Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door FR_Aad »

Wat sommige ondernemers ook niet snappen is dat je je nooit negatief moet uitlaten over collega's. Dat moet je aan klanten overlaten. Lach voorzichtig mee wanneer ze dat doen. Maar blijf professioneel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Pjotr »

Er was inderdaad geen budget om de auteurs te betalen, maar dat moet voor de zelfbouwwinkels toch geen belemmering zijn, immers het is een mogelijkheid om direct de doelgroep te bereiken op zeer efficiënte wijze.
Dat was volgens mij ook niet het geval met de oude Luidsprekerspecials. Maar die is zoals je aangaf, ook niet voor niks gestopt.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door John P »

Nu is Nederland en België ook een klein afzetgebied voor dat soort zaken. Het blad Elektor is dan ook een Europees blad met lokale vertalingen. Ik heb het idee dat K&T ook van elstiekjes aan elkaar hangt, HH lijkt het aardig te doen maar heeft dan ook NL,BE, DE, SW en AU als werkgebied. Sound imports lijkt erg veel op een Europees filiaal van Parts Express, het mikt in ieder geval op een internationale clientèle. Ik vindt het wel ouderwets dat als ik een paartje speakers bij Intertechnik koop (80 km ver weg), ik 30 euro meer porto betaal dan als ik het bij Rumoh koop(300 km).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door SSassen »

Ik heb toendertijd zat reacties gehad van zelfbouwers die graag een ontwerp wilden maken mits alle daarmee gemoeide kosten werden betaald. Met gemiddeld zo’n 15 tot 20 ontwerpen in een Audio Special is dat natuurlijk niet te doen, daarmee zou zo’n uitgave onbetaalbaar worden. Ik heb bij sommige mensen bijzonder veel moeite moeten doen om dat aan het verstand te brengen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Henkjan »

John P schreef:
Nu is Nederland en België ook een klein afzetgebied voor dat soort zaken. Het blad Elektor is dan ook een Europees blad met lokale vertalingen.....
een aantal van de artikelen uit de Audio Specials zijn ook in bv de Duitstalige versies terecht gekomen.
SSassen schreef:
Ik heb toendertijd zat reacties gehad van zelfbouwers die graag een ontwerp wilden maken mits alle daarmee gemoeide kosten werden betaald. Met gemiddeld zo’n 15 tot 20 ontwerpen in een Audio Special is dat natuurlijk niet te doen, daarmee zou zo’n uitgave onbetaalbaar worden. Ik heb bij sommige mensen bijzonder veel moeite moeten doen om dat aan het verstand te brengen.
maar je snapt toch ook wel dat het "scheef" overkomt dat een uitgever zelf wel wil verdienen aan een blad, en dan aan de andere kant vrijwilligers zelf voor hun onkosten laat opdraaien. Dat het anders niet haalbaar is, doet aan dat gevoel niets af.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door ray5150 »

Ik vermoed dat de uitgever in dit geval al de vlag uithing als bleek dat er geen verlies gedraaid was met de uitgave.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Bertje »

Precies de reden dat ze er niet meer zijn natuurlijk. Allemaal leuk en aardig die hobby en hobbiesten, maar bedrijven moet gewoon geld verdienen om overeind te blijven. Ga er maar aan staan, lijkt misschien eenvoudig met een paar leuke vernieuwende ideeen...filmpjes op yt etc. Je haalt er gewoon geen genoeg omzet uit omdat de markt te klein is en je ondanks alle moeite en tijd die je er instopt geen droog brood te vreten hebt...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
maar je snapt toch ook wel dat het "scheef" overkomt dat een uitgever zelf wel wil verdienen aan een blad, en dan aan de andere kant vrijwilligers zelf voor hun onkosten laat opdraaien. Dat het anders niet haalbaar is, doet aan dat gevoel niets af.
Snappen? Als eindredacteur heb ik dat gesprek meermalen gevoerd, dus ik weet als geen ander hoe de vork in de steel zit. Oplages van 5000 stuks in full-color met de bijbehorende distributie is natuurlijk ook geen tientjeswerk, dat kost duizenden euro’s en de laatste jaren heeft die investering zich niet terugverdiend.

