Is er eigenlijk een reden waarom je tiende orde en binnen 0,05 graden lineaire fase wilt? Of is het gewoon het eerste filter dat je tegenkwam? In een keer van nulde-orde naar tiende-orde is nogal een stap
DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Ik kan wel voor je opzoeken hoe een tiende-orde 0,05 graden LC-filter op 45 kHz met afsluitweerstanden van 400 ohm in elkaar zit (passief equivalent van de schakeling van DIYaudio, maar dan aan twee kanten afgesloten). Dat wordt dan op zijn vroegst donderdag en mogelijk pas in het weekeinde.
Is er eigenlijk een reden waarom je tiende orde en binnen 0,05 graden lineaire fase wilt? Of is het gewoon het eerste filter dat je tegenkwam? In een keer van nulde-orde naar tiende-orde is nogal een stap
Is er eigenlijk een reden waarom je tiende orde en binnen 0,05 graden lineaire fase wilt? Of is het gewoon het eerste filter dat je tegenkwam? In een keer van nulde-orde naar tiende-orde is nogal een stap
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Geen idee totaal nieuwe wereld voor me.
Zocht op filter AD1865.
En dat kwam ik tegen.
Wat ik geprobeerd had was een spoeltje en een condensator,,120uH in serie en een 10nF condensator naar massa na de I/V weerstand.
Of alleen de 10 nF.
Zie einde schema, uitgang.
Niet waar de pijl naar staat.
Dus de woorden nulde en tiende order filters zijn me niet bekend.
Zocht op filter AD1865.
En dat kwam ik tegen.
Wat ik geprobeerd had was een spoeltje en een condensator,,120uH in serie en een 10nF condensator naar massa na de I/V weerstand.
Of alleen de 10 nF.
Zie einde schema, uitgang.
Niet waar de pijl naar staat.
Dus de woorden nulde en tiende order filters zijn me niet bekend.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Zo het kleine spul zit er op.
Viel eigenlijk best wel mee.
Met een klein boutje lukte dit prima.
Viel eigenlijk best wel mee.
Met een klein boutje lukte dit prima.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Flux doet ook wonderen.

Maar wel en mooi resultaat, ben er jaloers op.
Maar wel en mooi resultaat, ben er jaloers op.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Dank,ja ook flux er bij gebruikt.
Dat stencil wat ik er bij besteld had hoef ik niet te gebruiken, SOIC gaat goed met de hand en een vergrootglas.
Straks de rest erop.
Dat stencil wat ik er bij besteld had hoef ik niet te gebruiken, SOIC gaat goed met de hand en een vergrootglas.
Straks de rest erop.
Laatst gewijzigd door democles op wo 04 mar 2020, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
De rest,
Op de I/V weerstanden na,deze zijn onderweg uit Erdogan land.
Op de I/V weerstanden na,deze zijn onderweg uit Erdogan land.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Dat tiende-orde 0,05 graden-filter moet ik nog voor je opzoeken, maar als je iets eenvoudigers wilt proberen, zou je zou zoiets kunnen maken als in dit plaatje staat. Ik kan met geen mogelijkheid voorspellen of het aan jouw eisen voldoet, want jouw eisen zijn mij niet duidelijkdemocles schreef:Heb jij een idee voor een passief filter?
Of een voorbeeld.
Voordelen van dit filter:
- De DAC ziet een lage belastingsimpedantie voor hoge frequenties en kan daardoor zijn schakelstroompiekjes makkelijk kwijt / kan geen last krijgen van Millereffect.
- Ladderfilters met gelijke afsluitweerstanden aan beide kanten schijnen relatief ongevoelig voor de toleranties van de onderdelen te zijn.
- Filtert hoogstwaarschijnlijk voldoende om slewing in de aangesloten versterker te voorkomen.
- Bij het afspelen van bestanden met 192 kHz bemonsteringsfrequentie is de bandbreedte voldoende om vrijwel alle audioinformatie door te laten, dit is met name prettig voor meeluisterende katten.
Nadelen van dit filter:
- Filtert onvoldoende om ultrasone spectrale kopieën (images) goed te onderdrukken. Anders gezegd, de NOS-stapjes worden wel wat gladder, maar verdwijnen niet.
- Corrigeert niet voor de inherente afval van hoge frequenties van een NOS-DAC. Dat kun je ook als een voordeel zien als je die afval juist wel prettig vindt.
