Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Henkjan »

1 keer geloof ik, maar niet met dat ding van de B77, maar zo een met t armpjes die de tape vasthielden aan beide kanten van t mes
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Met de armpjes was voor zwakkelingen. :mrgreen: Paar jaar geleden al mijn rollen aanlooptape in diverse kleuren in de kliko gepleurd, soms moet je een era afsluiten...
Shadow

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Gaat er om of je dat ding ooit wel eens gebruikt hebt Joram....
Ik heb 2 Grundigs, 1 Philips en 2 Akai 201D’s versleten Gerhard, wat denk je zelf? Oude opname’s van de radio, Stompin’ (VPRO / Roel Bentz vd Berg) Boom Boom (belg), Ronflonflon, Dik voor mekaar Show, Lach of ik Schiet show, losvast, noem het maar op, heb het helemaal stukgedraaid O:) dan alle lp’s die m’n vader kocht gingen op tape en dan bleef de lp nieuw, alles van Clapton, Neil Young, Johnny Winter, Hendrix, alles wat op Woodstock stond eigenlijk O:)

Stompin’ was wel m’n favoriet, hoop leuk spul kwam daar voorbij :rock:
John P

Bericht door John P »

Pjotr schreef:
Bèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèè
FOUT!
:D
Ik ben blij dat ik naar buiten mag omdat ik een jonge god ben. :yeah:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Shadow schreef:
ds23man schreef:
Gaat er om of je dat ding ooit wel eens gebruikt hebt Joram....
Ik heb 2 Grundigs, 1 Philips en 2 Akai 201D’s versleten Gerhard, wat denk je zelf? Oude opname’s van de radio, Stompin’ (VPRO / Roel Bentz vd Berg) Boom Boom (belg), Ronflonflon, Dik voor mekaar Show, Lach of ik Schiet show, losvast, noem het maar op, heb het helemaal stukgedraaid O:) dan alle lp’s die m’n vader kocht gingen op tape en dan bleef de lp nieuw, alles van Clapton, Neil Young, Johnny Winter, Hendrix, alles wat op Woodstock stond eigenlijk O:)

Stompin’ was wel m’n favoriet, hoop leuk spul kwam daar voorbij :rock:
Stompin’ met stoffer en bands :goedzo: Dan kon je Fons Dellen - De wilde wereld vast ook wel waarderen.
Led

Bericht door Led »

jeroen_d schreef:
Met alles wat je schrijft onderbouw je slechts dat het openhouden van een winkel onhoudbaar is en geef je dus Speakerenco Haarlem gelijk met het sluiten van de deuren. Jouw dank gaat uit naar online shops, magazines en een forum.
Dan heb je niet goed gelezen. Wat die online shops, magazines en forums gaven was informatie, enthousiasme, en vernieuwing.
Wat S&C me gaf was dat ik kwam binnenlopen om iets te halen en vertelde dat ik m'n eerste speakers aan het bouwen was, en ik daarop een "Okay... nee sorry dat heb ik niet" kreeg.

Geen vraag naar wat ik aan het bouwen was, geen interesse. Ik keek rond en ik zag modellen staan uit een standaard catalogus, 4 jaar oud.
Geen posters aan de muur met "16 juni 2020 begint onze cursus speakers bouwen, doe mee!".

Ik WOU notabene speakers bouwen en ik vond het al een downer om daar geweest te zijn.
Hoe zou het dan voelen voor iemand die gewoon even rond komt kijken om te checken of zelf bouwen iets voor haar/hem is?

De winkels die uitsterven zijn de winkels die slechts onderdelen doorverkopen. Die krijg je op internet ook wel, en vast goedkoper.
Dat is mijn hele punt - als je een fysieke winkel hebt in 2020, moet je iets bieden dat een internet shop niet biedt.
Enthousiasme. Uitleg. Neem me mee aan de hand en zorg dat ik samen met je tot een mooi idee kom.
Als je dat doet vind ik het geen probleem om 20 euro meer te betalen voor die ene driver, als je me maar vertelt hoe ik hem goed gebruik.
Want serieus, als je dat niet doet - waarom zou ik dan in godesnaam in 2020 nog bij jou kopen ipv op internet?

