Zeker, maar we hebben het zo geregeld dat zowel pa als ma moeten werken om de hypotheek/huur te betalen. Behalve essentieel overlevingsvoer blijft er voor de kids van nu heel weinig over.motoindo schreef:Een apparaat is zo goed als zijn voeding en dat gaat onverkort op voor onze kids.
Het ligt echt niet aan de kids, die willen maar al te graag. Die zijn echt niet bang om hun handen te gebruiken, integendeel. Mijn vrouw geeft nu zo'n 20 jaar creatieve vorming. In eigen atelier als "Kunstles" (6 - 18 jaar) zoals tekenen, schilderen en beeldhouwen. En als pedagogisch medewerker op de kinderopvang (4 - 12 jaar). Zagen en timmeren doen ze maar al te graag, zowel de jongens als de meisjes. Daar is op die leeftijd niet heel veel verschil in. Soms wordt 's-avonds zo'n knutselaar opgehaald door een stomverbaasde ouder: "Thuis krijg ik hem/haar nooit aan het knutselen". Tja als je als ouder zelf niet het voorbeeld geeft... Wat haar ook wel opvalt is dat heel veel kinderen van nu vrijwel geen geduld meer hebben en hun aandacht snel verliezen. Het ligt ook aan het onderwijs. Creatieve vakken zijn afgelopen 40 jaar in het basis en middelbaar onderwijs afgeschaft. Het beroepsonderwijs geheel uitgekleed. De focus ligt ook daar heel erg op presteren.
Vergeet ook niet Chris dat jij en ik opgevoed zijn door ouders die na WO2 de boel weer hebben moeten opbouwen met heel beperkte middelen. Dat maakt ook creatief en hebben jij en ik denk ik met de paplepel ingegeven gekregen. Die noodzaak van improviseren met weinig was eind vorige eeuw natuurlijk ook geheel verdampt.