Re: Hulp bij buizen...
Dank voor de antwoorden! Het is de driver van de Nishiki versterker van Wim de Haan (is die nog ergens te bereiken?)
Staat die halve 3NP niet gewoon parallel aan de linker helft? (is dat kruis boven de rechter helft misschien bedoeld als verbinding?
Staat die halve 3NP niet gewoon parallel aan de linker helft? (is dat kruis boven de rechter helft misschien bedoeld als verbinding?
Re: Hulp bij buizen...
Als je de twee anodes aan elkaar zet komt er niks meer uit.hoka schreef:Staat die halve 3NP niet gewoon parallel aan de linker helft? (is dat kruis boven de rechter helft misschien bedoeld als verbinding?
Anne
Re: Hulp bij buizen...
Volgens mij is Wim de Haan een aantal jaren geleden overleden. Had een website maar die is al lang "uit de lucht".hoka schreef:Dank voor de antwoorden! Het is de driver van de Nishiki versterker van Wim de Haan (is die nog ergens te bereiken?)
Er hebben destijds nog wat ontwerpen van zijn hand in de Elektuur Audiospecials gestaan.
groet,
Aat
Re: Hulp bij buizen...
Wim is gelukkig nog springlevend. Heb hem onderlaatst nog gezien. Zal eens kijken of ik zijn E-mailadres kan vinden.
