Ik zie het artikel van Bert al aankomen: "Applying drugs makes auditory sense"bert stoltenborg schreef:Gewoon een setje speakers van de Action aan de laptop hangen en daarna investeren in de juiste drugs!
Werking diffusor
Moderator: Beheerdersteam
Re: Werking diffusor
Re: Werking diffusor
Mooi allemaal. Inmiddels ben ik nog steeds niet overtuigd van de werking van die 'RPG-in-RPG'-diffusor en heeft me ook nog niemand kunnen meenemen in de overtuiging dat laterale -of zo u wilt azimutale- reflecties nu zo onschadelijk zouden zijn. Mijn oren (daar gaan we weer met de fenomenologie) zeggen me ten aanzien van dat laatste wat anders.
Dus nog een stelling: als je toch absorptie moet toevoegen aan een luisterruimte (vanwege verhogen galmstraal, verlagen T-60 of zo), doe dat dan op de plaatsen waar je ook de intensiteit van eerste reflecties in het horizontale vlak kunt aanpakken. De absorptie moet daarbij wel relatief breedbandig en relatief constant zijn, maar je mag in acht nemen dat het gehoor vooral midden- en hoge frequenties gebruikt voor lokalisatie. Ook zijn reflecties natuurlijk alleen te definiëren aan de hand van geometrische modellen, met hun beperkingen.
Dat gaat dus redelijk in tegen wat bv. Toole als aanbeveling meegeeft (hoofdstuk 8 ). Maar wat achter die aanbeveling zit, blijft me bezig houden. Zijn wij nu min of meer professionele luisteraars of zijn we 'listeners simply enjoying the music'? In dat laatste geval had Dr. Amar Bose toch gelijk hè?
Dus nog een stelling: als je toch absorptie moet toevoegen aan een luisterruimte (vanwege verhogen galmstraal, verlagen T-60 of zo), doe dat dan op de plaatsen waar je ook de intensiteit van eerste reflecties in het horizontale vlak kunt aanpakken. De absorptie moet daarbij wel relatief breedbandig en relatief constant zijn, maar je mag in acht nemen dat het gehoor vooral midden- en hoge frequenties gebruikt voor lokalisatie. Ook zijn reflecties natuurlijk alleen te definiëren aan de hand van geometrische modellen, met hun beperkingen.
Dat gaat dus redelijk in tegen wat bv. Toole als aanbeveling meegeeft (hoofdstuk 8 ). Maar wat achter die aanbeveling zit, blijft me bezig houden. Zijn wij nu min of meer professionele luisteraars of zijn we 'listeners simply enjoying the music'? In dat laatste geval had Dr. Amar Bose toch gelijk hè?
Re: Werking diffusor
Mja. Ik denk dat het aan je opstelling ligt. Als je redelijk vrijstaande speakers hebt, is elimineren van reflecties in het horizontale vlak misschien niet gewenst. Toole raadt wel aan om in ieder geval de vloer- en evt. plafondreflectie aan te pakken. Vrij logisch.markbakk schreef:Mooi allemaal. Inmiddels ben ik nog steeds niet overtuigd van de werking van die 'RPG-in-RPG'-diffusor en heeft me ook nog niemand kunnen meenemen in de overtuiging dat laterale -of zo u wilt azimutale- reflecties nu zo onschadelijk zouden zijn. Mijn oren (daar gaan we weer met de fenomenologie) zeggen me ten aanzien van dat laatste wat anders.
Dus nog een stelling: als je toch absorptie moet toevoegen aan een luisterruimte (vanwege verhogen galmstraal, verlagen T-60 of zo), doe dat dan op de plaatsen waar je ook de intensiteit van eerste reflecties in het horizontale vlak kunt aanpakken. De absorptie moet daarbij wel relatief breedbandig en relatief constant zijn, maar je mag in acht nemen dat het gehoor vooral midden- en hoge frequenties gebruikt voor lokalisatie. Ook zijn reflecties natuurlijk alleen te definiëren aan de hand van geometrische modellen, met hun beperkingen.
Dat gaat dus redelijk in tegen wat bv. Toole als aanbeveling meegeeft (hoofdstuk 8 ). Maar wat achter die aanbeveling zit, blijft me bezig houden. Zijn wij nu min of meer professionele luisteraars of zijn we 'listeners simply enjoying the music'? In dat laatste geval had Dr. Amar Bose toch gelijk hè?
Re: Werking diffusor
Op deze plek is lea.coch begonnen met inhaken in de discussie, dit is afgesplitst naar een nieuw onderwerp: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =9&t=15718
Re: Werking diffusor
Wat hij ook aanraadt, herinner ik me, is de vloerreflecties ongemoeid te laten, omdat een geluidsbron zonder vloerreflectie erg onnatuurlijk klinkt.Ronkel schreef:Toole raadt wel aan om in ieder geval de vloer- en evt. plafondreflectie aan te pakken. Vrij logisch.