En nu je over gevoel begint, heb je bij het volgende wel (voldoende) stilgestaan? Publicatie in de Audio Special bood natuurlijk een unieke mogelijkheid om het resultaat van je noeste arbeid te delen met een grote groep zelfbouwers en zo eeuwige roem te vergaren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Pjotr »

Van eeuwige roem wordt je ook erg mager :roll: Daar win je geen zieltjes mee. Zelfde met het Britse Electronics & WW. Stonden mooie versterker en luidspreker ontwerpen voor de hobby in. Linkwitz en Linsley Hood zijn daar begonnen. Die werden netjes betaald daarvoor. Self schreef ook een mooie versterker serie in de jaren '90. Die stopte daar acuut mee toen dat blad begin 2000 zijn auteurs niet meer wilde betalen. En ook andere audio coryfeeën, waarvan enkele beroeps versterkerontwerpers waren, stopten met publiceren in dat blad. Wat restte was een duur advertentieblaadje. Zelfde gebeurde al eerder in de jaren '80 met het Nederlandse maandblad "Elektronica".
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door SSassen »

Het is niet anders Peter, als je je auteurs allemaal een marktconform tarief betaalt wordt zo’n uitgave onbetaalbaar. Daar komt bij dat ik aan 90% van de artikelen nog aardig wat werk had wegens het feit dat maar weinig auteurs het kunstje van een goed doorwrocht artikel schrijven beheersten, nog los van de vaak broodnodige correcties in de spelling en grammatica.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door wouter »

tof hè, dat op dit forum gewoon allerlei ontwerpen in allerlei klassen besproken worden. Waarom je dan nog zou betalen voor een Elektuur oid.. nou, omdat papier nu eenmaal lekker doorbladert. Ik krijg bij The Readshop altijd mijn hobby hifi en klang und ton in een papieren zakje. "laat maar open" zeg ik altijd als hem dicht willen plakken, voor ik bij de auto ben heb ik al 5 minuten met een open blad gelopen :-)

En over goed geluid niet uit melkpakjes... toen ik de Bose Music Monitor had gekocht wist ik dat die claim definitief achterhaald was. 2" Fullrange actief, inmiddels met alle bluetooth speakers een vrij normale situatie. Dat kan heel acceptabel klinken. En het is leuk om te maken.

Een sure dsp bordje laat met een multibandcompressor bizarre dingen ontstaan uit een 2-tal Dayton ND91. Zoiets is helaas niet in de zelfbouwzaken te vinden...

Ik voelde me achteraf ook genaaid hoor, net in het nieuwe millennium was elke upgrade Tritec spoelen en Audyn Cap plus ergens in proppen. Niet dat ik dat met die spoelen ooit kon vergelijken...

En even daarvoor hadden we ons Hypes active home modules laten aanpraten. Inmiddels weet ik dat dit dichter bij standaard crossover zit dan bij een passend filter. Een bafflestep compensatie of notch kon je wel vergeten.

Van arrogantie ken ik ook talloze voorbeelden. Maar ik heb er vooral NIETS geleerd. Dat veranderde toen ik van visaton bouwboeken naar dit forum ging.

Als een zaak geen meerwaarde kan bieden, zoals custom afstemming en thuis de boel optimaal inregelen, dan is het wel heel ingewikkeld nog een boterham te blijven verdienen.

Hadden de importeurs dit niet kunnen/willen voorkomen? Of gaat het daar ook vooral om geld verdienen?
gfx
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 14:35

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door gfx »

Als klant vond ik Speaker en co wel een leuke winkel. Ben er halverwege jaren 90 voor het eerst geweest. Je kon rustig wat meegenomen cd''s beluisteren en naar huis gaan met een kit en houtpakket van een ontwerp dat jij mooi vond klinken. Ik hoef niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden.
Begin 2019 ben ik er nog geweest voor nieuwe boekenplank speakers (Vifa premium 11) vast een oud ontwerp maar ik vind ze mooi.
Het is gewoon jammer dat je niet meer kan luisteren, speakers waar ze op de interwebs enthousiast over zijn hoeven mij nog niet aan te spreken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door wouter »

Welkom GFX, het is ook jammer. Maar ik kan me het ook wel voorstellen dat het niet uit kan zonder geldmachine erachter - bijv. door importeurs ofzo.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Henkjan »

ik heb prima over zelf ontwerpen geleerd van S&Co hoor, toen ik naast een woofertje voor in de auto vroeg hoe ik wat meer zelf kon leren ipv alleen maar nabouwen, lag t beroemde boek van VD al op de toonbank er bij :D en daarna ook voldoende ervaringen uitgewisseld tijdens een bak koffie, met Peter of met andere klanten.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door scanspeakman »

Erg jammer dat Haarlem dicht gaat. Kwam er graag, zeker nadat Rotterdam “bij mij om de hoek” dicht ging. Eerste bezoekje aan Speaker&Co Rotterdam toen ze nog in de eerste zaak op de Bergweg zaten, was een openbaring. Middelbare schooltijd dus die fantastische Reference Monitors die ik hoorde waren nog compleet onbereikbaar. Uiteindelijk jaaaaren later de Ref Plussen gebouwd en ontzettend veel plezier van gehad.