Mocht je een filter willen dat de spectrale kopieën wel goed onderdrukt en wel corrigeert voor de inherente afval van hoge frequenties van een NOS-DAC, dan kan ik je aanraden eens naar de ontwerpen van abraxalito op diyaudio.com te kijken. Die hebben dan weer als nadeel dat ze eigenlijk maar bij 1 bemonsteringsfrequentie echt goed werken, namelijk bij 44,1 kHz.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Dat ziet er keurig netjes uit, zeg!democles schreef:Zo het kleine spul zit er op.
Viel eigenlijk best wel mee.
Met een klein boutje lukte dit prima.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
De term nulde orde had ik eigenlijk niet zo mogen gebruiken.democles schreef:Geen idee totaal nieuwe wereld voor me.
Zocht op filter AD1865.
En dat kwam ik tegen.
Wat ik geprobeerd had was een spoeltje en een condensator,,120uH in serie en een 10nF condensator naar massa na de I/V weerstand.
Of alleen de 10 nF.
Zie einde schema, uitgang.
Niet waar de pijl naar staat.
dac end.JPG
Dus de woorden nulde en tiende order filters zijn me niet bekend.
Er zijn speciale gevallen waarin wat ik nu ga schrijven niet klopt, bijvoorbeeld dat tiende-orde actieve filter waar jij een schema van gevonden had, maar in het algemeen is een n-de orde analoog filter een filter waar n onafhankelijke dingen met geheugenwerking in zitten, dat wil zeggen condensatoren en/of spoelen. Het gaat dan alleen om condensatoren en/of spoelen die zich echt met het bewerken van het signaal bezig houden.
Die 200 ohm, 120 uH en 10 nF vormt bijvoorbeeld een tweede-orde filter: 1 spoel, 1 condensator en 1 + 1 = 2. Zonder de spoel daalt de orde tot 1.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Bedankt Marcel
Je filter ziet er leuk uit om er tussen te zetten,te proberen.
Of het is wat ik zoek,kan ik moeilijk omschrijven,misschien een vergelijking met een ESS dac.
Een ESS klinkt zoals wat er in gaat komt er uit,op zich niks mis mee.
Alleen is dat niet de wereld zoals een mens geluid ervaart.
Ja het klopt allemaal ,maar er mist iets.
En omdat het geluid van de ESS constant is,krijg je ook constant dezelfde beleving,je gaat dan letten op deze code,het verveeld en na een tijdje heb je het wel gehad.
Een ladder dac is niet zo precies,het geeft een ander beeld,net als het leven waarin de geluid perceptie veranderd met de omgeving en gesteldheid.
Misschien is dat onverwachte wel wat de ladder meer een eigen ziel geeft en je perceptie blijft stimuleren zodat het geluid geen eenheidsworst lijkt en meer een beleving wordt.
Maar genoeg gefilo.
Heb hier ook een DAM1021 dac staan,ook een ladder dac.
Bij deze dac merk je dat welk filter je kiest het geluidsbeeld daarmee ook veranderd.
Wat of hoe weet ik dan niet,maar de zogenaamd NOS filters klinken dan het prettigst,
Jammer dat de I/V weerstanden nog niet binnen zijn,dit ding brand me in de zak om geprobeerd te worden.
Nog even geduld.
Nog een vraagje,wat kan ik het beste gebruiken om de analoge aarde te verbinden met de digitale?
Een spoeltje of een ferriet kraal?
Je filter ziet er leuk uit om er tussen te zetten,te proberen.
Of het is wat ik zoek,kan ik moeilijk omschrijven,misschien een vergelijking met een ESS dac.
Een ESS klinkt zoals wat er in gaat komt er uit,op zich niks mis mee.
Alleen is dat niet de wereld zoals een mens geluid ervaart.
Ja het klopt allemaal ,maar er mist iets.
En omdat het geluid van de ESS constant is,krijg je ook constant dezelfde beleving,je gaat dan letten op deze code,het verveeld en na een tijdje heb je het wel gehad.
Een ladder dac is niet zo precies,het geeft een ander beeld,net als het leven waarin de geluid perceptie veranderd met de omgeving en gesteldheid.
Misschien is dat onverwachte wel wat de ladder meer een eigen ziel geeft en je perceptie blijft stimuleren zodat het geluid geen eenheidsworst lijkt en meer een beleving wordt.
