CSS SDX10 servodrive

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

motoindo schreef:
ds23man schreef:
Wat is dit nou weer voor denigrerende opmerking Chris?
Cognac met sigaren == high-end die bij voorkeur genoten wordt met een goed glas Cognac en ditto sigaar, term is ooit bedacht na een bezoek aan een hifizaakje en wordt op freaks en labs al jaaaren gebruikt om hele erge dure hifi apparatuur aan te duiden.
En dan sla je wederom de plank mis om de sensor van Rob daarmee te vergelijken...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Henkjan »

#doeslief
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

Zeg Gerhard, ik weet niet of het je is opgevallen, maar je reacties zijn overwegend negatief, dit topic is een stuk prettiger leesbaar zonder dit soort reacties. Misschien iets om rekening mee te houden?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Hans Nootdorp »

hsmeets schreef:
....Ik heb een SDX10 in een te kleine kastje die ik middels een LT/DSP compenseer, dit is dan wel heel interessant....
Voor zover ik het kan beredeneren valt met MFB ook de noodzaak/nut van een Linkwitz Transform weg. De correctie die LT bewerkstellig, wordt automatisch door MFB gedaan. Toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Dat hangt er van af. Bij versnellingsfeedback wel en bij snelheidsfeedback niet.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr schreef:
Dat hangt er van af. Bij versnellingsfeedback wel en bij snelheidsfeedback niet.
MFB zorgt er toch voor dat de akoestische output nauwgezet het ingangssignaal volgt; ongeacht de frequentie (binnen de grenzen van het regelbereik) ?
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Hans Nootdorp schreef:
MFB zorgt er toch voor dat de akoestische output nauwgezet het ingangssignaal volgt; ongeacht de frequentie (binnen de grenzen van het regelbereik) ?
Je kan in je stepfilter een helling meegeven die onder Fbox omhoog loopt om de natuurlijke -12dB te compenseren, inderdaad vergelijkbaar aan wat je met een LT bereikt alleen zit er met MFB nog een tegenkoppellus omheen. Afhankelijk van je loopgain kan je dan je Fbox door tweeën (12dB) door drieën (18dB) of zelfs door vieren halen (24dB). Staat beschreven in mijn EVE manual. Vandaar dat mijn Little/One's zo lekker laag gaan, Fbox is 90hz waar ik met ~18dB loopgain 30hz van maak.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Realiseer je wel dat 20 dB gain gelijk is aan een versterker met 100x zoveel vermogen......
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef:
Realiseer je wel dat 20 dB gain gelijk is aan een versterker met 100x zoveel vermogen......
Klopt, vandaar dat ik er een that limiter in heb zitten die alles onder de 90hz langszaam terugdraait bij oplopend vermogen. 30hz uit 17x17x24 cm kent natuurlijk beperkingen 8)
that.limiter.jpg
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Hans Nootdorp »

Een limiter staat bij voor mij voor: "niet-lineariteit
(= vervorming) introduceren.... 8-)
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Is een bewuste keuze voor de Little/One.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Shadow »

Hans Nootdorp schreef:
Een limiter staat bij voor mij voor: "niet-lineariteit
(= vervorming) introduceren.... 8-)
Wat wil je met zo’n klein doosje? Beetje naïef om te denken dat er niet ergens een beperking is...ik zou ze een keer gaan beluisteren op een luisterdag of bij Chris thuis, mijn ogen werden ook ongeveer 3x zo groot toen ik de Little/One voor het eerst hoorde...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door AatV »

Hans Nootdorp schreef:
Een limiter staat bij voor mij voor: "niet-lineariteit
(= vervorming) introduceren.... 8-)
Wat bedoel je hier precies mee?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ray5150 »

In opnamestudios is het heel gebruikelijk om een antieke 1176, Fairchild, of LA-2A toe te passen om wat "kleur" aan het signaal toe te voegen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