Zorg voor interactie - organiseer een cursus, een spreekavond met uitleg..
Als er een winkel in haarlem geweest was die 2000 euro geinvesteerd had in een zaagtafel had ik daar de afgelopen 4 jaar al minstens 6 speakers komen bouwen.
Waarom heb ik S&C nooit actief gezien op dit forum om mensen the enthousiasmeren? Waarom heb ik S&C nooit gezien op de grootste DIY speaker groups op Facebook?
Ik kan nu "Speaker en co" intypen op facebook en ze zijn er niet!

Alles was beter geweest dan "we hebben de ScanSpeak catalogus van 2017 en that's it".
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja en nee, dit werkt misschien in jouw specifieke geval zo en is dus hoe jij persoonlijk tegen zaken aankijkt. Het gros van de mensen zijn echter asociale klootzakken en gaan bijvoorbeeld bij S&C informatie inwinnen, laten zich van A tot Z informeren, krijgen wellicht een gedetailleerde offerte mee en bestellen dan bij de goedkoopste online aanbieder en spugen daarmee S&C in het gezicht.
dre

Bericht door dre »

Precies zo inderdaad!
Maar hoe kan je dat voorkomen......
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Led schreef:
Enthousiasme. Uitleg. Neem me mee aan de hand en zorg dat ik samen met je tot een mooi idee kom.
Als je dat doet vind ik het geen probleem om 20 euro meer te betalen voor die ene driver, als je me maar vertelt hoe ik hem goed gebruik.
Want serieus, als je dat niet doet - waarom zou ik dan in godesnaam in 2020 nog bij jou kopen ipv op internet?
Niet dus, men betaalt geen 20 euro extra voor advies, uitleg en enthousiasme of koffie met gebak. Kost per klant ook veel teveel tijd, die je als ondernemer niet hebt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Precies zo inderdaad!
Maar hoe kan je dat voorkomen......
Niet. S&C is gewoon een winkel uit het verleden die het m.i. nog bijzonder lang heeft volgehouden en met de webshop op zich vrij snel op de markt inspeelde. Op een gegeven moment kan een winkel niet meer rendabel zijn, door welke oorzaak dan ook: Economische en maatschappelijke verschuivingen en niet te vergeten, gebrek aan opvolging. Dat gaat al eeuwen zo. Het is dan logisch de onderneming te stoppen. Achteraf mag je dat wel analyseren maar geen verwijten gaan maken. Dat is echt hele goedkope mosterd na de maaltijd. Het stikt op het moment van de LED-sjops op het net. Welke zijn er daarvan over een paar jaar nog in leven? Ik vermoed alleen Amazon... :(
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Ik voelde me achteraf ook genaaid hoor, net in het nieuwe millennium was elke upgrade Tritec spoelen en Audyn Cap plus ergens in proppen. Niet dat ik dat met die spoelen ooit kon vergelijken...

En even daarvoor hadden we ons Hypes active home modules laten aanpraten. Inmiddels weet ik dat dit dichter bij standaard crossover zit dan bij een passend filter. Een bafflestep compensatie of notch kon je wel vergeten.

O ja, het luidsprekerkookboek heb ik er ook aangeschaft.