Maar genoeg gefilo.
Heb hier ook een DAM1021 dac staan,ook een ladder dac.
Bij deze dac merk je dat welk filter je kiest het geluidsbeeld daarmee ook veranderd.
Wat of hoe weet ik dan niet,maar de zogenaamd NOS filters klinken dan het prettigst,
Jammer dat de I/V weerstanden nog niet binnen zijn,dit ding brand me in de zak om geprobeerd te worden.
Nog even geduld.
Nog een vraagje,wat kan ik het beste gebruiken om de analoge aarde te verbinden met de digitale?
Een spoeltje of een ferriet kraal?
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Bij mijn filter vervangen R1 en R2 samen de I/V-weerstand. De 200 ohm is dan dus niet meer nodig (of gewenst).
Wat dat verbinden van de analoge en de digitale aarde betreft: ik zou verwachten dat 1 enkele directe verbinding vlakbij de DAC het beste werkt, maar Analog Devices raadt voor zover ik weet een directe verbinding bij de voeding aan. Vermoedelijk zijn ze daar na uitgebreide tests op uitgekomen, dus dan zal dat inderdaad wel het beste werken, al snap ik niet waarom.
Wat dat verbinden van de analoge en de digitale aarde betreft: ik zou verwachten dat 1 enkele directe verbinding vlakbij de DAC het beste werkt, maar Analog Devices raadt voor zover ik weet een directe verbinding bij de voeding aan. Vermoedelijk zijn ze daar na uitgebreide tests op uitgekomen, dus dan zal dat inderdaad wel het beste werken, al snap ik niet waarom.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Het is overigens de bedoeling dat C1 zo dicht mogelijk bij de AD1865 komt, de rest is niet zo kritisch.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Op de print had ik hier al rekening mee gehouden.Wat dat verbinden van de analoge en de digitale aarde betreft: ik zou verwachten dat 1 enkele directe verbinding vlakbij de DAC het beste werkt, maar Analog Devices raadt voor zover ik weet een directe verbinding bij de voeding aan. Vermoedelijk zijn ze daar na uitgebreide tests op uitgekomen, dus dan zal dat inderdaad wel het beste werken, al snap ik niet waarom.
Wat ik op het net kon vinden was, dat er aangeraden werd de verbinding bij de dac te plaatsen of zelfs er onder.
Zal het eerst proberen bij de voeding in de buurt dus Aarde 2 op de tekening (paarse lijn)
Zoiets dacht ik al,anders veranderde de waarde voor de I/V weerstand ,wat niet de bedoeling was.Bij mijn filter vervangen R1 en R2 samen de I/V-weerstand. De 200 ohm is dan dus niet meer nodig (of gewenst).
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Een tiende-orde passief 0,05 graden lineaire-fasefilter wordt zoiets:
Ik heb het kantelpunt stiekem iets verlaagd omdat de waarden van de spoelen en condensatoren dan wat dichter bij gewone E12-waarden komen. Dan krijg je dus ook minder grote afwijkingen als je de waarden van de spoelen en condensatoren afrondt op E12-waarden. Overigens is de fout die je daarmee krijgt al snel meer dan 0,05 graden.
Ik heb het kantelpunt stiekem iets verlaagd omdat de waarden van de spoelen en condensatoren dan wat dichter bij gewone E12-waarden komen. Dan krijg je dus ook minder grote afwijkingen als je de waarden van de spoelen en condensatoren afrondt op E12-waarden. Overigens is de fout die je daarmee krijgt al snel meer dan 0,05 graden.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Eigenaardig.Als ik er zo naar kijk zou ik geneigd zijn de in en uit te verwisselen, een serie L-C's achter elkaar.
Zo als het hier is getekend zie ik een stel C-L achter elkaar.
Zal wel kloppen maar het ziet er eigenaardig uit
.
Anne
Zo als het hier is getekend zie ik een stel C-L achter elkaar.
Zal wel kloppen maar het ziet er eigenaardig uit
Anne
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Wow ,bedankt Marcel voor het uitrekenen
Zal even bedenken wat ik er mee ga doen.
Morgen even op zoek naar 2x 200ohm weerstanden,kan toch niet wachten tot de bestelde binnen zijn.
Kan ik in ieder geval testen of de SMD print werkt
Zal even bedenken wat ik er mee ga doen.