In een mfb systeem is een limiter echt noodzakelijk. Als de versterker gaat klippen dan probeert de regellus dat te compenseren waardoor het nog harder gaat klippen en je speaker oprookt.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Het idee achter de Little/One is ontstaan na de 2014 freaks meeting waar David@labs - hier bekend als MFBbass - een set 585 liet horen waarvan hij het F3 punt op 30hz had gelegd. Dat ging niet hard maar wel onwaarschijnlijk laag en wekte daarmee zoveel verbazing op dat ik het concept verder uitgewerkt heb met de Little/One als resultaat. Niet bedoeld om te knallen maar te spelen op een geluidsniveau waar je 90% van de tijd naar luistert, in een behuizing die iedereen op het verkeerde been zet. De Little/One limiter werkt puur als sublaag volume regeling en is door inpassing in een subtractief filter bijzonder vervormings arm.

Dus zeker geen 13 in het dozijn ontwerp maar iets wat nauw aansluit bij mijn wens iets unieks te bouwen, erg belangrijk als je wilt overleven in een overvolle markt. Door handwerk kom ik nu nog niet onder de 999,- voor een set maar het kan wanneer het opgepakt zou worden door een commerciële partij makkelijk voor een derde op de plank staan met weinig tot geen concurrentie qua geluidsbeeld. Qua ontwerp is de versterker module klaar voor serie productie, de laatste hobbel is het vinden van een driver fabrikant die zonder dustcap wil leveren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
In opnamestudios is het heel gebruikelijk om een antieke 1176, Fairchild, of LA-2A toe te passen om wat "kleur" aan het signaal toe te voegen.
Sterker nog zonder zo'n ding was een stereoplaat niet te snijden. En nu nog steeds niet. Is m.i. ook een wezenlijk verschil tussen Vinyl en CD.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 28 feb 2020, 12:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ray5150 »

Inderdaad, in het opname en mastering proces is een comprossor/limiter vaak noodzakelijk om te gebruiken.
Er is hier op het forum wel eens vaker gesteld dat je verbaasd zou kijken als je zou weten door hoeveel (goedkope) opamps ,transistors en buisjes een opname is gegaan voordat het op plaat of CD verschijnt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Inderdaad, in het opname en mastering proces is een comprossor/limiter vaak noodzakelijk om te gebruiken.
Er is hier op het forum wel eens vaker gesteld dat je verbaasd zou kijken als je zou weten door hoeveel (goedkope) opamps ,transistors en buisjes een opname is gegaan voordat het op plaat of CD verschijnt.
De kurk, dure interlink en speciale stroomkabel liefhebbers gaan hier vannacht bijzonder slecht van slapen, dat realiseer je je hopelijk wel, toch Ray?
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Hierbij de eerste meetresultaten van de SDX10/ClingOn combi, met dank aan Rene_nhz. De metingen zijn verricht in freeair en openloop. Als eerste de output van de ClingOn:
SDX10.1.jpeg
Vervorming cijfers met spanningssturing:
SDX10.distortion.voltagedrive.jpeg
Vervorming cijfers met stroomsturing:
SDX10.distortion.currentdrive.jpeg
Laatst gewijzigd door motoindo op vr 06 mar 2020, 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Hoe moet ik dit zien? Is dit SPL of cling-on output? Open loop met stroom sturing of spanningsturing of wat anders?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Hoe moet ik dit zien? Is dit SPL of cling-on output? Open loop met stroom sturing of spanningsturing of wat anders?
Gelukkig ben ik niet de enige die er geen touw aan vast kan knopen, stuk context erbij Chris?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

:think: :think: :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Het is de openloop output van de ClingOn zelf, zal er een beschrijvend verhaaltje omheen maken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

Even afgezien van het feit dat de gemeten vervorming van de sensor niet helemaal vergelijkbaar is met een akoestische meting en de driver niet in een kast zit, zie je mooi het effect van stroomsturing. Op de resonantiefrequentie zie je een toename van de vervorming en dat is niet verwonderlijk omdat er geen dempingsfactor meer is, dat werk je weg met mfb. Daarboven zie je een behoorlijke afname van de vervorming en dat is handig omdat daar de mfb regellus minder feedback heeft.
Plaats reactie