Bij deze: Nextel coating.SSassen schreef:***Moderator aub even vegen, Nextel gezever graag afsplitsen naar een apart topic, dank!***
Nog een project ...
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: Nog een project ...
- VintageHarry
Heel mooi genaakt, Sander! En inderdaad een klassieke kleurstelling
Ben wel benieuwd naar de metingen, gaat die overstekende rand van de woofer niet voor enkele (diffractie)problemen zorgen?
Ben wel benieuwd naar de metingen, gaat die overstekende rand van de woofer niet voor enkele (diffractie)problemen zorgen?
Die ga je wellicht wel zien op de meting. Maar t zit redelijk dichtbij de tweeter, dus wat hoger in de band. Vraag is of je er last van gaat hebben met luisteren...dat zal wel meevallen verwacht ik.VintageHarry schreef:Ben wel benieuwd naar de metingen, gaat die overstekende rand van de woofer niet voor enkele (diffractie)problemen zorgen?
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op za 21 mar 2020, 0:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Pioneer maakt er juist gebruik van!
https://www.pioneerdj.com/en-us/product ... /overview/
https://www.pioneerdj.com/en-us/product ... /overview/
- SSassen
- Contacteer:
Goed, ik had twee forumleden die benieuwd waren naar de metingen en vroegen of ik die wilde posten. Ik wilde eigenlijk een stap verder gaan, immers er zijn legio mensen die zich inmiddels stierlijk vervelen. In de bijlages de FRD en ZMA bestanden van de twee drivers, ik stel voor dat geintresseerden hier een filteropzet mee ontwerpen en dat ik die dan opbouw en nameet, zo hebben we er allemaal wat aan tenslotte?
- Bijlagen
-
- ja-8008_mhq_05m.frd
- (1.43 MiB) 27 keer gedownload
-
- ja-8008_mhq_05m.zma
- (11.47 KiB) 24 keer gedownload
-
- t35_05m.frd
- (1.39 MiB) 26 keer gedownload
-
- t35_05m.zma
- (11.25 KiB) 22 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hier een eerste gooi:
Nu eens een wat flauwere flank proberen....
Edit: gelukt Niet perse eerste orde, maar wel flauwe flanken en een grote overlap. Optelling 6dB op overgang
Nu eens een wat flauwere flank proberen....
Edit: gelukt Niet perse eerste orde, maar wel flauwe flanken en een grote overlap. Optelling 6dB op overgang
Tof! Dat vind ik echt leuk. Helaas nu de pc nog ingepakt maar ga ik later wel mee aan de gang ter lering en vermaeckSSassen schreef:Goed, ik had twee forumleden die benieuwd waren naar de metingen en vroegen of ik die wilde posten. Ik wilde eigenlijk een stap verder gaan, immers er zijn legio mensen die zich inmiddels stierlijk vervelen. In de bijlages de FRD en ZMA bestanden van de twee drivers, ik stel voor dat geintresseerden hier een filteropzet mee ontwerpen en dat ik die dan opbouw en nameet, zo hebben we er allemaal wat aan tenslotte?
Ik zit even met iPad dus kan niet even in de files kijken, maar ik neem aan dat het metingen zijn van de drivers in de behuizing en dat er effecten van baffle step, diffractie en de waveguide dus zichtbaar zijn in de metingen? Of is het een nearfield meting van de woofer, dus wel wat betrouwbaarder in het laag (weinig last van de kamer effecten), maar dan geen baffle step/diffractie. Ben dus even nieuwsgierig voordat ik zelf kan kijken! Of is de frequency response een blend van een dichtbij meting en een afstandmeting, dat kan natuurlijk ook. Vind dit interessant volg het dus zeker.SSassen schreef:Goed, ik had twee forumleden die benieuwd waren naar de metingen en vroegen of ik die wilde posten. Ik wilde eigenlijk een stap verder gaan, immers er zijn legio mensen die zich inmiddels stierlijk vervelen. In de bijlages de FRD en ZMA bestanden van de twee drivers, ik stel voor dat geintresseerden hier een filteropzet mee ontwerpen en dat ik die dan opbouw en nameet, zo hebben we er allemaal wat aan tenslotte?
- SSassen
- Contacteer:
Het zijn metingen van de individuele drivers op 50cm, met de microfoon midden tussen woofer en tweeter.