Maareh, kijkend naar de webshop dan valt me op dat de tijd gewoon heeft stilgestaan sinds de eeuwwisseling:
Screenshot_20200329-122854_WhatsApp.jpg
"zo'n beetje de beste (filter)materialen die er zijn"

Prachtige speaker hoor, de Ultimo. Maar die stond er zo al in mijn studententijd en sindsdien is er echt wel wat gebeurd op het gebied van filtermateriaal...
gfx

Bericht door gfx »

wouter schreef:
wouter schreef:
Prachtige speaker hoor, de Ultimo. Maar die stond er zo al in mijn studententijd en sindsdien is er echt wel wat gebeurd op het gebied van filtermateriaal...
Een spoel is nog steeds een spoel, een weerstand nog steeds een weerstand en een condensatoren bestaan ook al een tijdje.
Anders wordt het de actieve richting met dsp en een ruisende versterker per speaker.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nee, serieus. De mica condensator en Tinfolie en Audyn Cap plus kwamen van Intertechnik tegelijk met de Tritec, later Tritherm.
Vlakbandspoelen, met of zonder wax, en allerhande condensatoren met olie, papier, silver, goud, ref caps etc. Dat is daarna nog allemaal gekomen.

Ik heb nog niemand gehoord die een Tritec spoel meer de moeite waard vind dan een vergelijkbare Rdc luchtspoel. Een vlakband of wax vlakband hoor ik wel andere dingen over. Ik heb het nooit allemaal naast elkaar gezet, omdat ik mijn oren daarop niet vertrouw. Maar ik zou Tritec en Audyn Cap Plus na 15 jaar niet nog tot de best verkrijgbare materialen durven rekenen... Dat kan ik niet serieus nemen. Ik zou die Ultimo best willen hebben hoor, ook wel met minder mooie filteronderdelen ;-)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Waar Wouter op doelt is dat de websites, het aanbod in de winkels, en de gepresenteerde ontwerpen enigszins belegen zijn.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nou, vooral op de tekst, die in 2002 prima was, maar nu echt niet meer passend is voor een serieuze zelfbouwzaak. De componenten "woofer" en "tweeter" kunnen zeker nog mee voor de kwalificatie, al heeft scan speak ook niet stil gezeten. Ik doelde op wat ik roze onderstreept had... maar ik val in herhaling ;-)
markbakk

Bericht door markbakk »

Schermafbeelding 2020-03-30 om 11.08.27.jpg
Wat zijn we toch een stel oude bazen.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

We? :rofl:
markbakk

Bericht door markbakk »

ds23man schreef:
De beheerder/eigenaar van ASR heeft overigens ook donaties nodig om zijn werk voort te zetten...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Iedereen is inmiddels uit verveling z'n stoffige zolder of vliering aan het opruimen zie ik? :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Yup en wat die er van bakken is dat nou beter dan wat S&C in de winkel had? :relax:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

beter, wat is beter... Ik vind ontwerpen leuk, maar of het nou allemaal zo spannend is?! Je kunt er meteen een leuk verslag bij doen, wat je doelstelling was, wat je tegen kwam in het proces, welke consessies er gedaan zijn en hoe de boel meet. Leuk verslag van luisterervaring en de aanstekelijk hobby is gedeeld.

Of dat beter is dan een ontwerp uit een boekje van Rolf Smulders, vast niet. Maar wel leuker, en als hobby's niet leuk zouden zijn was het snel over.

Ik kan eigenlijk geen interessant ontwikkelingsbericht vinden, zoals bijv Quint-Audio doet, dat is echt heel gaaf.

Kortom, wat gaan we uiteindelijk echt missen? Er zijn ook zat nieuwe dingen er bij gekomen de laatste jaren.