Re: Werking diffusor
Hoe ziet zo'n 'poly' er uit? Ik kan geen plaatje van een “E-B Plate” van Ready Acoustics vinden.bert stoltenborg schreef:Een van de geinige dingen van een QRD is ook, dat als je het prime number opvoert, het steeds meer op een poly gaat lijken. dus een buisvorm, waarvan je intuitief al denkt dat het geluid wel aardig speidt.
Re: Werking diffusor
Klopt helemaal. Reflecties zijn een belangrijk element voor het (menselijk) lokalisatie-systeem. Zonder indirect geluid (de reflecties), geen drie-punts meting en heb je geen referentie om de locatie-bepaling te doen. Wat je niet wil is dat de de room-mode een bepaalde frequentie sterk uitvergroot natuurlijk.Wieger61 schreef:Wat hij ook aanraadt, herinner ik me, is de vloerreflecties ongemoeid te laten, omdat een geluidsbron zonder vloerreflectie erg onnatuurlijk klinkt.Ronkel schreef:Toole raadt wel aan om in ieder geval de vloer- en evt. plafondreflectie aan te pakken. Vrij logisch.
Satefan
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Werking diffusor
Dat doen ze in controleruimten ook meestal; als de vloerreflectie wordt geëlimineerd vinden veel mensen dat onplezierig.Wieger61 schreef:Wat hij ook aanraadt, herinner ik me, is de vloerreflecties ongemoeid te laten, omdat een geluidsbron zonder vloerreflectie erg onnatuurlijk klinkt.Ronkel schreef:Toole raadt wel aan om in ieder geval de vloer- en evt. plafondreflectie aan te pakken. Vrij logisch.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Werking diffusor
Een poly is een (array van) cilindervormen die geluid spreiden.Wieger61 schreef:Hoe ziet zo'n 'poly' er uit? Ik kan geen plaatje van een “E-B Plate” van Ready Acoustics vinden.bert stoltenborg schreef:Een van de geinige dingen van een QRD is ook, dat als je het prime number opvoert, het steeds meer op een poly gaat lijken. dus een buisvorm, waarvan je intuitief al denkt dat het geluid wel aardig speidt.
https://www.google.nl/search?q=poly+dif ... 20&bih=916
Die EB-plaat was een dikke plasticplaat die in een Chameleon absorber past en die als poly werkt. Ding is nooit op de markt gebracht, ik vermoed dat er onenigheid was bij Ready Acoustics over de te volgen bedrijfs- en marktstrategie.
Re: Werking diffusor
Dank! Men koos voor wat minder werkt, maar dankzij naam en ingewikkelde wiskunde beter verkoopt, is mijn inschatting.
Re: Werking diffusor
Als je ze wil nabouwen, welke dimensies in welk frequentiegebied heb je dan nodig? Ik vind alleen uit 1944 het paper van Volkman over Polycylindrical Diffusers in de JASA 1944.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Werking diffusor
Vooral vanwege trail & error verbeteracties. Een set eenvoudige WDS-7 diffusors één meter achter mijn luisterplek beïnvloedde al het stereobeeld, hoorbaar als ik dichter tegen de achterwand ga luisteren. Ten tweede begrijp ik uit het verhaal van en over Bech dat plafondreflectie de klankkleur op de luisterplek beïnvloedt. Hoe zou een houten 'baldakijn' bij mij die veranderen? Mijn ervaring is dat je al zoekend onder stenen diamanten kunt vinden.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Werking diffusor
Ik neem aan dat dit boek hier wel bekend is. Zo niet, dan bij deze:
over alle vormen van akoestische behandeling en het hoe en waarom. Van absorptie, via diffusie naar STC normen en hoe deze te halen:
Master Handbook of Acoustics.
over alle vormen van akoestische behandeling en het hoe en waarom. Van absorptie, via diffusie naar STC normen en hoe deze te halen:
Master Handbook of Acoustics.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Werking diffusor
Absorptie en diffusie hebben niets te maken met STC. STC is de Trump-variant van Rw en heeft met geluidsisolatie te maken.Jamesblond schreef:Ik neem aan dat dit boek hier wel bekend is. Zo niet, dan bij deze:
over alle vormen van akoestische behandeling en het hoe en waarom. Van absorptie, via diffusie naar STC normen en hoe deze te halen:
Master Handbook of Acoustics.
Bovendien kun je STC niet gebruiken als het over de isolatie van muziek gaat omdat STC (en Rw) laagfrequent geluid niet meewegen terwijl dat is wat je wilt isoleren.
Verder is het wel een aardig boek hoewel er ook een hoop instaat dat veel te kort door de bocht gaat, wat mij betreft.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Werking diffusor
Kwam dit tegen:
https://woodupp.nl/product/akupanel/
Zo te zien een leuk product, demping met wat diffusie.
https://woodupp.nl/product/akupanel/
Zo te zien een leuk product, demping met wat diffusie.
