Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
Moderator: Beheerdersteam
-
p.vermeer65
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za 14 mar 2020, 9:27
Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
Ik heb sinds kort een setje quadral Aurum 5 speakers waarvan ik niet helemaal tevreden bent met het laag.
Hiervoor had ik de shogun phonologue gold series en die was echt dik in het laag. Maar deze aurums zijn wat gebalanceerder
Ik ben een tekening tegengekomen van het laag gedeelte die een apart filter heeft van hey midden/hoog maar ik snap het eerste stukje aan de linkerkant niet, de LRC kring..... is dit een soort van zobel netwerkje? Of een high pass kring?
Kunnen jullie hier wat over vertellen? Helaas weet ik de spoel waarden niet.
Hiervoor had ik de shogun phonologue gold series en die was echt dik in het laag. Maar deze aurums zijn wat gebalanceerder
Ik ben een tekening tegengekomen van het laag gedeelte die een apart filter heeft van hey midden/hoog maar ik snap het eerste stukje aan de linkerkant niet, de LRC kring..... is dit een soort van zobel netwerkje? Of een high pass kring?
Kunnen jullie hier wat over vertellen? Helaas weet ik de spoel waarden niet.
Laatst gewijzigd door Marp op ma 16 mar 2020, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
Waarschijnlijk is dit een impedantielinearisering. deze wordt gebruikt, zodat de luidspreker over het hele frequentiegebied een zelfde impedantie heeft. dit is vooral belangrijk bij buizenversterkers, die houden niet van een grillig impedantieverloop.
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
Dat is zoals John al zegt, een impedantie equaliatienetwerkje. Het is een zuigkring die over een klein gebied de impedantie verlaagt: Daar waar t.g.v. de speaker resonantie of het X-over de impedantie oploopt. Bij een goede transistorversterker doet het weinig maar een buizenversterker is meestal gevoelig voor impedantie sprongen van de speaker. De meningen over het nut en noodzaak er van lopen uiteen.
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
Je zou er een schakelaartje tussen kunnen zetten om te kijken of je het met of zonder die schakeling beter vind klinken.
-
p.vermeer65
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za 14 mar 2020, 9:27
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
Okay, nou dat ga ik zeker proberen! Ben wel benieuwd of wat uit maakt....
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
Dit netwerkje doet niks met de basweergave, het werkt in de hoge middentonen rond 4500 Hz.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
Je gaat er NIETS van horen bij een transistorversterker. Wat je wel kunt doen is die 560uF bypassen, die geeft een 1e orde affiltering van je laag.
Bij een (TE) kleine kast kun je op die manier juist extra laag verwachten, maar daaronder is het afgekapt.
De theorie vind ik leuk, in de praktijk vind ik het bij passieve luidsprekers weinig toevoegen (medicijn niet beter dan de kwaal)
Bij een (TE) kleine kast kun je op die manier juist extra laag verwachten, maar daaronder is het afgekapt.
De theorie vind ik leuk, in de praktijk vind ik het bij passieve luidsprekers weinig toevoegen (medicijn niet beter dan de kwaal)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
en die spoel parallel, het lijkt dus wel of er een 12dB HP die op de woofer zitwouter schreef:..... Wat je wel kunt doen is die 560uF bypassen, die geeft een 1e orde affiltering van je laag.
...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
Ik denk dat je gelijk hebt:Henkjan schreef:en die spoel parallel, het lijkt dus wel of er een 12dB HP die op de woofer zitwouter schreef:..... Wat je wel kunt doen is die 560uF bypassen, die geeft een 1e orde affiltering van je laag.
...
http://www.hsi-luidsprekers.nl/index.ph ... odificatie
leesvoer!
-
p.vermeer65
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za 14 mar 2020, 9:27
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
IK probeer het te snappen:
en verder;
Even kijken of ik het snap, die 560uF condensator in combinatie met de getekende parallelle spoel (waarde onbekend) vormt die 12db HighPass filter.
Deze zorgt ervoor dat bepaalde hoge frequenties kort worden gesloten? (bijvoorbeeld alles boven de 300Hz, dit staat gespecificeerd als overgangsfreq. bij de specs van de speaker)
Waarom zou je die er dan uit willen halen?
Verder is het verhaal van HSI net iets te ingewikkeld om te begrijpen. Ik geloof dat ik snap wat ze bedoelen maar niet voor 100%...
Is de demping waar ze het over hebben bijvoorbeeld electronische filterdemping of mechanische demping met materiaal
Vind je het nou met of zonder die condensator weinig toevoegen?wouter schreef:Je gaat er NIETS van horen bij een transistorversterker. Wat je wel kunt doen is die 560uF bypassen, die geeft een 1e orde affiltering van je laag.
Bij een (TE) kleine kast kun je op die manier juist extra laag verwachten, maar daaronder is het afgekapt.
De theorie vind ik leuk, in de praktijk vind ik het bij passieve luidsprekers weinig toevoegen (medicijn niet beter dan de kwaal)
en verder;
Even kijken of ik het snap, die 560uF condensator in combinatie met de getekende parallelle spoel (waarde onbekend) vormt die 12db HighPass filter.
Deze zorgt ervoor dat bepaalde hoge frequenties kort worden gesloten? (bijvoorbeeld alles boven de 300Hz, dit staat gespecificeerd als overgangsfreq. bij de specs van de speaker)
Waarom zou je die er dan uit willen halen?
Verder is het verhaal van HSI net iets te ingewikkeld om te begrijpen. Ik geloof dat ik snap wat ze bedoelen maar niet voor 100%...
Is de demping waar ze het over hebben bijvoorbeeld electronische filterdemping of mechanische demping met materiaal
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
Andersom, het filters heel laag. In theorie:
6dB @ 35Hz = 560uF bij 8 ohm woofer
12dB @ 18Hz = 560 uF + 140mH bij 8 ohm woofer.
Dus het blokkeert het laag onder de afstemming. Je schreef 56uF, dat zou 180 Hz filterfrequentie opleveren icm met 14mH spoel. Allemaal theorie overigens, een spoel van meer dan 27mH ben ik nog niet tegen gekomen in een passief filter voor luidsprekers.
Commercieel gezien is deze tak van condensator en spoel om de boel 'heel' en belastbaar te houden, maar wel een heel ongebruikelijke manier - een soort passief subsonic filter
6dB @ 35Hz = 560uF bij 8 ohm woofer
12dB @ 18Hz = 560 uF + 140mH bij 8 ohm woofer.
Dus het blokkeert het laag onder de afstemming. Je schreef 56uF, dat zou 180 Hz filterfrequentie opleveren icm met 14mH spoel. Allemaal theorie overigens, een spoel van meer dan 27mH ben ik nog niet tegen gekomen in een passief filter voor luidsprekers.
Commercieel gezien is deze tak van condensator en spoel om de boel 'heel' en belastbaar te houden, maar wel een heel ongebruikelijke manier - een soort passief subsonic filter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Kan iemand een stukje netwerk uitleggen?
ik ook wel, maar dan bij 3" en onder de afstemfrequentie van een basreflexpoort