Morgen even op zoek naar 2x 200ohm weerstanden,kan toch niet wachten tot de bestelde binnen zijn.
Kan ik in ieder geval testen of de SMD print werkt
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Het filter is reciprook, dus andersom doet het het ook prima. Het lijkt mij alleen prettiger voor de stroomuitgang van de DAC om belast te worden met een impedantie die voor hoge frequenties naar nul nadert, vandaar dat ik het zo getekend heb.Ah!buis schreef:Eigenaardig.Als ik er zo naar kijk zou ik geneigd zijn de in en uit te verwisselen, een serie L-C's achter elkaar.
Zo als het hier is getekend zie ik een stel C-L achter elkaar.
Zal wel kloppen maar het ziet er eigenaardig uit.
Anne
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Oke,kon dus niet wachten tot mijn 200R I/V weerstanden binnen waren.
Dan maar kijken wat we nog hebben.
2x 100 ohm in serie is ook 200 ohm
Dus dat er in gezet.
En dan alle voedingsaansluitingen nagelopen,ja een afbeelding van de plaatsing van de componenten had ik niet op de print laten zetten,wordt je gedwongen alles goed na te lopen voordat er een stekker op de print gaat
En dan komt het moment dat de stekker er in gaat...............
Stekker er in geen rook,geen voeding wat er mee kapt of heet wordt,lijkt allemaal oke.
Glaswerk er aan en spelen maar.
HET DOET HET!!!
Mijn eerste serieuze SMD geknutsel............
Een serieuze beluistering moet nog even wachten,zoals je wel zult begrijpen ben ik al heel blij dat na alle werk dit ook werkelijk werkt,.
Heeft nu 3 uur gedraaid zonder problemen.
Dan maar kijken wat we nog hebben.
2x 100 ohm in serie is ook 200 ohm
Dus dat er in gezet.
En dan alle voedingsaansluitingen nagelopen,ja een afbeelding van de plaatsing van de componenten had ik niet op de print laten zetten,wordt je gedwongen alles goed na te lopen voordat er een stekker op de print gaat
En dan komt het moment dat de stekker er in gaat...............
Stekker er in geen rook,geen voeding wat er mee kapt of heet wordt,lijkt allemaal oke.
Glaswerk er aan en spelen maar.
HET DOET HET!!!
Mijn eerste serieuze SMD geknutsel............
Een serieuze beluistering moet nog even wachten,zoals je wel zult begrijpen ben ik al heel blij dat na alle werk dit ook werkelijk werkt,.
Heeft nu 3 uur gedraaid zonder problemen.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Dank, Marcel.
Maar ja ben ik hier nu klaar mee?
Ik weet het niet,heb nog een paar printen liggen dus kan nog wat proberen.
Maar ja ben ik hier nu klaar mee?
Ik weet het niet,heb nog een paar printen liggen dus kan nog wat proberen.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Het bordje speelt nog.
Wilde dat Diyhink fifo/reclocker ding er tussen zetten.
Helaas scheelde het een mm om de USB naar I2S omzetter er zo op te klikken.
En de afstandshouder sluitmoer ,van de dac print, zat ook in de weg
Dan maar de tekentafel en een klein verloopje maken. (27x18mm)
Werd wel klein,baantjes 0,4 mm.
De gaatjes zijn geboord met mijn DIY printpoor,wat een verademing t.o.v. uit de hand boren,met een 0,8mm boortje of tig
De boel nagemeten op sluitingen,1 gevonden en weg kunnen werken met een scheermesje.
Morgen testen............
Wilde dat Diyhink fifo/reclocker ding er tussen zetten.
Helaas scheelde het een mm om de USB naar I2S omzetter er zo op te klikken.
En de afstandshouder sluitmoer ,van de dac print, zat ook in de weg
Dan maar de tekentafel en een klein verloopje maken. (27x18mm)
Werd wel klein,baantjes 0,4 mm.
De gaatjes zijn geboord met mijn DIY printpoor,wat een verademing t.o.v. uit de hand boren,met een 0,8mm boortje of tig
De boel nagemeten op sluitingen,1 gevonden en weg kunnen werken met een scheermesje.
Morgen testen............
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Getest en het werkt
Kan de klank niet goed beoordelen heb weer eens een oor dicht zitten
Kan de klank niet goed beoordelen heb weer eens een oor dicht zitten
