Werktafel

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Werktafel

Bericht door cve »

Na 30 jaar trouwe dienst is mijn Workmate wel eens aan vervanging toe. Het is een handig ding maar hij heeft ook nogal wat tekortkomingen. Bij de zoektocht naar een mogelijke opvolger viel mijn oog op de Festool MFT3. Alleen dat prijskaartje voor iets dat er niet al te ingewikkeld uitziet. Dat moet ik toch ook zelf kunnen maken. Nu denk ik altijd dat ik alles zelf ook wel kan maken en soms valt dat toch wel eens tegen. :rofl: :rofl:
Als probleem zag ik alleen de scharnierende pootbevestiging en de vele gaten in het werkblad.


Met wat overgebleven hoekprofielen van 100x100x10mm heb ik een basis voor de bevestiging voor zowel de poot als de profielen gemaak. De bout voor de bevestig van het scharnieroog is van 4mm rvs, leek mij toch stijver dan aluminium.
De poten zelf worden van 30mm aluminiumbuis met een wanddikte van 2,5mm.

Maar eerst maar eens de pootbevestiging gemaakt en de poten op maat gezaagd. Dan kan dat alvast naar de poedercoater.

Co
Bijlagen
festool tafel.jpg
festool hoekstuk.jpg
Oogboutconstructie.png
Oogboutconstructie lager.png
boardbevestiging.png
Pootconstructie L-profiel.png
Scharnier 1.jpg
Scharnier 2.jpg
Scharnier.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werktafel

Bericht door Shadow »

Mooi Co! Beetje Item profiel eraan en gaan!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werktafel

Bericht door OpaBert »

Complimenten hoor Netjes geconstrueerd , ik mag dat graag zien :kwijl: :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werktafel

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Mooi Co! Beetje Item profiel eraan en gaan!
Daarvoor kun je dan net zo goed gelijk Item verbinders nemen....

Netjes Co! Dat gaat mooi worden :rock:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Werktafel

Bericht door cve »

Ik heb gekozen voor een BSB profiel: https://www.tech-specialist.com/nl/bsb- ... -l-1007533

Voor de gaten in het bovenblad heb ik alvast het volgende hulpmiddel gemaakt. Ook weer een kopie, aangepast aan mijn eigen wensen.
Bijlagen
Boormal.png
boorsjabloon 100.png
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Werktafel

Bericht door cve »

Het poedercoaten is klaar en omdat er verder toch geen sociale verplichtingen zijn deze dagen alles maar eens in elkaar gezet. De schroefogen die in de expanderplug komen moeten eerst nog bewerkt worden. Ze zijn niet recht en vlak genoeg. Dus daar moet eerst de frees overheen. De rest spreekt eigenlijk voor zichzelf.
De stang die tussen twee poten komt, zit bevestigend met behulp van een aluminium staf die in de poot wordt gelijmd.
Nu nog het een en ander netjes haaks monteren en dan de bovenplaat erin. En natuurlijk nog stelvoeten monteren.
Bijlagen
Werktafel-2807.jpg
Werktafel-2811.jpg
Werktafel-2816.jpg
Werktafel-2817.jpg
Werktafel-2823.jpg
Werktafel-2825.jpg
Werktafel-2827.jpg
Werktafel-2822.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werktafel

Bericht door Henkjan »

wat wel een verschil is met de workmate, is dat die met z'n in 2en gedeelde werkblad natuurlijk ook een grote bankschroef is waarmee het erg makkelijk grote werkstukken vastzetten is
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Werktafel

Bericht door cve »

Henkjan schreef:
wat wel een verschil is met de workmate, is dat die met z'n in 2en gedeelde werkblad natuurlijk ook een grote bankschroef is waarmee het erg makkelijk grote werkstukken vastzetten is
Maar een frees- en zaagtafel maak je er niet zo snel van. Met de juiste klemmen kun je nu juist nog grotere werkstukken, maar ook werkstukken met een afwijkende vorm vastzetten. Daarnaast is de oppervlakte groter en, ook heel fijn, de werkhoogte is heerlijk.
Maar de praktijk zal het leren. :lol: :lol: :lol:
Bijlagen
festool-mft-sp-opspanvoorziening-2-st-klium.jpg
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Werktafel

Bericht door cve »

Nadeel ook maar even vermelden: dit ding is best zwaar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werktafel

Bericht door Henkjan »

cve schreef:
Henkjan schreef:
wat wel een verschil is met de workmate, is dat die met z'n in 2en gedeelde werkblad natuurlijk ook een grote bankschroef is waarmee het erg makkelijk grote werkstukken vastzetten is
Maar een frees- en zaagtafel maak je er niet zo snel van. Met de juiste klemmen kun je nu juist nog grotere werkstukken, maar ook werkstukken met een afwijkende vorm vastzetten. ...
ah, dat is idd mooi, een reden voor nog meer gereedschap :yeah:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Werktafel

Bericht door cve »

Nou, voor mij is het eigenlijk een reden om weer eens iets op audio-gebied te gaan bouwen. :D :D
Het wordt wel weer eens tijd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werktafel

Bericht door Henkjan »

ah, jij doet ook daadwerkelijk wat met t gereedschap :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Werktafel

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
ah, jij doet ook daadwerkelijk wat met t gereedschap :mrgreen:
Jij toch ook ? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Werktafel

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ah, jij doet ook daadwerkelijk wat met t gereedschap :mrgreen:
Volgens mij is er hier op dit forum nog steeds iemand met een retedure zaagtafel op een pallet..
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werktafel

Bericht door Shadow »

En iemand :roll: met een goedkope waar ie de wereld aan verbouwd heeft om er recht mee te kunnen zagen :sure:
Plaats reactie