Probleem (voor winkels als Speaker en Co) is een beetje dat voor lange tijd dat ontwerp goed genoeg was voor mij. Dus je bouwt zoiets en vervolgens kom je 10-15 jaar niet meer terug. Behalve voor paar spikes, wat kabel etc. En zolang je grote groep hebt die audio, en zelfbouw in het bijzonder, leuk vindt is dat nog niet zo’n probleem. Maar ook dat verandert. Geluid uit apple oordopjes is voor velen al goed genoeg en een beats koptelefoon al echt high end (zucht).

En als ontwerpen dan ook nog gratis verkrijgbaar zijn, wordt elke leverancier redelijk inwisselbaar (met alle respect). Erg lastig business model met erg beperkt competitive advantage. Ik vind het dan ook interessant te zien welke keuzes Troels Gravesen hier heeft gemaakt; die worstelde ook met feit dat niemand voor ontwerp wilde betalen. Sterker nog; blijkbaar waren er winkels die kits aanboden op basis van zijn ontwerpen. Zijn huidige model werkt volgens mij wel en past ook bij wat velen hier zeggen/vrage/verwachten. Veel verschillende ontwerpen in verschillende prijsklasses, per ontwerp veel foto’s van bouwproces, metingen etc. Enige is dat je ze niet kan beluisteren. Je krijgt alle info behalve waardes filter of config file voor hypex amp. Die krijg je alleen als je pakket via Jantzen Audio besteld. En bij dat pakket betaal je voor de onderdelen plus een fee voor Troels zijn ontwerp. En blijkbaar werkt het en is hij in staat in samenwerking met Jantzen zijn business te laten draaien. En ook om vrij dure ontwerpen aan de man te brengen (las dat vraag naar The Loudspeaker zijn verwachtingen overtreft). En dat snap ik ook; die markt is beperkt maar door zijn model is zijn markt bouwers wereldwijd ipv tot een bepaalde geografische regio beperkt.

Scanspeakman
Laatst gewijzigd door scanspeakman op zo 29 mar 2020, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Ik ken nog de tijd van 25 jaar geleden. Als je toen bij Speakerland binnenkwam in Oss was een beleving van jewelste. Lekker druk, iedereen was vol van de artikelen uit de Elektuurspecials van de jaren 90, in de winkel waren ze aan het verkopen, luidsprekertesten, uitgebreide line-up om te luisteren met een bakkie koffie erbij. Was helemaal niks stoffigs aan. En eerlijk gezegd, ik vond die tijd leuker dan nu. Noem mij maar een ouwe zak :) ...
+1
TDK en HB .jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door ds23man »

Shit, ik mag de deur niet meer uit! :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door ray5150 »

+1 :lol: :lol:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door John P »

Met dat potlood moet je de naam van artiest en plaat schrijven op het etiketje. In geval van een mixtape dient de sfeer aangegeven worden bijvoorbeeld kerstmix of vakantie 2020. Waarom niet met een BIC pen vraagt u nu? Ten eerste is het bij een cassette mogelijk over het opgenomene heen te schrijven als de compilatie niet bevalt. Men kan het dan opnieuw opnemen met James Last bijvoorbeeld, en dan ook het etiket wijzigen na het gebruik van een gummetje. Ten tweede is een Bic pen niet zo goed voor het opnieuw op spanning brengen van de ingebouwde band, in geval van een ongelukje.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Pjotr »

John P schreef:
Met dat potlood moet je de naam van artiest en plaat schrijven op het etiketje. In geval van een mixtape dient de sfeer aangegeven worden bijvoorbeeld kerstmix of vakantie 2020. Waarom niet met een BIC pen vraagt u nu? Ten eerste is het bij een cassette mogelijk over het opgenomene heen te schrijven als de compilatie niet bevalt. Men kan het dan opnieuw opnemen met James Last bijvoorbeeld, en dan ook het etiket wijzigen na het gebruik van een gummetje.
Bèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèè
FOUT!

Ten tweede is een Bic pen niet zo goed voor het opnieuw op spanning brengen van de ingebouwde band, in geval van een ongelukje.
Uw beurt is voorbij

:D
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 28 mar 2020, 18:21, 2 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door wouter »

spoelen van de tape met de hand... slingerend om een potlood...

ik ben 38, groep: 0,2 risico grrrrr
maar als je het zo bekijkt behoort iedereen tot (een)risicogroep ;-)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door ds23man »

Iets moeilijker:
SB-2.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Shadow »

Tape splicer, die ken ik zelfs nog wel :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door ds23man »

Gaat er om of je dat ding ooit wel eens gebruikt hebt Joram....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door ray5150 »

De laatste 20 jaar niet, nee...
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”