OBSP open-baffle-speaker-project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

architect schreef:
de buis achter de 118" woofer heeft rond 110 Hz wel last van resonanties, ca. 10db aan de achterzijde,
Met inkorten van de buis verschuif je de resonantiefrequentie buiten het werkingsgebied van de woofer. Echter, hoe korter de buis, hoe groter de uitslag moet zijn bij zelfde gewenste geluidsdruk, dus hoe groter de kans op vervorming. De limiet hangt mede af van de bassen in je muziek, het gewenste afspeelniveau en het beschikbare versterkervermogen. Trial & error inkorten is een aanpak.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

architect schreef:
IR window staat als volgt :
Links Tukey 0.25
Rechts Tukey 0.25
left window 125 ms
window ref time 0,006ms
richt window 500 ms
Dat is een behoorlijk groot venster en laat inderdaad de reflecties van de ruimte zien. Op zich luister je daar ook naar, maar in deze fase ben je de speaker aan het optimaliseren, en niet de ruimte.

Om dit te doen, stel je het venster in vanaf de eerste Impulse die je ziet, tot de volgende impuls (dit is vaak de vloer-reflectie).

Kun je een plaatje van de IR laten zien?

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

Ter illustratie. Het tijd-window waar je naar luistert, is 625ms. Geluid plant zich voort met een snelheid van 343 meter per seconde. Kortom, een golf kan dus 214 meter afleggen binnen het ingestelde venster. Dat zijn behoorlijk wat reflecties in de kamer. Tenzij je heel groot woont! ;-)

Dit is natuurlijk illustratief, alles hangt af van hoe de impulse-response eruit ziet. Het venster waar ik mee kan meten in mijn ruimte is maximaal 4ms ongeveer.

Satefan
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

bedankt wieger en satefan
dat ga ik eens proberen :
0,2ms ervoor en 6ms erna
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Hoeveel ms de Right Window in REW onder de IR Windows-knop moet instellen kun je desgewenst berekenen door het afstandsverschil tussen eerste reflectie en het directe geluid door 343m/s te delen. Als je uitgaat van een driver midden tussen plafond en vloer bij kamerhoogte H en een microfoonafstand L op dezelfde hoogte als de driver, dan is met een beetje Pythogoras te berekenen dat het de Right Window ingesteld moet worden op (wortel(H*H+L*L)-L)/343. Op dat tijdstip zie je dan pas in de Step Response een duidelijke reflectiepiek, tenminste als de kamermuren verder dan H/2 van je meetas liggen. Idealiter meet je op 5 x de grootste afmeting van je luidsprekerkast, omdat dan pas de geluidsgolven van de drivers en hoeken min of meer gemengd zijn. Echter: hoe groter L bij gelijke H, hoe korter de gewenste Right Window. Onder Preferences kun je de Right Window ook onder tabblad Analysis als Default With instellen. Dan hoef je dat niet na elke meting in het IR Window te doen. Hoge luidsprekerkasten zoals zuilluidsprekers zullen horizontaal liggend gemeten moeten worden, liefst liggende op een installatie die dun en stevig is zoals een fotostatief. Hoe kleiner die installatie, hoe minder de verstoring daardoor in de meting.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

architect schreef:
bedankt wieger en satefan
dat ga ik eens proberen :
0,2ms ervoor en 6ms erna
Mooi. Het beste is om in het IR window de eerste reflectie op te zoeken, en de linker-window zo in te stellen dat hij net voor de impuls staat. Hetzelfde doe je voor de rechterkant van het window, voordat de 1e reflectie begint.

Ter illustratie hoe dit bij mij staat (voor een van de willekeurige metingen van de afgelopen maanden):
Screen Shot 2020-03-16 at 22.46.59.png
Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

Wat ik nog vergat. Voor lage tonen lukt het REW soms niet om de 1e impuls zelf te vinden. REW zoekt namelijk de impuls met de hoogste amplitude (dus de luidste) in plaats van de eerste. Voor metingen aan alleen woofers betekent dat dus dat je soms wat naar links moet scrollen om de 1e impuls te vinden).