Vergelijk de Ultimo even met de Optimo van Tony Gee, dat is wat ik bedoel.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... wlfFI_CYCz
Ik vind het beter nu, dan toen ik begon ;-)
Led

Bericht door Led »

SSassen schreef:
Ja en nee, dit werkt misschien in jouw specifieke geval zo en is dus hoe jij persoonlijk tegen zaken aankijkt. Het gros van de mensen zijn echter asociale klootzakken en gaan bijvoorbeeld bij S&C informatie inwinnen, laten zich van A tot Z informeren, krijgen wellicht een gedetailleerde offerte mee en bestellen dan bij de goedkoopste online aanbieder en spugen daarmee S&C in het gezicht.
Soit, daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in.
Tegelijkertijd heeft de internet opkomst absoluut gezorgd voor een grotere interesse in *elke* vorm van hobbyen en DIY'en.
De tijd van "Ik ben de enige in een radius van 250km waar je die onderdelen kan kopen dus het zal wel loslopen" is gewoon voorbij, en dat begon echt al 15 jaar geleden.
In die tijd zijn er nieuwe shops ontsproten die het blijkbaar *wel* redden, evenals shops die het geprobeerd hebben en gefaald hebben.
De tijden zijn veranderd en je zult mee moeten veranderen.
S&C is/was een shop die ik echt wel een warm hart toedraag vanuit historische perspectieven, maar die absoluut nul heeft gedaan om mee te veranderen.
Dat vind ik jammer, maar medelijden verandert de conclusie niet.
Als jij of ik of wie dan ook hier op *dit* moment een speaker-onderdelen-shop zou beginnen zou onze aanpak denk ik niet zijn om een "Speaker & Co" winkel te beginnen met een verouderde webshop en een niet-vernieuwend assortiment.
Als je op dit moment eigenaar bent van een winkel, moet je jezelf telkens weer afvragen - "Als ik nu in de markt zou stappen, hoe zou ik het aanpakken?".
Als je dat niet doet, word je ingehaald door mensen die eh... nou ja, nu in de markt stappen en het WEL zo aanpakken :-)
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Met meer dan 50 jaar hobbyisme achter je, kijk je er wat anders tegen aan..
Om bij het begin te beginnen, de bijdragen in hobby tijdschriften zoals Radio Bulletin werden wel betaald, maar karig.
Het varieerde ( afgaande op mijn geheugen) tussen de Fl.10,- en Fl. 50,- per gedrukte bladzijde, leuk als aanvulling van een scholieren/studenten budget maar niet genoeg om de kosten te dekken.
Maar daar ging het niet om. De jaren '60 en '70 van de vorige eeuw waren de jaren dat de theorie van de audiotechniek, en speciaal de luidspreker techniek, werd ontwikkeld.
In 1965 waren we nog nauwelijks in staat de laagweergave van een systeem te berekenen, en daarin kwam verandering door pionierswerk van mensen als Barth Locanthi en James Novak. Het gebruik van vervangingsschema's raakte in zwang, en daarmee kreeg een (ambitieuze) amateur eindelijk grip op de raadselen van het kastontwerp. Een en ander culmineerde in de Thiele-Small theorie , die iedereen nu gebruikt. Dat was een spannende tijd voor zelfbouwers.
In die zelfde periode verschenen optimaliseringsroutines voor cross-over netwerken, die rekening konden houden met de responsie van de drivers. Pionierswerk werd verricht door Peter Schuck, een naar Canada geëmigreerde Nederlander, wat uiteindelijk leidde tot een door Witold Waldman ontwikkeld software pakket dat "Calsod" heette, en wonderwel werkte, mits je bereid was wat moeite te doen.
En daar zit de crux..Men was toen zo gefascineerd door de nieuwe mogelijkheden van de techniek, dat deze (moeilijk toegankelijke) methodes enthousiast werden geaccepteerd en gebruikt. Men was bereid om zich te verdiepen en moeite te doen.
En gezien het prijsniveau van fabrieksluidsprekers was zelfbouw ook de enige manier om iets goeds in handen te krijgen. Je had tegelijk modernere techniek, lagere kosten, en iets speciaals...
Ontwikkelingen op het gebied van materiaaltechnologie, en nieuwe methodes om het gedrag van conussen te doorgronden, maakten een dramatische verbetering van de drivers mogelijk. In combinatie met de eerder genoemde optimaliseringsroutines en het verbeterde begrip van het gedrag van baskasten, werd een volledig geoptimaliseerd luidspreker-ontwerp mogelijk. Daarvan heeft vooral de industrie de vruchten geplukt; al snel verschenen ontwerpen die voor een amateur niet te evenaren waren.
Toen ook de productie van deze ontwerpen ook nog verschoof naar lage-lonen landen, was er voor een amateur niet meer tegenop te werken.
De fascinatie met het nieuwe en onbekende is er in deze hobby daarom wel een beetje af, en dat is (denk ik) de reden dat de hobby aan het uitsterven is..
We zijn a.h.w. ingehaald door de commercie.
Bij vele van de huidige forumleden zie je een onwil om zich aan iets nieuws te wagen en zich daarin te verdiepen. In plaats daarvan gaat men voor bestaande, voorgekauwde ontwerpen, en zoekt de eigen inbreng in extravagante materialen. Succes aan de stamtafel verzekerd.. Ken je die woofer van XYZ nog niet, die heeft een Xmax van 25cm m en een hardverchroomde magneet van 10 kg! Die zit in mijn nieuwe systeem bla bla bla. Lees maar na bij Richard McVWY!
Ik vrees dat de echte hobby het loodje heeft gelegd.
vr groeten, Tom
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Kijk, Tom is nou echt een oude baas, één die de hobby in kinderschoenen heeft zien staan en de noodzaak of het voordeel tov een fabrieksluidspreker nog vanuit economisch perspectief als mede argument voor ogen heeft.