-
wouter
- Ook commercieel actief
ik heb in Boxsim de eigenschappen op "coarse" gezet, laagste detaillering. De boel was erg grillig, dus even plat gemept. Verder verdacht hoge gevoeligheid maar even een kijkje bij Troels en ik wist dat het kon kloppen.
Je kunt hiermee veel kanten op. Ik zou gaan voor slappe filtering, maar dat is gevoel. Uiteraard is vergelijken door luisteren doorslaggevend.
Je kunt hiermee veel kanten op. Ik zou gaan voor slappe filtering, maar dat is gevoel. Uiteraard is vergelijken door luisteren doorslaggevend.
Laatst gewijzigd door wouter op di 24 mar 2020, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Woofer is ruim 94dB, dus dat klopt, tweeter doet er met 95dB nog een schepje bovenop, dat zijn specs die je normaal alleen bij PA drivers ziet. De FRD files zijn op 24bit/192kHz resolutie met slechts 1/24 smoothing, dus inderdaad erg gedetailleerd.
- SSassen
- Contacteer:
Filteren, je begint altijd goed georganiseerd, maar op een gegeven moment is het toch wel wat rommelig, maar, en dat is altijd mijn insteek, het resultaat telt!
...
- SSassen
- Contacteer:
Inmiddels is er, mede door de enthousiaste inbreng van Wouter, hier wat vooruitgang geboekt. Gezien de gebruikte drivers en hun breedbandige karakter leek een 1e orde filter hier op z'n plaats, onderstaand de eerste opzet hiervoor. Er moet nog wat geschaafd worden, en wellicht wordt het uiteindelijk toch een hogere orde, maar dit klinkt al heel lekker. In de bijlages ook de frd/zma files voor de gebruikte metingen in de simulatie voor degenen die het leuk vinden om een voorstel te doen voor een alternatief filter.
- Bijlagen
-
- ja-8008_mhq_1m_001.frd
- (1.42 MiB) 18 keer gedownload
-
- ja-8008_mhq_05m.zma
- (11.47 KiB) 21 keer gedownload
-
- t35_1m_001.frd
- (1.4 MiB) 16 keer gedownload
-
- t35_05m.zma
- (11.25 KiB) 13 keer gedownload
- SSassen
- Contacteer:
Ruim 40dB onder afspeelnivo voor 2e en 3e harmonische, 4e en hoger lagen daar weer 15-20dB onder.Henkjan schreef:had je ook vervorming gemeten?
Kun je ook de meting (van de complete luidspreker) delen zonder de reflecties mee te nemen in de response? Of de MDAT ook delen? Altijd leuk om metingen van andere systemen te bestuderen.
- SSassen
- Contacteer:
Als mij vertelt hoe ik de reflecties weg kan poetsen dan hoor ik het graag.satefan schreef:Kun je ook de meting (van de complete luidspreker) delen zonder de reflecties mee te nemen in de response? Of de MDAT ook delen? Altijd leuk om metingen van andere systemen te bestuderen.
Door het meetvenster aan te passen in de impulse-response window. Je kan dan niet meer zo laag meten, maar je krijgt wel meer inzicht in de speaker-response ipv de kamer-response. Feitelijk ben je nu met name het laatste aan het meten.SSassen schreef:Als mij vertelt hoe ik de reflecties weg kan poetsen dan hoor ik het graag.satefan schreef:Kun je ook de meting (van de complete luidspreker) delen zonder de reflecties mee te nemen in de response? Of de MDAT ook delen? Altijd leuk om metingen van andere systemen te bestuderen.
- SSassen
- Contacteer:
Komt bij mij niets zinnigs uit?satefan schreef:Door het meetvenster aan te passen in de impulse-response window. Je kan dan niet meer zo laag meten, maar je krijgt wel meer inzicht in de speaker-response ipv de kamer-response. Feitelijk ben je nu met name het laatste aan het meten.SSassen schreef:Als mij vertelt hoe ik de reflecties weg kan poetsen dan hoor ik het graag.satefan schreef:Kun je ook de meting (van de complete luidspreker) delen zonder de reflecties mee te nemen in de response? Of de MDAT ook delen? Altijd leuk om metingen van andere systemen te bestuderen.