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

Wieger61 schreef:
Onder Preferences kun je de Right Window ook onder tabblad Analysis als Default With instellen. Dan hoef je dat niet na elke meting in het IR Window te doen.
Ha! Dat is handig, en suf dat ik daar niet eerder naar op zoek ben gegaan!!! Thanks!
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

In huiskamers zijn diepe lage tonen op bovengenoemde manier op een statief zonder reflecties niet te meten omdat de laagste gemeten frequentie gelijk is aan 343/(wortel(H*H+L*L)-L). Lagere frequenties dan bijv 167 Hz moet je dan of buiten bij windstil weer met de microfoon liggend op de grond meten (grondvlakmeting), of via een Near Field (NF) meting: op minder dan een inch van de woofer (pas op voor grote uitslagen bij een OB!). Op die afstand domineert het geluid van de woofer en meet je nauwelijks muurreflecties of staande golven. Wel is het nu lastig het geluidsniveau zo dichtbij te vertalen naar het geluidsniveau op de meetafstand van de andere drivers. Gevolg: je moet ergens in de frequentieresponse de overgang inschatten van NF naar normale meting van de andere drivers. Zie ook Luidspreker-meettechniek van d'Appolito.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 17 mar 2020, 8:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

crossovers :
100hz 24db LR / 100hz 24db LR
800hz 12db LR / 800hz 12db R
3100hz 12db LR / 4200hz 24db LR

onder 200 hz resoneert de voorplaat tijdens de meting
20200317OBSP 17d22 impuse 6ms.png
20200317OBSP 17d22.png
20200317OBSP 10f 6ms.png
20200317OBSP w22 20ms.png
20200317OBSP 118ws1115 100ms.png
20200317OBSP totaal 1100ms.png
20200317OBSP distortion.png
20200317OBSP overgangen.png
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Dit zijn niet in de dsp uitgekozen, maar aan de microfoon gemeten filterinstellingen, neem ik aan. Voor een LR24 HP heb je soms maar een BW6 HP en een Notch nodig
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

Als je in het Impulse venster de muis links boven even stilhoud, net onder de icoontjes van de 2 vergrootglazen, kun je het impulse venster op % weergave zetten ipv dBFS. Dan krijg je hetzelfde impulse-grafiekje te zien zoals ik hierboven postte. Ik vind deze persoonlijk prettiger om mee te werken. Het impulse-gedrag an sich is ook interessant om te analyseren.

Groet,

Satefan

PS: je kunt in de tabjes aan de linkerkant ook het label van de meting een andere naam geven. Nu staat zijn ze allemaal hetzelfde. [MRT17 FDW] - hierdoor is het lastig (met name voor anderen) om precies te weten wat voor meting het betreft. Geef iedere meting bijvoorbeeld de naam van de unit die de meting bevat. Ook voeg ik in het commentaar-boxje altijd we van de filterinstellingen toe, of wat ik precies aan het meten ben. Na een paar dagen (of uren) weet je vaak niet meer welke instellingen je precies gebruikt hebt voor de meting, en is het lastig om de meting in de juiste context te bezien.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Tip: Een eenzijdige nearfield gemeten response van een OB woofer is niet direct te gebruiken omdat op 1 meter meetafstand, danwel een luisterafstand het geluid van de andere kant van de woofer meeklinkt. Hoe je met wat rekenwerk ipv buitenmetingen van de nearfield op de farfield komt, weet ik niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Henkjan »

Wieger61 schreef:
Tip: Een eenzijdige nearfield gemeten response van een OB woofer is niet direct te gebruiken omdat op 1 meter meetafstand, danwel een luisterafstand het geluid van de andere kant van de woofer meeklinkt. Hoe je met wat rekenwerk ipv buitenmetingen van de nearfield op de farfield komt, weet ik niet.
je kan met bv The Edge de dipool afval berekenen, en dat dan combineren (ik gebruik daar FRD Blender (een excel sheet) voor) met je gemeten near field. zie viewtopic.php?f=77&t=23659&p=1797881&hi ... B#p1801386 voor mijn OOOB metingen en sims
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 17 mar 2020, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link toegevoegd
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