Voor mij staat genieten van muziek niet voorop, daarvoor ben ik beter af bij een commercieel ontwerp omdat ik dan niet continu mijn consessies evalueer ipv muziek luister.

Iets creëren, met meer of met andere vrijheden, dat vind jij leuk. En met het meet setje van Rudy, met Arta en Boxsim is het filteren ook niet meer iets dat voor de hobbyist buiten economisch verantwoord perspectief ligt.

Dus, iets nabouwen krijgt mij niet de zelfbouw winkel in. Gelijk gestemden en inspiratie snuiven zou wel een reden zijn. Zo ging ik vaker dan nodig maar Speaker&Co Groningen, een leuke tijd. De eerste PicoLino speaker was mijn favoriet.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Led schreef:
SSassen schreef:
Soit, daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in.
....
In die tijd zijn er nieuwe shops ontsproten die het blijkbaar *wel* redden, evenals shops die het geprobeerd hebben en gefaald hebben. ....
"Als ik nu in de markt zou stappen, hoe zou ik het aanpakken?".
de "nieuwe shops die het wel redden", zijn totaal anders dan de 'oude' winkels: het zijn webshops met een totaal ander kostenplaatje dan een winkel. geen luisterruimte met voor vele duizenden euro's aan demo speakers, geen duur pand, geen winkelpersoneel. in combinatie met wat ik onderstaand schrijf kan je dat business model gewoon niet meer kostendekkend volhouden.
Tegelijkertijd heeft de internet opkomst absoluut gezorgd voor een grotere interesse in *elke* vorm van hobbyen en DIY'en.
daar ben ik het totaal niet mee eens. ik zie een grote vlucht weg van dingen zelf doen, naar goedkoop zelf kopen. ik heb lange tijd zelf luidspreker units voor de diy geïmporteerd, CSS, Markaudio, B&G bijvoorbeeld, verkoop via S&Co en de andere winkels voornamelijk. Dit waren merken die ik direct bij de fabriek importeerde en in de EU niet eens via een andere kanaal te krijgen waren (hooguit tegen de zelfde prijs in Duitsland), dus wat er in NL mee werd gebouwd ging >90% via mij. En ik heb de omzet gewoon zien instorten, geen ander woord voor. En niet alleen in de winkels, ook de webshop klanten draaiden minder omzet. Mooie ontwerpen in de Elektor Audio special: extra verkopen op de vingers van 1 hand te tellen.
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”