Wieger61 schreef:
Dit zijn niet in de dsp uitgekozen, maar aan de microfoon gemeten filterinstellingen, neem ik aan. Voor een LR24 HP heb je soms maar een BW6 HP en een Notch nodig
inderdaad zijn dit metingen en geen theoretische curves
oke, thx, ik probeer eens 12db iipv 24 op het hoog
Laatst gewijzigd door architect op di 17 mar 2020, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

satefan schreef:
Als je in het Impulse venster de muis links boven even stilhoud, net onder de icoontjes van de 2 vergrootglazen, kun je het impulse venster op % weergave zetten ipv dBFS. Dan krijg je hetzelfde impulse-grafiekje te zien zoals ik hierboven postte. Ik vind deze persoonlijk prettiger om mee te werken. Het impulse-gedrag an sich is ook interessant om te analyseren.
thx, dat ziet er veel beter uit inderdaad
satefan schreef:
PS: je kunt in de tabjes aan de linkerkant ook het label van de meting een andere naam geven. Nu staat zijn ze allemaal hetzelfde. [MRT17 FDW] - hierdoor is het lastig (met name voor anderen) om precies te weten wat voor meting het betreft. Geef iedere meting bijvoorbeeld de naam van de unit die de meting bevat. Ook voeg ik in het commentaar-boxje altijd we van de filterinstellingen toe, of wat ik precies aan het meten ben. Na een paar dagen (of uren) weet je vaak niet meer welke instellingen je precies gebruikt hebt voor de meting, en is het lastig om de meting in de juiste context te bezien.
goede tip van die tabs
in de bestandsnaam had ik wel leen omschrijving opgenomen
Laatst gewijzigd door architect op di 17 mar 2020, 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

hoogfilter 12db ipv 24
20200317 totaal.png
20200317 distortion.png
20200317 impulse.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

De SPL response laat een grillig beeld zien onder de 1KHZ. Echter, ik heb weinig ervaring met het meten van OB's....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door ds23man »

En het laag loopt door tot beneden de 10Hz.....
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

die hobbels hebben wel iets te maken met open baffle; als ik dichtbbij meet dan gaan ze weg
die 118 inch trekt het laag inderdaad diep door onderin; tijdens de metingen slaat deze ook behoorlijk uit :)
18sw115 - 48db LR op 100hz
w22 - 48db 100hz LR (bij24db slaat deze wat al te heftig uit) - 800hz 24db LR
10f - 800hz 12db LR - 3600hz 12db LR
17d2.2 - 4000hz 24db LR
20200317E totaal.png
20200317E impulse.png
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door richard »

Die laatste ziet er niet zo fraai uit naar mijn mening.

Overigens suggereert die blauwe lijn een stap responsie in plaats van impuls.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

architect schreef:
Wieger61 schreef:
Dit zijn niet in de dsp uitgekozen, maar aan de microfoon gemeten filterinstellingen, neem ik aan. Voor een LR24 HP heb je soms maar een BW6 HP en een Notch nodig
inderdaad zijn dit metingen en geen theoretische curves
oke, thx, ik probeer eens 12db iipv 24 op het hoog
Voor de duidelijkheid: de truc is met je dsp de gemeten response langs een LR12 of LR24 te manipuleren. Als het niveau van je tweeter bijvoorbeeld bij dalende frequentie 18dB/oct afneemt, dan is een extra 6dB hp-filter via je dsp genoeg voor een 24dB/oct-filter. Met een Notch filter in je dsp kun je dan afsluitend proberen de kromming volgens de LR24 te laten verlopen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Stel bij de vervormingsresponse de meting als referentieniveau in. Die verschijnt dan als rechte lijn, zodat je vervormingniveau makkelijker af te lezen is.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

architect schreef:
crossovers :
100hz 24db LR / 100hz 24db LR
800hz 12db LR / 800hz 12db R
3100hz 12db LR / 4200hz 24db LR
Ik zie bij de metingen een woofer die bij stijgende frequentie aan de microfoon maar 6dB per octaaf afneemt. Dat moet na filtering 12 of 24dB/oct volgens LR12 of 24 zijn
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

architect schreef:
die hobbels hebben wel iets te maken met open baffle; als ik dichtbbij meet dan gaan ze weg
Okay, dat is meet-technisch heel aardig, maar de grillige response is daarmee natuurlijk niet verdwenen. Je luistert immers niet zo dichtbij de luidspreker. Ik kan niet beoordelen of dit fundamenteel is bij OB luidsprekers, of dat dit glad te strijken is.

Satefan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”